66. Daniel mezi lvi. Daniel 6.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)Hus. Toleranční patent.

Text:

Matouš 4,10: PB svému klaněti se budeš. Jemu samému budeš sloužit.

Čtení:

Daniel 6,1-18.

Postup:

1)
Porážka Balsazara.
a)
Kýros, perský velkokrál. Dareios, vůdce médského vojska, se stal místokrálem pro Babylonii.
b)
Daniel získal přední místo mezi správci země. Nejschopnější. Úmysl Dareia, udělat z něho nejvyššího úředníka, vezíra, kancléře. Rychlý postup Daniele.
1.
Závist ostatních. Obyčejná lidská závist.
2.
Obavy. Schopný. Chytrý. Poctivý. Nepodplatitelný. Věrný králi. Nebezpečný pro mnohé podvodníky a tuneláře. Může jim šlapat na paty a klepnout je přes prsty.
2)
Intriky. Hledání záminky k osočení, zažalování, odstranění.
a)
Vadila jim poctivost, věrnost králi a svědomitost. To byl ale i Danielův štít. Vždy se dá něco najít nebo zařídit, aby se našlo. Lze i vykonstruovat, vymyslet si, nastrojit léčku.
b)
Jediná slabina Daniele. Jediné, na čem ho mohli chytit, bylo jeho náboženství.
3)
Vždy se dá něco vymyslet. Vždycky se dá na něco přijít.
a)
Lichotivý návrh Danielových nepřátel Dareiovi: 30 dní se nikdo v říši nesmí modlit k nikomu jinému nežli k Dareiovi. K žádnému jinému bohu. Král bude uctěn jako bůh. Kdo by neposlechl, je třeba ho hodit do lví jámy.
b)
Dareios byl polichocen, že je postaven na roveň bohům. Byl vydán příslušný rozkaz, zákon.
4)
Číhání nepřátel na Daniele.
a)
Daniel nedbal na tento královský výnos. Tak jako dřív se pořád modlil k bohu. Nedělal nic jiného nežli dřív. Co dosud nikomu nevadilo, může najednou vadit.
b)
Daniel se modlí doma. V pokojíku, ale má otevřené okno. Hlasitá modlitba. Každý pod oknem to mohl slyšet, jako dřív. Nepřátelé poslouchají pod oknem. Udání.
c)
Obžaloba u krále: Daniel nedbá na tvé, ó králi, nařízení. Modlí se k svému Bohu a nikoli ke králi jako bohu.
d)
Původně to nařízení spískali nepřátelé. Nyní: Jako by to vše udělal král. Hájí zájmy a úmysl krále.
1.
Dareios samozřejmě není bez viny. Rozhodl se pod vlivem své lidské ješitnosti.
2.
Ale není zas tak hloupý, aby nepostřehl past, do které se nechal chytit. Pochopil, že záměrem je zbavit ho schopného člověka, který by šlapal na kuří oka nepoctivcům a intrikánům.
5)
Zármutek krále.
a)
Zákon perský a médský nemohl zrušit ani král. Nezrušitelné. Nařízení jednou vydané se nesmí zrušit nebo změnit. A tak skončil Daniel ve lví jámě, mezi hladovými lvy.
b)
Dareios nemohl spát. Myslí na Daniele mezi lvy. Svítání. Volá k Danielovi. Mohl tě snad tvůj Bůh zachránit? Daniel: Můj Bůh zavřel tlamy lvům. Neuškodili mi.
c)
Někdy mohou být dravé šelmi milosrdnější nežli lidé.
6)
Danielova záchrana. Lvi ho nesežrali. Tehdy doklad jeho neviny. Nepřátelé, žalobci, byli naházeni ke lvům. Ti je hned roztrhali. Měli dobrou snídani.

Poznámky:

1)
Zákon perský a médský.
a)
Nezrušitelné právo. Ani král to nemohl zrušit. Svým způsobem jakési omezení královské moci, když už to bylo vydáno. Jakýsi chabý náběh k demokracii.
b)
Ale i tehdy se daly udělat paragrafové kličky. Např. Se mohl vydat jiný zákom perský a médský, který fakticky znehodnotil či popřel předchozí perské a médské právo. Příklad: kniha Ester.
2)
Způsob popravy ve starověku. Někdy velmi krutý. Sadismus. Mezi lvi. Rozpálená pec.
3)
Pohanští vládci se mnohdy pokládali za bohy. Různá míra zbožštění a sebezbožštění. Žádali, aby se k ním lidé modlili.
a)
Něco takového nemohlo izraelského krále ani v jeho královském duchu, ani v nejbujnějším rozběhu jeho královské fantasie napadnout.
b)
První církev. Božské pocty císařům. Obětovat několik zrnek kadidla soše císaře. Věřící to pokládali za rouhání a neposlechli. Často skončili v aréně mezi lvi nebo jinými dravci zvířecími nebo lidskými. Gladiátoři.
c)
Křesťanští králové a císařové. Z boží milosti.
d)
Kult osobnosti přetažený, dotažený až do božské sféry.
4)
Úmysl Dareia povýšit Daniele.
a)
Dvorské pikle, intriky. Závist.
b)
Obavy z poctivého Daniele.
c)
Klany. Strany na královském dvoře. Mnozí by se rádi sami dostali nahoru.
d)
Neidealisovat si starověký orientální královský dvůr. Bylo to stejné jako v moderní době, včetně rafinovanosti a intrikaření. Příklady pro pochopení dávných dějin lze vzít z dějin moderních. Diktatura. Despotismus. Absolutismus.
5)
Vezír. Ministerský předseda. Kancléř. Mezičlánek mezi králem a ostatními. Nárazník.
6)
Daniel byl chytitelný za náboženství.
a)
Něco držel. Nebyl bezpáteřně flexibilní, přizpůsobivý. Měl a držel své přesvědčení.
b)
Nepřátelům se podařilo změnit okolní větry vanoucí při královském dvoře.
c)
Daniel bude rázem přečuhovat, i když nebude dělat nic jiného nežli dělal dosud.
7)
Úvod. Daniel žil dlouhá desetiletí na královském dvoře v Babyloně. Vystřídalo se několik králů. Daniel držel víru. Hospodin byl pro něj na prvním místě. Nebezpečí života přicházelo příliš reálně v úvahu. Ale i nahoře potřebovali schopného člověka.
8)
Ne každý se musí dostat do vyznavačské situace jako Daniel. Ne každý musí být pod tlakem jako Daniel. Díky Bohu za klidnější situace života.
9)
Pronásledování církve.
a)
Martyrové. Mučedníci. Vyznavači. Až na smrt. Nebo byli někdy zachráněni. Nějak to vyšlo.
b)
Lapsí. Padlí. Různě a všelijak proklouzli a vyklouzli, když doléhalo pronásledování. Různá podoba podle situace tlaků a okolností. Možnosti podplatit, mírně různě uhnout.
c)
Někteří utekli do jiné země.
d)
Přizpůsobivost naoko. Doba temna.
10)
Co bychom my dělali na Danielově místě:
a)
Stejná vyznavačskost. Nepřestali bychom se modlit. Riziko, že by nás mohli lvi rozsápat.
b)
Zavřít okna. Nebo se modlit jen potichu.
c)
Měsíc se na oko modlit ke králi. Jako by nic. Poprosit v duchu PB za prominutí. Poprosit PB, aby se na nás nezlobil, že si netroufáme být stateční.
d)
Možná by pro nás žádný problém nenastal. Pokud se už nemodlíme nebo pokud se modlíme jen tak v duchu, neveřejně.
11)
Modlit se ke králi. Paralela: klanět se královu obrazu. Jenže: Obrazu se měli klanět jen nejvyšší státní úředníci a lid kolem. Zde: Všichni. Sakumprásk v celé zemi.
12)
Zbožnění králů.
a)
Nabuchodonozor. Obraz. Klanět se na signál kapely. Rozplácnout se jak široký tak dlouhý na zemi.
b)
Dareios. Modlit se k němu jako k bohu.
c)
Alexandr Makedonský. Dekadrachma v Orientě. Vedle jeho hlavy je diovský blesk.
d)
Římští císařové. Obětovat kadidlo před sochou božského císaře.
e)
Křesťanští králové z Boží milosti.
13)
Daniel něco držel.
a)
Nebyl elastický, flexibilní člověk. Nebyl kam vítr, tam plášť. Ne korouhvička na báni.
b)
Dobré nástroje každého režimu jsou lidé, kteří dovedou převléknout hbitě kabát podle okamžitého zavanutí větru nebo jen větříčku nebo vánku či vánečkuc) .
c)
Čestnost je potřebná jako sůl, ale jen pro toho, kdo po ní aspoň touží.
d)
Čestný a poctivý člověk to má v životě těžší nežli ohebný a přizpůsobivý elasta.
14)
Pevného poctivého postoje si váží i někteří všelijak lehcí králové. Občas chtějí slyšet pravdu ostrou jako meč na obě strany broušený.
Mají kolem sebe jenom samé patolízalské kejvaly, kteří lokajsky mluví to, co vidí mocipánovi na očích, že by si přál slyšet.
a)
Achab. Po usurpování Nábotovy vinice. Eliáš mu do očí řekl slova o Božím soudu. Achab pak chodil krotce.
b)
Herodes. Nechal zavřít Jana Křtitele do vězení. Ale rád s ním rozmlouval.
15)
Danielovi šlo o hodně. Měl výhodné vysoké postavení. Zdroj příjmu, bohatství. Mohl mnoho ztratit.
a)
My. Konkrétní praktický život. I my se chceme uživit. Chceme mít zajištěný klidný život. Nejde nám dnes o život. Držet Boží vůli. Poctivost. Solidnost života. Nemusí pak ale proto tolik proudit do kapsy nebo na konto.
b)
Různé formy, podoby, způsoby sloužení bohu. 1. Přikázání desatera. Nebudeš míti jiného Boha mimo Hospodina.
16)
Právo perské a médské.
a)
Nezrušitelný zákon. Tím byl vázán i orientální despotický absolutistický samovládce. Při (velké) troše humorné ironie by se to dalo chápat jako jemný náznak jakési prae-demokracie.
b)
Obdoba v moderní době: Nezrušitelné letenky na pevný termín. Ale i ty lze s jistou ztrátou zrušit. Nebo je možno je nechat propadnout.
17)
Život víry. Většinou klidný, třeba po desetiletí. Jistě tu a tam se musí leccos řešit. Někdy mohou přijít vyznavačské nápory. Člověk se dostane do kritické, hraniční, mezné situace.
18)
Zachovat věrnost: Víře. Bohu. Církvi. Sboru. Držet dobrou tradici, církevní zvyky. Např. Se modlit. Čestnost. Poctivost života. Žít podle Boží vůle.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.