68. Obnovení chrámu a Jeruzalema. Ezdráš. Nehemiáš.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 19,8: Zákon Hospodinův je dokonalý. Občerstvující duši. Hospodinovo svědectví je pravé, moudrost dávající neumělým.
Žalm 119,105: Pane, kdyby tvůj zákon nebyl mé potěšení, dávno bych zahynul ve svém trápení.
Zachariáš 8.
16.
Konejte toto: Mluvte každý svému bližnímu pravdu. Vynášejte ve svých branách pravdu a pokojný soud.
17.
Nezamýšlejte nikdo ve svém srdci proti bližnímu nic zlého.Nelibujte si v křivé přísaze. To všechno nenávidím, je výrok Hospodinův.\"
19.
Jen milujte pravdu a pokoj!

Čtení:

Žalm 119,1°-16.
1.
Opět stalo se slovo Hospodina zástupů, řkoucí:
2.
Takto praví Hospodin zástupů: Horlil jsem pro Sion horlením velikým, nýbrž rozhněváním velikým horlil jsem pro něj.
3.
Takto praví Hospodin: Navrátil jsem se k Sionu, a bydlím u prostřed Jeruzaléma, aby sloul Jeruzalém městem věrným, a hora Hospodina zástupů horou svatosti.
4.
Takto praví Hospodin zástupů: Ještěť sedati budou starci i baby na ulicích Jeruzalémských, maje každý z nich hůl v ruce své pro sešlost věku.
5.
Ulice také města plné budou pacholat a děvčat, hrajících na ulicích jeho.
6.
Takto praví Hospodin zástupů: Zdali, že se to nepodobné zdá před očima ostatků lidu tohoto dnů těchto, také před očima mýma nepodobné bude? Praví Hospodin zástupů.
7.
Takto praví Hospodin zástupů: Aj, já vysvobozuji lid svůj z země východní, a z země na západ slunce,
8.
A přivedu je zase. I budou bydliti u prostřed Jeruzaléma, a budou lidem mým, a já budu jejich Bohem v pravdě a v spravedlnosti.
9.
Takto praví Hospodin zástupů: Posilňtež se ruce vaše, kteříž jste slyšeli těchto dnů slova tato z úst proroků, od toho dne, v němž založen jest dům Hospodina zástupů, že má chrám dostaven býti.
10.
Nebo před těmito dny práce lidská, ani práce hovádek se nenahražovala, nýbrž ani vycházejícímu ani vcházejícímu nebylo pokoje pro nepřítele, nebo já spustil jsem všecky lidi jedny s druhými.
11.
Nyní pak, ne jako ve dnech těch předešlých, činím ostatkům lidu tohoto, praví Hospodin zástupů.
12.
Ale rozsívání máte pokojné, vinný kmen vydává ovoce své, a země vydává úrodu svou, nebesa také dávají rosu svou, a to všecko dávám v dědictví ostatkům lidu tohoto.
13.
A tak stane se, že jakož jste byli zlořečením mezi pohany, ó dome Judský a dome Izraelský, tak zase vás chrániti budu, a budete požehnáním. Nebojtež se, posilňte se ruce vaše.
14.
Nebo takto praví Hospodin zástupů: Jakož jsem byl myslil zle učiniti vám, když mne hněvali otcové vaši, praví Hospodin zástupů, aniž jsem litoval:
15.
Tak obrátě se, myslím v těchto dnech dobře činiti Jeruzalému a domu Judskému. Nebojtež se.
16.
Tyto pak věci jsou, kteréž činiti budete: Mluvte pravdu každý s bližním svým, pravý a pokojný soud vynášejte v branách svých.
17.
Aniž kdo bližnímu svému zlého obmýšlej v srdci svém, též přísahy falešné nemilujte; nebo všecko to jest, čehož nenávidím, praví Hospodin.
18.
I stalo se slovo Hospodina zástupů ke mně, řkoucí:
19.
Takto praví Hospodin zástupů: Půst čtvrtého [měsíce, ] a půst pátého, a půst sedmého, a půst desátého obrátí se domu Judskému v radost a veselí, i v slavnosti rozkošné, ale pravdu a pokoj milujte.
20.
Takto praví Hospodin zástupů: Ještěť budou přicházeti národové a obyvatelé měst mnohých,
21.
Přicházeti budou, pravím, obyvatelé jednoho k druhému, řkouce: Poďmež s ochotností kořiti se tváři Hospodinově, a hledati Hospodina zástupů. Půjdu i já.
22.
A tak přijdou lidé mnozí a národové nesčíslní, aby hledali Hospodina zástupů v Jeruzalémě, a kořili se tváři Hospodinově.
23.
Takto praví Hospodin zástupů: V těch dnech chopí se deset mužů ze všech jazyků těch národů, chopí se, pravím, podolka jednoho Žida, řkouce: Půjdeme s vámi; nebo slyšíme, že jest Bůh s vámi.

