26. Nasycení 5000. Matouš 14. Lukáš 9.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Jan 6,32:
Otec můj vám dává ten chléb s nebe.

Čtení:

Matouš 14,13-21. Nasycení. Matouš 14,22-33. JK kráčí po moři. Lukáš 9,10-17.

Osnova 1:

1)
Kázání JK. Lidé přišli zdaleka. Pěšky. Výprava i na několik dní. Nebyla auta, aby se frklo tam a zpět.
2)
Proč lidé šli k JK.
a)
Námaha. Odříkání. Újma v práci. Horko, vedro. Nepohodlí cesty. Tehdy lidé víc vydrželi. Byli skromnější.
b)
Touha slyšet JK. Slovo pro život. SB.
3)
Organizace.
a)
Náročné i dnes při menších počtech posluchačů. 5000. Nocleh tehdy, lehčí záležitost než dnes. Zabalili se do pláště a zůstali pod širákem. Teplejší krajina, i když ráno může být dosti zima nebo aspoň pořádné chladno.
b)
Dnes. Srazy mládeže v říjnu. Kolem 900 účastníků. Problémy organizační jsou poměrně značné. Náročnost. Sály. Noclehy. Stravování. Záchody. Sice se to vždycky organisačně dobře zvládlo, ale dalo to fušku poměrně velkému organisačnímu týmu.
c)
Pusté místo. Aby se lidé vešli.
d)
Představit si to dnes u nás. Nepošlapat louku, pole. Kde kolem Jablůnky by se našlo takové příhodné místo? Zásobování. Jídlo. Nebylo by to snadné zvládnout ani v moderní době, pokud by to bylo bez předchozí přípravy.
e)
Voda byla v nedalekém Galilejském jezeře, tehdy velmi čistém. V dnešních řekách by to s pitnou vodou sice také šlo, ale se značným rizikem a eventuelním dozvukem.
1.
Voda dnes. Kdyby jeden člověk spotřeboval za den jenom 1 litr. V horké krajině, ale i u nás, je nutno počítat spíš 2-3 litry. 1
2.
Pokud by lidé vypili nezdravě málo jen 1 litr za den. 5000 litrů. 50 hektolitrů. 100 sudů po 50 litrech, jak se transportuje točené pivo.
f)
Záchod. Věc stroze prozajická, ale nutná. Tehdy se to udělalo někde za balvanem. Aby nevznikla infekce, byla vyhrazována určitá místa. Zahrabávalo se to do suché země. Stromy tam moc nebyly. Shromáždění bylo možné maximálně na 2 dny. Pusté místo lépe vyhovovalo.
g)
Dobrá organizace. 100 skupin po 50 mužích. Plus k tomu ženy. Jinak to nešlo.
4)
Kázání.
a)
Nebyl tlampač. JK mluvil ke skupině učedníků a pár dalších. Ti obcházeli postupně skupiny po 50ti. Mluvili, šli dál. Tam se zatím diskutovalo. Aktivní probírání slov JK. Trvalo to déle. Hlubší užitek v důsledku rozhovoru.
b)
JK také obcházel skupiny. Tam řekl to, tam zodpověděl otázky. Lidé si to postupně sdělovali dál. Tehdy se tolik nespěchalo jako dnes. Lidé nekoukali na hodinky, aby farář snad kázání nepřetáhl nad 20 minut.
c)
Středověk. Hlasatelé stáli na sudech. Mluvilo se pomalu. Byla propočítána vzdálenost mezi sudy. Řečník na nějakém vyvýšeném místě mluvil a ti na sudech to hlásali dál.
d)
Islam. Nádvoří před mešitami v Jeruzalemě. Asi 3 metry vysoké kazatelny. Předávalo se dál. Místo tlampače posloužil člověk. Modlitby s minaretů. Křesťanské věže: zvony.
5)
Večer.
a)
Lidé by nedošli domů. Zdrželi se ze zájmu o JK déle. Mnozí nic neměli. Nečekali, že se tak zdrží.
b)
Někteří zásoby měli. Nepříjemná situace. Někteří se budou živit, jiní budou polykat hladové sliny.
