10. Petrovo lovení ryb. Lukáš 11.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Kdo bude moci snést den příchodu jeho? Kdo obstojí, když se on ukáže?
Marek 1,15: Text kázání JK: Naplnil se čas. Přiblížilo se KB. Pokání čiňte. Věřte evangeliu.

Čtení:

Lukáš 5,1-11.

Postup:

1)
Zástupy kolem JK. Dychtivé naslouchání SB.
2)
Genezaretské jezero. JK káže už brzo ráno. Tlačenice. Dřív, než jdou lidé do své denní práce. Přivstali si na bohoslužby. Vedle jsou rybáři po nočním lovu. Čištění sítě. Žádný úlovek. Smůla. Ta noční šichta dopadla ale mizerně.
3)
JK poprosil Petra, aby s ním v loďce zajel kousek od břehu. Petr byl přinucen poslouchat naplno, ne jen tak jedním uchem. Loďka posloužila jako kazatelna.
4)
Po kázání řekl JK Petrovi: Jeď na hlubinu. Začni lovit. Petr byl zkušený rybář. Ve dne a na hlubině se nelovilo. Ryby byly ještě hlouběji nežli v noci. Celou noc jsme nic nechytili. Ale na tvé slovo to udělám.
a)
Poznámka: Petr sice všemu nerozumí, ale poslechne JK.
b)
Výsledek: Je uloveno mnoho ryb. Síť se trhá. Druhá loďka přijíždí na pomoc. Obě jsou plné.
5)
Možná reakce Petra: Založíme si firmu na velkolov ryb. JK bude mít know how. Rybáři mají loďky a sítě.
a)
Petr padl k nohám JK. Vyznání hříchů. Poznal: JK má pravdu i v tom, co předtím kázal. Posílá JK pryč. JK ho zneklidňuje. Hrůza. JK je syn Boží. Pán.
b)
Poslání od JK: Neboj se. Budeš lovit lidi.
6)
Misie.
a)
Získávat lidi pro JK.
b)
Hlubina. Tam, kde se to ve světě zdá být nepředstavitelné.
c)
Den. Jasné vyznání. Tzv. Nevhodná doba. Světlo. Ne šero.

Poznámky:

1)
Genezaretské jezero. Bohaté na ryby. Za denního vedra jsou ryby ve velké hloubce, tam sítě nedosáhnou. Nedosažitelné. Jiní vykladači, ale nerybáři: Ryby vidí sítě a vyhnou se jim.
2)
Petr spolehl na slovo JK, i když se mu to zdálo být ušinuté. Nerozuměl. Překvapivý výsledek.
3)
Hříšný člověk nemůže obstát před svatým Bohem. Izaiáš 6. Povolání proroka. Člověk utíká nebo posílá Boha pryč. Možná cesta: Přijmout odpuštění.
4)
Moderní člověk. Je docela spokojený a nemá pocit či vědomí hříchu. Spokojené plynutí života. Hluchota k evangeliu. Tzv. Mu evangelium nic neříká. Člověk pod dotekem c je citlivější pro mnohé věci, které mu byly předtím zcela fuk.
5)
Rozhodnutí pro JK, pro boha.
a)
Izaiáš 6. Povolání proroka Izaiáše. Izaiáš si uvědomuje, že jako hříšný člověk neobstojí před svatým Bohem.
b)
Lukáš 5. Povolání prvních učedníků.
c)
Jozue 24. Vyvolte si, rozhodněte se. Komu chcete sloužit: pohanským bohům nebo Hospodinu.
d)
Proroci. Soudci. Mojžíš. Výzvy: Odhodit modly. Obrátit se k Bohu celým srdcem. Poslechnout. Vzdát se něčeho pro Hospodina, kvůli bohu. Nejen odhození model.
e)
Misie mezi pohany a okrajovými členy církve, mezi sekularisovanými.
1.
Wilhelm Busch.
2.
Příklad: Nová Quinea. Při křtu házeli křtěnci do ohně své modly.
f)
Stará církevní křestní liturgie. Zachováno u katolíků: Odřeknout se ďábla a jeho lákavých nabídek. Viz: Matouš 4. Pokušení. Poslušnost JK. Následování.
g)
My. Čeho se máme nebo musíme (měli bychom) se odříci my.
1.
Tvrdíme, že vidíme plnost života v JK. Co to ale v praxi života znamená? U každého něco jiného. Nemyslet hned na modly. Zvyky. Vstát v neděli ráno dřív a jít do kostela.
2.
Čemu dáváme v životě přednost.
3.
Metanoia. Pokání. Změna smýšlení, mysli. Uvnitř to začíná. Změna stupnice hodnot. Měřítka podle Božího hodnocení.
h)
Pavel v Efezu.
1.
Uvěřivšími byly spáleny čarodějné knihy. Více než symbol. Vyčísleno na obrovskou finanční částku: 50 000. Knihy tehdy byly drahé. Opisovaly se ručně.
2.
Skutky 19,19: Nemálo pak těch, kteří se zabývali magií, přinesli své knihy a přede všemi je spálili. Jejich cena se odhadovala na padesát tisíc stříbrných.
3.
Trochu matematiky: Jidáš dostal za zradu JK 30 stříbrných, denárů. To byla tehdy běžná cena běžného otroka. 50 000 denárů tedy představovalo cenu 1666 otroků. 20 denárů ještě zbude.
4.
Jedna skupina letničních. Začátkem 90tých let: Lámání rokových gramodesek. Pokud to není symbol, je to kulturní barbarství. Místo nakupování těch gramodesek k lámání mohli ušetřit peníze na humanitární účely.
6)
Petr: K slovu tvému. Když to říkáš ty:
a)
Důvěra.
b)
Posichrovat si to. Když to nevyjde, říkal to JK. Zkušený rybář na to ovšem naletěl. Ale to už se nějak musí unést.
7)
Parný den na poušti. Vedro. Diakon Filip. Kvůli jedinému člověku opustil rozvíjející se misijní práci v Samaří. Odešel pod vlivem (působením) Ducha svatého do nehostinné krajiny, kde si počkal na jediného cestovatele, na habešského ministra.
Obrátil ho na víru. Ten ale přinesl křesťanství do Etiopie.
8)
Sítě se nemusejí vždy trhat pod náporem lidí ochotných slyšet SB. Kostel nemusí praskat ve švech.
1.
Jediný člověk stojí za zvěstování evangelia. Trpělivá práce. Rodina za ním.
2.
Když jednou kázal JK, uvěřil jen jeden člověk: Ondřej.
3.
Mnozí evangelisté se mohou pochlubit daleko většími úspěchy a výsledky své práce nežli JK nebo apoštol Pavel.
9)
Časně ráno. Jsou už shromážděny zástupy kolem JK. Po návratu rybářů z lovu. Asi rybí trh.
10)
Barvitě popsat práci rybářů.
a)
Dřina. Nejistota. Občas se nějaký rybář za náhlé bouře utopil. Tehdejší rybáři většinou neovládali plavecké umění. Prostě řečeno: neuměli plavat.
b)
Rybaření nebylo na zbohatnutí, ale na celkem slušné přežívání. Dostatek ryb.
11)
Čištění sítě.
a)
Všelijaká havěť, chaluhy. Otrava, zvláště když se nic neulovilo. Rybáři poslouchali JK rozmrzele na jedno ucho. Ty si tady cosi kážeš. Ale určitě nerozumíš běžnému životu. My jsme unavení po noční šichtě.
b)
Ty tady cosi vykládáš o plnosti života. Nás to nezajímá. Máme dost svých denních (po-nočních) starostí. Tak si jen povídej. My si musíme hledět svého.
12)
Ryby na hlubině. Možná úvaha JK: V noci tam nebyly. Obrátilo se to. Tlaková zněna. Ryby potřebují vyplout nahoru, blíž k hladině. Potřebují ulovit nějakou tu kořist ve vodě nebo nad vodou (muška).
13)
Lukáš 10: Žeň je mnohá, dělníků je málo. Matouš 28: Jděte do celého světa. Rozhodit sítě po celém světě.
14)
Poznání hříchů. Možnost odpuštění. Pokání. Člověk může být užitečný pro PB.
15)
Text kázání JK:
a)
Naplnil se čas.
b)
Přiblížilo se KB.
c)
Pokání čiňte.
d)
Věřte evangeliu.
16)
Petr poslouchá JK ráno. Unavenost po noční šichtě.
17)
Teriblita. Strašnost. Michallangello, jeho obrazy. Setkání s Boží svatostí. Poznání viny člověka. Uvědomit si to. Působivé obrazy.
18)
Noční lov. Neúspěch. Rozladění. Podrážděnost. Přitom ten nezdar nemusí být naší vinou. Shoda okolností. Ale ztěžuje to často schopnost plně se soustředit k poslouchání kázání. Brání to duchovní (ale i neduchovní) koncentraci.
19)
Loďka, kazatelna. Petr musí udržovat loďku ve správné poloze. Aby se neotáčela podle proudu vln. Houpe se to.
20)
Kázání na loďce.
a)
Matouš 13. Podobenství. Cyklus kázání.
b)
Matouš 13.
1:
Toho dne vyšel Ježíš z domu a posadil se u moře.
2:
Shromáždil se k němu tak veliký zástup, že musel vstoupit na loď; posadil se v ní a celý zástup stál na břehu.
3:
I mluvil k nim mnoho v podobenstvích: "Vyšel rozsévač rozsívat.
21)
Pracovní den. Lidé si přivstali. Dnes: Slyšet SB ve všední den před odchodem do práce. Něco nepředstavitelného. Pravdou ovšem je, že tehdy nebyly píchačky.
22)
Rybí trh. Tržiště. Dnes: Postavit se na trhu, jestli by lidé poslouchali. JK tam asi kázal častěji. Znali ho. Přicházeli, odcházeli. Někteří zůstali déle. Hovořili s ním.
23)
Tesař posílá rybáře Petra za dne lovit ryby na hlubinu. Rozumí tesařině. Možná i KB. Ale ne rybolovu. Petr: respekt. Zkusit to. Víra s otázkami. My: poslechnout. JK má pravdu, i když máme pochybující otázky.
24)
Otázka věrohodnosti církve.
a)
Když církev dokáže povědět jasné slovo. Pravé slovo v pravý čas.
b)
Církev dokáže poradit v jiných oblastech. Např. Kultura, sociální sféra. Pak je brána vážněji i ve své vlastní činnosti.
c)
Když se církev nějak neosvědčí v jiné oblasti, poškodí tím svou věrohodnost i ve (při) zvěstování evangelia. Např.: Morální nebo finanční aféry v církvi. Selhání v sociální sféře.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.