Zachariáš 8,1-23. Celá kapitola. Eventuelně jen do verše 14.

1
I stalo se slovo Hospodina zástupů.
2
\\\\\\\"Toto praví Hospodin zástupů: Horlím pro Sijón velkou horlivostí, horlím pro něj velmi rozhořčeně.
3
Toto praví Hospodin: Vrátím se na Sijón a budu bydlet uprostřed Jeruzaléma. Jeruzalém bude nazýván Město věrné a hora Hospodina zástupů Hora svatá.
4
Toto praví Hospodin zástupů: Opět budou sedat na náměstích Jeruzaléma starci a stařeny, každý s holí v ruce pro vysoké stáří.
5
Náměstí toho města budou plná chlapců a děvčat; ti si budou hrát na jeho náměstích.
6
Toto praví Hospodin zástupů: Jestliže to bude v očích pozůstatku tohoto lidu v oněch dnech nemožné, bude to nemožné i v mých očích? Je výrok Hospodina zástupů.
7
Toto praví Hospodin zástupů: Jednejte rozhodně, vy, kdo v těchto dnech slyšíte z úst proroků tato slova o dni, kdy byl položen základ domu Hospodina zástupů, aby byl zbudován chrám.
10
Před těmito dny nebylo totiž co dát za lidskou práci, natož za práci dobytka. Kdo vycházel a vcházel, neměl pokoj od protivníka, dopustil jsem, že stáli všichni proti všem.
11
Ale nyní nebudu jednat s pozůstatkem tohoto lidu jako za dřívějších dnů, je výrok Hospodina zástupů.
12
Vzejde setba pokoje: vinná réva vydá své plody, země svou úrodu a nebesa svou rosu. To všechno dám jako dědictví pozůstatku tohoto lidu.
13
Jako jste byli zlořečením mezi pronárody, dome judský a dome izraelský, tak budete požehnáním, až vás zachráním. Nebojte se! Jednejte rozhodně.
14
Toto praví Hospodin zástupů: Jako jsem pojal úmysl naložit s vámi zle, když mě vaši otcové rozlítili, praví Hospodin zástupů, a nelitoval jsem toho,
15
Teď naopak mám v úmyslu obdařit v těchto dnech Jeruzalém a judský dům dobrem. Nebojte se!
16
Konejte toto: Mluvte každý svému bližnímu pravdu. Vynášejte ve svých branách pravdu a pokojný soud.
17
Nezamýšlejte nikdo ve svém srdci proti bližnímu nic zlého.Nelibujte si v křivé přísaze. To všechno nenávidím, je výrok Hospodinův.\"
18
I stalo se ke mně slovo Hospodina zástupů.
19
\"Toto praví Hospodin zástupů: Půst čtvrtého, půst pátého, půst sedmého a půst desátého měsíce se judskému domu obrátí v radostné veselí a utěšené slavnosti. Jen milujte pravdu a pokoj!
20
Toto praví Hospodin zástupů: Znovu budou přicházet národy a obyvatelé mnoha měst.
21
Obyvatelé jednoho města půjdou do druhého a řeknou: »Pojďme si naklonit Hospodina, pojďme vyhledat Hospodina zástupů. Já půjdu také.«
22
A budou přicházet četné národy i mocné pronárody, aby hledaly v Jeruzalémě Hospodina zástupů a naklonily si ho.
23
Toto praví Hospodin zástupů: V oněch dnech se chopí deset mužů z pronárodů všech jazyků pevně cípu roucha jednoho Judejce a řeknou: »Půjdeme s vámi. Slyšeli jsme, že s vámi je Bůh.«\"

Verše:

Pane, tvé slovo je jako svíce nohám mým a jako světlo na stezce života mého.

