27. Žena kananejská. Matouš 15.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Mnoho zmůže modlitba spravedlivého vytrvalá.

Čtení:

Matouš 15,21-28. Žena z okolí Tyru. Matouš 15,29-31. Uzdravení u Galilejského jezera. Rut 1,6-18. 1 Královská 17,8-24.
21
Ježíš odtud odešel až do okolí Týru a Sidónu.
22
A hle, jedna kananejská žena z těch končin vyšla a volala: "Smiluj se nade mnou, Pane, Synu Davidův! Má dcera je zle posedlá."
23
Ale on jí neodpověděl ani slovo. Jeho učedníci přistoupili a žádali ho: "Zbav se jí, vždyť za námi křičí!"
24
On odpověděl: "Jsem poslán jen ke ztraceným ovcím z lidu izraelského."
25
Ale ona přistoupila, klaněla se mu a řekla: "Pane, pomoz mi!"
26
On jí odpověděl: "Nesluší se vzít chléb dětem a hodit jej psům."
27
A ona řekla: "Ovšem, Pane, jenže i psi se živí z drobtů, které spadnou se stolu jejich pánů."
28
Tu jí Ježíš řekl: "Ženo, tvá víra je veliká; staň se ti tak, jak chceš." A od té hodiny byla její dcera zdráva.
29
Odtud Ježíš přešel zase ke Galilejskému moři; vystoupil na horu a posadil se tam.
30
Tu se k němu sešly celé zástupy a měly s sebou chromé, mrzáky, slepé, hluchoněmé a mnohé jiné. Kladli je k jeho nohám a on je uzdravil,
31
Takže se zástupy divily, když viděly, že němí mluví, mrzáci jsou zdraví, chromí chodí a slepí vidí; i velebili Boha izraelského.

Postup 1:

1)
JK byl většinou v Galileji. Později i v Jeruzalemě. Občas v krajině Tyru a Sidonu. Pohanská krajina. JK tam byl méně znám. Pro JK to byla naděje na odpočinek. Pohané od něj ale též čekali a očekávali pomoc.
2)
Kananejská žena. Volá na JK. Nemocná dcera. JK šel dál, nevšímal si jí. Učedníci: odežeň ji. JK k ženě: Byl jsem poslán ke ztraceným ovcím v Izraeli. Nebylo by správné vzít chléb dětem a hodit ho štěňatům.
3)
Žena: Štěňata jsou pod stolem. Dostanou aspoň drobty, zbytky. JK: Velká víra ženy. Řekl ženě: Tvé přání je splněno. V tu dobu se dcera uzdravila.

Postup 2:

1)
Misie JK. Okolí Tyru a Sidonu.
2)
Žena Kananejská, pohanka. Prosba o uzdravení dcery. Posedlá dcera.
3)
JK neodpověděl ani slovo.
4)
Učedníci navrhují JK: Zbav se jí. Křičí za námi. Učedníci neprosí JK, aby ženě pomohl, vyhověl.
5)
JK k ženě: přišel jsem ke ztraceným ovcím z Izraele.
6)
Vytrvalost ženy. Žena znovu přistoupila. Klaněla se JK. Prosba o uzdravení dcery. Prosba o pomoc.
7)
JK: Nelze vzít chléb dětem a dát ho štěňatům. Hodit jídlo pro děti psům.
8)
Žena: Ano. Ale i psi se živí zbytky, které spadnou od pánů pod stůl.
9)
JK: Ženo, tvá víra je velká. Staň se ti, jak chceš. Kraličtí: Podle tvé víry.
10)
Od té chvíle byla její dcera zdravá.
11)
Kdyby nám řekl JK: Staň se podle tvé víry. Jak by to mnohdy dopadalo.

