50. Rozpad izraelské říše. 1 Královská 12.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 115,3-4: Náš Bůh je na nebi. Činí vše, co se mu líbí. Jejich modly jsou stříbro a zlato, dílo lidských rukou.
Přísloví: Počátek moudrosti je bázeň před Hospodinem.

Čtení:

1
Královská 12,20-33.

Postup:

1)
Šalomoun.
a)
Nákladný dvůr. Dovoz luxusního zboží. Zátěž pro poddané. Břemeno.Daňové zatížení, jaké nikdy předtím nebylo. Sláva krále v cizině rostla. Útisk lidu doma také. Nespokojenost lidí se mohla projevit až po smrti silného krále.
b)
Jeroboámova vzpoura (Efraimci) byla potlačena za Šalomouna. Měl pevnou ruku. Jeroboám utekl do Egypta. Tam si ho pěstovali jako potenciálního krále.
2)
Šalomounův syn Roboám.
a)
Neřídil se dobrou radou starých Šalomounových rádců: Slib jim všecko. Dej jim úlevy. Upevníš si moc a zůstaneš králem. Se sliby politiků se moc netrap.
b)
Mladí rádci, hr, hr: Ukaž jim pevnou ruku hned na začátku.
c)
Roboám: Můj otec vás trestal biči, já vás budu trestat biči uzlovitými.
d)
Sever Izraele odpadl. Roboámovi zůstalo jenom Judsko. Prakticky jen polovina někdejší Šalomounovy říše.
3)
Rozpoutala se válka mezi severem a jihem. Vůbec nešlo o věci víry. Občanská válka. V Božím lidu. Proroci na obou stranách domluvili králům. Podařilo se jim zastavit válku. Obdivuhodný výsledek prorocké aktivity.
4)
Roboám. Opustil Boží zákon. Stavěl oltáře modlám.
5)
Sesák. Egyptský farao. Přitahovalo ho bohatství v Jeruzalemě, a proto přitáhl. Vyloupil Jeruzalem. Roboám nahradil odvezené zlato mědí. Navenek se to stále lesklo. Nadvláda Sesáka.
6)
Jeroboám. Měl obavu, když lid chodil do chrámu v Jeruzalemě, aby judský král neagitoval proti Jeroboámovi. Mohl by politicky zneužít náboženských poutí do chrámu v Jeruzalemě.
a)
Jeroboám zakázal svým poddaným chodit do chrámu v Jeruzalemě. Zřídil 2 královské svatyně, chrámy. Na jihu v Bethel. Na severu v Dan.
b)
Lid překvapivě ochotně poslechl. Nejen proto, že to měl do Dan a do Bethel blíž. Přestal chodit do chrámu do Jeruzalema. Zlatá telata. V Bethel a v Dan. Dan: Snad stříbrné tele.
c)
Jeroboám nahradil levitské kněze svým novým kněžstvem. Prakticky se jednalo o královy úředníky. V každém případě byli tito kněží vůči králi více nežli velmi loyální.

Poznámky:

1)
Izraelská říše už nikdy nebyla spojena. Odlišný historický vývoj. I náboženské rozdíly. Dokonce občasné vzájemné války. Davidovci na jihu, v Judsku. Aspoň občas některý judský král byl bohabojný. Na severu ani jeden.
2)
Zničení obou království: 722: sever. 586: Juda.
3)
Klady a zápory víry, resp. Věřících. Prozajičnost situace věřícího Izraele.
4)
Rozdělení.
a)
Na severu neměli 200 let ani jednoho věřícího krále. Jehu byl ještě nejlepší, ale telata v Dan a Bethel nechal. Doba temna, za Achaba. Vlny, kdy byli vyznavači Hospodinovi pronásledováni. Proroci. Zachránili víru v Hospodina.
b)
Velcí proroci: Eliáš. Elizeus.
5)
Lehkomyslnost Roboáma.
a)
Vzal si 3 dny na rozmyšlenou. Chytré a moudré.
b)
Ptá se všude. Hledá řešení. U starých i mladých rádců. Je to moudré a užitečné.
c)
Blbě se rozhodl. Myslel si, že staří jsou jen pasivní a tradičně uvažující a snad dokonce nemyslící.
d)
Důsledky viny Roboáma se táhnou po staletí. Neodpovědné mizerné rozhodnutí.
6)
Proč se Roboám rozhodl špatně. Myslel na sebe, na své vlastní zájmy. Šalomoun kdysi chtěl moudrost, aby dobře vládl lidem. Myslel na ty, kterým má vládnout.
7)
Jablko nespadne daleko od stromu. Zde spadlo. Říká se to většinou, když je syn ještě pitomější než otec.
8)
Sever. Bylo tam více proroků. Nebyli tam však kněží Hospodinovi ve vlastním slova smyslu. Jeroboám odstavil Levity od služby Hospodinu, poněvadž byli navázáni na jeruzalemský chrám. Vytvořil nové kněžstvo.
a)
Jednalo se o situaci, kdy byla víra v Hospodina utlačována. PB má své věrné všude a vždycky.
b)
Na jihu nemuselo být tolik proroků, poněvadž tam hrál svou roli chrám v Jeruzalemě. Ovšem, občas se i chrám příliš přikláněl ke královské ideologii, a tak výrazněji nastupují proroci jako charismatičtí propagátoři Boží vůle.
c)
Proroci tak říkajíc z povolání byli na severu i na jihu. Skupiny proroků patřily ke dvorskému vybavení. Jako králem placení měli pochopitelně zájem na tom, aby věděli, co si král přeje slyšet.
d)
Praví skuteční proroci Hospodinovi označovali dvorské (dvorní) proroky za falešné proroky.
9)
Roboám. Frocek. Puberťák, i když už měl víc roků.
10)
Roboám zavádí oltáře modlám v celé zemi. Šalomoun: jen v Jeruzalemě.
11)
Farao Sesák. Přitahovalo ho zlato v Jeruzalemě. Včela (vosa) na med. Dlouho si zlato v Jeruzalemě nepobylo. Dál se to už jen lesklo na povrchu.
12)
Hřích Jeroboáma syna Nebatova.
a)
Spojil uctívání Hospodina s královským kultem. Královská ideologie.
b)
Nerespektoval jeruzalemské kněžstvo. Odstavil od kněžství Levity. Vytvořil si nové kněžstvo.
13)
Zlatá telata. Podstavec. Uctívání Hospodina, který neviditelně sedí na teleti. Exodus 32. Pod Sinají. Soudců. Míchova stříbrná modla, Danovci. Efod.
14)
Důsledky rozdělení.
a)
Občanská válka.
b)
Sesák. Slabost Judy.
c)
Duchovní sesuv na severu. Zlatá telata.
d)
Sever je víc na ráně nepřátelům ze severu. Aramejci, Asyřané, Babyloňané. Slabost.
e)
Oslabení obou izraelských království. Srovnej: Svatoplukovy pruty. V jednotě je síla. Kéž by byla alespoň svornost.
15)
Výsosti.
a)
Synkretismus. Směšování s pohanstvím.
b)
Místní svatyně. Lidé to měli blíž. Chrám v Jeruzalemě byl jakousi náboženskou nadstavbou. Jenže kněžstvo na výsostech chtělo mít maximální samostatnost.
c)
Finanční ztráta pro Jeruzalem.
16)
Roboám. Rozmazlený král. Vyhýčkaný. Zhýčkaný.
17)
Občanská válka. Armády vykročily proti sobě. Není v moci člověka je už zastavit. Proroci zasáhli. Stal se zázrak. Dali si říci obě strany. Aspoň trochu přišli k rozumu. Zvážili situaci. Jen by se oboji oslabili.
18)
Důsledky. Výsosti. Náboženský mišmaš na severu. Ale i na jihu staví Roboám oltáře modlám. Náboženská rozplizlost. Rozmělněnost. Synkretismus. Na všechny strany.
19)
Za Šalomouna. Osvícenství. Blahobyt. Rozkvět. Nyní: Celkový sesuv. Ekonomicky, nábožensky, duchovně, kulturně, politicky.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.