34. SAmson. Soudců 13-16.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Přísloví 16,32: Lepší je ten, kdo panuje nad svou myslí nežli ten, kdo dobyl město.

Čtení:

Soudců 16,21-31.

Osnova.:

0)
Judstvo.
a)
Jiná oblast Izraele. Jih země. Jiní nepřátelé, Filistinští. Pelištejci.
b)
Zastávky v životě soudce Samsona. Asi nevedl civilní správu. Charismatický hrdina v potřebný čas. Mimořádný silák. Připomíná řeckého Herkula (Herakles).
1)
Před narozením. Otec Manue. Zvěst o narození vysvoboditele, syna.
a)
Obdoby:
1.
Elkána, Anna. Samuel.
2.
Marie, archanděl Gabriel.
3.
Alžběta. Zachariáš. Jan Křtitel.
b)
Výchova. Náboženská výchova. K víře.
1.
Komenský: Informatorium školy mateřské. Kdy začít vodit děti do kostela.
2.
Dnes. Přivádět děti do kostela. Láska k církvi, ke společenství vlastního konkrétního sboru.
c)
Samson má být nazirejský. Konkrétní rady a pravidla. Askese.
1.
Nesměl pít víno. Víno se v Kanánu přidávalo do mizerné vody, aby byla pitná. My také přidáváme do chlorované vody sirup nebo si uděláme čaj nebo kávu. Nešlo jenom o opíjení se.
2.
Vlasy, vousy. Nazirejský se nesměl stříhat a holit. Neměl nadměrně dbát na svůj zevnějšek.
3.
Celým srdcem se měl věnovat svému poslání. Nerozptylovat se obpečováváním sebe. Zarostlý člověk. I tehdy (na tehdejší poměry) vypadal nazirejský velmi neupraveně.
d)
Pokračovat v tom, v čem žijí věřící rodiče. Víra. Cesta víry. Konkrétní praktický život podle pravidel víry. Člověk je ale jen člověk.
2)
Samsonovi se zalíbila jedna Filistinka. Námluvy. Scéna se lvem na cestě. Včely. Hádanka. Vlastní žena ho zradila. Prohrál sázku. 30 zabitých Filistinců. 300 lišek. Samson spálil Filištýnům úrodu.
a)
Samson si měl najít věřící ženu v Izraeli.
b)
Zápletka kolem samsonovy svatby vyvolala napětí s Filistinci. Bylo to v době, kdy zrovna byl relativní klid, jakési příměří. To napětí vyvolal Samson.
3)
Trestná výprava Filištinských.
a)
Judští mají strach. Smlouvání s Filistinci. Domluva: Chytí Samsona a vydají ho Filistinským. Přece je to všecko Samsonova soukromá, osobní záležitost.
b)
Rozhodli se chytit Samsona. Samson nechtěl ani v sebeobraně pobíjet spolubratry. Nechal se svázat a dodat Filistinským.
c)
Filistinci slavili vítězství nad Samsonem předem. Pak chtěli slavnostně Samsona utratit. Jedli, pili.
d)
Jenže, oslavovači (asi i notně posilnění vínem) se stali poměrně snadnou záležitostí pro siláka Samsona. Roztrhal provazy, jimiž byl svázán. Osličí čelistí pobil spoustu Filištýnů.
4)
Druhá Filistinka.
a)
Nevěstka. Samson za ni na noc chodil do filištýnského města. Když na to obyvatelé města přišli, chtěli ho zabít. Samson však vytrhl městská vrata a na zádech je odnesl na kopec za město.
b)
Filištýni zírali na Samsonovu sílu. Netroufali si na něj. Nakonec s ním usmlouvali, aby jim bránu vrátil.
5)
Třetí Filistinka. Dalila. Rozhodla se zradit vlastního manžela. Vylákala na něm tajemství jeho síly. Opila ho. Ostříhala ho. Samson byl Filištinskými zajat a oslepen. Musel těžce pracovat ve filištýnském vězení.
6)
Dágonova slavnost. Příprava na tažení proti Izraeli. Nebyl už silný ochránce samson.
a)
V paláci (nebo snad chrám?) se všichni veselili. Nechali přivést slepého Samsona na řetěze, aby jim hrál k obveselení na housle či jaký hudební nástroj.
b)
Pokání Samsona uvnitř v srdci. Narostly mu už zase vlasy. Strhl hlavní podpěrné sloupy. Sebeoběť. Zachránil Izraelce před vojenským tažením. V troskách pelištejského paláce zahynula filištýnská elita.
7)
JK. Sebeoběť. Položil život. Kříž. Golgota.
8)
Panovat nad sebou. Pokud to člověk nedokáže, může dokonce i poškodit Boží věc. Vnitřní vyrovnanost.
9)
Nejsou zmínky o Samsonovu vztahu k Hospodinu. Ale ani u jiných soudců se to nadmíru vždycky nezmiňuje. Víra v Hospodina byla v Izraeli samozřejmostí. Jde o praktickou záležitost života.