6)
Učedníci k JK: Zbav se posluchačů. Pošli je už pryč. Obdoba: Bránili kdysi dětem, aby přišly se svými matkami k JK.
a)
Potřebná suma finančních prostředků: 200 denárů. 25 lidí na denár. Stačilo by to jen na chleba na den. Krom toho tam byli ještě ženy a snad i děti.
b)
Sborová nebo církevní velko-slavnost dnes. Jak odhadnout počet lidí, kteří přijdou. Ve velkoměstě jsou restaurace. Základní najedení se dá snadno zajistit nebo různě pořídit. Každý si obstará a zaplatí, co chce.
c)
Na pustém místě by to bez předběžné organisace bylo horší.
d)
Problém dnes: Musí se hostit. Nestačí jen to základní, jednoduché. To raději nic nepořádáme.
e)
Předhusitské poutě na hory. Bylo tam až 40 tisíc lidí. Historikové a teologové se nestarají o technické a hygienické podrobnosti. Nanejvýš se dozvíme, že se tam kázalo a že se VP vysluhovala pod obojí.
7)
Mnozí jídlo měli.
a)
Chlapec měl koš a v něm 5 chlebů a 2 ryby. To bylo pochopitelně nad běžnou svačinu i pro Otesánka. Chleba by vydržel na řadu dní, jen by trochu ztvrdl. Ryby by se musely konsumovat dřív, aby se nezkazily.
b)
Dohad: Bylo to určeno pro tržní obchod. Podnikavě to lze výhodně prodat. Když člověk má hlad, rád si připlatí. Byla by to jakási náboženská příjezerní přirážka.
c)
Zbytky. 12 košů. Přece lidé s sebou nenesli prázdné koše. Jakýsi tehdejší baťoh. Nezjistil jsem, kolik toho vleze do tehdejšího koše. Minimálně 5 chlebů a 2 ryby.
8)
Zázrak.
a)
Víme: Moc JK je větší než naše. Má víc možností.
b)
JK může změnit i lidské srdce, aby se podělilo s druhým. Nemenší zázrak než masivní přírodní div.
9)
Zbytky. Víc než bylo na začátku.
10)
JK sytí.
a)
Nové společenství v hojnosti. Ne v nedostatku.
b)
Izrael na poušti: Společenství v nedostatku, i když měli od Hospodina to základní k přežití. Manna.
c)
Spojení lidí. Lze to uskutečnit jen v dostatku, v zajištěnosti. Nutný a nezbytný předpoklad. V nedostatku nelze lidi trvaleji spojit.
d)
KB. Dostatek. Zajištěnost. Nadbytek. Nadstandart. Nádhera. JKdává život v plnosti, v nadbytku, Überfluss.
e)
Izrael na poušti: cesta do zaslíbené země. Vidina: Mléko a strdí. Vize blahobytu.
f)
: Karel Marx. V komunismu bohatství poteče proudem. Vzal to z bible. Jen to KB nahradil komunismem na zemi.
11)
Zázrak. Ať tak či tak. Výzva: Podělit se s druhými. Zázrak všude tam, kde si lidé v církvi pomáhají. Něco pro druhého udělat. Zájem o člověka. Dobrý skutek lásky, milosrdenství.
12)
Pohostinnost.
a)
Sborové dny. Lidé mnohé přinesou k pohoštění. Nemuseli by dát jiným, pro ně třeba neznámým.
b)
Jedna velká vada mnohých sborových dnů zvl. Na vesnici: Domácí by měli zůstat s hosty a neodcházet při pohoštění.
c)
Doma: Hostu postavíme jídlo na stůl a neodejdeme pryč.
13)
Text. Bůh dává chléb s nebe. Kdysi: Padání manny na poušti. Vděčnost. Nesamozřejmosti života. Síla a schopnosti k práci. I možnost práce.
14)
Chléb. Sycení.
a)
Základní potrava. Ne pamlsky.
b)
Melchisedech. Přinesl Abrahamovi chléb a víno. Tehdy to základní k životu.
c)
VP. Plnost života od Boha. časný i věčný chléb. SB. Časný a věčný život. Obé jde u JK ruku v ruce.
15)
Působení věčného chleba, SB: Změna smýšlení lidí. Paprsky lásky z KB.

Osnova 2:

1)
Kázání JK. Lidé přicházeli zdaleka a šli pěšky. Výprava i na několik dní.
