33. Gedeon. Soudců 6-8.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

1
Samuelova 14,6: Hospodinu není nesnadné zachovat ve mnoze nebo v mále.

Čtení:

Soudců 6,1-10. Soudců 7,1-25 (celá kapitola).

Osnova 1:

1)
Úvod.
a)
Horké dny. Hory bez lesů v Izraeli.
b)
Vedra v Izraeli. Brát život, jak jde. Pohanská povrchnost. Nepřemýšlet o životě.
c)
Místní bůh: baal. Bůh životní úrovně.
2)
Izrael v Kanánu.
a)
Hory. Usazeni hlavně na horách. Postupná infiltrace Hebreú dolů, k zemědělství.
b)
Předjordání. Velká stáda. Už i zemědělci.
c)
Gabaonitští. Podvodníci. Argument: My neděláme nic jiného než vy. Také jsme přišli z pouště. Chceme také sloužit Hospodinu. Izrael jim otevřel své společenství. Riziko zpohanštění. Infikace. Infekce pohanství. Současně ale misijní příležitost.
3)
Kmen Manases. 40 let má pokoj od nepřátel. Příklon k baalismu. 7 let je přepadají Madiánci, kočovný kmen z pouště.
a)
Povolání Gedeona, od Hospodina. Říká, vymlouvá se: Je chatrný. Výmluvy až na půdu.
b)
Mnozí povolaní v bibli se také vymlouvají. Reálné zvažování možností. Odhad situace po lidsku. Příklady výmluv či zvažování: Mojžíš. Izaiáš. Jeremiáš. Příklady nevýmluv: Abraham. Aron. Samuel. David. Učedníci JK. Saul, Pavel.
c)
Boží anděl, posel. Přišel za Gedeonem a přemlouvá ho, přesvědčuje ho.
4)
Začátek osvobozování: Začíná se zvnitřku, od víry. Obnova víry v Hospodina. Bálův oltář je zbořen. Obnovení Hospodinova oltáře.
5)
Svolání celého Izraele do boje. Volání k solidaritě. Vzpomínka: Dávná jednota za Jozua.
a)
Gedeonova taktika: posílání mnohých zájemců o bojování domů. Výběr jen těch nejlepších. Zkouška u pramene. Gedeonovi zbylo jen 300 mužů.
b)
Noční útok na Madiánce. Gedeon využil momentu překvapení a pověrečnosti nepřátel, kteří měli strach z nočních duchů. Svou roli hrál i docela obyčejný přirozený strach. Madiánci předpokládali nějakou lest. Který vojevůdce posílá domů vojáky před chystanou bitvou?
6)
Závěr. Co následuje. Osvobození.
a)
Hospodin bojovati bude, vy mlčeti budete. V tomto konkrétním případě 300 Gedeonových bojovníků nemlčelo, ale křičelo bojové heslo: Za Gedeona, za Hospodina.
b)
Text. Hospodin je v pozadí. Pomoc. Způsobil strach.
c)
Efraim. Gedeon, diplomat. Občanská válka, málem. Gedeon ji zažehnal.
d)
Pokušení pro Gedeona. Královský titul. Lákavé postavení. Bylo možno využít situace, aby se usadil nahoře.
e)
Gedeonův syn Abimelech. Po dalších 40 letech. Vyvraždil bratry, stal se králem na malém území Izraele. Jakýsi králík či králíček.
f)
40 let pokoj. Nepřehlédnout. Další generace. Abimelech se mohl prosadit v důsledku nevěry Izraele.
g)
Vděčnost Hospodinu za pokoj, mír.
h)
Varování. Nevěra. Důsledky: 7 let Madiánci.

Osnova 2:

1)
Situace Izraele.
2)
Povolání gedeona. Zápas. Pochybnosti. Přesvědčování. Sebeujišťování, že se jedná o pravé povolání.
3)
Gedeonův boj s Madiánci. Jakýsi národně osvobozenecký boj. I když Madiánci trvale neokupovali území pokolení Manasese. Každoročně ale dělali nájezdy, aby pobrali úrodu.
a)
Zničení bálova oltáře.
b)
Svolání Izraele. Obnova jednoty víry, společenství víry.
c)
Vojsko. Výběr. 300 mužů.
d)
Boží pomoc. Strach u Madiánců.
e)
Noční boj. Jako Abraham a později Saul. Moment překvapení a neočekávanosti.
f)
Pronásledování. Čerstvé síly mužů doma mohly zasáhnout a dovršit porážku Madiánců.
4)
Co následovalo:
a)
Skoro občanská válka s Efrajmem.
b)
Pokušení být králem.
c)
40 let pokoje.
d)
Abimelech. Gedeonův levoboček. Vyvraždil své bratry. Masakr v Gedeonově rodině. Prosadil se jako král v části Izraele.

