36. Eli a Samuel. 1 Samuelova 1-4.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Přísloví 13,24: Kdo zdržuje metlu svou, nenávidí svého syna. Kdo ho miluje, včas ho trestá.
Izaiáš 64,7: Milosrdenství Hospodinova připomínati budu a chvály Hospodinovy ze všeho, co dobrého nám učinil Hospodin.
Přísloví 3,6: Doufej v Hospodina celým srdcem svým. Na rozumnost svou pak nespoléhej.
1.
Tesalonickým 6. Pavel: boj výborný bojoval jsem. Víru jsem zachoval. Bojuj ten dobrý boj víry. Dosáhni věčného života, k němuž i povolán jsi. A vyznals dobré svědectví před mnoha svědky.
Římanům 12,1-2: Vybízím vás. Nepřipodobňujte se světu tomuto.
Aggeus: Hospodin je v chrámě svatosti své. Umlkni před obličejem jeho všecka země.

Čtení:

1
Samuelova 2,1-11. 1 Samuelova 4,1-22. Porážka Izraele.

Osnova.:

1.
Kázání.
1)
Doba soudců. ÚKol pro Izraele: Zachovat víru.
a)
Přitahují pohanské modly. Pokušení: Nectít Hospodina.
b)
Ctít Hospodina jen vnějšně. Nepomoci bratřím v nouzi. Nesolidarita. Betlem. Elimelech. Rut.
c)
Zpuštění na místě svatém. Kněží. Ofni. Fines. Chrám v Sílo. Špatný příklad. Porušenost nahoře.
2)
Eli. Osobně hluboká zbožnost a vřelá víra. Příklad rodiče, kterému to nevyjde s dětmi. Tvrdé hodnocení bible. Eli jako velekněz měl povinnost své nehodné syny sesadit z kněžství.
3)
Synové:
a)
Spali s ženami při chrámu.
b)
Ziskuchtivost. Porušovali pravidla při obětech stanovená zákonem.
c)
Pravidla silničního provozu. Lze je beztrestně porušovat až do chvíle, když se něco stane nebo když je neukázněný řidič přistižen příslušnými kompetentními orgány.
d)
Pravidla soužití mezi lidmi. Je záhodno je respektovat. Jsou k dobrému pro člověka.
e)
Desatero. Základní směrnice pro život.
Eliho synové kradli při obětech. Kradli bohu i lidem. Kněz Eli zachraňuje, co se dá. Starý kněz při obětech. Fakticky však své nehodné syny kryje.
4)
Příběh: Elkána. Anna. Penena.
5)
Modlitba Anny. V duchu, jen otevírala ústa, ale neříkala nic nahlas. Běžně se modlilo nahlas. Vyznání. Svědectví před lidmi. Anna slíbila syna bohu.
a)
Eli se domníval, že Anna je opilá. Mohlo se to stát při obětech. Někdo mohl přebrat víno, mohl to s vínem přehnat.
b)
Nakonec se projevuje veliká citlivost kněze Eliho. Není nemístně zvědaví. Nevyzvídá. Dává Anně požehnání.
6)
Vyslyšená modlitba. Samuel: Hospodin vyslyšel. Chvalozpěv Anny. Žalm. 1 Samuelova 2,1-10.
7)
Text. Izaiáš 64,7. Uvědomit si boží milosrdenství. Zlé není od Boha. říkat to: Sobě. Lidem. Bohu.

Osnova.:

2.
Kázání.
1)
Opakování. Eli vychovává Samuele jako vlastního syna. Vede ho, aby byl dobrým knězem. Náhrada (kompensace) za nezdárné syny.
2)
Hospodin mluvil k mladému Samuelovi. Noc. Hospodin oznámil svůj soud nad Eliho rodinou. Eli. Ráno to přijal pokorně. Nezlobil se na Samuele.
Poznámka: Už velmi mladý Samuel byl zasvěcen do situace. Viděl zpronevěru kněžské rodiny. Postavil se na stranu reformního hnutí, resp. Na stranu náboženských nespokojenců a reformních disidentů.
3)
Válka. Filistinští. Bitva u Afeku 1040 ante. Truhla smlouvy byla dovezena do vojska. Mělo to morálně a nábožensky povzbudit Izraelce a zastrašit (zdeptat) Pelištejce.
a)
Hřích Eliho, že dovolil to, co chtěl lid. Ofni a Fines, kněží, doprovázejí truhlu. Asi statečně bojovali, ale padli. Přestárlý Eli zemřel, spadl ze židle, když uslyšel o porážce a o zajetí truhly.
b)
Exodus 32. Zlaté tele. Představa: Hospodin neviditelně sedí na podstavci, na zlatém teleti.
c)
Obdobná představa: Hospodin neviditelně sedí na truhle.
d)
Hlas lidu není vždy hlas Boží. Jen když se to někomu hodí do krámu nebo když to někdo potřebuje.
e)
Hřích Eliho. Malá odvaha.
1.
Nepostavil se synům.
2.
Nepostavil se lidu se zpohanštělou vírou a s přáním dopravit Boží schránu do vojska.
4)
Prohraná bitva. Truhla zajata Pelištejci. Doba temna v Izraeli. Až do krále Saula. 40 let.
5)
Hospodin chrání truhlu sám. Dágonova svatyně. Dágon je jakýsi rybočlověk. Myši. Přes noc rozbitý dágon. Vředy na zadku. Pelištejci truhlu vrátili. Bet Šemeš. Pohraničí. Zapomenutá truhla až do Davida.
6)
Samuel odrazil Filistince. Jakýs takýs pokoj. Zastavil jejich postup. Vnitřně, nábožensky: temno. Zděný chrám v Sílo vypálem Filistinci. Samuel obcházel Izraele. Obcházející soudce. Vnitřní autorita.
a)
Samuel se snaží postupně sjednotit celý Izrael. 20 let pracuje zcela bez výsledku. Resp., bez viditelného výsledku. Připravuje podhoubí další práce. 40 let usiluje, ale pořád poměrně malý výsledek.
b)
Samuel povzbuzuje Izraele. Nepředstavitelně velké dílo. Trpělivá práce. úsilí. Záchrana Izraele.
c)
Obdoba: V době krále Achaba. Prorok Eliáš. Po lidsku viděno: zachránil víru v Hospodina v severním Izraeli.
7)
Stáří Samuele. Obdoba Eliho. Dopadl jako Eli. Jeho synové se mu nevyvedli. Soudci, ale brali úplatky. Odklidil je na jih, bokem, ale nesesadil je.
Lid chce krále.
a)
Úplatnost synů Samuele. Minimálně záminka.
b)
Slabost soudců. Chybí pevná ruka a administrativa.
c)
Všude v okolí Izraele je král.
d)
Vnější nebezpečí. Je třeba organizovat armádu.
8)
Text. Přísloví 3,6: Doufej v Hospodina celým srdcem svým. Na rozumnost svou pak nespoléhej.

Postup:

1)
Konec doby soudců. Truhla smlouvy v Sílo. Zděný chrám. Ne jen stánek. Pevně usazený centralizovaný kult. Velekněz Eli. Jeho synové Ofni a Fines byli kněžími.
a)
Eli. Osobně opravdový a hluboký člověk. Nezištný. Starý. Má životní moudrost a zkušenost. Je však slabý na své nehodné syny.
b)
Ofni a Fines. Formálnost zbožnosti u synů. Ziskuchtivost. Cynismus. Pohoršení. Spali s chrámovými ženami. Odrazovali od zbožnosti.
c)
Eli byl varován od neznámého proroka. Měl zabránit synům v jejich nesprávném konání. Jinak celou jeho rodinu postihne trest.
d)
Eli se neodhodlal k zákroku proti synům. Měl je sesadit z kněžství. Ohled na vlastní rodinu. I za cenu poškození boží věci je držel. Přílišné omlouvání chyb blízkých.
2)
Elkána. Anna, neměla děti. Penena.
a)
Modlitba Anny. Slib, nenechá si syna pro sebe, odevzdá ho do služby Bohu. Eli myslel, že je Anna opilá. Při obětní hostině se to mohlo stát.
b)
Anna se modlila potichu. Tehdy se modlilo v chrámě nahlas. Eli byl citlivý. Pochopil, že Anna otevřela srdce Hospodinu. Požehnal jí, aniž se zvědavě ptal, oč (zač) se modlila. Důvěra, že za dobrou věc.
3)
Samuel. Vyslyšel Bůh. Byl odevzdán Elimu k vychování a vedení. Služba při chrámu v Sílo.
4)
Hospodin se v noci zjevil Samuelovi. Resp., promluvil k němu. Pověděl to Elimu. 4 krát volal Hospodin. Eli přijal sdělení o trestu. Vnitřní hluboká zbožnost.
5)
Války s Pelištejci.
a)
Truhla smlouvy byla dopravena do vojska. Kněží Ofni a Fines padli. Truhla Boží byla zajata. Posel sdělil Elimu zprávu o porážce a zajetí truhly. Eli spadl ze židle a zabil se.
b)
Filistinci zničili chrám v Sílo.
6)
Samuel. Zastavil postup Filistinců. Obcházel Izrael.
a)
Vyčistit ze srdce lidu modlářství.
b)
Celým srdcem sloužit Hospodinu.
7)
Truhla smlouvy byla zajata Pelištejci. Chrám Dágona. 5 knížecích měst. V noci: Rozbitý Dágon. Myši. Hemeroidy nebo vředy na zadku. Filistinci vrátili truhlu. Zbavili se jí. Zůstala v Betsemeš. Polopohanské město v pohraničí.

