9. Svatba v Káni Galilejské. Jan 2.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Matouš 22,2:
KB se podobá králi, který učinil svatbu svému synu.

Čtení:

Jan 2,1-11.
1
Třetího dne byla svatba v Káně Galilejské. Byla tam Ježíšova matka;
2
Na svatbu byl pozván také Ježíš a jeho učedníci.
3
Když se nedostávalo vína, řekla Ježíšovi jeho matka: "Už nemají víno."
4
Ježíš jí řekl: "Co to ode mne žádáš! Ještě nepřišla má hodina."
5
Matka řekla služebníkům: "Udělejte, cokoli vám nařídí."
6
Bylo tam šest kamenných nádob, učených k židovskému očišťování, každá na dvě až tři vědra.
7
Ježíš řekl služebníkům: "Naplňte ty nádoby vodou!" I naplnili je až po okraj.
8
Pak jim přikázal: "Teď z nich naberte a doneste správci hostiny!" Učinili tak.
9
Jakmile správce hostiny ochutnal vodu proměněnou ve víno - nevěděl, odkud je, ale služebníci, kteří vodu nabírali, to věděli - zavolal si ženicha
10
A řekl mu: "Každý člověk podává nejprve dobré víno, a teprve když už se hosté napijí, víno horší. Ty jsi však uchoval dobré víno až pro tuto chvíli."
11
Tak učinil Ježíš v Káně Galilejské počátek svých znamení a zjevil svou slávu. A jeho učedníci v něho uvěřili.

Postup:

1)
Kána. Vesnice nedaleko Nazareta. Svatba. Asi z okruhu Ježíšových příbuzných. Délka svatby: až 7 dní. Víno se pilo slabé, smíchané s vodou.
2)
JK je pozván i s učedníky na svatbu. Byla tam i jeho matka Marie. Došlo víno:
a)
Špatné plánování.
b)
Chudoba ženicha a jeho rodiny.
c)
Pilo se trochu víc a intenzivněji, než se původně předpokládalo.
d)
Přišlo víc různých gratulantů, kterým se muselo nalít. Obdoby dnes: Přihrnou se kamarádi ženicha, kamarádky nevěsty, spolupracovníci a další gratulanti.
e)
Aktivita Ježíšovy matky.
1.
Marie k JK: Prosba o pomoc: Nemají víno. JK: Co chceš? Proč to chceš? Ještě nepřišla moje chvíle.
2.
Marie ke služebníkům: kdyby vám něco řekl, hned to udělejte.
3)
Štoudve.
a)
6 kamenných nádob na vodu. Náboženské a hygienické předpisy o umývání. Mytí rukou před jídlem a po něm. Nebyl vodovod.
b)
JK ke služebníkům: Naplňte ty nádoby vodou. Naberte a dejte ochutnat správci svatby.
c)
Družba, starosvat ženichovi: Obyčejně se na svatbě dává hostům nejlepší víno na začátku. Později stačí i horší. Ty jsi to udělal obráceně. To nejlepší jsi nechal až na konec.
d)
První div, který JK udělal.
e)
Poznámka: V Janově evangeliu udělal JK celkem 7 divů.
4)
JK. Syn Boží.
a)
Mimořádná moc k dělání divů. Dělání dobrých skutků. Pomoc lidem. Aby nebyli zahanbeni chudí lidé na svatbě. Dlouho by se povídalo, jak na jejich svatbě došlo víno.
b)
Ne samoúčelné divy a zázraky. Pomoc. Ne divy pro slávu, ne důkaz moci JK, ne pro obdiv. Divem bylo dosaženo účelu: pomoci lidem. Pomoc různého druhu. Pomoc v tísni. Chudí lidé byli uchráněni hanby, že neměli ani dost vína na svatbě.
c)
Víno bylo relativně levné, aspoň to horší. Jsou lepší a horší kvality, sorty vína.
d)
I po létech by si třeba někteří vzpomněli: To jsou děti těch, co jim tehdy na svatbě pochybělo víno.

