35. Rut. Rut 1-4.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Matouš 6,33: Hledejte nejprve KB a jeho spravedlnost. Vše ostatní vám bude přidáno.
Přísloví: Ženu statečnou kdo nalezne. Její cena je nad zlato a nad perly. Oklamavatelná je příjemnost a pomíjivá krása. Žena, která se bojí Hospodina, ta chválena bude.

Čtení:

Rut 1,1-10.

Postup:

1)
Období soudců. Občas období neúrody, hladu. Hledání obživy v sousedních pohanských zemích.
2)
Elimelech a jeho rodina. Betlém.
a)
Bratří ve víře mu v době hladu (neúroda, sucho) nepomohli. Musel postupně odprodat svá pole.
b)
Odchod do Moabu. Lépe je mu u pohanů. Elimelech zemřel, i oba jeho synové. Zůstala manželka Noemi se dvěma snachami. Během 10ti let nastala smrt tří mužů. Zůstaly 3 vdovy.
c)
Návrat Noemi domů do Betlema, slyšela o lepších, úrodnějších časech. Snachy měly jakousi morální povinnost doprovázet tchyni, podle izraelských zákonů. Noemi jim navrhla zůstat a zařídit si život po svém.
d)
Rut. Bůh tvůj, bůh můj. Lid tvůj, lid můj. Doprovázela Noemi do Betléma. Misijní působení Noemi.
e)
Orfa se vrátila. Ani v misii nemusí vše vyjít.
3)
Betlém. Doba žně. Nesnadný úděl života pro chudou starou vdovu. Sociální zabezpečení izraelských chudých: sbírání klasů. Boz nařídil nechávat pro Rut víc.
a)
Líbila se mu na první pohled.
b)
Obdiv k rut. Uvěřila. Neopustila Noemi.
c)
Obětavá. Ochotná pomoci. Dobré srdce. Vhodná žena. Genesis 24. Eliezer má vybrat v Cháran vhodnou ženu pro Izáka. Která bude ochotná pomoci neznámému poutníkovi, která bude ochotná poskytnout vodu žíznivému.
4)
Boz se s Rut oženil. Syn Obéd, děd Davida.
5)
Idylycký závěr. Misie. Rodokmen JK.

Poznámky:

1)
Betlém. Dům chleba. Přesto tam tehdy byl hlad.
2)
Sbírání klasů. Sociální zabezpečení pro chudé. Tehdejší forma pomoci chudým. Nebyla to bezpracná podpora. Dosti namáhavá a nepříjemná práce. Pole se seklo hrsťováním, srpem. Dost klasů zůstalo stát.
3)
Ženy v rodokmenu JK. Celkem 5. Všechny mají nějak pošramocenou pověst. I Rut. Srovnej: Rut 3. Nedoporučená četba pro děti a mládež.
4)
Je těžké změnit prostředí života i náboženství. Zapadnout do úplně jiného společenství. Rut šla do horšího a těžšího. Kvůli víře. Osvědčila víru.
5)
Prostředí Betléma. Poukazovánílidí: Noemi nenašla štěstí v cizině. O Rut:
a)
Co sem leze ta cizinka.
b)
Na druhé straně ocenění: Pomáhá Noemi. Věrná snacha.
6)
Jednotlivci se přidávají k Izraeli. Misie. Gabaonitští.
7)
Boz. Nařídil svým žencům: nechávat jí víc. Pozvána k jídlu. Záležitost na humně. Zápletka s příbuzným. Náznak zájmu Boza.
8)
Manželství s Rut bylo pro Boza společensky i ekonomicky nevýhodné. Převzal povinnost zajistit pokračování Elimelechova rodu i po stránce ekonomické, vykoupit pole. Rut byla nejen pohanka, ale i bez příbuzenského zázemí.
9)
Zchudnutí.
a)
Souhra vnějších okolností a podmínek života. Např. Neúroda po několik po sobě jdoucích let.
b)
Boží trest za něco. Překvapivě dost lidí to tehdy tak chápalo. Ovšem i dnes se tací najdou, kteří to tak berou.
c)
V Izraeli existoval, aspoň v teorii, zákon o létu milostivém. Po 50 letech se měl v nouzi a tísni odprodaný majetek vrátit majiteli nebo jeho potomkům. Jakýsi restituční zákon, který však neměl v praxi života šanci na uplatnění.
d)
Elimelechovi nepomohli příbuzní a bratří ve víře. Naopak, klidně se dívali, jak chudne a jak odchází do ciziny. Měli z toho výhody. Výhodné odkoupení polí.
e)
Ne všichni zchudli. Ekonomicky silnější vydrželi. Ale ti nepomohli chudnoucímu spolubratru.
f)
Bóz též nepomohl Elimelechovi. Po deseti letech, když se vrátila zdecimovaná Elimelechova rodina, se vzpamatoval při pohledu na pohlednou Rut.
10)
Rut rozhýbala Boza ke spravedlnosti pro Noemi. Zpěnila se mu krev.
a)
Způsob provedení ovšem vzbuzuje různé či některé otazníky. Jedno z možných vysvětlení: Tehdejší způsob, forma, jednání.
b)
Toto vysvětlení docela neuspokojuje toho, kdo ví něco víc o křesťanské morálce.
11)
Falešná teologie. Pohanské pokušení.
a)
Každé zbohatnutí je Boží požehnání. PB miluje zbožné. Pak by největší zbohatlíci gaunerské orientace byli obzvlášť obšťastněni Boží milostí.
b)
Zchudnutí je boží trest za nějaký hřích. Výraz Boží nemilosti.
1.
Ruce pryč od takového člověka. Je nečistý, prašivý, auscajdr.
2.
Pokud takový potrefenec není došlápnut zbožnými, tak mu nikdo nepomůže.
3.
Zbožní se hned přidávají na Boží stranu v tom údajném trestání. Pokud možno, ještě se nějak majetkově přiživí.
c)
Zchudnout ale nemusí jen lenoch, flákač, opilec, neschopný nebo smolař či břídil. Může přijít nejrozmanitější smůla, neštěstí, neúroda, nemoc, smrt živitele rodiny. I nepřízeň osudu nebo násilnictví lidí.
12)
Krize víry a společenství.
a)
Příklon k pohanským bohům. Modly. Rozmělnění víry.
b)
Narušeno společenství víry v oblasti etiky. Chybí solidarita, pomoc spoluvěřících. Selhalo to v praxi života víry a společenství víry.
c)
Návrat Noemi a Rut do Betléma. Obnovuje se pomalu vědomí solidarity. Levirátní, švagrovské právo. Pomoc pro Rut a pro Noemi.
d)
Iniciativa Rut, potažmo Noemi v pozadí. Odvaha s několikerým otazníkem. Rut 3.
e)
Solidarita se obnovuje až zase v době určitého dostatku. V nejtěžší chvíli, ovšem ve chvíli těžkostí i pro ostatní, nebylo po vzájemné solidaritě ani vidu, ani slechu.
f)
Jedná se o solidaritu pro některé a mezi některými. Jiní, chudí, kteří neměli co pozbýt, byli ze solidarity vyřazeni. Těm zbyly už jenom ty klásky. Díky i za ně. U pohanů by na tom byli ještě hůř.
13)
Formy solidarity.
1.
Tehdy. Bóz pomáhá Rut (Noemi) ke spravedlnosti. Návrat rodinného majetku. Pomoc v soudním jednání. Vzal si Rut za manželku.
2.
Dnes.
a)
Jednota víry a společenství. Sbor.
b)
Mezi členy církve. Společenství víry. Ekumena. Jako křesťané patříme dohromady.
c)
Mezi sbory. PF (personální fond). Je na místě (je křesťanské nebo aspoň evangelické) nechat padnout slabý, malý, chudý sbor?
14)
Solidarita. Riziko solidarity.
a)
Jen někteří mezi sebou.
b)
Na úkor druhých, těch slabých, kteří na to platí.
15)
Pohanská lákadla.
a)
Modly. Přitažlivost bohů úrody a životní úrovně.
b)
Pohanské sobecké myšlení: Myslet jen na sebe. I na úkor druhého. Rovina kolektivní i osobní.
16)
Římanům 12,1-2.
a)
Prosím a napomínám vás. Vybízím vás. Pozitivně. Kladně něco dělat. Živá oběť Bohu.
b)
Nepřizpůsobovat se způsobu života a myšlení světa, své doby.
17)
Napětí výkladů.
a)
Děj knihy Rut je umístěn do doby soudců. 11. Století ante.
b)
Kniha byla napsána kolem roku 300 ante. Současnost je vnesena do dávné doby soudců. Moab byl již fakticky zničen, likvidován. Misijní otevřenost na základě historických zkušeností Izraele.
c)
Záměr knihy: Radost při dožínkové slavnosti. Hospodin bude sklízet misijní úspěchy (Izraele i své) ve světě.
18)
Sňatek s pohankou. V některých dobách to bylo nemožné. Různé vyznavačské polohy a podoby v různých dobách.
19)
Pokání. Mnozí lidé na tomají natvrdlou hlavu i srdce.
20)
Matouš 7,21.
a)
Ne každý, kdo mi říká, Pane, Pane, vejde do KB.
b)
Ale do KB vejde ten, kdo činí Boží vůli.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.