64. Daniel. Daniel 1-2.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)Dušičky. Toleranční patent.

Text:

Jan 18,36: JK: Království mé není z tohoto světa.

Čtení:

Daniel 2,1-23.
Žalm 2.
1
Proč se pronárody bouří, proč národy kují marné plány?
2
Srocují se králové země, vládcové se spolu umlouvají proti Hospodinu a pomazanému jeho:
3
\"Zpřetrháme jejich pouta, jejich provazy pryč odhodíme.\"
4
Ten, jenž trůní na nebesích, se směje, Panovníkovi jsou k smíchu.
5
Jednou k nim promluví v hněvu, ve svém rozlícení je naplní děsem:
6
\"Já jsem ustanovil svého krále na Sijónu, na své svaté hoře!\"
7
Přednesu Hospodinovo rozhodnutí. On mi řekl: \"Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil.
8
Požádej, a národy ti předám do dědictví, v trvalé vlastnictví i dálavy země.
9
Rozdrtíš je železnou holí, rozbiješ je jak nádobu z hlíny.\"
10
Nuže, králové, mějte rozum, dejte na výstrahu, soudcové země!
11
Služte Hospodinu s bázní a jásejte s chvěním.
12
Líbejte syna, ať se nerozhněvá, ať na cestě nezhynete, jestliže jen málo vzplane hněvem. Blaze všem, kteří se k němu utíkají!

Postup:

0)
Zničení severního Izraele a Judy. Ztráta národní a náboženské identity. Padají opory víry. Chrám. Důležité pro setkávání lidí.
Příklady věrnosti vyznavačů v nových podmínkách.
a)
Ezechiel. Chebar. Prostí lidé.
b)
Žalm 137. Při řekách babylonských.
1.
Zachovat věrnost. Působí to misijně. Nepodlehli pokušení falešné misijnosti. Hudební nástroje z chrámu zavěšovali na vrby u řeky. Dívali se na ně a vzpomínali. Připomínali si dřívější časy. Nezpívali.
2.
Pohané kolem je o zpívání žádali. Zajímali se o náboženské písně Izraele jako o folklor. Naděje zajatců, že se jednou vrátí. Nezaměňovat kulturní a hudební zážitek za náboženský prožitek.
c)
Ester. Vyznání velmi vysoko nahoře.
1)
Deportace.
a)
4 mladíci: Daniel. Chananiáš. Mizael. Azariáš. Schopní. Královská škola. Vycvičit je na státní, správní úředníky v podmaněných zemích.
b)
Jména připomínala Hospodina. Změnili je. Baltazar. Sidrach. Mizach. Abdenágo. Nic jim už nadále nemělo připomínat Hospodina, ani jejich jméno. Zbavit je všech reminiscencí a vzpomínek na někdejší minulost víry.
c)
Poznámka: Turečtí janičáři. Regrutovali je z křesťanských dětí. Byli převychováni.
d)
Zbavit člověka jeho minulosti. I minulosti víry. Někdy se toho ale člověk zbavuje sám. Rozpomínání se mnohdy až ve vyšším věku.
2)
Strava. Královská kuchyně. Prvotřídní pokrmy. Jenže ne v souladu s Mojžíšovými předpisy. Mladíci chtěli zachovat svou víru nejen v srdci, ale i vyznavačsky navenek.
a)
Některé pokrmy se neslučovaly s mojžíšovskými předpisy. Víno bylo rovněž zasvěceno pohanským bohům. Forma vyznavačskosti. Způsob života.
b)
Mladíci si se správcem školy dohodli, že budou mít jídelníček po svém.
c)
Dnes: životní křesťanský styl. Poctivost. Spolehlivost. Celková solidnost. Dobropověstnost.
d)
Správce školy. Dal jim na jejich přání na zkoušku na 10 dní požadovanou stravu. Měl jen obavu, aby nehubli a aby nebyli hloupější nežli ostatní žáci.
e)
4 mladíci byli zdraví na těle i na duchu. V učení předčili ty spolužáky, kteří popíjeli královské víno a konzumovali královské pokrmy.
f)
Správce na tom nakonec docela obyčejně vydělal. Inkasoval, fasoval na ně přidělenou stravu a oni jedli jídlo lacinější, většinou lacinou zeleninu.
g)
Vyučování. 3 roky. 4 mladíci prospívali s vyznamenáním. Lépe než ostatní. Nabuchodonozor byl při zkoušce. Byli ponecháni jako mudrci při královském dvoře. Jakási tehdejší akademie věd. Dostali se mezi tehdejší vzdělanostní elitu.
