28. Vyslání poslů do Kanánu.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Římanům 8,31: Když je Bůh s námi, kdo proti nám.

Čtení:

Numeri 13,26-34. Žalm 46.
Verše. Nepečujte, co budete jísti, co budete píti, čím se budete odívati. Váš nebeský Otec přece dobře ví, že tyto věci potřebujete. Hledejte nejprve (na prvním místě) KB. To ostatní vám bude přidáno.

Písně.:

46-5. 25-7. 370-5. 383-4. 384-4.

Osnova.:

1)
Zastávky Izraelců na poušti. Obdoba zastávek v našem životě. Podle okolností a situací našeho života prožíváme i my obdoby. Více či méně.
2)
Egypt. Izraelci byli otroci.
a)
Zkušenosti s Božím vedením. Poušť. Dobré i zlé. Desatero. Stánek. Boje s nepřáteli. Hranice zaslíbené země. Lepší budoucnost na dosah.
b)
Obdoba. My. Za sebou máme desetiletí poctivé práce a odříkání. Klidný život se rýsuje před námi. Stáří. Zajištěná rodina.
3)
Mojžíš nechce nic ponechat náhodě. Kompletní špionáž. Informace: Krásná země. Na dosah ruky. Povzbuzení naděje.
4)
Zvrat. 10 zvědů odrazuje od dalšího postupu. Budeme pobiti. Naše děti se stanou opět otroky.
My. Zatemní se. Nemoc. Rozklad vztahů v rodině. Nevyjde to. Úmrtí blízkého člověka. Změna práce. Rozklad nadějí. Pohled na vše kolem nás. Nepříjemné pocity.
a)
Budoucnost: Mlha. Šero. Temnota. Beznaděje. Nejistota.
b)
Přítomnost: Nic nemá cenu a smysl. Bezvýchodnost.
c)
Minulost: Vše bylo zbytečné. I dobrá práce. Vyšlo to nazmar. Není vidět nějaký dobrý výsledek.
5)
Jozue. Kálef. Mojžíš a Aron. Jediní chtějí postupovat dál. Spoléhání na Boží pomoc. Většina nemá vždy pravdu. Dosavadní zkušenosti s Hospodinem. Kam jinam se obrátit.
Ti čtyři se stávají pro většinu jakýmsi obětním beránkem. Obětní beránek nevyřeší situaci.Jen si někdo vyleje vztek.
6)
Začít znovu. Od víry v Hospodina.

Postup:

1)
Izrael pod Sinajem. Snad celý rok. Lid se učil uctívat Hospodina. Uvědomit si svou identitu. Manko v Egyptě, v otroctví. Nešlo to tam. Všelijak pokřivený ohled na Hospodina. Pak Izrael došel až na hranice Kanánu.
2)
12 mužů. Z každého pokolení jeden. Zvědové. Reprezentativní vyslanci. Knížata. Předáci. Důvěryhodní lidé. Nejlepší a nejschopnější.
a)
Všímat si všeho: úroda. Opevnění.
b)
Celkový dojen zvědů: Překrásná země. Bohatá. Úrodná. Hrozen. 2 muži nesli vinnou révu na sochorech. Izraelci neviděli něco takového. Melouny. Okurky. Vzácné pro bezvodou poušť. Pochoutka z dostatku vody. Fíky. Zrnatá jablka.
3)
Informování poslů. Všichni chválí výbornou zemi. 10 jich mluví o obyvatelích a nedobytnosti, nedostupnosti. Odrazují. Hrazená města. Vyzbrojení obyvatelé. Oni nás přemohou a pobijí. Nebo zase nové otroctví?
4)
Lid se bouří proti Mojžíšovi a Aronovi. Proč jste nás vyvedli z Egypta? Teď zahyneme. Zvolme si jiné vůdce a vraťme se zpátky do Egypta.
5)
Jozue a Kálef. Dva z vyslaných zvědů. Uklidňují lid. Dodávají odvahu. Nebojte se. Určitě tam dojdeme. Když je Bůh s námi, zvítězíme. Důvěřovat Hospodinu, ne se bouřit.
6)
Lid věřil více deseti poslům, kteří sráželi naději lidu. Lidé chtějí ukamenovat Jozua, Kálefa, Mojžíše, Arona. Většina ale nemusí mít vždy pravdu.
7)
Hospodin se rozhněval na lid. I Hospodin se umí hněvat. Hospodin k Mojžíšovi: prokázal jsem lidu milosrdenství. Přesto mi nedůvěřují. Ať se tedy stane podle jejich slov. Nevejdou do zaslíbené země.
8)
Poznámka. JK: Staň se podle tvé víry. Jak by to vypadalo s námi. Jak by to s námi dopadlo, kdyby to dopadalo podle našich odhadů situace a někdy podle naší malomyslnosti.
9)
Vzbouřenci zemřeli na poušti. 40 let putování, bloudění, kočování. Až jejich děti se dostaly do Kanánu. Všichni nad 20 let zahynuli na poušti. Umřeli na (za) pochodu.
10)
Poznámka: Byla vhodná doba pro obsazení kananejské země. Rozhádaná města. Izraelci nevyužili příhodného času. Promeškali příležitost, promarnili čas milosti. Stejná situace se vrátila až za 40 let.
11)
Za čas se lid rozhodl vniknout do Kanánu na svůj vrub. Mojžíš varuje. Hospodin nebyl s Izraelem. Již sjednocená kananejská města. Izraelci byli odraženi. Návrat na poušť.
a)
Episoda v putování na poušti.
b)
Kočovný život 40 let, až pomřeli reptáci.
c)
Neusazenost na zemi. Z místa na místo. Obrazně: Situace lidského života.

