53. Nábotova vinice. 1 Královská 21.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

1
Korintským 3,25: Kdo by páchal nepravost, vezme odplatu své nepravosti.
2
Přikázání Desatera: Nepromluvíš proti bližnímu svému křivého svědectví.

Čtení:

Žalm 15.

Osnova.:

1)
Situace. Eliášovo vítězství na Karmeli. Jako by se nic nestalo. Achab si jede po svém.
2)
Zvůle Achaba. Prosazuje své bez ohledu na nějaké platné právo. Volná ruka pro Jezábel. Jako v pohanských královstvích vedle. Král Achab si usmyslel na Nábotovu vinici a chce ji za každou cenu získat.
3)
Král jedná s kmánem.
a)
I král může být překvapen, když kmán odmítne návrhy pána. Dokonce vyznání Hospodina, dědictví od Hospodina. Zde už jde o víc než jen o nějakou vinici. Musí vyhrát bál nad Hospodinem. Král musí prosadit své.
b)
Hospodinův zákon má na mysli sociální spravedlnost. Aby lidé mohli žít. Král narušuje právo a sociální spravedlnost. Pohanská zvůle. Boží zákon bránil tomu, aby se majetek po čase nenahromadil v rukou jedněch, zatím co by druzí zchudli.
4)
Jezabela jedná po pohansku. Je naprosto necitlivá vůči izraelskému prostředí.
5)

a)
Proces. Zinscenovaný. Konfiskace Nábotovy vinice.
b)
Navenek zdání legality. Neinformovaný historik v odstupu času, který pracuje jen s archivními materiály, může mít dojem, že vše je v pořádku.
6)
Veřejné mínění. Neinformovanost. Tucha, že něco není v pořádku.
7)
Chmurný opar nad Izraelem. Tehdy se však stal zázrak. Přišel Eliáš. Hospodin mluví.
8)
Odvaha Eliáše. Riziko. Boží posel. Nemá to lehké. Jaksi proklouzl zvenčí na vinici, zrovna když tam byl Achab sám, bez stráží. Musel se na to asi hodně připravovat a obhlížet terén.
9)
My. Smysl pro spravedlnost. Dotkne se nás nějaká nespravedlnost v církvi nebo kolem ní? Nebo nic nevidíme? Nebo jsme lhostejní? Nebo máme strach vůbec otevřít ústa, i v církvi? Nebo máme strach vůbec něco nepatřičného vidět?

Postup:

1)
Achab. Letní palác v Jezreel. Chtěl zelinářskou zahradu hned vedle. Mohla být i dál.
a)
Nábot nechtěl prodat vinici, dědictví po otcích.
b)
Smutný Achab. Platily zákony, které nemohl jen tak překročit ani král. Nebyl žádný zákon, aby Nábotovi vyvlastnili jeho vinici tzv. Ve veřejném zájmu.
2)
Vmontovala se do toho královna Jezábel.
a)
Nařídila soudcům, aby zařídili falešné svědky a postavili Nábota před soud. Obvinění: Rouhal se Bohu a zlořečil králi. Vedl zlé řeči o králi.
b)
Legální proces, legální odsouzení. Nábot by těžko po nějakém převratu později mohl počítat s rehabilitací. Bylo to vše legální a řádně podle současně platných paragrafů.
3)
Achab dostal vinici zadarmo jako zákonný konfiskát. Nábotova rodina skončila pravděpodobně v bídě, možná umřela hladem nebo byla prodána do otroctví či se tam prodala sama, aby se vůbec uživila.
4)
Eliáš.
a)
Promluvil Achabovi pořádně do duše. Vyřkl Boží soud, trest, který postihne jeho a jezábel. Jeho krev budou lízat psi, tak jako psi lízali krev ukamenovaného Nábota. Tělo Jezábel sežerou psi, tak jako psi sežrali tělo Nábota.
b)
Jedná se o potulné polodivoké psy, o jakousi hygienickou policii starověku. Byla to nepříjemná psiska, žádní salónní pejsánkové.
c)
Taková psiska byla v podobenství JK o boháči a Lazarovi k chudákovi Lazarovi milosrdnější nežli nemilosrdný tvrdosrdcatý boháč.
d)
Achab teprve teď omarodil. Chodil velmi krotce. Ale nebylo to žádné pokání nebo pokora. To je něco jiného.
5)
Eliáš měl odvahu jít s posláním od Hospodina za Achabem.

