65. Vidění krále Balsazara. Daniel 5.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Matouš 3,10: Již je i sekera přiložena ke kořenu stromu. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat.
Matouš 7,21: Ne každý, kdo mi říká: Pane, pane, vejde do KB. Ale do KB vejde ten, kdo činí Boží vůli.

Čtení:

Matouš 3,1-12. Daniel 5,1-9.25-28. Žalm 2.
Suspirium nebo před kázáním: Naplnil se čas. Přiblížilo se KB. Čiňte pokání. Věřte evangeliu.

Postup:

1)
4 mladíci. Vysoká místa v babylonské říši. Víra. Zůstali věrní víře v Hospodina.
a)
Pro víru se octli často v těžkém postavení. Požadováno: klanět se babylonským bohům. Věrnost Hospodinu. Nectili modly.
b)
Poctivá práce. Svědomitost. Vážnost u krále a poddaných.
2)
Balsazar. Nabonit. Vnuk Nabuchodonozora. Mizerně vládl. Rozházel si to s kde kým. Hlavně s kněžstvem. Perská vojska před branami Babylona.
a)
Hostina. Pijatika po královsku. Dodat si sebevědomí. Město bylo schopno se bránit léta obléhatelům. Proluky ve městě, pole. Hradby. Nedobytnost. Ale vnitřní slabost.
b)
Zlaté nádoby z Jeruzalemského chrámu. Z toho se žralo a chlastalo. Byli chváleni babylonští bohové, jak ponížili Hospodina.
c)
Poznámka: Kalich k VP, konvice na křest, nalévání chlastu. Doslova žranice a pijatika. Zdvořile: recepce.
d)
Čekali bychom: Král bude spíše poskakovat kolem vojska.
1.
Jenže se cítil tak pevný v kramflecích za hradbami nedobytného města, že okatě uspořádal honosnou hostinu. Mohl právem předpokládat, že se o tom Peršané před hradbami dozvědí. Přece si z nich nemusí nic dělat.
2.
Králi naprosto nezáleželo na tom, jestli někteří lidé v Babyloně budou při obléhání chcípat hlady. Běžná královská mentalita v oněch dobách.
3)
Vidění krále Balsazara.
a)
Stěna. Ruka píše. Ožralému králi se strachem klepala kolena. Zůstal nápis. Nikdo to nedokázal přečíst. Byli povoláni rádci a mudrci, učenci. Nedokázali to rozluštit.
b)
Krále přepadala stále větší hrůza. Neklid, nejistota, co to znamená. Tušil, špatné znamení. Tušení: Nápis znamená něco neblahého.
c)
Královna upozornila na Daniele. Byl už starý. Přiveden. Slib, když nápis rozluští: bude třetí v říši.
d)
Daniel: Nechci odměnu, ale nápis přečtu. Mene, mene, tekel, ufarsin. Sčetl jsem, zvážil, rozděluji.
1.
PB spočítal tvé hříchy, tvé dny. Přivede tě ke konci. PB ti to spočítal. Máš už to spočítáno.
2.
Zvážil tvé hříchy. Jsi nalezen lehkým.
3.
Rozděluji. Odděluji. Už nebudeš mít království.
4)
Hostina pokračovala.
a)
Král nemínil činit nějaké pokání. Nezarazil se. Sebejistá babylonská pýcha. Dál byly pronášeny chvástavé řeči o neporazitelnosti Babylona. Nepřemožitelnost Babylona.
b)
Chválili své bohy, Potupovali dál Hospodina a nádoby z jeruzalemského chrámu.
5)
Ožralý a do němoty zpitý Balsazar byl odnesen do postele.
a)
Dlouho však nespal. V noci ho zavraždili dva jeho služebníci, agenti perského krále.
b)
Obyvatelé Babylona, kteří Nabonita nenáviděli, ráno otevřeli Peršanům brány města a vítali je jako osvoboditele.

Poznámky:

1)
Lehký král.
a)
Obdobný výraz: lehká žena.
b)
Sesuv Babylonské říše. Vidění Nabuchodonozora: Socha: Zlatá hlava, stříbrná prsa, měděné břicho. Nohy ze železa. Chodidla: směs jílu a železa. Nespojeno. Vratkost.
2)
Nápis.
a)
Aramejsky. Jen souhlásky. Jedno slovo lze číst různě. Čtení je možné zepředu i zezadu. Střídání směru psaní na jednotlivých řádcích. Zprava doleva, zleva doprava.
b)
Karel Hynek Mácha. Psal si deník tajným písmem a ještě jeden řádek zleva a druhý zprava, střídavě.
3)
Daniel vyčetl slova Božího soudu nad zpupným králem. Měl odvahu mu to říci do očí.
4)
Bůh zneklidňuje i pyšné vládce. Vidění. Sny. Bezesné noci. Výčitky svědomí. Fámy. Chmurné myšlenky.
5)
Peršané u Babylona.
a)
Místo organisování obrany byla Nabonidem (Balsazarem) uspořádána hostina. Zapít to. Výraz pýchy. Nedobytnost města. Vrchol pýchy. Jaksi předem bylo oslavováno vítězství.
b)
Nabonit byl nenáviděn poddanými a kněžími.
6)
Věřící starý Daniel. Vzpomněli si na něj v kritické situaci. Poslední štace, když už nevěděli, z které na kterou. Pak si vzpoměli i na věřícího v Hospodina. Nebojácnost Daniele. Mluví králi pravdu do očí.
7)
Balsazar je ku podivu uklidněn po vyluštění nápisu, i když to bylo varovné slovo. Nejistota je vždy horší nežli i dosti zlá jistota. Balsazar chlastal dál.
8)
Král je obklopen patolízaly a pochlebníky.
a)
Král chce slyšet pravdu. I ostrou jako meč na obě strany broušený.
b)
Achab, po usurpování Nábotovy vinice. Eliáš Achabovi domlouval. Achab pak chodil krotce.
c)
Achab a prorok Micheáš, válka se syrskými. Micheáš říká králi nepříjemnou pravdu.
d)
Jan Křtitel. Herodes si ho zval z vězení na popovídání si. Jan se mu nešmajchloval. Nebral si servítky.
e)
Lze spolehnout na člověka, který se nebojí říkat pravdu. Pravý přítel říká i věci nepříjemné.
9)
Mudrci nerozluštili nápis. Lidská moudrost má své hranice a meze.
a)
Daniel. Víra. Hlubší pohled, vhled. Smysl života. Vidí dál. Vnitřní svoboda vidět. Kritický pohled. Analyza. Odvaha říci.
b)
Mojžíš před faraonem. Hodil na zem svou hůl. Ta se změnila v hada. Dokázali to i egyptští mudrci. Ale mojžíšův had byl silnější, sežral hady kouzelníků.
10)
Přečtení nápisu. K tomu je nutný výklad, jinak je to nesmysl. Odvaha interpretovat, dotáhnout i osobně.
11)
Text. Sekera ke kořeni přiložená.
a)
Proč. Pro zlé činy Balsazara.
b)
Vytětí stromu. Ne jen pro zlé činy. Nekonání dobrého. Nenese dobré ovoce. Posun v NZ.
c)
Sekera u kořene. Nejde jen o nějaké okrajové větve nebo větvičky.
12)
Memento pro nás.
a)
Chlácholíme se. Neděláme přece zlé věci, viditelné zlo.
b)
Soud za nekonání dobrého.
1.
Lidský soud může postihnout jen dělání zlého. Ovšem, jsou i paragrafy ohledně zanedbání povinnosti či neposkytnutí pomoci.
2.
Boží soud je přísnější. Jde do hloubky. Nekonat dobré je hřích. Podle lidského soudu může být člověk spravedlivý, v pořádku, čistý. Ne však nutně podle Božího soudu. Podle lidského zákona, podle paragrafů, nemusí být člověk vinen.
3.
Boží soud je na štěstí (naštěstí) nejvyšší a poslední.
4.
Milosrdný Samaritán. Kněz neudělal tzv. Nic zlého podle lidského soudu. Neudělal nic dobrého. Ale: Paragraf na neposkytnutí povinné pomoci existuje i v lidském zákoně, aspoň v dnešní době.
13)
Kdo psal.
a)
Orientální dvory. Podstrkování zneklidňujících znamení. Zneklidnit. Psychicky oslabit. Král viděl psát ruku, ale nápis zůstal. Víc než jen nějaké vidění v opilosti. Ostatní viděli jen nápis.
b)
Asi už měli víc v hlavě, poněvadž měli víc v žalůdku.
14)
Jugoslávský film: Čisté nebe.
a)
Detektivní příběh. Sebevražda dívky. Policie má oprávněné podezření na její okolí, existovaly tam všelijaké vztahy. Detektiv vyšetřuje. Závěr: Byla dohnána k sebevraždě svým okolím a okolnostmi života. Tíseň života. Nikdo jí nepodal účinnou pomocnou ruku. Nenašla oporu kolem.
b)
Vyšetřovatel si na závěr svolal všechny zúčastněné a informoval je: Podle zákona (lidského soudu) není nikdo z vás vinen. Ostatní ať si ale každý z vás zodpoví před svým svědomím.
15)
Nabonit. Balsazar. Nenáviděn kněžstvem a poddanými. Odešel na čas do oasy v poušti. Návrat. Vzpoura. Zrada kněžstva.
16)
Přejmenování Balsazara.
a)