Postup:

1)
538. Návrat ze zajetí. Perský král Cýrus dovolil návrat Judských. Byly vráceny chrámové nádoby, které ukořistili Babyloňané za Nabuchodonozora. Symbol bohoslužebného a národního života, celkové svébytnosti Izraele.
a)
Po dvou letech se začalo se stavbou chrámu. Přerušení budovatelské iniciativy. Těžké životní podmínky a okolnosti života.
b)
521 se opět začalo se stavbou (obnovou) chrámu. Kníže Zorobábel. Velekněz Jozue. Znovu-zřízení kněžského stavu. Ustanovení nižších a vyšších kněží. Levité. Pak se teprve začalo s vlastní kamennou stavbou. Rodokmeny. Prokázat kněžský původ.
c)
Poznámka: Nejprve duchovní obnova. Řád. Plán. Organisace.
2)
Položení základního kamene.
a)
Slavnost. Kněží troubili na trouby. Levité hráli na cymbály. Lidé projevovali nadšení. Zpěv. Žalmy: Hospodin je dobrý, milosrdný. Hospodin trvá od věků na věky.
b)
Staří pamětníci prožívali smutek. Zažili hrůzu zboření prvního chrámu. Malost druhého chrámu. Na víc si nemohli troufnout.
c)
První chrám stavěl bohatý král Šalomoun. Druhý chrám stavěl lid.
3)
Stavba byla zahájena, začata. Přišlo poselstvo ze Samaří. Nabídka pomoci při stavbě. Chtějí spolustavět chrám. Obavy Zorobábele a Jozua: Riziko přinesení pohanských model, pohanských příměsí. Odmítnutí nabídky pomoci Samaritánů.
a)
Ne každá pomoc je pomoc. Háček. Něco za něco. Pomůžeme, ale chceme uctívat i své bohy. A po svém. Chceme to ale po svém, i když ve vašem.
b)
Odmítnutí nabízené pomoci. Vzniklo nepříjemné napětí. Nepřátelství od Samaritánů od počátku a pořád, po staletí. Židé s nimi nechtěli nic mít. Samaritáni měli pouze 5 knih Mojžíšových.
4)
Stížnost, žaloba Samaritánů. Ke králi Artaxerxovi.
a)
Jeruzalem bylo prý vždy odbojné město. Doporučení: Zakázat stavbu chrámu a města. Riziko vzpoury jako za Babyloňanů.
b)
Artaxerxes. Nechal nahlédnout do královského archivu. Byly tam i velmi staré zápisy. Zjistilo se, že Jeruzalem byl vždy odbojným městem. Zákaz stavby chrámu.
5)
Nový perský král. Dareios. Židé žádají povolení stavby. Argument: Stavbu povolil už král Cyrus. Byly vráceny chrámové nádoby. Dareios dal znovu povolení ke stavbě chrámu. 6tý rok vlády krále Dareia byl chrám postaven.
6)
Po dlouhé době se opět uskutečnila slavnost velikonoc podle Mojžíšova zákona v novém chrámě. Druhý izraelský chrám.
Velikonoce. Důrazy:
a)
Rodinná tradice. Více se to prosazovalo na severu, kde neměli chrám.
b)
Chrám. Více se to prosazovalo v Judstvu.
7)
Obnova náboženského a občanského života země. Bůh dal Izraeli 2 dvojice významných mužú.
a)
Kníže Zorobábel a kněz Jozue.
b)
Ezdráš a Nehemiáš.
8)
Kněz Ezdráš.