Poznámky:

1)
Izraelci chápali truhlu jako zbožný předmět, který musí pomoci. Hospodin však pomáhá tam, kde sám chce. Není vázán na žádný předmět, ani na ten sebezbožnější nebo kterému lidé prokazují úctu. Když Bůh vidí pokání, pomáhá.
2)
Naše životní příběhy. Jsou často obaleny dobovým koloritem.
a)
Odstranit dobový kolorit doby soudců. Najdeme své vlastní životní příběhy.
b)
Porozumění dobovému koloritu. Dostaneme se hlouběji do hloubky, hlubiny lidství. Kontext. Konkrétní chvíle a situace.
3)
Doba soudců. Čtvvrt tisíciletí. Bible Vybírá jen některé typické příběhy z té dlouhé dějinné doby.
4)
Eli a jeho synové.
a)
Soukromá rodinná situace.
b)
Kněžská záležitost. Funkce. Odpovědnost širšího rázu.
5)
Anna. Bezdětnost.
a)
Mnoho dětí bylo tehdy požehnáním. Záchrana rodu.
b)
Bezdětnost má dopad na manželství i v moderní době.
6)
Eli. Tragická postava. Soudce, kněz.
a)
Duchovně zralý, vyzrálý člověk. Životní moudrost, zkušenosti. Duchovní hloubka. Osobně čestný a citlivý člověk. Má pastorační schopnosti. Porozumění pro lidi v tísni života.
b)
Nepodařilo se mu přivést k pravé víře své vlastní syny.
1.
Špatný příklad pro Izraele. Měl přece jako kněz vést k víře celý Izrael.
2.
Slabost vůči svým synům. Nesesadil je z kněžství, ač to měl jako velekněz udělat. Toleroval jejich cynický a ziskuchtivý přístup k chrámové činnosti.
c)
Dobře vychoval a vedl Samuele, pro něj cizího. Připravil nástupce lepšího než byl sám.
7)
Rodinná výchova. To nejlepší v náboženské oblasti. Vést k víře. Vztah k JK a k církvi.
8)
Špatný příklad kněze. Má to velmi negativní dopad a dosah. V míře daleko větší a v prostoru širším, než by se mohlo neinformovanému nebo na první pohled zdát.
9)
Eli. Reakce na situaci.
a)
Zachoval si víru.
b)
Slabost vůči synům. Příliš přimhuřoval oči k vlastní rodině.
c)
Rezignace na mnohé.
d)
Vychovává Samuele, nového, lepšího kněze.
e)
Slabost a lehkomyslnost. Vydal truhlu smlouvy do vojska jako zázračný kultovní předmět.
10)
Reakce faráře na situaci v chátrajícím sboru.
a)
Rezignace. Zatrpklost. Nebojuje. Nevede zápas o aktuální kázání, o pochopení SB, o lidi, o sbor. Únava.
b)
Koncentrace na vlastní věci a zájmy. Rodina. Auto. Majetek.
c)
Odchod ze sboru. Předčasný. Rychlý. Většinou s neblahými důsledky a následky pro sbor.
d)
Rodina faráře. Manželka a děti jsou poznamenáni. Řada dětí z rodin farářů i evangelistů odpadá od církve nebo přechází do nějaké malé náboženské společnosti s intenzivnějším zájmem o jednotlivého člověka a s osobním vztahem k jednotlivci.
e)
Farář bojuje, vede zápas víry. Dělá, co je v jeho možnostech. Vnitřně ani vnějšně nerezignuje.
11)
Text. Izaiáš 64,7.
12)
Samuelovi synové se nevyvedli. Dopadlo to podobně jako se syny Eliho. Samuel je rovněž slabý vůči svým synům. Stejné nešvary. Soudci, korupce. Úplatkáři.
a)
Samuel je nesesadil, ale odklidil je do pohraničí hodně na jih Izraele, kde nebyli tolik na očích.
b)
Samuelovi synové: jeden z důvodů, proč chce lid krále.
13)
Dágon. Rybočlověk. Ironie bible: Špalek. Kus dřeva.
14)
Sesuv za Eliho.
a)
Ne nutně jen vina Eliho. Komplexní (komplementární) pohled na situaci. Vnější okolnosti.
b)
Klidné poměry.
1.
Lid si chodí po svých cestách. Mladí. Ekonomické, vlastní zájmy. Rozplizlost víry. Pohanské příměsy. Příklad: Využití truhly: Hospodin musí být s námi. Pohanské myšlení proniká do zbožnosti víry v Hospodina.
2.
Zdánlivá zbožnost. Vnitřní zpronevěra. Povrchnost.
15)
Boží věc visí často na vlásku. Víckrát se s tím setkáváme v dějinách.
a)
