29. Balám.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Matouš 6,24: nemůžete sloužit Bohu i mamonu.

Čtení:

Numeri 22. Delší, sedět. Kratší verse: Verš 5-17.

Postup:

1)
40 let putování na poušti. Několikrát se octl Izrael u hranic Kanánu. Izraelci nemohli nebo nesměli vejít do Kanánu.
2)
Hranice Moabu. Král Balák má strach z Izraele. Obavy: Izrael sní úrodu země. Dobytek vypase trávu. Zájem krále Baláka: Chránit vlastní stáda, trávu pro ně. Spasení (vypasení) pastvy by bylo pro Moab ekonomickou katastrofou. Oprávněná obava.
a)
Mít na mysli dobré svého lidu. To je třeba Balákovi přiznat ke cti. Izrael ale slíbil, že se bude chovat při průchodu Moabem civilisovaně. Pokud vzniknou nějaké škody, budou nahrazeny.
b)
Balák však má i strach z vojenského potenciálu Izraele. Co kdyby došlo k nějakému střetu? Rovněž i toto je oprávněná obava u odpovědného moabského krále.
c)
Snaha zahnat Izraele. Ne jen bojem. Rafinovanost. Navodit vnitřní rozklad Izraele. Jít na to zvnitřku.
d)
Balák povolal, zavolal věhlasného Baláma. Kouzelník. Zaplatil mu, aby proklel Izraele. Aby zbavil Izraele Božího požehnání. Jménem Hospodinovým.
3)
Balám. Ziskuchtivý. Kdo by neměl rád zlato, které si může vydělat ve velkém. Tržní přístup. Lákala ho odměna.
a)
Hospodin mu řekl, že nemá chodit. Nakonec však Balám do Moabu šel.Hospodin: Nemluv nic zlého proti Izraeli.
b)
Balák uvedl Baláma na horu. Pohanské obětiště. Balám viděl Izraele. Tábor Izraelců. Hospodin: Mluv jen to, co já vložím do tvých úst.
c)
Místo proklínání zaznívá z Balámových úst dobrořečení. Není kouzla proti lidu Božímu. Proč bych zlořečil tomu, komu Bůh nezlořečí? Bůh je s tímto lidem, proto to bude lid požehnaný. Z něho se narodí spasitel, který bude požehnáním pro celý svět.
4)
Balák se rozhněval a vynadal Balámovi. Balám se neodvážil rušit Boží vůli. Návrat zpět. Samozřejmě, že honorář Balámovi zůstal.
5)
Balám si ale chtěl zasloužit odměnu. Dal Moabským radu, aby si Moabci brali Izraelky a naopak. Rozmělnit pevnost víry. Narušit vztah k Hospodinu. Zevnitř, v izraelských rodinách.
Poznámka: Proč taková nepevnost víry? Většinou poleví strana víry, evangelík ve vztahu ke katolíkovi, ateistovi a pod.
6)
Paradoxie.
a)
PB si může použít i takových lidí, kteří nejsou jeho služebníci. Zvěstují nakonec jeho vůli.
b)
PB chrání své věrné před zlými a ziskuchtivými lidmi.
7)
Balám navedl ke zlému. Směšování se s pohany. Modlářství. Pokušení. Lákadla. Poskvrnění se modlářstvím. Bible ho uvádí jako škůdce Božího lidu. Záludná rada. Narušení pevnosti víry Božího lidu zevnitř.

Poznámky:

1)
Text. Dva bohové. Bůh a mamon.
a)
Mimo Hospodina se vše dá převést na peníze.
b)
Rafinovaná moc peněz. Málo kdo jí odolá. Pro peníze se dokáže člověk dopustit vraždy, násilí, podlosti. Krádež. Loupež. Křivení charakteru. Podlézavost. Patolízalství. Prodávání: Čest. Tělo. Schopnosti.
2)
Dilema pro Baláma, i pro nás.
a)
Mamon. Peníze. Tržnost. Lákavá nabídka.
b)
Strach z Boha. Mocný Hospodin. Vyvedl Izraele z egypta. Izrael již porazil Amalecha. Později porazil Seona a Oga v Předjordání.
3)
Intelektuál má sloužit králi. Prodejný intelektuál. Nějak to skoulí s Hospodinem i s králem. Jde přece o zlato.
a)
Balám váhá. Strach z Hospodina. Zpočátku odmítl. Král si to nemohl vysvětlit jinak, než že chce víc. Tak přidal.
b)
A tak se Balám handrkuje s Hospodinem. Jde. Ale Hospodin mu nakonec řekne jasně: Mluv jen to, co já ti řeknu. Zde končí žerty i sranda.
4)
Druhé poselstvo. Balám je měl hned poslat pryč. Nechal je přes noc a koulí to s Hospodinem. Smlouvá. Zašolichat to s Hospodinem. Kompromis. Zlato láká. Vykličkovat. Získat. Nezadat si u Hospodina. Vylákat zlato od krále.
a)
Hospodin: Když chceš, tak běž. Ale mluv jen to, co ti řeknu. Zbožný kompromis.
b)
Naše kompromisy. Modlitba. Snaha podstrčit PB vlastní přání jako Boží vůli. Prosadit svou vůli.
5)
Cesta. Oslice. 3 krát zachránila Balámovi život. Hospodinův anděl. Sešla s cesty. Vinice. Zeď. Soutěska. Nešla dál. Balám je zaslepen zlatem a nevidí Božího posla. Boží znamení.
a)
Člověk ženoucí se za ziskem nevidí nebezpečí. Lupič. Banka. Rizika. Jde o život nebo o řadu let života.
b)
Pro peníze člověk prodá i tělo a duši. Změní přesvědčení. Zlomí charakter. Křiví páteř. Loupí. Vraždí. Lže. Podvádí. Utiskuje. Je sobecký, surový. Smilní. Cynismus.
c)
Oslice mluví. Toto zvíře vidí víc, Božího posla s mečem, než vidoucí prorok, věštec.
6)
Prokletí.
a)
Ideologická diverze.
b)
Posílit srdce proklínače a těch, kdo chtějí proklínat.
c)
Ochabnutí prokletých. Strach.
d)
Rozklad zvnitřku.
7)
Mnemotechnické pomůcky:
a)
Balák, král. Balám, prorok.
b)
Balák, král. Balám, balamutil, balamuca.
8)
Bálovské slavnosti. Hora. Vidět zadní houf Izraele. Bázlivci. Povl. Chatrní. Lid přimíšený. Ti, co se přidali. Vzadu. Snadnější útěk v případě nebezpečí. Chátra.
a)
Balák to nahrál na Baláma. Okázalá slavnost. Mnoho dobytka. Lesk. Izrael se jeví jako nevýznamný Niemand, Niktoš.
b)
Balám je přinucen Hospodinem vidět slavnou budoucnost gójů, chátry, té svoloče. Vyjde z nich spasitel. Hospodin změnil pohanské praktiky Baláma.
9)
Balám. Slavný věštec. Koulí to se všemi bohy. Zná i Hospodina. Vyznavači Hospodinovi byli už na různých místech. Za Eufratem. První posly poslal Balám pryč. V noci mu Hospodin řekl, aby nešel. Balák si to nemohl vykládat jinak, nežli že Balám chce víc.
a)
Druhé poselstvo měl Balám hned poslat pryč. Ale nechá je přenocovat a v noci opět smlouvá s Hospodinem. Hospodin: Když tak toužíš jít, tak běž, ale budeš mluvit jen to, co ti řeknu.
b)
Takto informoval věštec Balám krále Baláka. Balák to všechno ale bral jako zkušený pohanský král. Věděl, že to říkají všichni náboženští věštci. Ale že jejich bůh bude mluvit podle toho, jak jeho proroci mají zaplaceno.
c)
Proto očekával dobře odvedenou práci. Slova Baláma měla být podepřena věrohodně Hospodinovou autoritou.
10)
Zaslepenost Baláma. Mluví oslice. Nezarazilo ho to. Tluče ji a nadává jí. Oslice vidí víc než věhlasný věštec.
a)
Mluvení zvířete. Náznaky. Úkony. Věštby z pohybů. Kývání hlavou nebo nohama.
b)
Oslice nechce jít dál. Balám touží po zlatě. Nechce brát její poselství vážně. Tvrdohlavá oslice. Jenže vidí víc nežli moudrý a protřelý věštec Balám. To musel ten Balám být opravdu pořádně zaslepen zlatem, když i oslice vidí víc nežli on.
11)
Balám má poškodit Izraele, Boží lid.
a)
Prokletí. Oddělit Hospodina od Izraele.
b)
Oddělit Izraele od Hospodina.
c)
To se mu nakonec záludnou radou, nikoli proklínacími praktikami, podařilo. Racionální rada bez náboženských úkonů. Věřící se skoro vždy poměrně snadno dají svés přitažlivým pohanstvím, nevěrou. Vnějšně lákavé. Lákavé obřady, neodříkavý způsob života.
12)
Balám. Kontrast. Strach z Hospodina. Ziskuchtivost. Tučná odměna.
13)