Ironie. Ať není známo jeho jméno Nabonit. Kapitola 1: Babyloňané přejmenovávají 4 zajaté mladíky. Když chtějí Babyloňané přejmenovávat, tak se jim to dá sežrat.
b)
Za Nabuchodonozora si Babyloňané foukali. Byli na vrcholu své moci.
c)
Nyní: Babylon je před pádem. PB má trpělivost, umí čekat. Vytrvalé čekání. Kdo se směje na konci, naposled, ten se směje nejlépe.
17)
Píseň 418: sem pohleď, Bože, z nebes svých.
1.
Sem pohleď, Bože, z nebes svých, sem skloň se v slitování! Hle, řídnou řady věrných tvých; my, lid tvůj, v posmívání! Tvým slovům váhy ubývá a víru v tebe podrývá řeč mnohých lidí vůkol.
2.
Jich ústa mluví samou lež, jak vlastní vtip jim vkládá, a dvojaké jich srdce též se v Bohu nezakládá; tu radí tak a onde tak, vším tím nám škodí všelijak a zdáním svým jen mámí.
3.
Nechť Hospodin sám vyplení to chlubné, lživé plémě, jež pyšně mluvit nelení: \"Hle, my jsme pány země! Všem lidem vládnem kolkolem a vůle naše zákonem! Kdo chce se rovnat s námi?\"
18)
Král vidí ruku píšící na zeď. Když se pije, může se leccos vidět. Královská kolena se klepala. To je jistě požitek, takový pohled pro služebníky kolem. Jenže: zůstal nápis.
19)
Babylon.
a)
Pevnost. Hradby. Velká rozloha. Proluky. Obilí, pole. Sady. Armáda před městem bude drancovat v širokém a dalekém okolí. Sama si zničí zásobovací zázemí a bude muset odtáhnout. Není šance pro dobyvatele.
b)
Hradby. Vysoké. Věže. Široké hradby, 4 vozy mohly jet vedle sebe. I kdyby se někde náhodou dobyvatelé vyškrábali nahoru, tak je rozmašírují válečné vozy. Možnost rychlého přemístění vojska přímo na hradbách.
c)
Drancování. Tehdy v rozsahu 60 kilometrů. Reálné možnosti mobility tehdejší armády. Ničí se zdroje potravin na delší dobu. Voda. Té bylo dostatek pro obě strany. Babylon se rozkládal na břehu Eufratu.
d)
Mardukova ulička. Poslední pevnost uvnitř Babylona. 300 metrů. Psychologie. Reliefní lvi na stěnách uličky byli obráceni proti příchozím. Hradby vedle. Neproniknutelné.
20)
Vnitřní slabost Babylona. Mizerná vláda. Nespokojenost lidu a kněží. Vražda Nabonida.
21)
Jak to chutná. Nabuchodonozor přejmenoval 4 mladíky z Judy. Bible přejmenovala Nabonida na Balsazara. Dát jim to sežrat.
22)
Trumfy na straně Nabonida. Babylon, nedobytná pevnost. Měl důvod slavit, i když to nebylo politicky prozíravé.
23)
Oslava. Pijatika.
a)
Demonstrace síly. Peršané se o tom zítra jistě dozvědí. Nabonit nemá důvod ke strachu.
b)
Jenže: kolena se mu rozklepala, když viděl píšící ruku. Kolena se mu nerozklepala před perskou armádou, ale před pár popsanými řádky.
24)
Pád Babylona. Krach. V lidské to moci není. Izaiáš 40: Všeliké tělo je tráva. Domeček z karet. PB má dlouhý dech.
25)
Balsazar nevyužil poslední příležitost. Nabídka. Možnost pokání. Mohl se vzpamatovat.
a)
Peršané ante portas. Nabonit spoléhal na své věrné služebníky. Důvěřoval jim. Dobře je platil. Jenže, Peršané je přeplatili. Zavraždili svého krále. Nechali se přeplatit.
b)
Obdoba v NZ. Poslední varování pro Jidáše. JK označuje zrádce při poslední večeři. Příležitost pro Jidáše, aby se ještě za 5 minut 12 vzpamatoval.
26)
Peršané druhý den obsadili Babylon. Bez boje. Babylonští obyvatelé jim otevřeli brány. Ovace. Slavnost. Vítali je jako osvoboditele.
27)
Pijatika skončila, když odpadl král. Společensky unaveného krále odnesli do postele.
28)
Poslední varování.
a)
Balsazar.
1.
Ještě je i pro něho čas. Místo oslav a hrdopyšné vypínavosti je ještě možná pokora a pilná práce. Ještě je možnost a příležitost k nápravě, k pokání. Král má možnost se změnit.
2.
Nabonit (Balsazar) je však uklidněn, když se nápis na stěně vyluštil. Moc si z tohoto varování nedělal.
b)
Jan Křtitel. Text. Naplnil se čas, přiblížilo se KB, pokání čiňte, věřte evangeliu.
c)
JK. Označení zrádce. Poslední příležitost pro Jidáše. Aby se vzpamatoval. Mohl říci: Já tu zradu neudělám. Místo toho se zvedl a odešel konat zradu.
d)
Valašské úsloví: Už sa kácá (rúbe) v naší hoře, v našem lesu, lesi. Už smrt kosí vrstevníky.
29)
čas milosti. Evangelium. Dokud ještě můžeme slyšet. Lotr na kříži. Za 5 minut 12. Vážnost situace. Má nás to vyburcovat.
30)
Dnes je první den zbytku našeho života.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.