51. Eliáš. 1 královská 17.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 33,18-19. Oči Hospodinovy patří na ty, kteří se ho bojí. Aby vyprostil od smrti duše jejich a živil je v čas hladu.
Matouš 6: Hledejte nejprve KB a jeho spravedlnost. Vše ostatní vám bude přidáno.

Čtení:

Žalm 33 (22 veršů). Matouš 6,25-34.

Písně:

170. 427. 470.

Osnova.:

1)
Situace severního Izraele. Bezbožný Král Achab. Ještě bezbožnější sidonská princezna Jezábel.
2)
Bál. Vegetativní božstvo. Příroda. Rozpustilé obřady. Přitažlivé pro lidskou přirozenost.
3)
Baal. Božstvo krále.
4)
Sliby prosperity. Fenicie. Země, kde zítra znamená již včera. Ale: Zbrojení. Válečné vozy. Na úkor chudých. Armáda vždy stojí moc.
5)
Hiel Bethelský. Lidské oběti při založení (obnovení) Jericha. Vrcholná bezbožnost. Boží zásah: příchod Eliáše.
6)
Soud nad Achabem. Nedělat si falešné naděje. My máme někdy příliš velké porozumění pro mocné a vlivné. Komu bylo více dáno, od toho se ale více žádá.
a)
Eliáš se ujímá utištěných, chudých, těch dole. Eliáš se ujímá pronásledovaných vyznavačů Hospodinových.
b)
Neomlouvat příliš mocné. Raději mít citlivost pro ty dole.
7)
Eliáš. Pohledy.
a)
Z dálky: hrdina. Nandal jim to.
b)
Zblízka: Nepříjemný, náročný. Nekompromisní. Mluví pravdu jako Jan křtitel.
8)
Achilova Pata Achaba. Zranitelný Achab. Sucho. Není tráva pro koně k válečné technice, k vozům.
9)
Vyjímečnost Eliáše. Stojí ale osamoceně proti králi i lidu. U proroků bývá patrná osamocenost.
10)
Neznámý původ. Přivanul ho duch. Ale: Galád. Eliáš Tesbitský. Přišel ze zapadákova, z pohraničí, z okrajové oblasti Izraele.
11)
Povolán. Poslechl. Stručnost.
12)
JK. SB. Bůh sděluje svou vůli nám.
13)
Před Achabem je Eliáš nula, Niemand. Odvolává se na Hospodina. To se přece nenosilo. Nehoráznost. Nediplomatičnost.
14)
Bál je pro Achaba záruka úrody a tím i prosperity. Hlavně potřebuje Achab trávu pro koně. Na chcípání chudáků lidí dole mu tolik nezáleželo jako na drahých koních. Jenže teď ten bál nezajistil déšť.
15)
Agrokombinát severu.
16)
Achab nechce velký bengál.
a)
Achab by byl raději, kdyby Eliáš mlčel. Ať si myslí, co chce. Proč nemluvil aspoň diplomaticky? Mohl by začít: Tuhle kdosi říkal. Eliáš chce diskreditovat Achaba u lidu. Hlad lidí.
b)
Achab chce také diskreditovat Eliáše u lidu. Hlad lidí. Nechce z něho udělat lidového hrdinu nebo mučedníka. Ať ho odstraní lid. Útěk Eliáše před Achabem i lidem.
17)
Bůh opatruje Eliáše. Potok Karit. Krkavci. Voda. Osamocenost. Zapadákov, pustina.
18)
Text. Hledat nejprve KB. Vše ostatní bude přidáno. Poslušnost PB.

Postup:

1)
Rychlé střídání králů na severu. Jeden vládl jen 7 dní. Příčina zmatků: Neposlouchání Hospodina. Není respektován platný zákon nade všemi, i nad králi.
2)
Achab. Jezábel. Fénicie. Bál. Rozkvět země. Životní úroveň roste. Achab se opřel o kananejské obyvatelstvo, nikoli o obyvatelstvo izraelské. Kananejci uctívali bále.
3)
Eliáš.
a)
Utíká jako jiní Hospodinovi proroci. Mnoho jich bylo pobito.
b)
Potok Karit. Krkavci, pohané. Mláďata. Eliáš tam pobýval až do vyschnutí potoka.
c)
Pak Sarepta Sidonská. Chudá vdova. Pod svícnem bývá nejvíc tma. Všude je Eliáš hledán. Sidon je kraj Jezábel. Mezinárodní zatykač na Eliáše.
d)
Zázrak. Neubývalo mouky a oleje. Pořád něco bylo. Ne nadbytek. Vždycky se něco vyškrábalo.

Poznámky:

1)
Eliáš. Překlad: Hospodin je Bůh.
2)
Karit. Vlévá se do Jordánu od východu. Předjordání.
3)
Meditace.
a)
Původní kanánské obyvatelstvo. Izraelská misie na severu nezapustila hlubší kořeny. Naopak, často svody k bálovi.
b)
Bál. Modla, kterou uctívá král. Být zadobře s králem. Přímý i nepřímý tlak krále. Stržení tím, co dělá král. Kdo nebyl dost flexibilní, byl pronásledován.
c)
Bál slibuje životní úroveň jako v Sidonu. Nabízí volnější mravy. Hospodinův zákon se naopak jeví jako příliš přísný.
d)
Bál zotročuje. Vyssaje člověka. Pak odhodí člověka jako vymačkaný citron.
4)
Bezbožnost Achaba.
a)
Doba temna, i když ekonomicky to šlo nahoru, aspoň pro vyznavače bále, pro kananejské obyvatelstvo.
b)
Hiel Bethelský. Založil Jericho. Znovuvybudoval. Lidské oběti. Největší duchovní úpadek. Vtom přišel Eliáš.
1.
Neznámo odkud.
2.
Tesbický. Galád.
5)
Krkavci.
a)
Přímo ptáci. Mláďata. Eliáš by se mohl živit např. červy a brouky, které mláďatům přinášeli staří krkavci. Nebo mohl Eliáš přímo vybírat hnízda krkavců. Nebyla to zrovna strava pro labužníky, pokud by labužník neměl specielní labužnickou náturu.
b)
Co nosili mláďatům. Brouci. Žádné nadměrné pochoutky.
6)
Jezábel. České slovo: Ježibaba.
7)
Nesrovnalosti: Hiel Bethelský.
a)
Bethel bylo město se svatyní se zlatým teletem na jihu Severního Izraele.
b)
Jericho však bylo město poblíž Jordánu asi 35 kilometrů od Jeruzalema, tedy na území judského krále.
c)
I kdyby si judský král Hiela pozval k založení (obnovení) Jericha, pak jeho počínání s obětováním dvou synů nepůjde na vrub Achaba ze severu, ale judského krále.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.