Poznámky:

1)
Správce svatby. Družba. Starosvat. Organisační referent na svatbě: Zařídit organisaci svatby. Průběh svatby. Koordinace všeho.
2)
Účast JK na svatbě. Ukázal, že si váží manželství, že ho respektuje. JK není pro zákonickou asketickou odříkavost.
3)
Obraz svatby se občas vyskytuje v podobenstvích JK o KB.
a)
Přirovnání. Slavnost. Bezstarostnost. Pohoda.
b)
Přirovnání ve SZ: Vztah mezi Bohem a člověkem. Píseň Šalomounova. Láska.
4)
Nejlepší víno nakonec. To nejlepší nakonec. Život člověka: Práce. Starosti. Pak stáří a nemoci. Pocit: To nejlepší už bylo. JK: Krásný cíl, výhled. Budoucnost v KB.
5)
Zázraky JK:
a)
Naše občasná představa: Jedná se jen o pomoc (jen) v duchovní sféře života.
b)
JK pomáhá i v docela obyčejné rovině lidského života. Plnost obyčejného života i na zemi. KB: Plnost (celého) života. Jednou to nastane v dokonalé plnosti a v plné dokonalosti.
6)
Zvěst oddílu.
a)
Evangelium pro celého člověka. Duch i tělo. Pohoda života. Radost. Plnost.
b)
To nejlepší nakonec. To nejlepší není už někde vzadu, v nenávratnu, v mládí. To nejlepší máme teprve před sebou. Smíme se těšit upřímným těšením velikým.
7)
Hygiena. 6 štoudví mělo obsahovat vodu k omývání (oplachování) rukou. Vzhledem k tomu, že ty štoudve byly prázdné a že se měly teprve na příkaz JK naplnit, se dá uvažovat (předpokládat), že tomu mytí při oné svatbě moc nedali.
8)
Všecka podobenství JK se týkají KB. JK se snaží přiblížit skutečnost (realitu) KB na příkladech z běžného života. JK je mistr ve vyprávění podobenství. I po stránce literární se jedná o jedinečný literární žánr.
9)
Jedna štoudev obsahovala asi 30 litrů. Svatebčanům nakonec přibyly 2 hektolitry dobrého vína.
10)
V jednom kostele v Káni Galilejské dnes ukazují jednu z oněch šesti kamenných štoudví, ve kterých Ježíš změnil vodu ve víno. Ta štoudev je prý zaručený originál, který se zachoval po 2 tisíciletí přes všechny proměny časů.
a)
Jak se zdá, ani středověcí zázraků-milovní a zázraků-chtiví lidé tento originální kus z doby JK buď nenašli či neobjevili nebo ho z nějaké nostalgie neodnesli do Evropy, kde by se taková originální vzácnost dala jistě velmi výhodně zpeněžit, aby posilovala víru mnohých.
b)
Ona originelní štoudev dnes již neslouží k proměňování vody ve víno. Zato velmi úspěšně slouží jako odkládárna přebytečných peněz zbožných (nebo i nezbožných) turistů. Do skoro třetino-hektolitrového prostoru se vejde opravdu hodně příslušně raženého kovu i bankovně potištěného papíru.
c)
Velmi dobré víno lze v Káni zakoupit u stánků arabských obchodníků a trhovců. Kána je totiž arabské městečko asi s tisícovkou obyvatel.
d)
Vedle mešity lze navštívit i pravoslavný a františkánský kostel. Oba kostely jsou překvapivě velké na to málo křesťanů z místní farnosti. Ale turistika přitahuje.
e)
Turistům se první Ježíšův zázrak okořeněně připomene. Menší část turistů se vroucně pomodlí v některém kostelíku. Větší část turistů spokojeně pokývá hlavou, že si mohou odškrtnout další raritu na své poznávačce ve svaté zemi.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.