3)
Sen Nabuchodonozora.
a)
Zděšení. Zapomněl sen. Měl jen velmi nepříjemný pocit. Mudrci neumí vysvětlit sen, který neznali. Král se královsky rozčiloval. Mudrci se hájili, že žádá nemožné. Král se zlobil, byl popuzen. Jak si dovolují odporovat.
b)
Král vydal rozkaz k pobíjení rádců a mudrců.
c)
Daniel. Šel ke králi. Slíbil mu rozluštění snu. Ale žádal čas na rozmyšlenou. 4 přátelé se modlili k Hospodinu. Zjevený sen.
d)
Daniel promluvil ke králi: Žádal jsi opravdu nemožnou věc. Byla to obrovská odvaha. Troufá si něco vytknout králi. Vyznání Hospodina. Bůh na nebi. Jedině on dokáže sdělit sen.
e)
Král tato slova toleruje. Moc mu záleží na připomenutí zapomenutého snu a na jeho výkladu.
4)
Socha. Hlava, prsa, břicho, nohy, chodidla. Zlato, stříbro, měď, železo, hlína se železem.
a)
Socha má zlatou hlavu, stříbrná prsa, měděné břicho, železné nohy, chodidla jako směs hlíny a železa.
b)
Valí se kámen s hory. Podrazí soše nohy. Prach ze všeho. Kámen vyrostev horu.
5)
Výklad. 4 po sobě následně jdoucí stále slabší říše. Nakonec hliněné nohy. Povstane nakonec nové království. To samo bude trvat na věky.
6)
Daniel byl za odměnu ustanoven vrchním správcen mudrců. Ne Vezír. Ne kancléř. Jakýsi president akademie věd. Výsostné postavení. Přátelé: správci provincií.

Poznámky:

1)
Jak 4 mládenci přišli na to, co se králi Nabuchodonozorovi zdálo.
a)
Modlitby. PB jim dal jasnou mysl k přemýšlení.
b)
Probírali to, o čem se mluvilo na dvoře a kolem krále. Co by se mohlo odrazit v noci ve snu v královské hlavě. Co asi královi lezlo na mysl nebo na mozek. Střízlivé, racionální, analytické uvažování. Napadlo je to. Došlo jim to.
2)
Výklady:
a)
4 říše. Králové po Nabuchodonozorovi.
b)
Nebo: Babylonie, Persie, Makedonie, Římané. Spasitel se narodí v Římské říši. Jeho království bude věčné.
3)
Zajetí. Ztížená situace pro víru. Víru lze zachovat za všech okolností. I tam, kde se zdá, že to je nemožné. Formy víry a její vnější projevy se ovšem mohou měnit. Lze věřit i bez chrámu. Tomu se Izraelci museli postupně naučit.
4)
Změna jména.
a)
Aby nic nepřipomínalo Hospodina.
b)
Vnější připomínka napomáhá udržení víry. Opory: Chrám. Věž kostela. Lze ale věřit i bez viditelných opor. Nespoléhat na viditelné opory.
c)
Příklady: Dar bible ke konfirmaci. Po létech si to člověk připomíná. Vypalované verše umístěné na zeď. Nějaký předmět, připomínka konfirmace a pod. Zbožný evangelický talisman nebo amulet. Křížek, kalíšek.
