67. Návrat ze zajetí. Ezdráš 1. Aggeus. Zachariáš.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 137,1: Při řekách babylonských, tam jsme sedávali a plakávali, rozpomínajíce se na Sion.
Žalm 126,1: Když zase Hospodin vedl zajaté Sionské, zdálo se nám to být jako ve snu.

Čtení:

Aggeus 1,1-15. Zachariáš 8,1-23. Celá kapitola.

Písně:

482. 138. 391. 509. 413. 420. 382. 673. 675.

Postup 1:

1)
Perský král Cýrus. Pán Babylonie. Výnos povolující návrat Izraelců (Judejců) do jejich země. 538 ante. Bylo povoleno postavit chrám v Jeruzalemě. Byly vráceny chrámové nádoby ukořistěné Babyloňany za Nabuchodonozora. Vrací se třetí generace.
Juda. Jazykově: Židé. Návrat Judských, Židů z Babylonie.
2)
Židé se nemuseli vrátit, ale mohli.
a)
Mnozí se dobře usadili a zvykli si na nové prostředí. Zůstali, ale podporovali navrátilce.
b)
Skupiny navrátilců. Kníže Zorobábel z královského rodu. Nesli s sebou nádoby z chrámu. Bohatý suvenýr. Kněz Jozue. Nejvyšší kněz.
3)
Zpustošená země. Základní potřeba a nutnost: Ubytovat se. V Jeruzalemě postavili jen oltář.Vezdejší starosti. Nestaví se chrám. Nebylo na to, ani peníze, ani síly, ani energie.
4)
Proroci. Vybídky ke stavění chrámu přes materielní těžkosti. Chrám je duchovní základ Izraele, duchovní opora.
a)
Aggeus. Hospodin má vše ve své moci. Nebát se začít stavět. Hospodin pomůže překonat těžkosti. Neodkládat stavbu chrámu do nekonečna.
b)
Zachariáš navíc zvěstoval lepší budoucnost Izraele, nový život, lepší, krásnější, duchovnější. Příchod spasitele a spravedlnosti.
5)
Zajetí. Zisk po stránce duchovní, ač neměli chrám.
a)
Bohoslužba bez obětí. Modlitby. Studium Písem. Byl shromažďován a opisován materiál pro knihy Mojžíšovy. Synagoga. Modlitba. Výklad zákona. Duchovní vzdělávání.
b)
Konec uctívání pohanských model. Dřív to bylo pořád velké pokušení. Náboženské sebeuvědomění. Koncentrace víry pouze na Hospodina. Soustředěnost na zvěst Písma. Jiná forma projevu víry.
c)
Veliké neštěstí Izraele se stalo požehnáním v duchovní oblasti. Boží řízení.
1.
Tradiční dogmatická zkratkovitost. I v neštěstí byl Hospodin se svým lidem. Našly se jiné způsoby života víry adekvátní pro danou novou situaci.
2.
Josef bratřím: Vy jste obmýšleli (připravovali a dělali) pro mne zlé. Ale Hospodin to obrátil v dobré. Tím není omluveno to zlé, kterého se dopouštěli bratří. Ale Hospodin byl s Josefem v každé situaci.

Postup 2:

1)
Izraelci se dostali do zajetí.
a)
Babylonie. Vnitřní rozklad v Izraeli. Neschopnost odolat dějinným náporům. Expanse Babyloňanů. Nejednota Izraele. Pozadí: Ztratila se náboženská jednota. Modly. Spousta proudů. Pohanské vlivy. Jako spodní voda prostupuje přirozená náboženskost.
b)
Izraelci (Judští) si nevážili chrámu a víry v Hospodina. Bylo jim to málo. Lákavost pohanských nabídek. Sociální důsledky. Roztříštěnost především vnitřní. Vnitřní krize pod vnější tenkou slupkou zdánlivé jednoty.
2)
Babylonie. Izraelci všechno ztratili. Jsou docela na dně. Začínat znovu, to není nikdy lehké. Řeka (kanál) Chebar. Zúrodňování nehostinných krajin u babylonských řek. Pilná práce. Mnozí se zmohli.
3)
Zajetí. Skoro 70 let. 3 vlny. Od prvního zajetí 3 generace.
4)
Vzpomínání a pláč.
a)
Lítost, co ztratili. Uvědomovali si, čeho si nevážili.
b)
Ve vzpomínkách roste touha a naděje. Oceňování ztraceného, co pozbyli svou vlastní vinou. Oceňování minulosti, tradice. Toho, co jim kdysi bylo málo.
c)
Kladný význam vzpomínek. Vyprávěli to mladým. Předávání víry, tužeb a nadějí.
d)
Šlo o víc než jen o nějakou nostalgii.
e)
Dnes: Málo se vzpomíná. Ještě méně se vypráví. V kvaltu života nemají mladí mnohdy zájem, chuť a energii poslouchat nějaké vzpomínky starých či stárnoucích. Ke své škodě se tak zbavují kořenů, z nichž vyrostli a na které se mohou navázat v krizích života.
f)
Náboženská minulost některých rodin se snad ještě možná občas připomene, ale jen velmi sporadicky, ale nanejvýš jen v minulostně akcentovaném nostalgickém oparu.
g)
Kvůli nevzpomínání a nepřipomínání si slavnější minulosti trpí řada našich sborů, které relativně rychle stárnou a umenšují se.
5)
Krize života. Izraelci:
a)
Opustili víru v Hospodina. Modly nepomohly.
b)
Mnoho model kolem v Babylonii. Je to stejně k ničemu.
c)
Vzpomínky. Navazování na to, co bylo dobré a vzácné. Živná opora.
6)
Práce v duchovní oblasti:
a)
Opisování, sepisování biblických knih. Práce kněží. Třídění biblické látky. Boží skutky v minulosti. Dějiny víry Izraele.
b)
Výzvy proroků a kněží. Povzbuzování k naději. Neklesat na mysli. Důvěra v Boha. Po lidsku viděno nebyla naděje na nějaký návrat. Nepřemožitelná babylonská říše.
7)
Babylonie se zhroutila jako domeček z karet. Častý osudový případ zdánlivě nepřemožitelných velmocí. Kolos na hliněných nohách. Cýrus umožnil návrat. Jiná národnostní politika. Peršané chtěli daně a nebouření se.
8)
My. Naše životní situace.
a)
Většinou jsme v životě nezažili do všech důsledků to, co kdysi Izraelci. Ztráta všeho a začínáni v jiné zemi.
b)
Ale: Mnohé jsme třeba též ztratili. Mnohé nám nevyšlo. Tříšť opor a nadějí. Posila ve vzpomínání, ve vzpomínkách. Pláč. Uvolnění. Nestydět se za pláč a nářek. Je to mnohdy funkční.
c)
Starý zákon: Pláč (Jeremiášův). Nářek a plakání v žalmech. David též plakal, když byl v těžkostech života, když prchal před Saulem. JK též plakal nad Jeruzalemem, i když to byl pláč jiného druhu.
d)
Neklesat na mysli. Posilování naděje. Práce. Vzepřít se. Umět začínat znovu. Třeba jinak. V jiných podmínkách života.
e)
Lidské naděje a možnosti jsou jistě velmi důležité a mohou velmi pomoci. Poslední naděje: V Bohu. Opora i tváři v tvář tomu nejposlednějšímu náporu v životě, jeho konci. Kde jinde hledat naději, oporu a jistotu?
9)
Chrám.
a)
Jednotící pouto Izraele. Tam se koncentruje ta největší naděje, opora a jistota v životě.
b)
1 Korintským 13,13: Nyní pak zůstává víra, naděje, láska.
c)
Základní potřeby člověka od nejútlejšího věku až do konce života: Jistota. Láska.
d)
Chrám: Jistota a opora v Bohu. Láska Boží a ve společenství Božího lidu, uprostřed církve.
e)
Fundament. 1 Korintským 3. Základu jiného žádný položit nemůže. JK je základ života. Nestydět se za vracení se, za návrat.

Poznámky:

1)
Vrácení chrámových nádob.
a)
Dobrá ekonomika Babyloňanů. Měli poklady. Nemuseli to proměnit na armádu. Nerozfofrovali to. Je to překvapující, když jim tolik teklo do bot s Peršany. Nebo to byla pokladová železná rezerva?
b)
Perský Cýrus se toho vzdal.
c)
Asi toho zas tak moc nebylo pro perského velkokrále čtyř světových stran.
2)
Izrael v zajetí přestal uctívat modly.
a)
Vykořeněnost. Jediná naděje a opora se nyní shledávala a rozpoznávala v Hospodinu.
1.
Modly stejně nepomohly.
2.
Když člověk už nic nemá. Přichází nemoc a stáří. Úvaha: Co ještě (teď) pomůže. V čem je ještě nějaká naděje?
b)
Izraelci vidí v Babylonii mnohem více model než jich měli doma v Izraeli. Poznání nesmyslnosti model. Stejně nepomohou. I když je jich moc, víc, sebevíc.
3)
Synagogy. Už ve starověku byli Židé nejvzdělanějším národem. Vzdělávali se v tóře, později i v talmudu. Počátek, předzvěst, předjímka synagog. Zdaleka ne ještě synagogy ve vlastním slova smyslu. Směr. Náběh.
4)
Synagoga: Modlitebna. Škola. Radnice. Kulturák. Koncentrace náboženského, společenského, kulturního, administrativního života a jednání. Centrum určité židovské komunity v širokém slova smyslu.
5)
538 ante. Návrat z babylonského zajetí.
a)
Nadšenectví. Hrdinové víry se vracejí. Zapálenost ve víře. Vracejí se velmi staří, kteří ještě jako malé děti pamatovali někdejší judskou zemi a Jeruzalemský chrám. S nimi jdou jejich děti a vnuci.
b)
Musí se začínat znovu, od piky. Trosky. Všecko je zarostlé. Dravá zvěř, hadi. Nemají kde bydlet. Musí se něčím živit.
6)
Ageus napomíná lidi. 525. Změna s lidmi za 18 let. Pilní. Šikovní. Pracovití. Táflované domy. Přičinliví. Přičuchli ale k modle bohatství a pohodlí. Myslí už jen na své věci a ne na chrám.
a)
My. Změna s člověkem může nastat i za poměrně krátkou dobu. Skutečně zapálená víra na počátku může za nedlouhý čas ochladnout nebo dokonce vychladnout.
b)
Člověk nemá pořádně čas na PB a jeho věci. Starost jen o stále větší a zvyšované a zvyšující se pohodlí života. Materielní stránka.
7)
Matouš 8,23-27. Utišení bouře na Galilejském jezeře.
a)
Učedníci následují JK na loď. Jsou tam jiná nebezpečí než na břehu. Nesouměřitelná situace. Nekritisovat příliš hladce a lehce.
b)
My též mnohdy ochabujeme ve víře a spoléhání na JK. Ti na břehu nemají morální právo kritisovat ty bojící se učedníky na lodi za bouře. Zůstali si na pevné zemi a nenásledovali JK do kymácivé nepohody na rozbouřeném moři.
8)
Táflované domy. Pocit, záruka jistoty. Lze na to spolehnout.
a)
525. Peršané táhnou na Egypt. Dobyli ho. Vracejí se. 2 krát táhnou perská vojska přes Izrael. Rabování.
b)
Neúroda. Důsledky války. Ožebračení lidé. Obilná rez.
1.
Aggeus upozorňuje na vratkost opory bohatství. Pomíjivé jistoty a ještě pomíjivější naděje skládané v materielní jistotě tváři v tvář smrti a zásadním nejistotám života.
2.
My. Nemoc. Smrt. Hledáme něco pevného. Nemáme zde místa zůstávajícího. Nic jsme na svět nepřinesli. Nic si také neodneseme.
9)
Výzva ke stavbě chrámu.
a)
Duchovní jednota.
b)
Zdroj síly pro život. Opora. Jistota.
c)
PB je nad životem i smrtí.
10)
Zdánlivý rozpor.
a)
Aggeus volá ke stavbě chrámu.
b)
Před zajetím proroci kritizovali oběti v chrámě, neposlušnost Izraele vůči Hospodinu.
1.
Změněná (historická, celková, společenská) situace.
2.
Proroci před zajetím kritisovali sociální nespravedlnost a modlářství. Zneužívání chrámu. I to nejlepší lze pochopitelně zneužít.
c)
Zajetí. Pročištění víry. Odpadá pokušení model. Raději upřesněme: V dané chvíli není markantní pokušení model.
d)
Aggeus. Chrám jako symbol víry. Pomoc pro víru i pro nás.
11)
Divy víry.
a)
Zajetí. Rozpomínky na Sion. Zachování víry. Pročištění víry od modlářství.
b)
Návrat. Jako ve snách. Bůh je větší pán než Nabuchodonozor.
c)
Lid přiklonil srdce ke stavbě chrámu.
d)
Judský lid vyšel ze zajetí. Severní Izrael v Asyrii z větší (z valné) části splynul s pohanským okolím. Ale: Asyrské zajetí trvalo o 120 let déle.
1.
Podle toho, jak počítáme. Kdybychom brali v úvahu až třetí deportaci Judských, tak by to bylo ještě o kousek déle.
2.
Zůstali ale Samaritáni ze zbytků obyvatelstva doma a s příměsí při-deportovaných.
12)
Návrat.
a)
Lidé opustili vybudované domovy. Vazba víry na domov. Vraceli se do nejistého a horšího. Budovat vše znovu od začátku.
b)
Připomíná to Abrama, který opustil zabydlený způsob života v Ur, v jižní Mezopotamii. Mimochodem: Příběhy o Abramovi (Abrahamovi) byly napsány (resp. Dostaly konečnou literární podobu) právě v období po návratu ze zajetí. Snad za Ezdráše, kolem 450 ante.
13)
Peršané. Jiná národnostní politika nežli Babyloňané.
a)
Babyloňané: Zlomit odpor, vykořenit.
b)
Peršané: Usazení lidé, spokojení. Požadavky: Pilně pracovat, platit daně a nebouřit se.
14)
Návrat. Představit si přestěhování na stará kolena. Mnohé se musí opustit. Začínat znova. Pro nějakou vyšší věc, pro boží dílo.
15)
Navrátilci. Obdoba Abrahama. Jeho příběhy v té době a situaci živěji mluvily. Abraham též (Také) odešel z Babylonie. Znovuobjevení a znovuobjevování staronové zaslíbené země.
16)
538. Skoro 70 let od prvního zajetí. 602. Staří pamatovali ještě chrám v Jeruzalemě.
Poznámka: Tradičně se rádo povídá o sedmdesátiletém zajetí. Není třeba, abychom byli matematickými puristy.
17)
525. Peršané táhnou na Egypt. 521. Proroci: Aggeus, Zachariáš. Obnovit náboženský život.
18)
Chrám. Středisko náboženského a národního života. Sebeuvědomění. Identita.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.