52. boj na Karmeli. 1 Královská 18 - 19.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)Toleranční patent.

Text:

Jakub 5,16: Mnoho může modlitba spravedlivého opravdová.
1
Královská 18,21: Eliáš přistoupil ke všemu lidu a řekl: Dokud budete kulhat na obě strany? Jestli je bál bohem, jděte za ním. Jestli je Bohem Hospodin, následujte ho.

Čtení:

1
Královská 18,1-21. Jan 8,39-47.

Písně:

441. 170. 427. 200. Další: 418-6. Sem pohleď, Bože, s nebes svých. 189. Hrad přepevný. 627. 628.

Postup:

1)
Sucho. 3 roky.
a)
Eliáš se setkal s Achabem. Achab: Snaží se vše schodit na Eliáše. Kormoutíš lid. Eliáš: Naopak. Ty jsi příčinou zlého v Izraeli. Neposloucháte Hospodina. Vzájemná obviňovačka.
b)
Domluven souboj na Karmeli. Eliáš slíbil Achabovi vodu.
2)
Ordál. Boží soud.
a)
Achab nemá co ztratit. Když prohraje Eliáš, lid ho ubije. Když vyhraje, doplatí na to bálovi kněží a proroci. V každém případě bude mít Achab vodu, déšť. Potřeboval nutně trávu pro koně k válečným vozům.
b)
O hlad lidu mu tolik nešlo. Šlo o bojeschopnost země. Válečná technika.
3)
Karmel. Lid na králův rozkaz pochopitelně přišel. Mnozí čekali, jak se Eliáš pustí do Achaba a jak mu to nandá. Eliáš ale nemluvil s Achabem. Obrátil se k lidu. Skoro pobídka ke vzpouře či neposlušnosti.
a)
Obvinění. Dokud budete kulhat na obě strany. Rozhodněte se pro Hospodina nebo pro bála. Lid je zaražen. Mlčí. Dotklo se jich to.
b)
Lid. Je pod tlakem krále. Strach. Nerozházet si to s králem. V nitru jsou pro Hospodina.
4)
Ordál. Oltáře. Bálovci modlitbami k bálovi nedosáhly ohně. Tanec. Synpatetická magie. Donutit bála svým utrpením k akci. Bálovci se všelijak trýznili a zraňovali, aby se jejich bůh baal nad nimi ustrnul. Přimět ho k aktivitě. Aby poslal oheň.
a)
Eliáš. Polil oltář vodou. Před bouřkou. Eliášovo světlo. Blesk, k vodě, přitažlivost.
b)
Likvidace bálových kněží a proroků. Velký masakr. Lid si ulevil. Ale: Podle pravidel ordálu to bylo oběma stranám jasné, že přežije jenom jedna strana. Kdo prohraje, zaplatí to životem.
5)
Achab neriskoval. Eliáš slíbil vodu. Bez ní se neobešel. Kdyby Eliáš prohrál, zlikviduje ho sám lid. Hněv lidu. Achab se tak zbaví nepohodlného proroka.
6)
Eliáš k Achabovi: Ujížděj, ať nezmokneš. Nemusel ho jistě dvakrát pobízet. Masakr, kněží bálovi. Proč se déle zdržovat? Mohlo by to být riskantní i pro krále.
7)
Jezábel.
a)
Pronásledování Eliáše po všech okolních zemích. Mezinárodní zatykač.
b)
Útěk Eliáše na poušť Sinaj. Oreb. 40 dní cesty, pomalu, okliky, aby ho nikdo moc neviděl. Strach z Jezábel.
c)
Pocit Eliáše: Sice vítězství, ale co z toho? Zase je na útěku. Co se tím získalo? ¨Únava přijde přece i po dobře vykonané práci.
8)
Pocit osamocení a osamění. Oreb. Vichr. Oheň. Zemětřesení. Hlas tichý a temný, nezřetelný. Málo srozumitelný. Bůh není v dalekosáhlých jevech, ale právě v tom tichém hlasu.
a)
7 000 lidí se v Izraeli nepoklonilo bálovi ani naoko.
b)
Nový úkol, nové poslání. Pomazat např. Syrského krále. I unavený dostává další úkol. Tím se zvetí. Výhled. Poslání. Naděje.
9)
Návrat Eliáše. Pomazal Elizea jako svého nástupce. Oral na poli. Plášť přes Elizea. Sloužil Eliášovi. Učil se. Hned vše opustil. Obdoba povolání učedníků JK.