5)
Nejíst královské pokrmy.
a)
Vyznavačský způsob života. Jídlo bylo zasvěceno pohanským bohům. Nešlo v prvé řadě o kvalitu jídla. Mojžíšovy předpisy. Přikázaná odlišnost. Styl života. Přece jen je zachovávána nějaká vnější dřívější forma víry.
b)
Nižší životní úroveň. O něco přišli. Neměli však nedostatek. Nebyli ochuzeni. Nebyli hloupější v královské škole.
c)
Dnes: Střízlivý způsob života. Životospráva. Solidní, poctivý život.
6)
Dilema správce školy.
a)
Příkaz. Dávat studentům předepsanou stravu.
b)
Žáci musí prospívat. Připravit jim takové studijní podmínky, aby dobře prospívali. Když je bude něco iritovat, nebudou se učit a doplatí na to ředitel královské školy. Kdyby neprospívali při předepsané stravě. Měl vyhovět žákům. Pomoci ve studiu.
c)
Osobní zisk. Ušetřil. Fasoval na ně kvalitní stravu, oni chtěli jednoduché jídlo, převážně zeleninu. Zbylo mu to. Nebyl na tom škodný. A hlavně, studenti dobře prospívali.
Poznámka. Úkol správce: Aby studenti nebyli hubení a aby dobře prospívali. Kdyby hubli nebo neprospívali, správce by v tom lítal až po uši. Mohli zahájit hladovku nebo se přestat učit. Odskákal by to ředitel.
Bylo pro něho výhodnější se se studenty rozumně dohodnout po dobrém.
7)
I v totalitním tlaku se najdou skuliny.
a)
Při dvoře římského císaře byli křesťané hned brzo, začátkem druhé poloviny prvního století.
b)
Babylonská orientální despotie. Správce královské školy v Babyloně. Lidská stránka hraje mnohdy roli. Dilema, nesměli být hubení a nesměli neprospívat. Nakonec z toho měl zisk ustrašený tolerantní ředitel školy.
8)
Modlitba s přáteli.
a)
Ora et labora. Modli se a pracuj. Práce je i myšlení, přemýšlení. Vážení klevet u dvora. Odhady, co se mohlo králi zdát. Soustředěnost k modlitbě zbystřuje pozornost.
b)
Modlitba před zkouškami, aby člověk měl jasnou hlavu. Ne že by měl být lenoch při přípravě a pak to tak říkajíc spravit a dohnat modlitbou. I dobře naučený může mít při zkoušce smůlu proto, že má zataženo v hlavě, že se mu něco rychle nevybaví. Že má trému.
c)
Modlitební hledání. Ne ve vlastní síle.
d)
Modlitební koncentrace. Modlitba napomáhá koncentraci mysli, koncentrování.
9)
První kázání: Daniel 1. Vyznavačskost. Zachovat víru. Osobní statečnost. Pro 4 mladíky to nemuselo dobře dopadnout.
10)
Druhé kázání. Daniel 2. Nabuchodonozorův sen.
a)
Ztížená vyznavačská situace. Daniel. Zajatci.
b)
Sen. Starost a zneklidnění od Hospodina. Dopadá a dolehne to na vládce. Hospodin zneklidňuje krále.
Poznámka: Jenže kvůli tomu, co poslal Hospodin na Nabuchodonozora, přišlo o život dost lidí. Někteří mudrci už bili pobiti.
c)
Odvaha Daniele. Sám šel ke králi. Žádost o lhůtu.
Poznámka: Nic jiného mu nezbývalo. Jinak by ho stejně zabili.
d)
Modlitba k Bohu. Kolektivní modlitba. Ora et labora. Naslouchat. Analyzovat.
e)
Vnuknutí. Vděčnost Bohu. Odvaha Daniele, že o tom vůbec s králem mluví. Nezapřel svou víru v Hospodina.
f)
Vyznání před králem. Čestnost. Přímost. Pravdomluvnost. Pravdivost. Vyznání Hospodina. Na něco takového král nebýval zvyklý. Lidé se mu spíše přepokorně šmajchlovali a vlichocovali, aby z toho něco měli. Rovný charakter.
g)
Výhoda pro krále. Daniel není patolízal. Řekne pravdu. Povýšení Daniele je tedy pro krále svým způsobem výhodné.
