55. Náman Syrský. 2 Královská 5.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

1
Janova 1,9. Bůh je věrný a spravedlivý. Odpouští nám hříchy. Očišťuje nás od všeliké nepravosti.

Čtení:

2
Královská 5,1-19. Nebo: 5,1-15.

Postup:

1)
Náman. Důstojník. Veliký u syrského (aramejského) krále.
a)
Malomocný. Nevyléčitelná nemoc. Bez naděje pro budoucnost. Obdoba dnes: Když se řekne, že někdo má rakovinu.
b)
Jediná naděje, šance: poradila mu izraelská otrokyně, zajatkyně. Doporučila proroka Elizea.
2)
Syrský král napsal izraelskému králi: Uzdrav mi Námana z malomocenství. Vzal to po královsku jako silnější.
a)
Izraelský král si to pochopitelně nemohl vykládat jinak než jako záminku k válce. Rozkřiklo se to po zemi.
b)
Dověděl se o tom prorok Elizeus.
3)
Elizeus vzkázal králi: pošli Námana ke mně. Elizeus. Nepozval Námana do svého domu. Nechal ho stát na ulici, před domem. Ani k námanovi nevyšel. Vzkázal mu: 7 krát se vykoupej v Jordánu.
4)
Náman byl oprávněně uražen. Takhle se přece nejedná s mocným a vlivným člověkem. Lepší pacient si představoval lepší zacházení. Však na to ochotně chtěl přispět. Za uzdravení z malomocenství trochu zlata stálo, když na to měl. Uraženě se vrací domů.
5)
Služebníci Námanovi domluvili. Kdyby Elizeus žádal nemožné, např. Stát na uších, snažil by se to jistě dělat. Proč nezkusit to málo? Náman si připadal jako špindíra. Tehdy se totiž lidé tolik nemyli.
6)
Mnohé kožní nemoci ze špíny se pletly s malomocenstvím. Čistota léčí i dnes. Čistá, nezávadná, přírodní voda. Víra k tomu. Boží moc navíc.
7)
Náman poslechl. Uvěřil ve své uzdravení. Uvěřil v možnost svého uzdravení. Byl uzdraven, vyléčen. Koupal se v Jordánu.
a)
Návrat Námana. Elizeus od lepšího pacienta nic nevzal. Ani pro sebe, ani pro nějakou nadaci či nějakou humanitární instituci či organisaci. Nepumpl ho o žádný příspěvek pro nějaký humanitární nebo jinak bohulibý účel.
b)
Náman uvěřil v Hospodina. Vzal si domů trochu izraelské hlíny. Připomínka země, která patří Hospodinu.
c)
Uvěření Námana v Hospodina:
1)
Uzdravení.
2)
Nezištnost Elizea.
8)
Gézi.
a)
Služebník Elizea. Chtěl si bokem přivydělat. Běžel za Námanem a pověděl mu báchorku o tom, že si to Elizeus rozmyslel a že by potřeboval nějaké věci nikoliv pro sebe, ale pro druhé. Náman Géziho obdaroval opravdu super-královsky, nadstandartně.
b)
Ochotný Náman na Géziho povídačku skočil. Byl rád, že se může trochu odměnit Elizeovi. Obdaroval Géziho v dobré víře, že přispívá Elizeovi.
c)
Gézi onemocněl malomocenstvím.

Poznámky:

1)
Mnozí vykladači zpochybňují Námanovo malomocenství. Lze chápat Námanovo malomocenství jako nějakou kožní nemoc. Nezpochybňují však Géziho malomocenství.
2)
Gézi. Zdiskreditoval by dobré Boží a Elizeovo dílo. Tvrdý trest.
3)
Aramejský král. Bere to po královsku. Nebude jednat s nějakým prorokem. Byl zvyklý na to, že i prorok je služebník krále. Napsal dopis izraelskému králi. Proč jednat s kováříčkem, když je možno jít přímo ke kováři.
4)
Dopis syrského krále. Ve výhledu se rýsuje minimálně diplomatická zápletka. Ale spíše válka. Nesplnitelný požadavek: Uzdrav Námana z malomocenství.
5)
Doba v severním Izraeli.
a)
Nebyl chrám. Bezbožní králové. Instituce proroků mnoho znamenala. Eliáš. Osobnost.
b)
Elizeus. Ve šlépějích Eliáše. Už se nemusel ukrývat. Byl brán vážně i králem.
c)
Kredit vvyznavačů Hospodinových doma i v cizině. Respekt. Předpolí misie.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.