Postup:

1)
časem vymřeli lidé, kteří pamatovali Jozua a putování pouští za něj.
a)
Zapomínalo se na to, co se tehdy událo, jak PB pomáhal Izraeli. Povstalo nové pokolení, nová generace. Neznali Jozua. A ku podivu, ani Hospodina moc ne.
b)
Přestávali znát Hospodina. Vlna únavy víry. Pokukování po okolních kananejských bozích. Jevili se jako přitažlivější, zajímavější a aktuálnější.
2)
Generační problém. často se s tím setkáváme i v církvi.
a)
Poučení z dějin. Toleranční otcové. Přerušení historické návaznosti. 160 let doby temna znemožnilo bezprostřední návaznost na husitskou (podoboji) církev a na Jednotu bratrskou.
b)
Tajní evangelíci se do značné míry udrželi díky přísunu náboženské literatury, knih z ciziny.
c)
Dnes. Snížený zájem o dějiny v církvi. Minulost Božích činů. Nová generace chce jít svou vlastní cestou. Vidí sebe a své možnosti, naděje, úspěchy, problémy. Zvraty víry. Nenechat se tím deprimovat.
3)
Kanán. Zůstali tam mnozí pohané. Zvláště v údolích. Promíšení a promíchávání obyvatel. I nábožensky.
a)
Služba modlám v Kanánu. Přitažlivost pohanství. Domácí bohové, specializovaní, odborníci na danou zemi, na konkrétní životní prostředí. Izrael se učil modlářství. Kananejci se svými bohy měli vyšší životní úroveň než pastevci Izraelci.
b)
Míšení přes sňatky. Průnik náboženství. Synkretismus. Rozmělňování víry.
c)
Je zajímavé, že prakticky vždycky při míchání víry a oblasti přirozené náboženskosti v širokém slova smyslu na to doplácí víra.
1.
Nepevnost víry tváři v tvář přirozené náboženskosti. Pro víru je velmi náročné udržet se v čistotě a pravosti.
2.
Přirozená religiosita je obrovsky rozsáhlá. Je schopna pohlcovat do sebe kde co.
3.
Rozmělňování a obrušování víry. Přizpůsobivost okolí.
4.
Najít zdravou hranici. Udržet si své a přitom otevřenost pro okolí. Eventuelně k tomu: Přitažlivá síla víry. Anziehungskraft.
4)
Různí bohové v Izraeli, mezi Izraelci. Konec vnitřní jednoty, která byla založena na společné víře v jediného Hospodina. Narušení ideologické pevnosti, vnitřní jednoty.
5)
Útisk od nepřátel. Izraelci si navzájem nepomohli.
Postupná reakce Izraele:
a)
Izrael litoval odpadnutí od Hospodina.
b)
Rozpomínání se na dobu, kdy věřili v Hospodina a bylo jim dobře.
c)
Prosba o pomoc. Volali k Hospodinu.
6)
Hospodin vzbuzoval soudce, vůdce.
a)
Vedli k víře v Hospodina.
b)
Spravedlnost. Spravovali Izraele. Korektní vztahy mezi lidmi.
c)
Sjednocovali Izraele. Vůdci v boji.
d)
Nikoli ještě soudcovská instituce ve vlastním slova smyslu.
1.
Charismatičtí vůdci. Když skončily boje, vrátil se soudce ke svým stádům a polím.
2.
Soudil, rozsuzoval a posuzoval jaksi ve volných chvílích. Tehdy se totiž zas tak moc nesoudilo jako v moderní době.
7)
Madiánci. Jedno údobí v dějinách Izraele. Stepní kmen. Kočovníci. Přiharcovali v době žní a pobrali úrodu. Brali i stáda a odtáhli na východ. 7 let. Hlad. Rozpomínání se na Boží pomoc v těžkých dobách. Volání k Hospodinu o pomoc.
8)
Gedeon.
a)
Mladý rolník. Povolán od Hospodina, prostřednictvím Božího anděla, posla.