Poznámky:

1)
Karmel. 550 metrů. Středozemní moře, pobřeží.
2)
John Knox. 16. Století. Anglická královna se bála jeho modliteb víc než skotských vojsk. Když se totiž rozkřiklo, zač se Knox modlí, lid se k němu hrnul. Hrnul se pod vojenské prapory.
3)
Adoniáš. Majordomus u Achaba. Chrání Hospodinovy proroky. Ochrana na nejvyšším místě. Pod svícnem je tma. Vyznavači Hospodinovi měli své lidi i na nejvyšších místech.
4)
Rozložení sil.
a)
Eliáš. Hrstka vyznavačů Hospodinových.
b)
Bálovci. Pod patronací krále. Kanánské obyvatelstvo.
c)
Lid. Izrael. Masa mezi oběma zápasníky. Postupně odpadá od Hospodina. Roli hrály pochopitelně i mocenské zájmy v pozadí.
5)
Eliáš a Hus. Proti všem. I JK.
6)
Achab hledá vodu sám.
a)
Měl by poslat sluhy. Ale nikomu nevěřil. Každý by si trochu vody nechal pro sebe. Obrovský nedostatek vody.
b)
Hledá sám s ministrem. Jediná důvěryhodná osoba. Ani netuší, že je to tajný vyznavač Hospodinův.
c)
Jak hledat vodu v suché krajině. Kde vůbec něco roste. Podle toho se dá předpokládat, že tam musí být voda.
d)
Sucho. Přesto teklo Achabovi do bot.
e)
Achab je zdeptán nedostatkem vody. Tím je připraven na rozhovor s Eliášem. Je ochoten jednat. Ekonomické potíže země.
7)
Překvapení.
a)
Počasí.Sucho. Hroutí se nejsmělejší plány Achaba.
b)
Achab hledá vodu sám. Nikomu nemůže důvěřovat.
c)
Nejdůvěryhodnější osoba: Adoniáš, majordomus. Tajný vyznavač Hospodinův. Drží palce prorokům Hospodinovým. Chrání je. Zachránil a živil stovku proroků, po padesáti v jeskyních. Tajně. Riziko. Nákladné. Pořádně se musel plácnout přes kapsu.
d)
100 proroků ukryto. Nenašel se zrádce. Spolehliví lidé. Věrnost Hospodinových vyznavačů.
e)
Lid mlčí, když Eliáš promluvil. Obvinění. Sympatizující mlčení. Ale v případě ordálu by Eliáš přišel o život. Existuje i nevraživé mlčení.
8)
Proč se děje zrada na Hospodinu.
a)
Nové božstvo, které žádá méně než Hospodin. Blahobyt Týru a Sidonu. Vyšší životní úroveň. Vzápětí je ale člověk odhozen jako vyssátý citron. Víc věcí, ale život není plnější.
b)
Dvě želízka v ohni.Bál. Hospodin. Počkat si, kdo vyhraje. Jak to dopadne. Indiferentnost. Lhostejnost. Nakonec a vposledu jde o ten žvanec, aby byl o kus větší. Postavit se na stranu vítěze. Zatím ještě není zcela jasné, jak to dopadne.
Neutralita. Nezájem.
c)
Strach. Za bálem je král.
9)
Temné místo v dějinách Izraele. Ale světlo víry v Hospodina, i když zatím jen jako světélko.
10)
Životaschopnost víry v Hospodina i proti mocenské a početní převaze bála.
11)
Sucho.
a)
3 roky. Naposledy za Davida, poprava Saulovců, Rispa. Také 3 roky.
b)
Boží trest. Nějak nám to nesedí. Od Hospodina. Trpí i prostí nevinní lidé. Za zbožného Davida i za bezbožného Achaba.
c)
Literární zpracování událostí za Achaba. Přiměřeně chápání lidí tehdejší doby.
d)
Přišlo sucho. Ekonomická krize. Eliáš toho využil. Vyznavači Hospodinovi to přijali jako Boží pomoc.
12)
Rozdíl mezi SZ a NZ. Příliš kruté. Realita konkrétního života a situace. Mocenský zápas. Hospodin je silnější, ukáže to bálovi, Achabovi, bálovským kněžím a prorokům, lidu. Teče hodně krve.
13)
Jiné cesty. Neeliášovské cesty:
a)
Job. Všechno ztratil. Nemoc. Neztratil víru. Přemýšlí o otázkách víry.
