54. Elizeus. 2 Královská 6.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Římanům 12,20: Lační-li tvůj nepřítel, dej mu jísti. Žízní-li, dej mu píti. Když to učiníš, shrneš uhlí řežavé na jeho hlavu.
Pokud na vás je, se všemi lidmi pokoj mějte.

Čtení:

2
Královská 6,8-23.

Písně.:

467. Kdož jste Boží bojovníci. 448. 394-4. 648-5.

Postup:

1)
Tajné porady syrského (aramejského) krále. Elizeus viděl a slyšel na dálku. Pohraniční přepady. Připravenost Izraelských. Dojem aramejského krále: zrada. Byl však upozorněn na proroka Elizea.
2)
Oddíl syrského vojska. Útvar rychlého nasazení. Obklíčený dům Elizea. Služebník se bojí. To prvé, co dělá Elizeus je, že uklidňuje sluhu. Vidí: S námi je větší síla.
3)
Modlitba Elizea k Bohu. PB zmátl Syrské. Nepoznali Elizea. Elizeus je vede. Zaslepenost a unavenost Aramejců. Octli se uprostřed Samaří. Snadno mohli být izraelským vojskem likvidováni, zničeni.
4)
Izraelský král si dal poradit od Elizea. Nechal syrským zbraně. Dal jim jídlo a vodu. Propustil je v pokoji.
5)
Propuštění:
a)
Zahanbení. Uhlí řežavé bylo shrnuto na jejich hlavu.
b)
Údiv. Izraelci si mohou dovolit pustit cizí vojáky a nezničit je. Lze to chápat jen jako výraz síly.
c)
Kdyby Izraelský král nechal Aramejce pobít, tak by za čas přišli další.
d)
Riziko: Propuštění se vysmějí. Půjdou znova, ale chytřeji.
6)
Odplácení dobrým za zlé. Může to přinést výsledek. Ale vždycky nemusí. Moderní doba: jedná se jen s podřízenými. Ne s těmi, kdo rozhodují. Milosrdenství k najatému vrahovi. Za peníze půjde příště znovu zabíjet.

Poznámky:

1)
Elizeus. Nástupce Eliáše. V nnohém duplikace Eliáše. Individuální etika. Osobní rovina mezilidských vztahů.
2)
Martin Luther King. Cesta nenásilí. Ghandi. Lev Nikolajevič Tolstoj. Petr Chelčický.
3)
Zázrak.
a)
Služebník se přestal bát.
b)
Vojáci nepoznali Elizea.
c)
Izraelský král poslechl Elizea a pustil (propustil) zajaté syrské vojáky.
d)
Vojáci už přestali bojovat proti Izraeli.
4)
Gram míru je lepší nežli tuna vítězství.
5)
Elizeus. Důstojný nástupce Eliáše. Věhlas i v Sýrii.
6)
Severní Izrael. Všelijak rozmělněná víra v Hospodina. Je to kritisováno v bibli.
a)
Přitom: misijní šíření víry v Hospodina do sousedství. Proroci. Věhlas víry v Hospodina.
b)
Ne že by sousední národy hned uvěřily v Hospodina. Respektovali víru v Hospodina. Reálně s ní počítají. Stojí za ní sociologická realita Izraelského království. Síla králů. Duchovní síla proroků.
c)
Sousedé Izraele respektují víru v Hospodina mimo jiné proto, že jim nezbylo nic jiného nežli respektovat ekonomickou sílu a politickou moc Severního Izraele.
Chápou víru v Hospodina (i když z hlediska přísného hodnocení všelijak pošramocenou) jako státní ideologii Severního Izraele.
7)
Mimořádná schopnost Elizea. Vidět a slyšet na dálku. Elizeus je schopný analytik. Má schopnost rozeznat a odhadnout předpokládané záměry aramejského krále.
8)
Oddíl rychlého nasazení. Rychlost byla nutná, aby se Izraelci nestačili vzpamatovat. Jedná se o únos Elizea. Rychlý pochod ve dne v noci. Unavenost lidí i koní. Obkličují město, kde bydlel Elizeus.
9)
Služebník Elizea má panický strach. Prorocký učeň. Hrůza ho obestírá a zatemňuje mu schopnost vůbec myslet. Ochromení strachem.
a)
My. Máme právo na strach. Nedělat ze sebe neprůstřelné hrdiny. Nedělat ze sebe něco, co nejsme. Podněty ke strachu: Souhra okolností. Nápor života. Nemoc. Tlaky lidí.
b)
Kam se obrátit, když člověk podléhá strachu. Prorocký mládenec se obrací na Elizea. Obrací se na pravé místo. Nepropadat strachu, bezhlavosti, panice.
My: Kam se můžeme obrátit: Rodina. Přátelé. Známí. Doktor. Sociální nebo jiné úřady. Snad někdy i farář.
c)
Elizeus. Obrací se k Bohu. Modlitba. Kam jinam, když to vypadá zcela beznadějně? Pravé místo i v kritických, hraničních situacích lidského života.
d)
První počínání Elizea. Pomoc překonat strach prorockému mládenci. Vidění. Koně, vozy na kopcích. Zvláštní uvědomění si Boží pomoci.
e)
Překonání strachu. Strach má velké oči. Zveličuje nebezpečí. Působení strachu: Ochromení rukou, nohou, dechu, mysli, mozku. Racionálně uvažovat. Hledat cestu.
f)
Izaiáš 35.
10)
Druhá modlitba Elizea.
a)
Zmáct nepřátele. Aby je PB zaslepil.
b)
Unavenost Aramejců. Umdlenost. Nabídka ochotného spolupracovníka. Další den je táhl v horku, zvyšuje se únava. Ani nezpozorovali, že vlezli do Samaří.
c)
Zaklapla za nimi městská brána. Jsou v pasti, bez šance na vyklouznutí. Jsou ztraceni.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.