2)
Proč lidé šli za JK. Pravé slovo. Pomoc. Uzdravení.
3)
Organizace. Po padesáti. Dnes. Mládež: Spacák. Karimatka. Svačina. Pohoštění. U JK: jednoduché jídlo. Dnes i pro mládež musí být oběd v restauraci. Otázka záchodů a další hygieny.
4)
Kázání. Nebyly tlampače. Skupinky. Chodilo se. Diskuse. Středověk: Sudy. Mohamedáni: Kazatelny, hlasatelé. Např. Nádvoří mešity v Jeruzalemě.
5)
Minimálně by bylo potřebí 200 denárůjen na pouhý chleba pro 5000 lidí. Na některých církevních podnicích se už nedává pohoštění zdarma. Musí se koupit jídlo i kafe. Za relativně minimální, poměrně režijní cenu.
6)
Mnozí měli zásoby. Lidé se navzájem podělili. Chlapec šel příkladem. Dokázali myslet na sebe, resp. Na ty vedle, tedy na druhé.
7)
Zázrak.
a)
Přírodní. Nárust chlebové a masové hmoty.
b)
Změna lidských srdcí. Společenství. JK svým slovem vytvořil společenství.
8)
Zbytky. Víc než s čím se začínalo. Bylo pro všechny a ještě zbylo. Bohatí asi dali víc. Změna srdce.
9)
Nové společenství kolem JK. V hojnosti. Spojení lidí lze uskutečnit jen v dostatku, v zajištěnosti.
10)
Sborové dny. Lidé přinesou pohoštění nebo peníze na jídlo. Láska. Nové společenství. Přívětivost k hostům.
11)
Text. JK je chléb života. Hojnost.

Postup:

1)
Každodenní kázání JK. Únava. Opuštěná místa. Možnost, aby se shromáždilo více lidí.
a)
JK odcházíval na pusté místo. Odpočinek. Modlitby. Načerpat sílu. Síla pro tělo i ducha. Obé je nutné i pro kazatele. Kdo je velmi moc mezi lidmi, chce si odpočinout bokem od lidí, o samotě, v ústraní.
b)
Když se lidé dověděli, kde zrovna Ježíš je, přišli za ním. I do pustiny. Jen aby ho slyšeli.
c)
JK. Líto mu bylo zástupů. Zástupy jsou jako ovce bez pastýře.
d)
Poznámka: Lidé hledají odpověď na otázky svého života. Bezradnost. Hledají pomoc ve svém tápání.
e)
JK káže SB. Věnuje se lidem.
2)
Celý den zástupy poslouchají JK a jsou s ním a jeho učedníky. Neobydlené místo.
a)
Večer. Snědly se svačiny. Nelze nic koupit. Hlad lidí. Učedníci navrhují: Nechat lidi rozejít do okolních vesnic.
b)
JK: Dejte vy jim jísti, najíst. Učedníci se zhrozili. Nemají ani jídlo, ani peníze.
3)
Mladík. Má v koši 5 chlebů a 2 ryby. Překvapující. Nad spotřebu a potřebu jednoho člověka. Možná to přinesl s sebou tržně, na kšeft. Přivydělat si. Zařídit si prodejní stánek.
4)
JK: Rozdělil 5 000 mužů (k tomu ještě nepočítané ženy a případně děti) do skupin po 50ti. Dobrá organizace.
5)
Mladík daroval své zásoby.
a)
JK vzal chleby a ryby. Pohleděl vzhůru k nebi. Modlitba. Lámání. Dělení. Dával učedníkům. Ti roznášeli lidem. Všichni dostali najíst. Najedli se.
b)
JK k učedníkům: posbírejte drobty. Zbylo toho 12 košů.
6)
Nasycení lidé. V jejich hlavách vznikla myšlenka: Prohlásit JK za krále. Dobrý král, kdyby jim stále dával zadarmo a bez práce jídlo.