b)
Počáteční výmluvy Gedeona. Moc se mu do toho nechtělo. Nehrnul se do nesnadného úkolu.
c)
Prostý člověk. Nezkušený v boji. Je ještě moc mladý na velký úkol, aby vysvobodil Izraele od Madiánců.
d)
Hospodin ho ujistil svou pomocí. Gedeon nakonec poslechl.
9)
První akt (akce) pro osvobozování Izraele. Podivná záležitost.
a)
Noc. Strach. Gedeon zbořil oltář bále. Kousek vedle postavil oltář Hospodinu. Symbolická výzva.
b)
Lidé chtěli zabít Gedeona. Zneuctil bále. Pohané, Madiánci, se budou mstít. Malodušnost lidí. Chtějí zabít svého pozdějšího vysvoboditele a osvoboditele. Nemyslí dopředu na to, oč vlastně jde.
c)
Inu, vést lidi,to není vždy snadné a lehké. I Mojžíš to měl těžké.
d)
Gedeon chce sjednotit Izraele ve víře v Hospodina. Udělal to už Jozue 24. Je třeba to ale po čase znovu opakovat.
e)
Otec. Zastal se syna. Jakýsi místní, vesnický soudce. Jestli je bál skutečným bohem, tak ať se brání sám. V pozadí: Baal se postará, aby Gedeona postihlo nějaké neštěstí, aby se mu přilepila na paty nějaká smůla a pod. Lidé to uznali.
10)
Výzva k boji. Do celého Izraele. Volání k solidaritě. Manasesovci ale nakonec zůstali sami. Madiánců bylo jako kobylek v údolí. Strach Izraelských si to s nimi rozházet. Však sužovali jen Manasesovce.
11)
Hospodin ke Gedeonovi: Pošli většinu vojska domů. Po vítězství by si Izraelci mysleli, že zvítězili svou vlastní silou.
a)
Gedeon poslal domů bázlivé. Mnozí přišli, jen aby se neřeklo. Sice upřímný úmysl bojovat, ale se strachem. Nikomu nelze nic vyčítat. Morální povinnost přijít. I bojovník může mít strach. Raději by nebojoval.
b)
Mnozí vojáci přece bojují jen proto, že musí. Dostali od Gedeona jakýsi tehdejší povolávací rozkaz.
c)
Gedeon vybírá ty nejlepší. Pochoďák. Unavenost, žízeň pochodujících. Pramen. Rychlost. Nepohodlnost. Kdo se nesklonil před duchem posvátného pramene, ten je vhodný bojovník.
d)
Každý z těch zbylých Gedeonových vojáků se jeví jako sekularizovaný cynik vůči pohanskému prostředí. Gedeonovi zůstalo 300 nepověrčivých mužů.
12)
Madiánci slyší: Gedeon posílá vojáky domů. Nechápali. Nerozuměli. Co má za lubem? Žádný generál neposílá své vojáky před bitvou domů. V Madiáncích byl vzbuzen strach. Co má Gedeon za lubem? Je to přece jistě nějaká lest. Přesun vojska.
13)
Noční bitva. Strach Madiánců. 3 houfy. Po pouhé stovce mužů. Pochodně. Křik. Trouby.
a)
Noční útok tehdy nebyl obvyklý. Démoni hor naháněli hrůzu. Podobně Abraham. Genesis 14. Později Saul, Jábes Galád. To bylo také v pokolení Manases, ale v Předjordání.
b)
Tehdejší válečná pravidla: Za trubačem nebo pochodňonošem šlo 100 vojáků, bojovníků.
c)
Madiánci vidí zvětšené nebezpečí. Strach má velké oči. Ani nepočítali světlonoše a trubače. V nočním tichu nastal randál, hliněné džbány. Naráz moc světla. Rozdělat oheň bylo tehdy velkým a náročným problémem. Křesadla. Trvalo to hodiny.
14)
Překvapivý útok. Madiánci se pobíjejí navzájem.
15)
Gedeon odmítl královský titul. Hospodin je králem. 40 let pokoj v Izraeli. Dlouhá doba.