Poznámky:

1)
Samaří, hlavní město Severního Izraele.
2)
SZ. Oko za oko, zub za zub.
a)
Zní to tvrdě a je to tvrdé. Mělo by to platit o Achabovi? My jsme náchylní omlouvat mocné v neprospěch ukřivděných. Spravedlnost. Smrt Nábota. Rodina v otroctví.
b)
NZ. Podobenství JK o boháči a Lazarovi. Boháč nakonec skončil v pekle. Po zásluze. Odsudek nejen lidský, ale i Boží. Je to spravedlivé. Měl se dobře na zemi. Lazar se měl mizerně na zemi. Bylo v možnostech boháče mu pomoci a ulehčit život.
c)
Po smrti se to obrátilo.
3)
Precedens. Jestli si Achab dovolí postupovat tak dál. Bude připravovat lidi o majetky. Rozjede se nespravedlnost v míře ještě větší.
4)
Regulerní soud. Podle zákona. Žádná pozdější soudní rehabilitace nepřichází pro Nábota v úvahu. Vše se dálo sice neslušně, ale podle řádu a podle tehdy platných paragrafů.
a)
Obdobně nemůže být u lidského soudu nikdy rehabilitován JK nebo Mistr Jan Hus. Ale je i boží soud. Naděje.
b)
Světlo Boží spravedlnosti dohlédne, dosvítí a dosáhne i tam, kam lidská spravedlnost nedohlédne nebo dohlédnout nechce, nebo prostě nedosáhne či nemá šanci dosáhnout.
5)
Pohané:
a)
Král je nad zákonem. Libovůle. Izrael: Hospodin dává zákon. Král si nemůže dělat, co ho napadne. Achab si toho byl vědom. Projevuje se u něj jistá opatrnost. Achab je si vědom možného rizika vzpoury.
b)
Nábot je první případ. Zkouška, co si může Achab dovolit.
6)
Žalm 15.
a)
Obdobně jako u ostatních žalmů máme dojem, že byl napsán včera (dnes). Aktuálnost je dána mimo jiné úžasnou bezprostředností. Mráz nám jezdí po zádech.
b)
Motto: Hospodin je spravedlivý a žádá spravedlnost. Je zachycena situace života věřících lidí v průběhu staletí, v každé době.
7)
Achab. Tlaky krále.
a)
Útlak vyznavačů Hospodinových. Co může dělat malý člověk. Falešná obvinění církve, že v tomto směru málo dělá. Co ale církev může dělat?
b)
Eliáš je představitel tehdejší tzv. Církve. Církev může pozvednout hlas. Může zneklidňovat, upozorňovat, lobovat. Pro spravedlnost.
c)
Dnes může církev navíc vydávat i různá prohlášení, výzvy, výrazy svého zneklidnění a pod.
8)
Eliáš.
a)
Ukrývání se před Achabem. Šlo mu o život.
b)
Eliáš využil Achabovy slabiny, teklo mu do bot, i když bylo sucho. Achab potřeboval vodu, aby měl trávu pro koně k válečným vozům.
c)
Hora Karmel, souboj s bálovskými kněžími a proroky. Eliáš zvítězil. Nastalo však ještě tvrdší pronásledování Eliáše.
d)
Eliáš se ukrývá na hoře Oreb. Pustina pouště. Dojem Eliáše: Nic moc se vlastně neudělalo. Nebylo to k ničemu. Bylo to zbytečné. Ochablost a únava.
e)
Ale: Achab musel brát vážně vyznavače Hospodina. Musel s nimi víc počítat. Lid si uvědomil, že Hospodin je Bohem. Ne importovaný bál.
f)
Jezábel a Fénicie ztrácejí idealisovaný opar ideové nedotknutelnosti a nekritisovatelnosti. Izraelské obyvatelstvo zvedá hlavu proti fedrovanému a preferovanému kananejskému obyvatelstvu, které se drží baala.
g)
Sebeuvědomění vyznavačů Hospodinových.
h)
Achab už nemohl vládnout tak neomezeně. Musel se aspoň trochu ohlížet na Hospodina a na jeho zákon. Musel brát v úvahu Eliáše.
9)
Eliáš je připraven jít mluvit s Achabem, i když je to pro něj riziko.
10)
Achab mohl mít zelinářskou zahradu i o kus dál. Usmyslel si ale právě na Nábotovu vinici. Zamanul si, umanul si. Král to chtěl.
11)
Majetek po otcích.
a)
Aby nevznikla chudoba. Vrátit v létě milostivém, po 50 letech, když to někdo musel prodat kvůli neúrodě a pod. Aby se nekumuloval majetek v rukou spekulantů. Sociální vyrovnanost.
b)
Sociální vymoženost v Izraeli. Fungovalo to celá staletí.
c)
Poznámka: Krásná teorie. V praxi to všelijak (naprosto) haprovalo. Ono se totiž všecko dá při troše dobré (nebo zlé) vůle udělat různě polovičatě nebo jinak podobně a obdobně.
12)
Boží mlýny melou pomalu, ale jistě. Boží mlýny melou. A domelou. Na to my lidé můžeme vzít jed. Místo braní jedu a jedů by však bylo lépe, kdybychom my lidé žili tak, aby nás ty Boží mlýny nemusely (neměly důvod) semlet.
13)
Srovnání několika králů.
a)
David. Také sucho, jako za Achaba. Nechal odstranit Uriáše, aby získal jeho manželku. Vyvraždění Saulovců. Stalo se tak také legální cestou podle královských paragrafů. Rispa.
b)
Achab. Připravil o život Nábota, aby získal jeho majetek. Stalo se tak legální cestou, podle paragrafů, i když pomocí podplacených svědků a zastrašených soudců.
c)
Vyvraždění rodu krále Jeroboáma 1 a bázy.
d)
Jehu. Vyvraždění Omriovců. Kritika od Ozeáše.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.