a)
V zajetí zkoumal zákom Mojžíšův. Přišel s pozdějším proudem navrátilců. Nesl s sebou hojné dary od Židů z Babylonie.
b)
Pochopil jednu důležitou věc: Samo obnovení chrámu nemusí ještě znamenat obnovení duchovního života. Soustavně učil lid Božímu zákonu. Jak zachovávat Boží přikázání.
c)
Boží zákon tehdy určoval celý život, komplex života. I hospodářskou sféru. Dnes tvoří náboženství jen jednu sféru života.
d)
Ezdráš dbal na čistotu lidu od pohanských zvyků. Ezdráš byl ostře proti smíšeným manželstvím, zvláště u kněží. Aby nepronikaly pohanské vlivy do věřících rodin.
9)
Ezdráš. První zákoník, v dobrém slova smyslu. Znalec zákona. Založil židovskou náboženskou školu.
10)
Nehemiáš.
a)
Královský číšník. Ministr. Král Artaxerxes. Židé měli vliv i na královském dvoře. Mít známé, to není k zahození. Od poslů z Jeruzalema uslyšel o ubohosti města.
b)
Město bez hradeb tehdy nebylo pořádné město. Bylo vydáno na pospas nepřátelům, lupičům, dravé zvěři.
c)
Rozhodnutí Nehemiáše: pomoci svému lidu. Odjet do Jeruzalema a postavit hradby. Byla to z jeho strany nedocenitelná oběť. Mohl si přece klidně žít na královském dvoře. Mohl občas někomu prospět svou přímluvou. To přece také znamená mnoho.
1.
Když bude na pár let pryč, hrozí mu riziko, že se jiná klika usadí a prosadí u dvora a už ho nepustí zpátky.
2.
Požádal o dovolenou. Král povolil stavbu hradeb.
3.
Osoba (osobnost) Nehemiáše byla pro krále zárukou, že všechno proběhne pro krále dobře. Kdyby se Nehemiáš nerozhodl odjet osobně do Jeruzalema, možná by král stavbu hradeb nemusel povolit.
d)
Namáhavá práce. Technicky to bylo velmi náročné, složité a těžké. Běžně se tehdy stavěly hradby několik generací. Tloušťka hradeb: 10 metrů dole, 7 metrů nahoře. Výška: Asi 15 metrů. Minimální výška, kvůli délce žebříků při dobývání města: 8 metrů.
1.
Hluboké základy v zemi.
2.
Všecko byl kámen. Doprava, opracování. Trosky. Dosti materiálu se dalo použít z trosek.
e)
Nástrahy nepřátel.
1.
Přímé útoky. Pořád trvala vojenská pohotovost. Polovina lidí stavěla, druhá polovina byla stále ve zbrani. Pro případ útoku měli i stavějící po ruce zbraně. Snaha nepřátel: Zbořit již postavené.
2.
Nehemiáš se dověděl o úkladech nepřátel. Nic nepodcenil. Stráže, hlídky, i v noci. Trubač byl stále v pohotovosti, aby mohl kdykoliv vyhlásit (odtroubit) poplach.
f)
Zasazení bran. Jeruzalem se stal opět městem.
11)
Nehemiáš se pak věnoval obnově duchovního života. Byly k tomu dány vnější předpoklady: chrám, hradby. Umožnilo to duchovní život.
12)
Ezdráš a Nehemiáš. Zakladatelé nového židovstva. Po zajetí babylonském.

