58. Ezechiáš. 2 Královská 18-20.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 20,8: Tito ve vozech, jiní v koních doufají. Ale my si připomínáme jméno Boha našeho.

Čtení:

2
Královská 18,13-37.

Verše:

Žalm 125,1-2: Ti, kdo spoléhají (doufají) na Hospodina, podobají se hoře Sionu, která se nepohybuje.
Žalm 119: Pane, kdyby tvůj zákon nebyl mé potěšení, dávno bych zahynul ve svém trápení.

Písně:

74-12. 217-4. 350-4. 355-4. 2-4. 446-5. 697-7.

Osnova.:

0)
Izaiáš. Konkrétní jednání. Praxe života. Pomoc.
1)
Achas. Bezbožník. Zavolal Asyřany proti Syrským a Izraelským, kteří na něj dotírali. Přes varování Izaiáše. Doplatil na to syn Ezechiáš. Osvoboditelé oblehli Jeruzalem.
2)
Ezechiáš. Lepší syn nežli otec. Neplatí přísloví: Jablko nespadne daleko od stromu. Nápor Asyřanů. SužujíJudu.
Nemoc Ezechiáše k smrti. Přidaná léta. Hroudy fíků, proti morovým hlízám. Věřící člověk nepodceňuje úsilí lékařů. Modlitba k Bohu. Izaiáš: Udělej poslední vůli, umřeš. Po uzdravení: 15 přidaných let. Reforma. Věrnost Hospodinu. Rozhodnost proti modlám.
3)
Obležení Jeruzalema. Senacherib. Pýcha Asyřanů. 722. Pád Samaří. Asyřané odraženi od Jeruzalema. Morová infekce postihla asyrské vojsko. 612. Pád Ninive, Babyloňané. 606. Definitivní konec Asyrie.

Postup:

1)
Ezechiáš. Opak otce Achase. Zbožný. Dbá na Boží vůli. Proti modlářství. Zbořil pohanské oltáře. Rozbil modly. Naděje založena jen v Hospodinu. Bible ho přirovnává k Davidovi.
2)
Senacherib. Asyrský král. Dobyl judské pevnosti. Ezechiáš žádá o mír. Senacherib slíbil mír za nehorázně velký poplatek. 300 centů stříbra. 30 centů zlata. Asi se to nepočítalov kilech, ale v něčem menším.
a)
Centnéř: snad 16 kilo. Pořád je to ale setsakramentsky hodně.
b)
Otázka: má král Ezechiáš splnit požadavek Asyřanů? Naděje na mír. Gram míru je lepší než tuna vítězství. Nebyla šance vvyhrát válku. Útočili Asyřané. Válka byla vedena na judském území.
c)
Šlo o mír. Jednalo se o životy lidí. Pokojná práce. Zlato a stříbro se zase časem získá.
d)
Nebo se má král ulakomit a nezaplatit si mír? Vést válku a stejně promrhat peníze? Případně může král emigrovat i s penězi někam do ciziny a pohodlně dožívat. Může se vykašlat na lidi v Judsku.
e)
Válka s Asyřany by byla s velmi nejistým výsledkem pro Judu. Resp., s jistým: Bylo to naprosto beznadějné.
f)
Další možnost. Dát zlato třetí zemi, např. Egyptu. Zaplatit si cizí vojsko. Nebo si najmout lidi a vyzbrojit žoldnéře.
g)
Složité rozhodování. Roli hrají lidské vlastnosti, odhady, předpoklady. člověk žel často vidí jen okamžitou kupu peněz. Jak bychom se rozhodovali my.
h)
Ezechiáš. Rozhodl se zachovat mír, lidské životy, pokojný život v zemi. Za vysokou finanční cenu. Zaplatil. Kde na to vzal? Zbytky chrámových pokladů. Zbytky z královského paláce. Zadlužil se.
i)
Udělal vše, co bylo v jeho silách a možnostech, aby zachránil mír.
j)
Poznámka: Není řečeno, že by se o této věci (v této věci) Ezechiáš radil s hospodinem.
3)
Stala se nepředstavitelná věc.
a)
Král Senacherib nedodržel své královské slovo. Pokračoval ve válce.
b)
Silný a pyšný král si myslel, že může věrolomně zrušit své slovo, své sliby, jednostranně zrušit smlouvu.
c)
Navíc měl Senacherib Ezechiášovy peníze, takže Ezechiáš neměl finance na vedení války.
4)
Jeruzalem. Obklíčen. Poslední pevnost.
a)
Asyrští poslové ke králi Ezechiášovi: Nepomůže ti ani Hospodin. Výsměch. Spoléhal na Hospodina a jak dopadl. A ještě hůř dopadne. Asyrský král je mocnější než Hospodin. Pýcha do nebe se pnoucí.
b)
Jiní národové měli také své bohy. Nikdo jim nepomohl od Asyřanů. Asyřané vyzývají: Vzdejte se dobrovolně. I kdyby vám Senacherib dal 2000 jezdeckých koňů, nemáte ani tolik vycvičených jezdců na ně.
5)
Poznámka: Ezechiáš chtěl mír. Zbavil se všech peněz. Neměl už na vojsko, na bojování. Teď už může spoléhat opravdu jen na Hospodina.
6)
Ezechiáš spoléhá na Hospodina.
a)
Obrací se na proroka Izaiáše. Izaiáš ho ujistil boží pomocí. Zatím tomu však nic nenasvědčovalo. Záležitost opravdu velké víry.
b)
Senacherib poslal Ezechiášovi list. Rouhavá slova. Ezechiáš položil list na oltář před Hospodina. V chrámě. Modlitba. Prosba o pomoc.
c)
Izaiáš: Hospodin vyslyšel tvou modlitbu. Senacherib se posmíval i Hospodinu. Nevstoupí do Jeruzalema. Vrátí se domů, odkud přišel.
d)
Poznámka: Zdá se, že se na štěstí a naštěstí Senacherib rouhal i Hospodinu.
7)
Mor. 185 000 Asyřanů zahynulo. Senacherib se vvrátil domů. Byl zavražděn vlastními dvěma syny v Ninive.
8)
Hygiena. Koně. Latriny. Hnůj. Mouchy. Horko.
a)
Hygiena zhatila mnohé smělé dobyvačné plány starověkých dobyvatelů.
b)
Biologické zbraně?
9)
Nemoc Ezechiáše. K smrti. Izaiáš: Umřeš. Dej do pořádku své věci. Udělej poslední vůli.
a)
Modlitba Ezechiáše. Odcházející Izaiáš se vrátil. Slovo Hospodinovo se změnilo. Hospodin vyslyšel Ezechiášovu modlitbu. Ezechiáš má před sebou ještě 15 přidaných let.
b)
Celý náš život jsou přidaná léta.
10)
Poselstvo z Babylonie. Ješitnost Ezechiáše. Ukázal Babyloňanům své poklady. Chlubil se. To se už země vzpamatovala z nájezdu Asyřanů. Babyloňané byli potenciálním spojencem za zády Asyřanů.
a)
Izaiáš kárá chlubivost a ješitnost Ezechiáše. Nediplomatické, riskantní. Lákadlo pro Babyloňany, za čas, později. Jednou si Babyloňané vše odvezou.
b)
Ezechiáš byl sice zbožný, ale měl své lidské vady, hříchy.