11)
Izraelští mladíci nejedli maso od krále.
a)
Mojžíšovské předpisy. Nečistá zvířata. Nečistá proto, že je pohané pokládali za posvátná.
b)
Zasvěceno pohanským bohům.
c)
Nejedná se v žádném případě o biblický podklad vegetariánství. Šlo o jiné věci. Vyznavačskost životním stylem, způsobem života. Jednoduchost života pro Hospodina. Neměli újmu. Naopak, byli bystřejší.
12)
Sepsání knihy Daniel. Kolem 180 ante. Antiochus Epifanes. Pronásledování Židů. Vyznavačská situace. Pro povzbuzení bylo použito starší látky.
13)
Zajetí. Různé polohy vyznání. Kontrasty vyznavačských poloh.
a)
Daniel. U dvora. Na ostří nože. Nahoře.
b)
Ezechiel. Chebar. Dole. Obyčejný život prostých lidí. Pohanské klima kolem. Tlaky prostředí. Vytrvat ve víře. Vydržet v každodenních situacích. Nemusí být vždy přímé ostré tlaky. Prostředí ovlivňuje.
14)
Vyznavačská situace. Pozvbudit. Připomínka těžké doby v minulosti. Dalo se obstát, vydržet. Antiochus Epifanes. 180-160 ante. Makabejské války. 165.
a)
Obstát. Nepřizpůsobit se. Synkretismus kolem. Helenismus. Náboženská směska, směsice, guláš, salát. Čalamáda. Míchané víno. Přirozená náboženskost. Přizpůsobit se. Průměrnost života. Povrchnost. Plytkost. Nepřemýšlet.
b)
Proč vůbec věřit. Smysl víry. Proč mít kvůli víře nějaké těžkosti.
1.
Žít průměrně v pohodě. Snažit se žít tak, aby člověk mohl všude víc brát než dávat, i v církvi. Tržnost. Trhnout. Urvat. Smysl víry. Vyznavačskost. Budovat církev, sbor. Obětavost. Nebo se jen starat o sebe a hrabat pro sebe.
2.
Církev by měla i na stará kolena svých věrných členů pomoci těm, kdo ji po desetiletí drželi, chodili, platili, vyznávali. Povinnost církve.
3.
Aspoň to vidět a ocenit slovně, když už ne nějakou jinou pomocí, podržením, dovedením nebo dovezením do kostela, aspoň někdy.
c)
Vyznavačskost má cenu i v těžkých dobách. Jde to. PB pomůže. Překvapivě, rozmanitým způsobem. PB dá sílu vydržet, ale i moudrost přečkat.
15)
Nejedení masa.
a)
Nečistá zvířata. Podle Mojžíše. Králík, zajíc. Prase. Kůň. Had. Nešupinaté ryby.
b)
Zasvěceno pohanským bohům.
c)
Forma vyznání vnějším postojem. Nejíst. Každému je jasné: neztotožňuje se. Forma vyznání úměrná své době. Nepřizpůsobil se. Nezapojil se do povinného kolektivního názoru. Nezapadl do masy. Neříká, neopakuje, co všichni omílají.
16)
Odmítnutí masa z královské kuchyně.
a)
Riskantní postoj. Riziko i smrti. Neototalita. Nabuchodonozor byl despotický orientální vládce. Takový despota je citlivý na všechny projevy nesouhlasu či zkrytého odporu.
b)
Později: Příkaz: klanět se obrazu krále. Hrozba trestu: Pec ohnivá.
17)
Správce. Lidské faktory.
a)
Odpovědnost za školu. Dobrý prospěch žáků. Šlo mu pochopitelně o kejhák, kdyby něco zahaprovalo.
b)
Loyalita vůči králi. Přeškolit cizince na babylonské náboženství. Náboženství tehdy prakticky a fakticky znamenalo státní ideologii. Uznávání králových bohů.
c)
Menší riziko: Hlavně, ať žáci prospívají. Budoucí státní úředníci. Velká zvířata v zemi. Vhodná investice do eventuelní budoucí známosti.
d)
Finanční zisk. Fasoval na ně lepší stravu.