Poznámky:

1)
Prožitek zklamání. Málo sil k dosažení nějakého předsevzetí.
2)
Zkouška. Naše představy. Když je člověku zle. Zkoušky víry pro Izraele. Odpovědné rozhodování se. V konkrétních situacích.
3)
Poslové. Zvědové.
a)
Reprezentativní vzorek z jednotlivých pokolení. Obhlédnout. Podívat se. Pak doporučit.
b)
Komplexní špionáž. Zjistit poměry. Politické, ekonomické, vojenské věci.
4)
Izrael. Chudí. Otroci v Egyptě. Kočovníci. Poušť.
a)
Kontrast: Bohatství země. Plody země. Voda.
b)
Zprávy o vojenském potenciálu země. Malomyslnost. Malá víra v Hospodina. Nevyzbrojenost. Kopí, špičatá tyč, bez kovového hrotu. Neznají žebřík a koně. Málo bronzu. Žádné železo. Izraelci se nacházeli mezi dobou kamennou a bronzovou.
c)
Izraelci zapomněli na dobré zkušenosti s Bohem. Boje s Amalechem. Ale to byli též jen pouštní kočovníci, jen o něco málo lépe vyzbrojení než Izraelci. Jen otázka kvantity. Kanán: otázka kvantity i kvality.
5)
Barvitě si představit situaci. Dav lidí buší do čtyř mužů. Vřava.
a)
Podivný zápas církve o poslušnost a pravdu. Prní církev. Korint. Galacie. Zmatky. Pohanské reminiscence.
b)
Zatčení Pavla v Jeruzalemě. Vřava v chrámě.
6)
Svévolné dobývání Kanánu na vlastní vrub. Falešná horlivost na nepravém místě a v nepravý čas. V pozadí je jako příčina neposlušnost Hospodina.
a)
Samozvaní vůdci se ujímají vedení výpravy proti Kanánu.
b)
Mojžíš a Aron jsou vůdci určení od Hospodina i od lidu.
7)
První církev. Důraz na řád. Vše se má dít slušně a podle řádu.
8)
Odpovědnost za svědectví.
a)
Co viděli všichni stejně
b)
Stejná fakta, různé závěry. 10 proti dvěma.
c)
Výsledek ukáže, co je pravda. Zápas o pravdu. Nevidíme dopředu. Měřítko: Držet se SB, písma.
9)
Povaha člověka. Hodně dá na malomyslné řeči. Obrana proti strachu. Často v NZ, u JK: Neboj se.
10)
Boží milost. Zkušenost. Ochrana na poušti. Mohli vůbec existovat. Vyjití z Egypta. Rudé moře. Amalech. Manna. Voda. Křepelky.
11)
Útok na Kanán. Vnějšně to vypadá jako pokání, náprava hříchu. Ale je to o své újmě. Proti SB. Mojžíš varuje. Falešná horlivost. Bez Mojžíše. Bez Hospodina.
12)
Falešná horlivost i se jménem Božím na rtech. Ve jménu božím. Ale Hospodin nemusí být přítomen. Není povinen. 1 Samuelova 4. Kněží Ofni a Fines. Truhla smlouvy je nesena do boje proti Filistinským.
13)
Dva stateční proti deseti. Většina nemá vždy pravdu. Pro PB zůstávají aspoň dva věrní, stateční. Boží pomoc. PB dává svou budoucnost.
14)
Hadi.
a)
Mýtycké bytosti. Současně i bytosti jedovatě konkrétní. Král Ezechiáš odstranil z chrámu Nechustána (měděný had). Skuteční hadi na poušti. Léčba: pohled na měděného hada. Měděná ruda na poušti. Oxydace do zelena.
b)
Bylo z čeho vyrobit záchranného hada. Hranice mezi vírou a pověrou. Psychologický účinek.