Samuel obchází Izraele. Pak se usazuje. Centra: ráma. Galgala.
b)
Důležité: Celý Izrael se postupně sjednocuje.
c)
Základ jednoty: opět víra v Hospodina.
d)
40 let Samuelovy mravenčí práce. Není hned vidět přílišný viditelný výsledek. Viditelný výsledek: Vyhnání Filistinských. Bitva u Eben Ezer. Kámen pomoci. Památník. Připomínka. Nezapomenout.
e)
Poznámka: Toleranční patent. 02. Vsetín. Celocírkevní slavnost. Fiasko. Totální nezájem po církvi. Víc než jen nezájem o historii.
f)
Samuel obrátil srdce lidu k Hospodinu. Zájem o boží věci začíná v lidských srdcích opět klíčit.
16)
Eli.
a)
Reprezentant starší generace. Osobní zbožnost. Zájem o Boží věci. Mnoho dobrého udělal. Ale nedokázal přivést mladé k víře v Hospodina. Dožívání obřadů v Sílo.
b)
Úkol každé staré generace: Vést mladé k víře v Hospodina a ke společenství víry.
17)
Ofni a Fines. Mladá kněžská generace. Reprezentanti mladé kněžské i nekněžské generace. Ekonomicky činní a aktivní. Hledají vlastní prospěch na prvém místě. Všude a vždycky. Povrchnost. Rozplizlost. Cynismus.
a)
Vše má sloužit jejich zájmům. I zbožnost lidí. Ničeho se neštítí. Zneužití kultu Hospodinova k vlastnímu prospěchu. Své kněžství berou jen jako zaměstnání. Pracovní příležitost. Výhodné, jak se výhodně uživit.
b)
Padají staré morální zábrany zdánlivě se jevící jako moralistické. Truhla Boží se má dopravit do vojska: To samo o sobě je více nežli velmi výmluvné. Můžeme si přece dělat, co (my) chceme. Hospodin je pro nové mladé příliš přísný vychovatel.
c)
Obdoba později: Král Achab. Nabídka. Baal. Dělat si, co člověk chce. Mravní nevázanost. Eliáš. Boží řád. Zdánlivé omezení.
18)
Rozumět své době. Obdoby jako v historii. Historické obdoby, ne opakování. Historie je učitelka života. Historia magistra vitae.
19)
Eli vydal truhlu smlouvy. Chtěl obstát u lidí. Přitakal lidem. Přitom velmi trnul, jak to všecko dopadne. Neklidný. Vyhlíží zprávy z boje. Co se stane s truhlou.
a)
Pohané nosili své bohy do boje.
b)
Izraelci konali před bojem oběti, ale nenosili tam běžně truhlu.
20)
Mistr Jan Hus. Postavil se proti většině, proti církvi, proti koncilu. Hlas lidu není vždy hlas Boží. Většina nemá vždy pravdu.
21)
Doba soudců. Zápas.
a)
Víra. Vztah k Hospodinu. Pokušení modlářství.
b)
Láska věřících navzájem. Solidarita víry. Společenství víry. Konkrétní praxe života.
22)
Roviny zápasu.
a)
Modly. Odpadnutí od Hospodina. Rozplizlost víry.
b)
Nesolidarita. Rut. Nepomoci bratru v nouzi.
c)
Vnější zbožnost. Využít pro sebe vščecko, i zbožnost prostých lidí. Přirozená náboženskost. Strhnout Hospodina na rovinu model. Dělat si, co se mi líbí a zlíbí, co mi vyhovuje a co přináší zisk.
1.
Využít pro sebe a své zájmy i upřímné zbožnosti lidí.
2.
Kněží Ofni a Fines jsou opravdu odstrašujícím příkladem.
d)
Doba soudců trvala přes čtvrt tisíciletí. V bibli je zachycen jen stručný výběr některých událostí. Zápas o vyšší hodnoty života. Cíl, smysl života. Uprostřed běžného života s jeho každodenními banalitami.
23)
Samuel.
a)
Kněz. Prorok. Soudce.
b)
Severoizraelský Samson. Samson pomáhal na jihu v Judsku. Vynikal nesmírnou lidskou silou, kterou přijal jako dar od PB, aby tím sloužil svému lidu. O jeho zbožnosti se v bibli moc nepovídá.
1.
Samuel šel jinou cestou než Samson, jak pomáhat Izraeli. Začal zvnitřku, od obnovy správné zbožnosti a víry v Hospodina. Tím sjednocoval Izraele, resp. Připravil předpoklady pro vznik království a organizované centrální moci.
2.
Samsom byl sólový jezdec, resp. Přesněji pěšák.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.