Téze: PB si může použít lidí jako byl Balám. Omyl. Zabrání jim v konání zlého. PB se nepaktuje se zlými. Nepoužívá jich jako svých nástrojů. Iniciativa vyšla od Baláka a pak od Baláma. Ne použití, ale zábrana.
a)
Ani špetka omluvy pro Baláma. Chce záludně využít Hospodina pro své obohacení. Touha po zlatě. Přirozená lidská touha zkoulet to s Hospodinem.
b)
Hřích proti Duchu svatému. Skutky 5. Ananiáš a Zafíra. Předstírání velké zbožnosti a horlivosti. Přitom je v pozadí zase tem lesknoucí se mamon.
14)
Dnes se člověk boha nebojí a před lidmi se nestydí. Žádné skrupule či ohledy. Balám ještě bere Hospodina v potaz, i když ho chce využít pro sebe.
15)
Úvod. 40 let na poušti. Řada událostí. Důležité i pro další posuzování situace života víry. Aktuální, aby se to připomnělo a připomínalo.
a)
My dnes mnohé nechápeme a nerozumíme tomu v plné aktuálnosti.
b)
Život Božího lidu je doslova a do písmene na cestě v nehostinných podmínkách světa.
c)
40 let totality. Každodenní život sboru, církve. Mnohá klidná nebo poměrně klidná léta. Řada klíčových událostí. Drobné i větší věci k řešení. Věrnost. Nevěrnost. Ochabování. Příklady statečnosti. Problémy zvenčí i uvnitř.
d)
Duch svatý vede církev. Brání jednotu.
16)
Balám. Prokletí.
a)
Oddělit Hospodina od Izraele. Hospodin je ale věrný. Proto tak nutí Baláma mluvit, co si přeje. Nepoškodit Izraele.
b)
Druhá cesta. Oddělit Izraele od Hospodina. Touto cestou jde nakonec Balám, aby si zasloužil odměnu. Nevytrval izraelský lid. Smíšené sňatky. Když Hospodin neodešel od lidu. Když se nenechal odehnat. Ani zaklínacími formulemi. Balámovi to prostě nevyšlo.
c)
Modlářství. Smíšené sňatky. Chodit na pohanské slavnosti. Falešný ekumenismus. Synkretismus.
17)
Prokletí. Přimět Hospodina, aby odstoupil od Izraele. Aby pustil Izraele k vodě.
18)
Balák. Odpovědný král.
a)
Izraelský dobytek spase trávu. Ekonomické poškození.
b)
Cizí lid uvnitř země. Riziko útoku.
c)
Balák vlastně dosud neudělal nic zlého. Jen nechce nechat Izraele projít, i když slíbili náhradu škod. Brání Božím plánům.
d)
Balák je posuzován tvrdě, nechce posloužit Izraeli.
e)
Izraelci nakonec museli Moab obejít velkým obloukem.
f)
Balák nechce válčit. Chce rozložit Izraele zvnitřku. Je to lacinější a účinnější. Chce šeredně poškodit Boží lid.
19)
Balám. Kompromis.
a)
Víra. Strach z Hospodina. Aspoň se ho bojí.
b)
Tržní ekonomika. Zlato. Zašolichat to. Zkoulet. Zakormidlovat. Uklidnit Hospodina nebo aspoň svědomí. Mít zlato.
1.
Balám se kroutí. Kroutí to. Za Hospodinem je přece jen početný lid. Nelze si to s ním jen tak rozházet. Na čí stranu se přiklonit. Důkaz Boží moci. Izrael se udržel. Vyvedení z Egypta. Srozumitelné i pro nevěřícího. Boží dílo.
2.
Je to nepředstavitelné jen z lidské síly. Ale chudí Izraelci mu nezaplatí. Balák má naditou pokladnu a zdá se být štědrý.
3.
Sociologická realita. Historická událost. Za Hospodinem, za vírou v Hospodina jsou lidé. Mnoho lidí. Je nutno to respektovat a brát to vážně. Izrael se udržel 40 let na poušti. Je to výmluvné samo o sobě.
4.
Strach z Hospodina, ale i z Izraele.
5.
Později Izraelci Baláma zabili.
20)
Balám. Neodvážil se překroutit SB. Neměl odvahu postavit se proti, zneužít SB. Hranice úcty.
Dějiny. I v církvi se mnohé konalo tzv. Ve jménu Hospodina. Mělo to ale krýt vlastní zájmy v pozadí.
21)
Balám. První nabídka krále Baláka. Balám poslechl Hospodina. Odmítl jít proklínat Izraele. Ale nabídka zlata hlodá v nitru. Člověk myslí na možnost zisku.
22)
Rozdíl.
a)
Prorok. Zvěstuje SB v přítomnosti.
b)
Věštec. Klam. Sebeklam. Podvod. Předkládá své vize, odhady situace. Může se přitom zaštiťovat různými bohy nebo i Hospodinem. Vposledu mu jde o zlato nebo o věhlas. Nejde mu o Hospodina, o pravdu.
c)
Mág. Zaklinač. Magie. Snaha ovlivnit situaci.
23)
Budoucnost je v rukou božích. Nenahlížet svévolně tam, kam nemáme koukat.
24)
Balám je věštec-úplatkář. Základní motivace: peníze. Podezřelé. Darebák. Využívá kouzla pro své obohacení. Magie. Dobře podplacený člověk. Zastaven Bohem. Projevil se jako prorok. Zvěstoval slávu Izraele. Narodí se spasitel.
PB má schopnost přinutit (přimět) člověka, aby plnil Boží vůli i proti vůli své.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.