7)
JK odešel na horu. Učedníci se plaví přes Galilejské jezero. V noci k nim JK přicházel po vodě. Úlek. Křik. Strašidlo.
a)
Poznámka: Učedníci jsou tak pověrčiví?
b)
JK: Nebojte se, to jsem já. Petr: Ať mohu jít k tobě po vodě. JK: pojď. Petr šel. Ale viděl vlny a začal se topit. JK uchopil Petra, vytáhl ho, zachránil ho. Člověk malé víry. Proč jsi pochyboval?
c)
JK vstoupil s Petrem do loďky. Učedníci se mu klaněli. Pochopili, že je to Boží syn.
d)
Poznámka: Jak konkrétně vypadalo to klanění se v kymácející se loďce na vlnách Galilejského jezera, které Petrovi naháněly takovou hrůzu?
8)
Nasycení. JK měl na mysli i tělesné blaho lidí. Nechtěl, aby lidé měli hlad.
9)
Chléb duchovní. SB. Je důležitější než chléb tělesný.
Poznámka:
a)
Mnozí kazatelé to vypustí z úst příliš lehce a bezmyšlenkovitě. Nemají na mysli ty lidi, kteří jen tak tak přežívají. Na rozdíl od takových kazatelů JK takové lidi na mysli měl.
b)
Duchovní chléb je samozřejmě důležitější nežli tělesný. Ale JK ví, že jako předstupeň k přijetí toho důležitějšího duchovního chleba je nutné mít i ten chléb méně důležitý, ale nezbytný k zachování života.
c)
Zpětná vazba: Přijetím toho důležitějšího duchovního chleba se v lidských srdcích něco mění. Lidé pak mají porozumění pro ty, kdo mají méně nebo nemají vůbec nic. A mají nejen porozumění, ale dokonce pomáhají, dělí se o to své, které mají.
10)
VP. Lámání chleba. Tělo JK na kříži. Pro naše spasení.
11)
Petr.
a)
Ač slabý člověk, chtěl napodobovat neobyčejné činy JK. Málem by při tom zahynul. Pomoc JK. Zachránil ho.
b)
Petrovo horlivé počínání jít za JK po moři je na jedné straně velmi sympatické a příkladné, ale na druhé straně to může být zavádějící. Srovnej: Matouš 4. Lukáš 4. Ježíš odmítá pokoušet PB.

Poznámky:

1)
Zázrak.
a)
Chléb. Ryby. Takřka z ničeho se stává moc.
b)
SB přimělo lidi, aby se podělili. Někteří lidé měli asi (jistě) víc než jen pro svou osobní potřebu.
1.
Mladík měl v koši 5 chlebů a 2 ryby. Mnoho zásob pro jednoho člověka. Podělil se s ostatními. Dal své zásoby JK pro společné užití. Dotklo se ho kázání JK. Dobrý příklad pro začátek.
2.
V pustině se běžně člověk s kde kým nedělí o své zásoby. Přece každý měl možnost si vzít zásoby. Pustina. Ztížená situace. Nutnost mít zásoby. Každý měl myslet na (svá) zadní kolečka.
3.
Ale: Mimořádná situace. Lidé přišli spontánně, hledali JK. Někdy se vytvoří, vznikne mimořádná situace.
4.
Když SB zasáhlo lidi, oni se podělili s druhými.
2)
Organizace. Skupiny po 50ti. Pro rozhovor. K tolika lidem se v přírodě dá mluvit. Učedníci a další chodili, nesli dál slova JK. Lidé o tom rozmlouvali. Nebyly ampliony.
3)
Vliv SB.
a)
S lidmi se stalo něco velikého. Když lidé pustí něco ze svého pro druhého, pak se s nimi něco dobrého děje. Změnili se. Proti přirozené sobecké nátuře člověka.
b)
Sobectví: falešné přehnané opatrnictví. Soustředěnost, koncentrace k sobě. Snaha zajistit jen sebe.
4)
Dnes. Aplikace. Představit si.
a)
Sborová slavnost. Pohoštění. Lidé přinesou něco z domu. Nemuseli by. Přesto dají.
b)
Východní Německo. Zážitek a prožitek občas při některých shromážděních. Vybalilo se, co lidé s sebou přinesli, podělit se se sousedy v lavicích v kostele při slavnosti, ve svačinové pause.
c)
Ne zneužívání. Někdy ale někomu nevyjde, aby si s sebou něco přinesl. Jasná, domluvená a respektovaná pravidla. V případě JK tehdy šlo o mimořádnou, neplánovanou situaci. Něco si obstarat není v některých případech možné.