Poznámky:

1)
Židé označovali pohany jako psy. JK to zmírnil na štěňata.
2)
Zdánlivá nevšímavost JK.
a)
Pokřikování z davu. Dosti často.
b)
Zkouška víry a vytrvalosti ženy.
3)
JK šel nejdřív do Izraele. Pomoc domácím víry. Proč se pak ale pohyboval v pohanské krajině Tyru a Sidonu? Jen kvůli tomu, aby si mezi pohany odpočinul?
Myslíme samozřejmě na misii. Formy misie mohou být opravdu různé.
a)
Může se u nás projevovat dotěrná vlezlost vůči lidem. Snaha vetřít se k nim, vnucovat se jim. Nějak je přilákat na něco atraktivního. Vzbudit, vybičovat jejich zájem.
b)
Jednat tak, aby se lidé sami dožadovali zájmu, pomoci, vhodného slova pro ně.
4)
Pomoc JK pohanuům. JK má zájem i o pohany.
a)
Kanánská žena.
b)
Setník v Kafarnaum.
c)
Řekové v Jeruzalemě. Jan 12.
d)
Ďábelník Gadarenský. Polopohané.
5)
Zkouška víry. Přirovnání pohanů ke štěňatům. Žena uznala, že pohané jsou ve víře níž než Židé. Pokora. Nenechala se ale odradit.
6)
Vyslyšení modliteb.
a)
Milosrdenství Boží.
b)
I když není hned okamžité vyslyšení, přesto je milosrdenství Boží věčné a vysoko nad námi.
c)
3. Krize modliteb. Některé akcenty:
1.
Důrazy na tržnost v církvi.
2.
Nevyslyšené prosby o pomoc mezi lidmi v církvi.
3.
Nevyslyšené modlitby k Bohu.
d)
Vytrvalost modliteb. I když Bůh nevyslyší naše modlitby tak, jak se modlíme a jak prosíme. Poznámka: Jedná se pak jen o psychologickou pomoc nebo je v pozadí něco objektivního?
7)
Pomoc druhému v nemoci.
a)
Zde. Matka se snaží pomoci dceři.
b)
Marek 2. 4 muži nesou ochrnutého k JK a spouštějí ho střechou.
c)
Jan 5. Rybník Bethesda. Smutné konstatování opuštěného ochrnutého: Nemám člověka, který by mi pomohl.
8)
O pomoc pro druhého se někdy říká lehčeji než o pomoc pro sebe.
9)
Nenáročnost ženy. Aspoň drobty, zbytek. Každá pomoc je dobrá. Pomoc od JK je velká, i když jsou to drobty. Velké drobty. Drobty od JK jsou větší nežli krajíce mnohé pomoci lidské. Jenže ty drobky od JK musí být předávány konkrétními lidmi.
10)
Touha po zdraví. Nevyčítat to nikomu. Každý má přece právo toužit po zdraví.
11)
NZ: Všecko je možné věřícímu. Modlitba zmůže mnoho. Ne nutně vše. Poznámka: Opravdu?
12)
Láska matky k dceři. Udělá pro dceru všecko. Nenechá se odradit. Docela lidsky vytrvalá. Velká víra má v pozadí velkou lásku a naději.
13)
Dojem. Kde nelze pomoci. Stáří. Nevyléčitelná nemoc. Vždy je možno pomoci. Aspoň ulehčit situaci a zmírnit těžkosti.
14)
JK mlčí. Učedníci se musí ještě mnoho učit. Misijní přístup. Lidé se dožadují něčeho od církve. Církev se nemusí vždy podbízet. Lidé od církve něco potřebují nebo očekávají.
15)
Jak to bylo s tehdejšími stoly.
a)
Představa: Tehdejší stoly byly jako dnešní.
b)
Jenže tehdy se jedlo prakticky v leže nebo pololeže z malých nízkých stolků nebo z koberečku ve středu místnosti. Rovněž nebyly židle v našem slova smyslu. Aspoň ne pro běžné lidi dole.
c)
Jak mohly padat drobky pod stůl? Jak se tam mohli pohybovat psi?
16)
Vždycky a pořád zarážející: Ježíš se ostentativně tváří k prosící matce hluše, jako by byl hluchý. Máme z toho nepříjemný pocit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.