15. Setník v Kafarnaum. Lukáš 7.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Skutky 10,34-35:
Bůh není přijímač osob. V každém národu je mu příjemný ten, kdo se ho bojí a činí spravedlnost.

Čtení:

Lukáš 7,1-10.

Postup:

1)
Ve větších židovských městech byla římská posádka.
a)
Neobliba Římanů. Okupanti.
b)
Byly ale občasné případy, že vojáci žili v dobrém vztahu k místnímu obyvatelstvu. Tímto směrem byli římští vojáci vedeni. Snaha Římanů po romanisaci provincií.
c)
V Kafarnaum byl Židům nakloněný setník.
d)
Setník: nejvyšší možná důstojnická meta pro člověka z lidu.
2)
Kafarnaum. Poměrně nové město. Setník se sžil s obyvateli. Svým nákladem postavil synagogu.
a)
Výjimka pro JK. Představitelé synagogy byly trochu JK nakloněni.
b)
Jejich nesnáz: Jejich příznivec má nesnáze.
c)
Představitelé synagogy přicházejí za JK. Ne kvůli evangeliu. Kvůli tomu, aby neztratili příznivce. Jednalo se o nezanedbatelného sponzora.
d)
Jsou ochotni prosit za Římana, za pohana, který inklinoval k židovství. Minimálně byl Židům příznivě nakloněn.
3)
Potíž setníka: Věrný služebník je na smrt nemocen. Židovští starší prosí JK za (o) jeho uzdravení.
4)
JK šel do domu setníka. Poznámka: Náš údiv. Pravověrný Žid nesměl do domu pohana. Teď to starším najednou nevadí. V pozadí jim šlo o příznivce a jeho peníze.
5)
Setník poslal vstříc JK přátele. Vzkaz. Pane, nejsem hoden, abys vešel pod mou střechu. Není třeba, abys šel. Stačí, když řekneš slovo a můj služebník bude zdráv.
6)
JK se tomu vzkazu podivil. Slova k zástupu: Takovou víru jsem nenašel ani v lidu izraelském. Mnozí přijdou od východu a od západu a stanou se účastníky KB, zatím co izraelský lid zůstane mimo.
7)
Návrat setníkových poslů. Služebník byl už zdravý.
8)
Setník byl pohan a věřil v JK. Mnozí Izraelci v JK neuvěřili. Někteří zaujali dokonce nepřátelský postoj. Příkladná víra setníka. Důvěra v pouhé Ježíšovo slovo.
9)
JK zahanbil i ty, kdo se přimlouvali. Ti ustupují do pozadí. Bez víry. Jiné důvody přímluvy než víra.

Poznámky:

1)
Někteří pohané věřili v JK už během jeho života.
2)
Text:
a)
U Boha není protekce. Nerozhoduje církevní, pohanský, ateistický či jiný náboženský nebo nenáboženský původ.
b)
Kdo se ho (Boha) bojí. Úcta. Uznání za Pána.
c)
Činí spravedlnost. Žije fakticky podle SB.
d)
Příjemný Bohu. Otevření KB. To největší.
3)
Misie JK.
a)
Židé. Nikodem. Jan 3. V noci.
b)
Samaritáni. Jan 4.
c)
Pohané. Lukáš 7. Setník. Jan 4. Uzdravení syna královského služebníka.
4)
Představitelé synagogy.
a)
Farizeové. Zákoníci. Zastánci tvrdé náboženské linie.
b)
Osobní prospěch. Sehnat, zajistit pomoc pro svého vlivného a bohatého příznivce.
c)
Ochota zammhouřit nebo přivřít oči ohledně tehdejších přísných náboženských předpisů ve vztahu k pohanům. Inu, když jde o peníze, je ochota slevit i v náboženské rozhodnosti. PB je přece milostivý, že ano? Aspoň k některým a pro některé.
5)
Setník. Nedovede si představit, že by JK přišel do jeho domu. Doklad: Pravověrní synagogální představitelé ho nikdy nenavštívili doma. Jednání jinde, mimo jeho dům.
6)
JK je svobodný. Nečiní rozdíly mezi lidmi. Ale respektuje společenské hranice. Nakonec nešel. Chodil ale do domů celníků a hříšníků. Vnitřně je JK naprosto svobodný od farizejských předpisů.
7)
Setník. Sponzor. Zlatá rybka. Kačena se zlatými pírky. Pták ohnivák. Slepička snášející zlatá vajíčka. Oslíčku, otřes se.
8)
Přímluvy za setníka:
a)
Představitelé synagogy zčásti věřili, že JK je schopen uzdravit.
b)
Aby setník věděl (aby se dověděl), že se přimlouvají.
c)
Najednou potřebují JK.
d)
Přehodit otázku pomoci jinam, na jiného, na JK. Když JK uzdraví, bude to přece jejich zásluha. Slíznou smetanu. Když JK neuzdraví, budou z obliga. Padne to na hlavu JK.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.