d)
Naše slavnosti. Sborové zájezdy. Noclehy. Jídlo. Hostitelské sbory. Výraz, demonstrace solidarity. Bývalo to zvláště dřív. S postupem postmoderní mentality a tržního přístupu je třeba si takovou účast i na církevní akci zaplatit, včetně vstupného na režijní náklady.
e)
Východní Německo. Jedno velkoshromáždění 89. 800 přítomných. Za levný peníz se dalo něco koupit v nedalekém kiosku. Pro bohatší byl zajištěn celý oběd v církevních sálech. Bylo možné i sezení v některé blízké restauraci. Nebo jen buřta.
f)
Jedno naše církevní shromáždění ve velkoměstě 97: V jedné místnosti byl zřízen církevní kiosek. Za peníze bylo k zakoupení kafe, borky, tatranky. Oběd, bramborový guláš, se prodával za dvacetikorunu. Na tehdejší poměry to bylo poměrně dost.
1.
Tehdy za 20 korun, což bylo na tehdejší poměry poměrně dost. Venkovani ale stále hostí zadarmo. Vše se platilo. Limonáda. Dobrá voda. Zákusky. Obyčejný chleba k zakousnutí k řídkému bramborovému guláši.
2.
Úžas venkovana. Všude nedávají jen tak, za příspěvek do sbírky. Ta sbírka ovšem ani tam nechyběla.
5)
Zázrak. JK změnil lidská srdce. Velký zázrak. Větší nežli zázračné nadpřirozené rozmnožení chlebů a ryb. Důsledky víry v praxi křesťanského života.
6)
Dnešní církev. Tržnost. Mělo by se lidem nabízet a prodávat, co chtějí. Nabídky a poptávka. Katolické poutě. Stánky.
7)
Zbytky. 12 košů.
a)
Zbylo víc než s čím se začínalo. Dostatek pro všechny, jen to dobře rozdělit. Ještě zbylo.
b)
Lidé s sebou měli koše s jídlem. Jakési tehdejší baťohy.
c)
Kdyby se lidé navzájem nepodělili, tak by jedni hladověli a druzí by se přecpávali.
d)
Velké zbytky. Nikomu tedy nechybělo.
8)
Moc slov JK: Mocné slovo.
a)
Uzdravuje.
b)
Působí uvěření. Pokání.
c)
Změna mezilidských vztahů. Lidé jsou schopni a ochotni se navzájem podělit a pomoci si.
9)
Zázraky JK dnes. Sycení.
a)
Sborová slavnost. Není to samozřejmé. Nemusí to být samozřejmé do budoucna. Raději nekonat slavnosti ve sboru, je to mimo jiné zátěžna organisaci a hoštění.
b)
Třetí svět. Zmírnit bídu, hlad.
c)
Potřební kolem nás. Diakonie. Konkrétní jednotlivci. Lidé, kteří jen ztěžka každodenně přežívají.
10)
Domýšlení, přemýšlení. 200 denárů. Cena za 7 otroků. Jidáš zradil JK za jednu sedminu toho, co by bylo nutné na chleba pro 5000 lidí.
a)
5000 lidí. 25 lidí na jeden denár.
b)
Vesnice tehdy. Těžko bylo jen tak nakoupit pro tolik lidí. Řídké osídlení. V teplé krajině nebyly zásoby. Nebyly ledničky. Jablůnka. 5000 lidí navíc, všecko by se vykoupilo a vybralo ze zásob lidí. Dnes by se to v Jablůnce asi zvládlo. Otázka organizace.
c)
My. Kolik neočekávaných hostů bychom nakrmili, zvládli, kdyby přijeli na návštěvu k nám do rodiny nebo do sboru? Nemuselo by se vyvařovat a podstrojovat. Základní najedení. Zvládnout to jednoduše.
11)
Chlapec. Mladík. Koš, 5 chlebů, 2 ryby. Pečená, uzená ryba. Jinak by se v teplé krajině kazila. Zásoba tehdy na několik dní. Lze odhadnout: chtěl prodávat. Obchodní vztahy. Vydělat na tom, že lidé nebudou mít.
a)
Ten chlapec odhadoval, že je vhodné jít za JK proto, že se na tom dá vydělat. Anebo: Naopak počítal ve své horlivosti pro JK s tím, že se poblíž něho zdrží několik dní.
b)
Chrám. JK vyhnal trhovce z chrámu.
c)
Změněné srdce. Mladík nabídl své zásoby JK zadarmo. K užitku pro všechny. Dobrý příklad pro ostatní. S lidmi se něco stalo. Změnili se.