18)
Manažérská škola. Jde o budoucí státní úředníky. Cizí úředníci v podmaněných oblastech. Aby neměli vazby na místní klany. Bez zázemí příbuzenských vztahů a vazeb.
19)
Analyza snu. Co mohlo králi vířit v hlavě. Myšlenky. Slova. O čem se mluvilo u dvora. Která témata se opakovala. čím žil dvůr. Řeči. Dohady. Odhady. Mluvilo se o tom hodně, vždyť šlo mnoha významným lidem o kejhák.
20)
Daniel zachránil život mnoha lidem. Získal spoustu vděčných známých. Jistě ovšem též řadu nepřátel, jako při každém povýšení.
21)
Odvaha Daniele:
a)
Požádat krále o odklad.
b)
Vyznání Hospodina. Sen zjevil Hospodin, žádný oficielní státní bůh.
22)
Královská škola.
a)
Vyrobit loyální státní úředníky. Převodní páky krále. Glajchšaltovat. Přizpůsobivost. Kam vítr, tam plášť. Koho chléb jídáš, toho písničku zpíváš. Absolventi této školy měly mít chleba tlustě namazaný dobrými věcmi.
b)
Přizpůsobivost. Konformismus. Nemít samostatné myšlení. Nemít vlastní názor. Inteligentní papoušek, který bude opakovat to, co řekne král nahoře. Stojí to ale samozřejmě za to. Vysoká životní úroveň státních úředníků.
23)
Ředitel nechtěl žádný velký rozruch, natož průšvih.
a)
Zašolichat to. Jen žádné problémy. Musí přece zvládnout, řešit situaci. Jinak by byl přece jako ředitel neschopný. Našel způsob řešení.
b)
Fasovat musel dál, aby to nebylo nápadné. Se studenty se rozumně dohodl. Pochopitelně, nadměrně se to asi nevykřikovalo.
24)
Nevěrnost Izraele. Jednou nohou chrám, druhou nohou u pohanů. Antiochus: Uctívat v chrámě Dia. To mnoho Izraelských vzpamatovalo. Nechtěli padat na kolena před Diem ani jen navenek. Vůbec ne.
a)
Podstata pohanství: Více brát než dávat. Neochota k oběti, obětavosti. Do ut des. Dávám, abych dostal. Nějak si to vzít zpátky, vyfasovat, vyinkasovat. Aby se mi to rentovalo i ve vztahu k bohu.
b)
Může to proniknout i do víry v Hospodina. Tam ovšem je bůh napsán s velkým písmenem na začátku, tedy jako Bůh.
25)
Izraelští mládenci. Vzali jim jméno. Vnutili jim jiné jméno. Nenechali si vzít víru. Víra znamená i sebeuvědomění. Žalm 137. Při řekách babylonských. Víra. Jiná podoba. Nebudeme zpívat. Daniel: Nebudeme jísti. My jsme my, vy jste vy.
a)
Dobře vycházet, vzájemný respekt, to ano. Tolerance, i když odlišnost. Ne synkretistická náboženská směska.
b)
Lidská důstojnost. Nenechat si vnutit, co zpívat, co jíst, co říkat, mluvit, jak se naklánět. Náboženská odlišnost povzbuzuje lidskou důstojnost.
26)
Situace člověka v dějinách.
a)
Velké zvraty kolem člověka. Říše vznikají a zanikají. Revoluce. Hospodářské zmatky. Velké a dalekosáhlé změny.
b)
Osobní život člověka.
1.
Intriky kolem člověka. Sítě. Podlosti. Nástrahy. Oblafnout.
2.
Kolem JK. Zbabělost. Strach. Učedníci utekli a nechali JK opuštěného, na holičkách. Petr zapřel. Jidáš zradil. Těch 30 stříbrných mu bylo blíž nežli JK, se kterým 3 roky chodil.