Poznámky:

1)
12 soudců. Jedna žena. Debora.
2)
Soudce.
a)
Příležitostný vůdce v boji, v nebezpečí. Charismatické nadšení.
b)
Mír. Civilní správa. Soudce to dělal při své běžné práci, např. Zemědělec.
3)
Nejednotnost Izraele. Každé pokolení si žilo pro sebe. Aktualizace dnes: Otázka zájmu o druhé. Sbory bohaté a chudé a jejich existence.
4)
Gedeon spoléhal na PB. Věřil, že Bůh může vysvobodit z každého nebezpečí.
5)
Vstup Izraele do Kanánu:
a)
Zkouška víry. Hospodin je Bůh pouště, tam se osvědčil. Osvědčí se také v nové zemi, v jiném prostředí? Ano, pokud se osvědčí jeho vyznavači a zastánci.
b)
Životní úroveň v Kanánu. Specializovaní bohové. Odborníci na své prostředí. Zaběhnutý způsob života i s božskými náboženskými representanty.
c)
Každá země má své bohy. Tehdy bylo samozřejmé, že se při přestěhování přibrali další bohové ke svým. New agges. Synkretismus. Přirozená náboženskost. Směska. Převzít to nejlepší a nejpotřebnější pro život. Co vyhovuje člověku v dané chvíli.
6)
Obsazení Kanánu:
a)
Hory. Izraelci byli pastevci. Jen málo Izraelců se usadilo v údolích, kde se postupně stávali zemědělci jako Kananejci.
b)
Gabaonitští. Skupina Kananejců.
1.
Přidali se k víře v Hospodina.
2.
Pobývali přímo v blízkosti u bohoslužebného stánku.
3.
Riziko pohanské infiltrace, infekce.
4.
Na druhé straně misijní příležitost a možnost rozšíření víry a posílení Izraele.
5.
Záležitost severního Izraele. U chrámu (stánku): Učit se. Být pod dohledem.
7)
Izrael. Pastevci. Domluvy s lidmi dole. Spásání polí po žních. Hnojení. Vypást plevel. Teplá krajina. Platilo se dobytkem.
8)
Výsosti.
a)
Kultiště. Společensko-náboženské slavnosti. Většinou na horách. Oltáře.
b)
Bál i Hospodin: Každý je pán. Který pán je pravý. Slavnosti Hospodinovy i baalovské bývaly často na stejném místě.
c)
Vyznavači Hospodinovi i baale konali své obřady většinou na stejném místě, i když v různých termínech. Jednalo se o ekonomické využití kultišť.
9)
Madiánci. Izrael s nimi bojuje už na poušti. Po staletí s nimi měli Izraelci nějaké dočinění.
Poznámka: Vztah k Madiáncům je ve SZ složitější, nežli se může zdát v příběhu o Gedeonovi.
a)
Madiánští (nebo Izmaelitští) kupci odkoupili od Bratří Josefa a prodali ho jako otroka v Egyptě.
b)
Mojžíš byl 40 let u Madiánců. Jeho manželka Zefora byla tedy pohanského původu. Přitom v jednom okamžiku prokázala větší víru a zbožnost nežli Mojžíš a zachránila Mojžíšovi život, když ho Hospodin chtěl zabít. Exodus 4.
10)
Hospodin bojovati bude a vy mlčeti budete.
11)
Málem občanská válka po vyhnání Madiánců. Efraim. Gedeon tomu diplomaticky zabránil, aby se to nerozjelo. Zajímavé: Sotva se Izraelci zbaví vnějšího nepřítele, pustí se do sebe.
12)
Abimelech. Po smrti Gedeona. Vražda bratří. Jotamova bajka. Sichem.
13)
Vedra v Izraeli. Nechce se myslet na hluboké a vážné otázky. Povrchní pohanskost přitahuje. Víra je příliš vážná? člověk nechce myslet na vážné věci. Nechce přemýšlet.
14)
Gabaonitští. Podvodníci. Izrael naletěl. Prostoduchost a neopatrnost víry, věřících. Důvěřivost. Naivita a nezkušenost. Neradili se s Hospodinem.
15)
Výsosti. Zpívalo se: Pane, pane. Který pán ale? Bál nebo Hospodin?
16)
Izrael v Kanánu:
a)
Hory. Většina Izraelců tam byla usazena jako pastevci.
b)
Gabaonitští. Do svazku víry v Hospodina se přidávali i někteří Kananejci.
c)
Předjordání. Bohatá krajina. Hlavně Rubenovci. Stáda. Pole.
17)
Zápas gedeona.
a)