b)
JK. Nechal se ukřižovat.
14)
Co to říká posluchači pod kazatelnou dnes.
a)
Nekázat, jak to bylo ve starém izraeli.
b)
Srovnání s dobou temna.
a)
Naoko lidé vyznávali bále. Uvnitř a tajně uctívali Hospodina.
b)
Na zdi visel obrázek Panenky Marie, ale tajně si četli z Kralické bible.
c)
Doba totality. Toto srovnání značně kulhá?
d)
Po listopadovce.
1.
Naprostá náboženská svoboda, bez omezení.
2.
Tržní církev má v tržní společnosti volné možnosti. Vše je zdánlivě jen otázka peněz.
3.
Po VLR nastal drastický odklon lidí od církve. Nejen vnějšně, ale především vnitřně.
4.
Roste ještě víc lhostejná ignorance v církvi i mezi necírkevníky.
15)
Reálná situace, když odmyslíme literární podání bible. Může to pomoci pro pochopení aktuálnosti pro nás dnes.
Achab měl zájem na sblížení s Foinicií. Týrus. Sidon. Bohatá země, námořní obchod.
a)
Princezna Jezábel se stala Achabovou ženou.
b)
Achab prosazuje bále proti Hospodinu.
1.
Uctívali ho intensivně ve Fénicii.
2.
Velmi se zvyšuje, aspoň zpočátku, životní úroveň. Obchod. Nové myšlenky, i nové (staronové) bálovské náboženství.
c)
Omezování a potírání víry v Hospodina a Hospodinových vyznavačů.
1.
Lid je pod tlakem. Hlavou zeď neprorazíš. Doba temna. Nešlo to jinak. Mnohé se dělalo naoko, kvůli tlaku krále.
2.
Proroci Hospodinovi. Komu bylo více dáno, od toho se víc žádá. Měli zachovat příkladnou věrnost. Na ně měl ale král také více spadeno. Mnozí věrní byli zabiti. Někteří přešli na stranu krále, např. 1 Královská 22.
Placeni králem, sloužili králi jako dvorská dekorace, že víra vv Hospodina v zemi má svobodu. Vystupovali jako proroci Hospodinovi, ale mluvili to, co si přál král, co viděli králi na očích.
d)
Eliáš. Přední mezi proroky. Na něj měl král nejvíc spadeno. Také utekl a schovával se v pustinách východně od Jordánu a pak u Sidonu (Sarepta), kde mohl předpokládat, že ho tolik nebudou hledat. Pod svícnem bývá nejvíc tma.
e)
Adoniáš. Majordomus. Ministr. Vyznavač Hospodina na vysokém místě. Zachránil život stovce proroků. Živil je, ukrýval je vv jeskyních.
16)
Lákavost bále. Laskominy na vyšší životní úroveň. Zvedala se. Pocit lidí: Bál je lepší bůh. Přitažlivá síla bálovského náboženství, ideologie prosperity.
a)
Rub a líc všeho. Vyssávání lidí. Ne větší plnost života. Unavenost z tlaků života. Zápasy o život.
b)
Král dobudovával hlavní město Samaří. Nákladné. Palác ze slonoviny (obložen slonovou kostí). Investice do armády, válečné vozy, koně. Výboje. Nápory Aramejců ze Sýrie.
c)
Cena válečného vozu: asi 1000 šekelů stříbra. Vůz: 600 šekelů. Kůň: 200 šekelů. Bylo třeba dvou koní. Bylo nutno též zaměstnávat i dva bojovníky na voze a nějaký pomocný personál k obstarávání koní a údržbě vozů.
1.
Vyšlo to na roční mzdu asi 300 pastýřů. Pastýř obdržel ročně 3 až 4 šekely. Náklady jako na moderní tank? Nebo vojenský tryskáč?
2.
Poznámka: Milý čtenáři, již několikrát jsi mohl číst matematiku kolem válečných vozů v Egyptě. Je vhodné připomenout: Různí historičtí odborníci uvádějí mírně odlišné cenové relace.
Mimochodem, pohybujeme se hlavně v letopočtové oblasti 1350 až 1000 ante. Cenové relace poněkud kolísaly nejen v Egyptě, ale i v Kanánu, u Chetitů, u Mitánců, v Asyrii, v Babylonii. Konec konců, i v moderní době ceny velmi kolísají.
