62. Pád Jeruzalema, Judské říše. 2 Královská 24-25.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Pláč 1,12: Je vám to lhostejné, vy všichni, kteří jdete kolem? Popatřte a hleďte, je-li jaká bolest jako bolest moje, ta, která mi byla způsobena, jíž mě zarmoutil Hospodin v den svého planoucího hněvu.

Čtení:

2
Královská 24,1-20. Celá kapitola.

Postup:

1)
612. Nabuchodonozor, Babylonie. Dobyl Ninive, Asyrie. Kaldejci. Pomohli mu Médové.
a)
609. Bitva u Megida. Joziáš padl. Táhl na pomoc Asyřanům proti Egypťanům. Špatný politický odhad situace. Asyrie prohrávala. Nepostavil se na stranu nastupující moci Babylonské. Ti to pak Judsku spočítali.
b)
Joziáš se nepostavil na stranu potenciálních vítězů.
c)
Egypťané šli proti Asyřanům, urvat, co se dá.
d)
606. Zničena poslední asyrská vojska.
2)
Joakim. Bezbožný syn Zbožného Joziáše.
a)
Zajetí. Nabuchodonozor. Rukojmí. Přední muži země.
b)
Deportace. 598. Po vzpouře Joakima. Zemřel syn Joachim. Bezbožný.
1.
Vlastně všichni poslední králové v Jeruzalemě byli bezbožní. Bezbožníci.
2.
Vzdal se. Větší deportace. 7000 lidí. Odvezeno zlato. Řemeslníci. Tesaři. Kvalifikované pracovní síly. Chrámový poklad.
3)
Král Sedechiáš. Ustanoven Nabuchodonozorem. Bezbožník. Jeremiáš volá k pokání. Jeremiáš vidí realisticky celkovou situaci Judska. Falešní proroci přizvukují králi a protibabylonským náladám lidu. Jeremiáš je persekvován, pronásledován.
4)
Devátý rok vlády Sedechiáše. Vzpoura Sedechiáše. Jeremiáš: To je konec judské říše. Prohlášen za vlastizrádce. Prý agent Babyloňanů.
5)
3. Deportace. 586 ante.
a)
Nabuchodonozor 2 roky obléhá Jeruzalem. Sedechiáš uprchl. Chycen. Před jeho očima jsou pobiti jeho synové. Oslepen. Odveden do Babylona.
b)
Zboření Jeruzalema i chrámu. 50 000 lidí do zajetí do Babylonie. Vybití obyvatelstva v zemi. Někteří se rozprchli jinam. Drancování vojska. 2 roky babylonské vojsko v malé zemi. Zplundrovalo, co se dalo.
6)
Boží soud nad Judou. Lid a jeho vůdcové neposlouchali Hospodina. Nevážili si Božího milosrdenství. Jednali podle svého vlastního zvráceného srdce. Pronásledování věrných proroků. Boží trpělivost je sice velmi veliká, ale má své meze.
Poznámka. Zkratkovitý úsudek. Jedná se o biblickou dějepravu pro děti.
7)
Trest. Důsledek. Následek neposlušnosti. K neposlušnosti se řadí chybný, nekvalifikovaný odhad politické situace a rozložení sil v okolí Judska.
8)
Pláč Jeremiášův. Nářek nad zničeným Jeruzalemem.

Poznámky:

1)
Historická konstalace. Nárust moci Babylonie. Malá judská zemička nemohla za žádných okolností odolat. Bylo možné jedině balancovat, lavírovat či jinak se diplomaticky domlouvat.
2)
Proroci. Zápas o věrnost Hospodinu. Sjednocující princip v Judstvu: víra v Hospodina. Konstitutivní prvek společnosti.
3)
Podstata pohanství.
a)
Důraz jen na materielní složku života. Důsledky: Sociální nespravedlnost. Žít a bohatnout na úkor druhých.
b)
Modly. Sebeprojekce člověka. Ztvárnění vlastních zájmů. Sobecké zájmy. Aby člověk sám prošel co nejlépe životem.
4)
Věrnost Hospodinu. Vždy.
a)
V pohodě života. Když se člověku dobře daří.
b)
Otřesy. Dějinné zvraty. Osobní krize.
5)
Vzdání se víry:
a)
Doba pohody. Zpovrchnění života.
b)
Doba otřesů. Člověk se vzdá opory, která mu může dodávat sílu. Job: neklesat na mysli za žádných okolností života.
6)
Pláč Jeremiášův.
a)
Lítost.
b)
Solidarita.
7)
Pád. Prožitek, zážitek v životě. Otázka viny. Může to dolehnout zvenčí, objektivně, nezávisle na člověku.
8)
Úvod. Katastrofy v životě. Jak se s tím vyrovnávat. Když je to daleko a týká se to jiných. Když to dolehne blízko, na blízké. Když to dopadne na člověka. Job.
9)
Lukáš 13,1-5. Věž v Siloe. Pilát, Galilea. Resp.: Garizim. Samaritáni. JK:
a)
Nejsou větší hříšníci nežli ostatní.
b)
Nebudete-li pokání činit, i vy též zahynete.
10)
Potopa. Podstata. Příčina. Různá podoba potopy. Násilí. Mravní spoušť.
11)
Modla.
a)
Projekce vlastního nitra. Zvěcněné přání, tužby, strachy, obavy. Přirozená náboženskost. Je zapracován celý život. Materielní sféra.
b)
Zobjektivovaný (zvěcněný) výron lidského nitra umístěný mimo člověka. Pracuje se pak s tím dál jako s nezávislou realitou mimo člověka, dokonce nad člověkem. Někdy je to povýšeno na tzv. Transcendentno.
12)
Pláč Jeremiáše. Ne nadnesenost proroka. Hluboká lítost. Výraz soucítění, solidarity.
13)
Pláč. Když je člověk už na konci svých sil a hlavně svých možností. V řadě případů to člověk může během života prožít. V každém případě ke konci svého života. Žalmista často pláče a naříká.
a)
Úleva. Psychologická záležitost. Netlumit nadmíru pláč, zármutek. Postupně musí bolest vyznít, aby mohla doznít a odeznít.
b)
Kam člověk chodí plakat. K PB. Pravé místo. Největší šance pomoci, tedy v tomto případě jen uklidnění, vyrovnání se. To jen má však za určitých okolností opravdu velkou váhu.
14)
Situace, do níž se dostali Judští.
a)
Vina celého Izraele. Nedrželi se Božích přikázání, jeho vůle. Společná víra by vedla k jednotě, soudržnosti. Možnost odolat náporu nepřátel, Babyloňanů.
b)
Králové. Komu bylo více svěřeno, dáno, od toho se právem více čeká, očekává. Zakormidlovali zemi do katastrofy. Mimo jiné i odpadáním od víry v Hospodina, která mohla být tmelem obyvatelstva.
c)
V Izraeli nebyli jen bezbožníci. Upřímně zbožných byla asi jen malá menšina, ale byli. Co mohli dělat?
d)
Když se věřící člověk octne nezaviněně v situaci katastrofy, v proudu zmatků. Co může dělat?
a)
Nemůže obrátit kormidlo nebo kolo dějin. Jedině může spoléhat na PB. Obdoba Joba. Věřit v Boha, když se člověku daří dobře, ale i když se mu vede zle.
b)
Nezmění to sice vnější poměry, ale znamená to velkou a neocenitelnou vnitřní pomoc pro věřícího člověka. Vnitřní vyrovnanost.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.