49. Šalomounova sláva a úpadek. 1 Královská 9-11.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 97,7: Zastyďte se všichni, kteří sloužíte rytinám. Kteří se chlubíte modlami.

Čtení:

1
Královská 10,1-13. Královna ze Sáby.
1
Královská 11,1-13. Úpadek. Ženy.

Postup:

1)
Šalomoun pozvedl Izraele k nebývalé slávě. Nikdy předtím a nikdy později nebyl Izrael na takové výši. Nádhera. Moudrost Šalomouna. Rozšířena sféra vlivu. Vazalové.
2)
Lodě do Ofir. Chiram. Aziongaber. Elat. Rudé moře. Zlato. Drahokamy. Cizokrajná zvířata. Pávi. Opice.
3)
Palác. Stavěno 13 let. Hezčí než chrám. Stavba měst. Megido. Vojenská pevnost. Kasárna. Křižovatka obchodních cest. Vojsko. Koně. Monopol na trh s koňmi z Egypta.
4)
Královna ze Sáby. Poznala, že se ve vyprávěních o Šalomounovi nepřehánělo. Podhánělo se.
5)
Konec života Šalomouna. Odcizoval se Hospodinu. 700 žen a 300 ženin. Vily. Oltáříčky. Harém žen z vazalských států. Zajišťovalo to mírové vztahy. Jenže ohrožovalo to čistotu víry v Hospodina. Rostou pohanské vlivy na nejvyšších místech.
6)
Vzpoura Jeroboáma, syna Nebatova. Efrajm. Jeroboám utekl do Egypta. Byl vychováván pro pozdější zájmy Egypta v Kanánu.
7)
Hospodin varoval Šalomouna před následky jeho hříchu. Neposlechl. Odkláněl se stále víc od Hospodina.

Poznámky:

1)
Oltáře bohům manželek. Státnická povinnost Šalomounova. Zároveň však Šalomoun zaprodával víru v Hospodina. Diplomacie pro Šalomouna znamenala víc nežli čistá věrnost Hospodinu. Navíc vydržování tolika žen přišlo daňové poplatníky na majland.
2)
Rodokmen JK. Jde od Davida, ale ne přes Šalomouna. JK šel jinou cestou než Šalomoun. Vše rozdal. Neshromažďoval.
3)
Konec života člověka. Nikdo nevíme, jak skončíme a jak zblbneme.
4)
Sláva, věhlas. Misijní faktor.
5)
Šalomoun si podrobil kananejce. Přinutil je k robotám. Achab se později naopak opřel o Kananejce proti Izraelcům. Dvoji lid v zemi.
6)
Životní úroveň. Celkově roste. Výjimka: otroci. Ale bylo dost chudých. Rozevírají se sociální nůžky. Vzpoury. Zotročení. Roboty. Po měsíci jednotlivé kmeny. Osvícenství. Moderní doba. Rozkvět ekonomický.
7)
Šalomoun zdědil po Davidovi pevnou státní organizaci. Vybojované postavení Izraele na mezinárodním poli.
8)
Okázalost. Nádhera. Mnoho žen. Hodně to stálo daňové poplatníky.
9)
Faraonova dcera byla Šalomounovou manželkou. Spřízněnost s Egyptem, pohanská velmoc. Krom toho vedl Šalomoun s Egyptem čilý obchod s koňmi. Notně na tom vydělával.
10)
Jeroboám. Efraim. Vzpoura proti Šalomounovi. Utekl do pro Šalomouna spřáteleného Egypta. Tam si ho ale pěstovali pro strýčka Příhodu. Figurka na šachovnici egyptské politiky v Kanánu.
11)
Katastrofa Šalomounova života. Sesuv života člověka. Na počátku moudrost. Na konci pohanství. Pýcha. Odmoudřel. Svým způsobem zblbl. Nebo dokonce zblbnul?
12)
Investice do zbrojení.
a)
Koně. Megido. Vojsko. Šalomoun měl monopol na obchod s koňmi s Egyptem. Prodávání koně okolním státečkům. Jenže, pak musel Šalomoun zbrojit, aby sousedé nebyli silnější.
b)
Počáteční zisk na obchodu s vojenským arzenálem (materiálem) se postupně propadal a rozplýval.
13)
Mnozí profitovali kolem krále. Šlechta.
14)
JK. Zachariáš 9,9. Chudý král. Pojede na oslu, ne na koni.
15)
Život krále nad poměry. Platí to obyčejní lidé.
16)
Bohatství Šalomouna a jeho velmožů. Podle knih Paralipomenon. Přehnané. Moderní český stát by mohl blednout závistí, když se čte výčet bohatství Šalomouna a jeho magnátů.
17)
JK. Pravý potomek Davidův.
18)
1400 vozů. K tomu koně. 12 000 jezdců. Vůz: 600 šekelů stříbra. Kůň: 200 šekelů. K vozu se dávali 2 koně. K tomu náklady na vojáky a na údržbu vozů a koní.
a)
Pastýř vydělal ročně 3-4 šekely. Obludné náklady na zbrojení. Zisk z obchodu se zbraněmi skončil zase ve zbraních. Zaplatí to vždycky a všude zase jen a jen obyčejní lidé.
b)
Magedo. Kasárna. Křižovatka obchodních cest. Král Joziáš 609 ante. Poražen od Egypťanú. Pro Judu to tehdy znamenalo něco obdobného jako pro Čechy Bílá hora 1620.
19)
Většina lidí v zemi: Zvednutá životní úroveň. Ale pak začaly růst životní náklady. Obchodovalo se se zbraněmi, vyzbrojili se sousedé, kteří ty zbraně neproválčili s jinými a mezi sebou. Muselo se proto víc zbrojit na obranu.
20)
Ekonomika. Kdo zaplatí nádheru dvora.
a)
Obyčejní lidé. Životní úroveň se už nezvyšuje, ale naopak klesá.
b)
Otroci. Ne-lidé.
c)
Kananejci. Potenciální kritikové a buřiči.
d)
Obchodníci. Daně z různě přidaných hodnot. Některé zboží mohli kupovat jen nejbohatší. Vyplácelo se to jen nejbohatším obchodníkům.
e)
Okolní národy. Tribut. Malé národy.
f)
Zbraně. Dočasně. Obchod se zbraněmi je výnosný.
g)
Zámořský obchod. Měděné doly. Vyvážela se měď, strategická surovina tehdy. Dováželo se zbytečné luxusní zboží. Zlato, drahokamy, cizokrajná zvířata.
h)
Chybí řemeslníci. Zanedbatelná vlastní výroba a produkce. Je riskantní spoléhat jen na dovoz. Musí se platit. Řemeslníci z Týru od krále Chírama. Leze to do peněz. Zaplatilo se mimo jiné přístavem Joppe.
21)
Složitost situace.
a)
Šalomoun prodával egyptské koně Aramejcům. Vyzbrojoval si nárazník proti Asyřanům. Zároveň to byla ochrana i před Egyptem, před eventuelními výbojnými choutkami.
b)
Prodej zbraní je výhodný. Zaplatí vlastní armádu. Dnes je to ale vše utopie. Bez armády se obyčejný člověk dnes obejde. Ekonomická provázanost je schopná udržet klid a pořádek. Je schopná udržet i sociální rovnováhu, i když ne vždy stabilitu.
22)
Obchod:
a)
Vojenský arsenál.
b)
Luxusní zboží. Obé se po delší době projeví jako nerentabilní. Minimálně začnou komplikace. Luxus je záležitost jen některých. Ti si na to musí získat vvykořisťováním dalších. Otázka koupěschopnosti lidí.
23)
Dva synové Davidovi:
a)
Šalomoun. Dobře začal. Skončil u svých zájmů.
b)
JK. Dobře začal a dobře skončil podle Božích měřítek. Chudý.
24)
Vidět Šalomounův život nejen pod úhlem posledních let. 40 let vládl dobře. Náš život. Nevidět se jen z posledních let stáří a slabostí a nemocí.
25)
Srdce cele při Hospodinu. Rytiny, modly. Fáze:
a)
Služba.
b)
Chválení. Něco lepšího. Lepší spiritualita. Vyšší stupeň poznání. Přirozená náboženskost. JK. Bůh nebo mamon, bohatství.
26)
Doba Davida a Šalomouna. Kolem 950 ante. Vrchol dějin Izraele. Výčty pokladů krále a šlechty, zvláště v knihách Paralipomenon. Závistí by mohl blednout leckterý moderní stát. Zjevně a evidentně se jedná o orientální přehánění.
Doba osvícení, osvícenství. Rozkvěd věd, umění, kultury. Sepisují se biblické materiály. Podklady pro pozdější redaktory bible (450 ante). Jahvista. Elohista.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.