A dokonce v době nepoměrně kratší. V každém případě však zůstává přibližně stejný poměr mezi cenou válečného vozu a např. Mzdou obyčejného pastýře.
17)
Král zvyšuje nároky na lidi. Šroub se utahuje. Daně rostou a stále víc sužují lidi.
a)
Do toho přichází hospodářská krize. Sucho. Achabovi nejde o bídu a umírání lidí. Záleží mu více na koních. Ty potřebuje jako sůl. Ti jsou pro něj potřebnější nežli lidé dole. Mít válečný potenciál proti Aramejcům.
b)
Sucho zasáhlo Achaba na nejcitlivějším místě.
c)
Bída. Lidé neměli dost prostředků na zvyšující se ceny obilí. Král potřeboval pro koně trávu i obilí. Bez ovsa nepodá kůň takový výkon, jak je žádoucí.
18)
Eliáš nezačíná svůj zápas o víru v Hospodina u krále ani u bálových kněží a proroků. Obrací se na lid. Otázka osobní věrnosti a vyznavačskosti.
a)
Lid mlčel. Sympatie s Eliášem. Ale i opatrnictví. Ovšem i nevraživost, oprávněná. Oni nemohli utéci pryč jako např. Eliáš. Museli zůstat doma. Dostali se do prekérní situace. Co mohli dělat? Byli v presu.
b)
Svým způsobem je třeba ocenit vytrvalost lidu. Aspoň vnitřně zůstal při víře v Hospodina. Nepřevlekli kabát příliš rychle a beze všeho. Vnitřně zápasili. Pro Eliáše to však bylo málo. Žádá veřejné přiznání se k Hospodinu a vyznání navenek.
c)
Nechce toho příliš moc?
19)
Apel na nás. Za co nám stojí naše víra. Přitažlivá síla materielních věcí. Mít hodně, stále víc. Udržet krok. Člověk je pro to ochoten udělat všecko. Nakonec už nemá čas na nic kolem, ani na PB a Boží věci.
a)
Roste sice majetek, ale postupně, po létech, také prázdnota v srdci, v duši, v nitru.
b)
Rozlišovat: Nadměrné starání se. Získávání blahobytu, nadbytku, luxusu, přemíry věcí. Na druhé straně: Kdo nic nemá, musí hodně dřít a hodně se musí ohánět a starat, aby se vůbec udržel.
1.
Kdo má např. Zajištění v oblasti bydlení, má dům, byt, chatu a pod., ten má lepší předpoklady pro věnování se Božím věcem nežli ten, který v potu tváře musí usilovat o to, aby měl se svou rodinou kde bydlet.
2.
Nezbude pak tolik času na věnování se věcem víry.
20)
Kázání. Cyklus: Zastávky na cestě víry.
a)
Jak se víra projevuje v různých situacích.
b)
Konkrétní podoby víry se mohou lišit v různých situacích a dobách.
c)
Kde bychom stáli my.
1.
Snad bychom nepropadli zcela bálismu. Asi bychom nebyli Achabem ani Eliášem. Možná ani Hospodinovými proroky, kteří kvůli víře v Hospodina buď končí zabitím nebo se transformují na falešné proroky nebo se ukrývají nebo prchají.
2.
Ani bychom nebyli asi Eliášem. Asi bychom byli mezi těmi lidmi, kterých se Eliáš ptá, jak dlouho budou kulhat na obě strany.
d)
Rozdvojené křesťanství, rozpolcená víra.
1.
Výhody na obou stranách. Mít to materielní, vnější, ale nezbavit se zakotvení života v Bohu. Výhody ve společenství církve. Zázemí solidních a hlubších lidí. Hlubší životní ponor. Smysl života.
2.
Konzumentství. Kultivovaný konzum. Osvícený epikurejismus štrejchnutý stoicismem. Humanismus s hlubším nátěrem. Vírou natření materialisté. Polovičatost a dvojakost. Nepříjemné obvinění Eliáše i na naši hlavu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.