Poznámky:

1)
Listy. Papyrus. Nebo již pergamen? Svitek. Sloupce jako stránky.
2)
Arabské přísloví: Gram míru je lepší než tuna vítězství.
a)
185 tisíc Asyřanů zahynulo na mor.
1.
Nějaké zbytky ještě navíc utekly pryč od Jeruzalema.
2.
Tak obrovská armáda by byla těžko představitelná i v moderní době. V lepším případě by musela být rozmístěna po celém dalekém a širokém okolí. Otázka prachobyčejného zásobování.
b)
03. Příprava útoku na Irák.
1.
Podle různých zpráv v televizi bylo v březnu připraveno 240 až 300 tisíc amerických vojáků v okolních zemích.
2.
K tomu snad ještě 60 000 Angličanů. Navíc pár jednotek jiných národů, např. 450 vojáků naší chemické jednotky. Namáhavé je pouhopouhé zásobování.
3.
Přípravy trvaly celé týdny.
3)
Achas. Otec Ezechiáše.
a)
Nedal si poradit od Izaiáše. Zaplatil Asyřanům proti Syrským a Izraelským. Dobrovolně se poddal Asyřanům.
b)
Neblahé důsledky se projevily za syna Ezechiáše. Obležení od osvoboditelů. Krátkozrakost Achase.
c)
Ale: Ezechiáš mohl být prozíravější. Zkušenosti s Asyřany. Nemusel jim dávat zvýšený tribut jako výkupné za mír. Či spíše za příměří.
4)
Jablko prý nespadne daleko od stromu. Obvykle: Když je syn horší než otec, eventuelně stejný darebák. Zde jablko spadlo daleko od stromu. Ezechiáš byl mnohonásobně lepší než jeho otec Achas.
5)
Pochopit proroky. Pohled na život.
a)
Nejde o sebe, o privátní život.
b)
Smysl života je nad člověkem. Boží lid. Dát se do služby vyšší Boží věci. Smysl života je nad životem, nad člověkem. Ne v pouhopouhém žití, v látkové výměně.
c)
Moderní uvažování: Není na světě tak veliká pravda, aby stálo za to za ni a pro ni něco obětovat. Natož položit život.
d)
Stručně: U proroků je na prvém místě víra. Lidé běžně: Vlastní zájmy. Víru jsou ochotni nějak zařadit do života jako nadstavbu, na druhé místo. To v lepším případě.
6)
Modlitba dnes. Dnes je první den zbytku na šeho života. Ezechiáš: Přidaná léta. Celý zbytek života (ale i dosavadní část) jsou z Boží milosti přidaná léta.
7)
Výkupné.
a)
Mír.
b)
Žoldnéři. I to je možná forma koupení si míru, ale po dalším válčení.
c)
Gram míru je lepší nežli tuna vítězství.
8)
Achas. Nápor Asyřanů.
a)
Balanc. Tribut. Přijímá asyrské bohy. Moudrá a rozumná politika v rámci dané situace. Slabý nemá na vybranou.
b)
Vstřícná předposranost. Dělá víc než je bezpodmínečně a bezprostředně nutné.
c)
Mohl spoléhat na Hospodina. Sociální spravedlnost, lidé by pak podporovali krále v boji proti nepřátelům. Jenže král šetřil na sociální spravedlnosti a raději platil Asyřanům, cizím. Peníze na to placení vyždímal od svých lidí doma.
9)
Složitost rozhodování. Mnichov 38. Opustil nás západ. Prodal nás za iluzorní mír pro sebe. Východ nebyl schopen nás účinně bránit. Víme, jak to s Rusy dopadlo 41. Reálné mnichovské kapitulantství. Bylo nutno nějak přežívat. Hácha.
10)
Dvě kontrastní postavy. Zápas víry. Co to znamená žít ze SB. Zářezy v lidském životě.
a)
Achas. Bezbožník.
b)
Ezechiáš. Jablko spadlo daleko od bezbožného stromu. Zbožný.
11)
Memento mori.
a)
Pamatuj na smrt.
b)
Pamatuj člověče: Dnes je první den zbytku tvého života.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.