c)
Asi ze 30ti druhů hadů žijících na poušti bylo smrtelně jedovatých jen 5 druhů. Pravděpodobnost úmrtí tedy nebyla stoprocentní. Mohlo ale dojít k přemnožení některého druhu jedovatého hada na daném místě.
d)
Izraelci mohli narazit na místo s větším výskytem smrtelných hadů.
e)
Možné pochopení, i když ne nutně vysvětlení:
1.
Na pokraji mexické pouště uštkl chřestýš misionáře. Ten se úpěnlivě modlil, aby neumřel.
2.
Indiánští průvodci okamžitě dopravili misionáře ke svému šamanovi. Ten si navlékl nějakou masku, obcházel kolem misionáře, něco zaklínacího brumlal. K tomu ještě házel do ohně nějaké byliny, které vydávaly různě smradlavý kouř.
3.
Misionář postupně stále víc upadal do mdlob. Nakonec se ale probral. Neumřel.
4.
Hádej: Co misionářovi pomohlo? Jeho modlitby? PB s ním měl ještě jiné plány? Placebo? Psychika? Šamanovy čáry a kouzla? Něco jiného?
5.
Přírodovědné upozornění: Na rozdíl od svého misisipského kolegy je mexický chřestýš méně jedovatý. Z deseti uštknutí je smrtelné jen jedno.
6.
Proto má šaman, díky pravděpodobnosti, reálnou naději, že pacienta zachrání.
7.
A když se mu to někdy nepovede, tak se to toleruje. Vždyť i (ani) vědecky léčícím lékařům se občas nemusí všechno podařit.
f)
Modlářství později. Bronzový had. Nechustán.
g)
Evangelium Jana: Jako Mojžíš povýšil hada na poušti, tak musí být povýšen syn člověka.
15)
Exodus.
a)
Izraelci vyšli z egyptského otroctví a s nadějí kráčeli do zaslíbené země.
b)
Po celou dobu putování pouští se u Izraelců střídaly vlny naděje a beznaděje. Prožívali to však už předtím, když byli v Egyptě. Prožívali to však i později v zaslíbené zemi.
c)
Bible popisuje zastávky Izraelců při putování pouští. V mnohém to připomíná a přibližuje naše životní situace.
16)
Kompletní špionáž. Jsou vysláni odborníci.
a)
Náčelníci. Odborníci. Specialisté.
b)
40 dnů. Dostatečně dlouhá doba k analyze situace.
c)
Co sledovat: Klima. Ekonomika. Způsob života. Spokojenost obyvatelstva. Vojenství. Hradby. Zbraně.
17)
Nadměrná horlivost.
a)
Mojžíš obvinil Izraelce z hříchu. Ti to uznali.
b)
Ale v horlivé snaze nepravého pokání se vrhli proti Kananejcům. Ale to už se zase kananejská města začala sjednocovat. Mojžíš varuje. Truhla nešla s lidem do boje. Hospodin zůstal v táboře. Podle toho to také dopadlo.
18)
Pokání. V konkrétní situaci Izraele.
a)
Vyznání hříchů. To Izraelci udělali.
b)
Opět se trpělivě učit u stánku. Do toho se lidem nechtělo.
c)
Lidská horlivost. Neposlušnost. Vzít vše do svých rukou. Z vlastní síly.
d)
Zdánlivá poslušnost. Dělají to, co dělat měli. Jenže: Už prošel čas příhodný. Změnila se situace. Konkrétnost pokání pro konkrétní situaci.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.