27)
Nadhled nad dějinami a nad tím, co člověka obklopuje:
a)
Žalm 2. Hospodin je nad lidskými velikostmi. Nad králi.
b)
JK Pilátovi. Jan 18,36. Království JK není z tohoto světa. Stojí za to se napojit na to, co nepomíjí.
28)
Nejíst nečistá zvířata. JK vše očistil. Nehodnotit dnešními (současnými) měřítky to, co bylo kdysi. Je třeba vyznavačskost a svědeckost hodnotit a měřit tehdejšími situačními měřítky.
29)
Královská manažérská škola pro budoucí vysoké státní úředníky. 3 roky. Jak se zdá, tehdy dostačující vzdělání.
30)
Lahůdky pro studenty.
a)
Z královské kuchyně. Jakási závodní kuchyně při královském dvoře. Lahůdky. Stimulace. Zvyknout si na lepší. Intensivně studovat a ještě intensivněji poslouchat krále. Co mohou mít a o co by mohli přijít.
b)
Věrní královi úředníci. Bez vazeb na místní rodinné klany v dané krajině.
31)
Tradice svědectví dnes.
a)
Chodit do kostela. Žít a pracovat v církvi. Modlit se před jídlem a večer. Číst bibli. Mluvit s lidmi (taktně, nevtíravě) o víře a o církvi. Účast na akcích a aktivitách sboru a církve.
b)
Zdánlivé misijní minimum.
32)
Dilema ředitele královské manažérské školy. Povinnost, aby se studenti dobře učili a aby vypadali pěkně. Representace. Demonstrace zajištěnosti studentů. Lepší lidé pro lepší místa nahoře.
a)
Zájem ředitele, aby neměl průšvih. Riziko: král se dlouho nerozmýšlel se srážením hlav dolů. Orientální despotický panovník. Král byl od rány. Dlouho se s ničím nepáral. Hlava šla dolů často, snadno a rychle.
1.
Vyhovět studentům. Možný průšvih. Méně prospívají. Hubnou.
2.
Nevyhovět. Mohli by stávkovat. Hladovka. Neučili by se.
b)
Ředitel pak nepřišel zkrátka. Studenti prospívali. Nadměrná konzumace vína se totiž neslučuje se životosprávou žáků. Byli spokojeni, šlo jim to lépe do hlavy. Bez nervosity.
c)
Ředitel v tom uměl chodit. Už tehdy to mnozí lidé dokázali. Fasoval na studenty lepší stravu, ale dával jim lacinější věci. Navíc: Vyhověl jim. Bude mít známé, až se dostanou nahoru. Výhledová kalkulace dopředu.
33)
Dnešní měřítka nelze vkládat na minulé doby. Ani do minulosti. JK očistil tehdy pro Židy nečistá zvířata. Můžeme klidně např. Jíst vepřové. Problém v NZ. Římanům, 1. Korintským: Maso obětované (zasvěcené) modlám.
34)
Sféry vlivu.
a)
Babylonští královští úředníci měli být nezávislí na místních rodových klanech. Nestrannost. Nesžít se s místním obyvatelstvem. Sníží se pak riziko různých domluv a rebelií.
b)
Římané. Naopak. Aby se např. I římské posádky s obyvatelstvem sžily. Oženit se. Pronikání římského vlivu zvnitřku. Infiltrace. Romanisace.
c)
Moderní svět.
1.
Mísení obyvatelstva. Migrace.
2.
Velké národy vysílají své lidi do malých. Usadit se. Enkláva vlivu. Minimálně potenciální zdroje informací. Koloniální úředníci a jejich pracovníci.
3.
Lidé z chudých národů se zase usazují v bohatších zemích. Enkláva kladně, ale někdy i záporně, resp. Jako potenciální zdroj problémů. Jde o nutnou daň demokracii, o které v době babylonské říše nebylo ani vidu, ani slechu.
4.
Různé formy stáží a stipendií a praxí ve velkých zemích. V každém případě se jedná o aspoň minimální ovlivnění lidí. Znalost jazyka rovněž rozhoduje např. Pro eventuelní budoucnost.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.