Poznámky:

1)
Zákonická škola Ezdráše.
a)
Požehnání a dobrodiní pro Židy. Ochrana před cizími vlivy. Pečlivé studium Písem. Zachovávání jednoty lidu ve všech dějinných pohromách.
b)
Později: Bezduché zákonické slovíčkářství. Zákoníci se stavěli ostře na odpor vůči JK.
2)
Pláč při začátku stavby chrámu.
a)
První chrám byl větší a nádhernější. Stavěl ho ale král Šalomoun. Nyní staví prostí lidé.
b)
Pohrdání dnem malých počátků.
c)
Náš pohled zpět. Kdysi byl duchovně bohatší život sboru. Byl nepopiratelně větší a rozsáhlejší provoz. Přicházelo také víc lidí.
d)
Obnovení chrámu.
1.
Je to velká věc. Jsou dány předpoklady pro další duchovní práci. Přišel JK. Je to to největší.
2.
Kde se shromáždí v jeho jménu byť i jen dva nebo tři, tam platí jeho zaslíbení, že on je přítomen. Má být ale uprostřed, ve středu. Doporučení a výzva pro nás: Ponechat a ponechávat JK v centru našeho duchovního života a naší zbožnosti.
3)
Kýros a později i Dareios. Vydal povolení stavby chrámu. Důvod: Mimo jiné i příprava tažení na Egypt.
a)
Sympatizující obyvatelstvo. To ve válce znamená mnoho.
b)
Zázemí pro armádu. Najedení a odpočinutí před dalším tažením do Egypta.
4)
Text. Povzbuzení ve chvíli sklíčenosti. Moudrost v rozhodování.
5)
Samaritáni.
a)
Nabízeli pomoc při začátku stavění chrámu.
1.
Rizika: Přimísí se pohanské vlivy od Samaritánů. Budou mít své požadavky. Přirozená náboženskost. Někdy nesnadné odlišit a rozlišit od víry.
2.
Když to nevyšlo, ukázaly se vlastní lidské zájmy Samaritánů. Ne lidumilná nezištná pomoc. Msta.
b)
Vedlejší úmysly za tzv. Nezištnou pomocí.
6)
Odmítnutí pomoci Samaritánů.
a)
Nabídku není nutno přijmout. Odmítnutí nemají důvod a právo se zlobit.
b)
Tzv. Stejná víra v jednoho Boha. Samaritáni mají jen 5 knih Mojžíšových. Úzký výběr z bible, z Písma. Izrael: Plnost zvěsti víry v Boha.
c)
Riziko pohanské příměsy. Zúžení víry. Resp.: Rozšíření a tzv. Zbohacení (obohacení) víry o řadu přirozeně religionistických prvků.
d)
Jak to Samaritáni ve skutečnosti mysleli.
1.
Mluvili o lásce, o sjednocení víry, ve víře. Krásná a pěkná slova, jak to vždy v takových případech bývá. Plná ústa lásky, ale skutek utek.
2.
Když nebyla nabízená pomoc přijata, šly stížnosti do Persie ke králi. Ukázalo se, jak to v praxi bylo s tou jimi proklamovanou láskou. Docílili zastavení stavby hradeb. Jednali jako světští podrazáci.
3.
Zachovali se jako darebáci, když jim nebylo vyhověno. Židé nebyli povinni jejich nabídku přijmout.
e)
Falešný ekumenismus. Spojování církví. Kostel a mešita zároveň. Využití kostela v týdnu pro komerční účely. Pohřební síň, pro ateisty, budhisty, kdo zaplatí. Pěkné prostředí. Světelné a zvukové efekty.
7)
Hospodinův zákon. Rozměr života. Dimense života. Žijeme před Bohem. Není jenom materielní a kulturní sféra a složka života. Někomu stačí jen to imanentní.
8)
Obnovení chrámu. Stavební záležitost. Duchovní obnova. Reformace.
9)
Zajetí. Vyznavačská situace. Obstát. Návrat. Opět vnější tlaky. Vyznavačské situace pokračují.
10)
Samaritáni.
a)
Zachytit se drápkem v Jeruzalemě. Získat budovu atraktivního chrámu v atraktivním městě. Postupně prosazovat své zájmy. I politické, ekonomické, přes náboženství. Na pohanské přimíšeniny lidé vždy poměrně brzo skočí. Přitažlivé.
b)
Jediná naděje pro Židy: Náboženská čistota. To je drželo pohromadě. To udrželo Židovstvo pro budoucnost.
11)
Narušit vyznavačskou jednotu. Falešný ekumenismus. Vlastní zájmy v pozadí. Synkretismus. Přirozená náboženskost. Samaritánům prostě nešlo o SB, o Hospodina. Občasné či časté zkušenosti v dějinách.
12)
Nehemiáš. Nepřátelé kolem Judy.
a)
Samaritáni a někteří pohané vedle Judy. Útoky. Stížnosti ke králi. Otravovat. Deptat. Udolat. Unavit. Otrávit. Vzít radost. Zlé záměry, úmysly. Nutnost být pořád ve střehu.
b)
Daly by se najít historické obdoby.
13)
Jeruzalemy.
a)
Nový Jeruzalem. Obnovení starého Jeruzalema. Město. Brány. Dokonalá ochrana pro věřící.
b)
Nový Jeruzalem ve Zjevení. 12 bran. Víc než historický Jeruzalem. Ten jich měl jen 9 či 8. V Novém Jeruzalemě není třeba brány zavírat. Bezpečnost, Boží ochrana. Světlo je tam v noci jako ve dne.
14)
Text. Moudrost. Zákon Hospodinův dává moudrost.
a)
Falešné pochopení: Pomodlím se a udělám zkoušku, i když jsem se předtím neučil. Některými je to stále občas propagováno jako svědectví, jak PB pomáhá. 03.
b)
Moudrost v oblasti smyslu života. Nabídky na náboženském trhu. Čisté a falešné učení. Bludy. Pochopení života a místa na zemi.
15)
Tzv. Víra. Objímačky. Vše je jedno. Rozplizlost. Přece věříme v jednoho Boha. Poznámka: ne vždy stejného, i když mu všichni říkáme stejně. Rozplizlá neurčitost. Obdoba: Neurčitá rozplizlost.
16)
Zkryté záměry v pozadí. Nevyslovené. Navenek krásná slova a sladce zbožné úsměvy.
17)
Námaha stavby.
a)
Představit si to docela prostě a prosaicky. Lidé neměli sami pořádně kde bydlet. Ruiny.
b)
My. Když máme kostel jenom udržovat. Drobné opravy. Úklid. Když doma malujeme, přistavujeme. Stačit ještě na kostel?


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.