12)
Naše oprávněné obavy a úvahy.
a)
Aby toho nechtěl někdo později zneužívat. Ale to by bylo nezměněné srdce, kdyby z toho někdo chtěl těžit.
b)
Podle Janova evangelia se lidem sycení zástupů tak zalíbilo, že chtěli JK ustanovit králem. Proč toho nevyužít a nevyužívat? Když JK nepřistoupil na požadavky lidí, rázem se změnili zase na druhou stranu: Chtěli JK ukamenovat.
13)
Slavnost ve sboru.
a)
Lidé přinesou. Pěkný zvyk. Lidé napečou, donesou. Různost, rozmanitost. Působí to dobře na hosty. Vidí rodinnost, ochotu, obětavost.
b)
Většinou se jedná o vzájemnou sborovou reciprocitu. Ale občas se tu a tam najde i nějaký ten či ta vyžírka, který či která ví, kde v kterém sboru se dá výhodně nafutrovat.
14)
Zázrak.
a)
Moc JK je větší než naše lidské možnosti. Přírodní zázrak.
b)
SB působí na člověka. Změna smýšlení. Ochota podělit se s druhými.
c)
Pokus pochopit. Ponechat na každém, jak pochopí a přijme. Nikomu nechceme brát víru tak či onak. Nikomu nechceme vnucovat svůj názor.
1.
Pokud ale člověk zůstane u přírodního zázraku, měl by vědět, že JK po nás žádá i to druhé: Abychom pod dotekem jeho slova měnili své srdce. Abychom se uměli se svými bližními podělit, když jsou v tísni a nouzi a my máme tuto možnost.
2.
Druhé pochopení, změna srdce. Zuby nehty se tomu mnohdy brání ti, kdo se neradi s někým o něco dělí. Neradi pro druhého něco udělají. Inu, mají důvod:
a)
Tvářit se, že nechápou.
b)
Že mají skálopevnou víru v masivní přírodní zázraky JK.
c)
Přenechávají PB možnost, aby si ve světě všecko zařídil sám i v oblasti pomáhání lidem.
15)
Začátek. JK k učedníkům: Dejte vy jim najíst. Vy. Udělat něco pro posluchače. JK věděl, že učedníci nemají ani jídlo, ani peníze. Tedy: Rozdělte se, i s tím málem, co máte. Dejte dobrý příklad.
16)
5000 mužů, Ženy nejsou počítány, i když tam také nějaké byly. Je zajímavé: Bylo tam podstatně víc mužů nežli žen. Dnes to pod kazatelnou vypadá naopak.
17)
VP v první církvi. Lidé přinášeli své přebytky. Podělování chudých, potřebných. Připomínka toho, co se dálo v blízkosti JK a k čemu vždy a v každé době JK volá a vede.
18)
Společenství. Pohoštění za sbírku. (97).
a)
Při jedné církevní (nadsborové, mimosborové) slavnosti v jednom velkém sboru bylo i pohoštění.
1.
Nabídkový sortiment byl velmi rozsáhlý. Káva. Čaj. Limonáda. Dobrá voda. Jakési další tekutiny. Zákusky různého druhu. Bramborový guláš a chleba. Vše bylo ale nutno řádně a tržně zaplatit, pokud někdo na něco dostal chuť nebo zálusk.
2.
To jenom venkovani ve svých sborech hostí zadarmo, resp. Jen za to, co lidé při odchodu uznají za hodna hodit do košíčku na sbírku.
b)
Občas je potřebí při některých akcích i ve venkovském sboru důrazně připomenout, že oběd v restauraci stál tolik a tolik.
1.
Navíc je ještě pohoštění ve sboru, včetně zákusků většinou množstevně v nepřehledném a nepřeberném množství a sortimentu. Nabízí se čaj a káva. Košíček je u dveří při vycházení.
2.
Případně je možno navíc poslat po informačním cenovém proslovu košíček navíc kolovat mezi lidmi, když se předem výrazně a důrazně připomene, kolik tam má každý nejméně hodit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.