Přijetí Božího povolání.
b)
Vedlo se mu celkem dobře. Proč si komplikovat život? Je to opravdu boží povolání nebo jen všelijak nejisté lidské rozpoznání situace?
c)
Důsledky. Rizika života. Těžkosti. Mistr Jan Hus. Temno, tajní evangelíci. Valdenští. Hugenoti. Křesťané v arabských zemích.
d)
Povolání od boha. Pokání. Změna života. Oživení víry.
18)
Zápas Izraele.
a)
Modly.
b)
Společenství. Jednota ve víře.
c)
Vnější nepřátelé.
19)
Skoro občanská válka s Efraimem.
a)
Gedeon tomu zabránil.
b)
Soudců 12. Za Jefteho. Přímá válka. Šibolet. Sibolet. Doklad určité jazykové (výslovnostní) rozrůzněnosti. Isolovaný život jednotlivých kmenů. Jednotícím a sjednocujícím principem byla společná víra v Hospodina.
20)
Heslo: Každý ať se stará o sebe. Po řadě let se to vždy Božímu lidu vymstí.
21)
Madiánci. Lupičská válka. Asyřané později: Moderní zničující válka: ničili i stromy. Madiánci pouze pobrali úrodu, tedy výsledky poctivé a pilné práce lidí. Každoročně se vraceli. Své ovečky pravidelně důkladně stříhali.
22)
Změna: pokání. Tím začínají velké věci i v církvi. Naděje pro nové. Začít zdánlivě v malém, u sebe.
23)
Měřítko pravosti Božího posla. Nedat se oblafnout. Gabaonitští oblafli Izraele. Ten posel může být sám subjektivně přesvědčen, že je Božím poslem. Zbožný sebeklam. Dar rozlišování duchů. Nenaletět na zbožný kabát a přezbožná slova.
24)
Bůh sám je nedokazatelný. Spolehnout na SB, na slovo bible.
25)
Kdyby Gedeon naletěl falešnému proroku nebo subjektivně pravému, ale byl by to jeho sebe-omyl, pak by to bylo zlé. Poškodilo by to nejen Gedeona, ale i Izraelce a dokonce i víru v Hospodina.
a)
Znevěrohodnění víry v důsledku nevěrohodnosti svědků a vyznavačů. Ta nevěrohodnost stoupenců Hospodina by mohla být jednak záměrná, tedy chtějí nějak využít víry pro své vlastní záměry a cíle, nebo subjektivně ryzí, ale přitom naivně omylná.
b)
Znevěrohodnění víry i v důsledku naivity vyznavačů. Když naletí.
c)
Oprávněná Gedeonova nedůvěra je svým způsobem na místě. Nekritizovat příliš lehce a bezmyšlenkovitě.
1.
Pochybnosti.
2.
Ale i prověřování božího proroka, posla.
3.
Riziko lidských subjektivních odhadů situace a lidského nadšenectví.
26)
Falešné naděje na uzdravení. Jak se s tím vyrovnávat? Vlévat naději povzbuzujícími slovy, do nichž zapracujeme i PB? Vážnost hovoru s lidmi ve vážných životních situacích.
27)
Nevyslyšené modlitby. Oč se vlastně člověk modlí? Jaké jsou představy a odhady situace? Mnohdy chybí projev důvěry k Bohu: Buď vůle tvá. PB nelze nic předepisovat. Nelze ho k ničemu tlačit.
a)
Modlitba není špagát na PB, za který lze (za)tahat podle potřeby. Odtud je ale někdy jen krůček k rozpoznání: Pak je vlastně modlitba skoro zbytečná nebo docela na nic. Není třeba se vlastně příliš modlit.
b)
Člověk z modlitby nanejvýš získá jen subjektivní psychické povzbuzení.
28)
Zápas Gedeona o pochopení a přisvojení si povolání. Všechno chce (vyžaduje) svůj čas. Příliš rychlé rozhodnutí by mohlo být někomu dokonce podezřelé. K odpovědnému rozhodnutí je třeba někdy dozrávat postupně.
29)
Šalebnost pokušitele. Ďábel je rafinovaný.
a)
Nabídka království pro Gedeona.
b)
Povolání. Aby člověk nenaletěl.
c)
Cítit se dobře. Pohoda. Člověk nezbystří pozornost, když by měl. Za pohody života ďábel podstrčí člověku jaksi snadněji nějakou svou myšlenku, svůj nápad.
30)