Postup:

1)
Izrael opět zapomněl na Hospodina. Dálo se to často. Příklon k pohanským modlám. Uctívání pohanských bohů. Nastala různost a nejednota v Izraeli. Ale když Izraelci volali k Hospodinu, pomáhal jim. Dával jim vysvoboditele.
2)
Filištinští. Pelištejci. Mořský národ. Vylodili se v Egyptě. 1183 byli odraženi. Farao Ramses 3.
a)
Vylodili se v oblasti Kanánu. Dnešní oblast Gazy. 5 knížectví. Kulturně se nalézali mezi dobou bronzovou a železnou. Měli už železné zbraně. Válečníci. Pro srovnání: Izrael se nacházel mezi dobou kamennou a bronzovou.
b)
Podle Pelištejců je označení: Palestina. Toto jméno zavedli Římané ve 2. Století post.
3)
Samson. Nazirejský slib. Už rodiče tento slib za něj složili.
a)
Nepít víno. Nestříhat si vlasy. Neholit se. Poslušnost Hospodina.
b)
Vlasy: znamení (plnění)slibu, věrnosti. Síla nebyla ve vlasech samotných.
4)
Síla. Jako Herkules. Námluvy, Filistinka. Lev. Včely. Hádanka při svatbě. Podveden vlastní ženou, mohl se poučit u Filistinců. V tomto směru byl však Samson nepoučitelný.
a)
Žena se mu provdala za jiného. 300 lišek, zapálil Pelištejcům pole o žních. Judští ho chtějí zajmout a vydat Filistinským, nepřátelům.
b)
Samson chtěl ulehčit situaci. Svázán, vydán Filistinským. Oslavy. Čelist osličí, nástroj pobíjení Pelištejců. Ještě čerstvá (mokrá) čelist. Doklad, že se na slavnostní hostině nešetřilo a pobíjel se dobytek.
5)
Filistinské město. Šel tam v noci za lehkou ženou. Pronásledovali ho. Vyrval bránu, odnesl ji kus od města.
6)
Dalila. Opět Pelištejka. Podvedla ho. Vylákala z něho tajemství jeho síly. Zajat. Oslepen.
7)
Slavnost dágona. Příprava na tažení proti Izraeli. Samson podtrhl sloupy paláce. 3000 mrtvých, víc než za celý život. Sebeoběť. Zachránil Izraelce. Filištýni měli zničenou elitu svého národa. Neschopni pár let táhnout na Izraele. Pár roků dali pokoj.

Poznámky:

1)
Filistinci. Snad z Kréty. Boje až do Davida. Pelištejci. Palestina. Pelištejci tvořili část Davidovy gardy, vedle Kréťanů.
2)
Samson je příklad člověka, který mohl pro Boží věc vykonat víc, kdyby se držel trochu v kázni a kdyby dbal na Boží přikázání. I věřící člověk může mít nějakou velkou slabost. Tím může poškodit Boží věc.
3)
Manželství s pohankami. Nakonec to byla pro Samsona záhuba. Podivné u Samsona: toužil po Filistinkách. Mohl mít Izraelku. Kde jaká Izraelka by si ho jistě ráda vzala za manžela.
4)
Samson. Sluníčko. Šamaš.
Řecký Herkules, Herakles. Souvislost se Sluncem. Syn boha slunce.
5)
Hrdina ve válce. První se žene do útoku. Přežil. Zjistilo se: sebevrah. Chtěl se nechat zabít od těch proti.
6)
Nekrytý bok. Slabost člověka. Riziko: Poškození Boží věci.
7)
Úvod. Letní vedra. Není zájem na hluboké myšlení. Pohanská povrchnost v Izraeli. Lážo plážo povrchní a plytký bezmyšlenkovitý život. Víra vede na hlubiny.
8)
Zápas člověka. Náplň života. Proč a čím člověk vlastně žije. Rozpoznání člověka.:
a)
Humanismus.
b)
Stoicismus.
c)
Epikurejismus.
d)
Praktický materialismus. Kultivovaný konsum.
e)
Víra. Smysl života.
9)
Praxe života v Kanánu. Boje o území. Všecko je už obsazeno. Tehdy se tam dalo uživit podstatně méně obyvatelstva nežli dnes. Pastviny. Pelištejci se vylodili a snažili se vecpat se mezi dosavadní obyvatelstvo.
10)
Samson. Běžný život. Občasné srážky. Útočí Filistinci. Expanze.
a)
Samson se snaží o udržení rovnováhy. Filistinci přišli jako noví, další, po Izraelcích. Chtějí se také uchytit. Vojenská slabost věřících Izraelců.
b)
Kulturně se Izraelci nacházeli mezi dobou kamennou a bronzovou. Pelištejci byli vývojově už mezi dobou bronzovou a železnou.
11)
Pokušení Izraele. Příroda. Vegetativní kulty. Zemědělství.
12)
Rozvod po Filistinsku. Samsonova žena si vzala prostě jiného. Jaksi nebyly takové povinnosti vůči izraelskému muži.
13)
Rodiče složili slib za nenarozeného Samsona. Omezili ho v jeho rozhodovacích právech? K některým rodičovským slibům se musí přiznat každý sám. Křest. Křesťanská výchova k samostatnému vyznání při konfirmaci.
14)
Samson žalostně prohrál.
a)
Dalila. Silný muž se ukázal jako slaboch. Čím ho tak uchvátila? Svou světskostí. Jinakost než věřící ženy v Izraeli. Dalila to se Samsonem prostě uměla jako žena.
b)
Nakonec Samson vyhrál.Dágonova slavnost. Pokání. Vrátil se k nazirejskému slibu.
15)
Sebeoběť JK. 1 Korintským 1: My kážeme Krista ukřižovaného.
16)
Heslo pohanů. Nekomplikovat si život.
a)
Carpe diem. Trhej dne. Neohlížej se na zítřek. Užij si. Život je krásný a krátký. Prožít a odžít.
b)
Přidat se na správnou stranu, tedy na stranu vítěze, těch nahoře, těch u moci.
1.
Většinou to v praxi znamená přidat se k většině.
2.
Ve srovnání s pohanskými bohy je Hospodin moc přísný a má za sebou jen malý hlouček následovníků. Vede k odpovědnosti v životě a za život. Boží zákon je někdy nemilý. Desatero.
17)
Text.
a)
Zkušenost po generace.
b)
Boží hodnocení. Bible.
c)
Samson by mohl vykonat víc, kdyby byl vnitřně vyrovnaný.
18)
Zvěst o budoucím narození Samsona.
a)
Těžká situace Izraele. Naděje. Narodilo se dítě. Bude to vysvoboditel.
b)
Příprava. Výchova k víře. Mělo by to být u všech dětí. Pak je naděje nejen pro Izraele. Naděje pro chátrající církev i dnes.
c)
Pomůže slabé dítě.
1.
Genesis 3,15. Izaiáš, naděje v dítěti, které se narodí. Abraham, čekání na narození Izáka. Jákob, čekání Benjamina.
2.
Bezmocný malý Mojžíš, zachráněný z Nilu. Samson. Samuel, od Boha vyslyšený. Gedeon a David byli nejmladší. Zaslíbení o narození Jana Křtitele a JK.
19)
Sugestivní obraz. Farář maluje dětem. Samson, slunce. Vlasy, paprsky. Ostříhané vlasy, slunce nemůže hřát. Samson pozbyl sílu, když mu Dalila, údajně slabá žena, ostříhala vlasy.
20)
Dágon. Pelištejský bůh. Rybočlověk. Pelištejci patřili k mořským národům.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.