Noční klid v poušti, ve stepi, v izraelských horách. Nebylo slyšet vlak, auto. Ani koruny stromů nešuměly v závanu větru. Absolutní klid. Na mnoha místech ty stromy totiž vůbec nebyly, např. V poušti.
31)
Gedeon přepadl v noci Madiánce. Klid. Gedeonovci přišli neslyšně. Jak? Střídání hlídek. Víc hluku. Sice víc vojáků. Kroky. Slova, povely. Nějaký noční útok vůbec nebyl očekáván a ani předpokládán.
32)
Realismus bible. Říkají se i nepříjemné věci. Pravdivost bible. Vážit si toho.
a)
Mnozí nepomohli spolubratřím v tísni a soužení. Nebyli solidární: Efraim. Sukot. Fanuel.
b)
Na města Sukot a Fanuel si Gedeon s trestem troufl. Na Efrajmce nestačil, netroufl si na ně. S těmi musel jednat v rukavičkách. Inu, jedná se o reálné možnosti.
c)
I v zápase o jednotu a solidaritu se v Izraeli muselo taktně a takticky rozlišovat. Muselo se mnohé vážit. Na misky vah přišla nejen fakta teologická a realita víry, ale i docela obyčejné vnější skutečnosti. Všem se neměřilo stejným metrem.
33)
Gedeon.
a)
Usazená rodina. Zemědělství. Relativní bohatství, na tehdejší poměry. Ovce, býček k oběti. Otroci. Organizační schopnost. Ekonomická zdatnost. Cítí odpovědnost za Izraele.
b)
Svěřené schopnosti a bohatství věnuje v boji (pro boj) proti nepřátelům. Ti, co se zmohli, mají větší odpovědnost i za celek Izraele.
34)
Nepřátelé: Madiánci. Amalech. Izmaelci. Národy východu. Včetně Arabů, Izmael. Divocí kočovníci ve stepních oblastech.
a)
Pro uhájení života jim nemohla stačit jenom polosuchá tráva. Nezbytně potřebovali i trochu obilí.
b)
Bylo to pro ně životně důležité k uhájení života. Problematická však je ta forma získání obilí. Lze je koupit nebo uloupit.
35)
Perfektní strategie a taktika Gedeona. Dvě hlavní bitvy:
a)
300 mužů. Porážka Madiánců na západním břehu Jordánu. Efrajmci obsadili brody Jordánu a potírali utíkající Madiánce.
b)
Východní břech Jordánu. Galád. Gedeon obešel Madiánce od východu, odkud Madiánci nečekali útok. Malá mobilní jednotka rychlého nasazení. Zásobování bylo snazší nežli pro velké vojsko.
36)
Gedeonovi bratří v bojích padli. Zajati. Zabiti na hoře Tábor. Oběti v rodině. Celá rodina stála v čele bojů. Pozdější obdoba: Juda Makabejský.
37)
7 let útisku, zbídačování, ožebračování. 40 let pokoj. Vděčnost PB. Pokud poslouchali PB. Obyčejná čísla výstižně zdůrazňují kontrast.
38)
My. Vděčnost za uzdravení. Vděčnost za to, že jsme zdraví, nejsme nemocní.
39)
Začátek Gedeonova boje. Na rovině víry. Obnovit svůj vztah k PB. Hospodinův oltář. Zničení bálova oltáře. Moderní doba: spálení cizí vlajky. Sjednotit Izraele ve víře v Hospodina. Tolikrát se to opakuje za soudců. Ideologická a náboženská jednota.
40)
Noční útok.
a)
Gedeonovci se nebáli duchů. Pečlivě vybraní bojovníci. Poslední zkouška: u pramene vody. Klekání u pramene: pocta duchu pramene. 300 rozhodných vyznavačů Hospodinových. Nepověrčiví.
b)
My: Hřbitov v noci. Nebojíme se duchů. Nanejvýš zlých lidí.
c)
Madiánci: Neuvěřitelný randál uprostřed neuvěřitelného nočního ticha. Spousta pochodní. Na ustrašené to působí velmi deprimujícím dojmem. Gedeon záměrně kalkuloval s pověrčivostí a se strachem Madiánců. Gedeon byl dobrý psycholog.
41)
Boží pomoc:
a)
Gedeon měl dobré nápady.
b)
Strach Madiánců.
42)
Uvědomit si: Počet obyvatel v tehdejší době byl nepoměrně menší nežli dnes.
a)
Dnes: Přibližně 6 milionů. Musíme počítat i Předjordání, část Jordánska.
b)
Tehdy: Nanejvýš desetina. Realisticky viděno: Nejspíše podstatně méně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.