27. Bohoslužebný stánek. Exodus 35-40.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Židům 9,18: Kristus je jednou obětován k zahlazení našich hříchů.

Čtení:

Exodus 40,1-16.

Verše:

Aggeus: Hospodin je v chrámě svatosti své. Umlkni před obličejem jeho všecka země.
1
Korintským 3: Základu jiného žádný položit nemůže mimo ten, jenž položen je a jímž je JK:
Matouš 7. Dům na skále a na písku.
Žalm: Hospodinova je země i plnost její. Celý svět, i ti, kdo ho obývají.
Zjevení 21: Aj, stánek Boží s lidmi. Bůh setře všelikou slzu. Nebude pláče.

Postup:

0)
Navázání na probírání desatera.
a)
Izraelský chrám. Žádná socha Boha. Jenom slovo. Truhla smlouvy s desaterem na dvou kamenných deskách. Mít na paměti, na zřeteli, před očima, připomínat si Boží vůli.
b)
Náš kostel v Jablůnce. Na kazatelně jsou znázorněny 2 desky desatera. Jednotlivá přikázání jsou označena římskými číslicemi. Symbolika desatera. Mít to před očima. Nejen v neděli při bohoslužbách. Co nám Bůh chce říci, co nám říká.
1)
Praotcové Izraele. Stavěli jen oltáře. Všude, kde bydleli. Forma vyznání víry. Zdá se, že v Egyptě Izraelci neměli oltáře. Nesměli vyznávat svou víru. Jen bez oltářů. Zajímavé období v dějinách vývoje Izraele. Přesto si zachovali víru.
2)
Sinaj. Stánek. Přenosný chrám. Podle tohoto vzoru byl později Za krále Šalomouna postaven pozdější chrám v Jeruzalemě.
3)
Nařízení od Hospodina. Prostřednictvím Mojžíše, Levitů. Stánek úmluvy, smlouvy. Materiál. Náklady: Dobrovolné dary.
a)
Ohrada. Chrámový prostor. Předsíň. Oltář. Měděné umyvadlo. Kněží obětovali, myli si ruce a nohy. Kultická čistota. Byli zastříkáni od krve obětních zvířat. Sem přicházeli lidé.
b)
Svatyně. Směli tam jen kněží. Snad kryto. Pravděpodobnější však je, že to střechou zakryto nebylo. Zlatý oltář. Obětovalo se kadidlo. Sedmiramenný svícen. 7 lamp. Olej. Od večera do rána.
c)
Svatyně svatých. Velesvatyně. Kryto. Nejsvětější svatyně. Opona oddělovala nejsvětější svatyni od svatyně. Truhla smlouvy z drahocenného dřeva, snad akáciové. Ta drahocennost byla dána pouštními možnostmi. Obložena zlatem. 2 kamenné desky, desatero.
1.
Nejvyšší kněz přicházel do velesvatyně jednou za rok obětovat za hříchy lidu na víku truhly, slitovnice. Bylo potaženo měděným plechem. Den smíření. Prosba za odpuštění hříchů lidu.
2.
Dva cherubíni. Okřídlení lvi. Někdy kombinace ptáka s býkem nebo ještěrem. Strážci. Jakési mimolidské bytosti. Možné vzory: Egypt. Babylon.
4)
Levité. Služba ve stánku. Jen muži. Služba při oltáři: jen Aronova rodina.
5)
Přenosný stánek. Poušť. Později se stěhoval v Izraeli. Záležitost severu Izraele. Efraim.
6)
Služba ve stánku. Hluboký smysl. Připomínat lidu: Hospodin je svatý Bůh. Nesnese žádný hřích. Milostivý. Odpouští. Kajícnost. Oběti. Odpuštění něco stojí. Ukazuje to k JK. SZ: zvířata za člověka. NZ: JK obětuje sebe za nás. Jde o smíření s Bohem.
7)
Stánek. Odlišný v mnohém od pohanských svatyň. Uvědomit si odlišnost Izraele. Vnější odlišnosti napomáhají vnitřnímu sebeuvědomění.
a)
Bohoslužby.
b)
Etika.
c)
Projevy zbožnosti.

Poznámky:

1.
Jiní vykladači připomínají: Vnějšně se stánek (a později jeruzalemský chrám) příliš nelišil od pohanských svatyň a chrámů. Ty byly v Orientě ve starověku v základních rysech všude přibližně stejné.
2.
Zvláště přicházejí u Izraelců v úvahu vlivy fénické.
3.
Odlišnost izraelského stánku od pohanů.
a)
Není socha boha.
b)
Truhla. Desatero. Popsaný kámen. Boží vůle. SB.

Poznámky:

1)
Stánek. Exodus 35-40.
a)
Na poušti pod horou Sinaj si Izraelci zřídili přenosný chrám, údajný prototyp pozdějšího zděného chrámu v Sílo a ještě později v Jeruzalemě. Dosud Izraelci nic takového nikdy neměli, co by připomínalo chrám.
b)
Zlaté tele, resp. Zvrhlé Hospodinovy slavnosti kolem něho, ukázalo, že boží lid potřebuje i něco viditelnějšího než jen pouhé slovo.
c)
Potřebovali něco viditelnějšího. Stánek. Truhla. Desatero. Aronovy pruty. Manna. Úkony. Obřady. Natruc proti pohanům. Opačně, jinak. Aby nebylo riziko připodobnění, svedení na scestí. Dělat to jinak, právě naopak.
d)
Ve svatyni svatých (nejsvětější svatyně) byly 2 sochy cherubů, strážců truhly, (pravděpodobně kombinace lva, ještěra, ptáka či něco z toho).
e)
Do tohoto nejposvátnějšího prostoru svatostánku přicházel pouze nejvyšší kněz, takže pokušení pro prostý lid tolik nehrozilo.
2)
Chrám. Oltář. Vyznání.
a)
Bohoslužby. Hospodin je nejvyšší Bůh.
b)
Etika. Dopad do života.
3)
Účast při bohoslužbách. Jde o společenství věřících.
4)
Stánek napomáhá utváření společenství Izraele. Exodus 35-40. Dosud nezorganizovaná masa bývalých otroků. Konzolidace společenství. Být spolu. Parta v dobrém slova smyslu.
5)
Poušť v životě. Nežít plytce, povrchně. Chrám vede na hlubinu života.
6)
Základ církve.
a)
Duchovní oblast. Obrácenost k Bohu.
b)
Společenství. Důsledky duchovního růstu.
c)
Komerční základna. Organizace, instituce.
d)
Obřady. Formy projevu. Něco vyjadřují. Spojení lidí. Určitá odlišnost. Autenticita.
e)
Stánek. Duchovní náplň. Víc než jen ideologie.
7)
Nebát se odlišnosti od pohanství.
a)
V dobrém slova smyslu. Nekrást. Mluvit pravdu. Falešný ekumenismus k pohanství. Umění držet svůj názor. Držet si svoje. Rozlišovat ekumenismus a synkretismus.
b)
Římanům 12,2: Nepřipodobňovat se tomuto světu. JK:
1.
Žral a pil s hříšníky.
2.
Distance od přezbožných farizeů.
3.
Vztah k Pilátovi, Kajfášovi, k lidu. Držet pravdu. Víra v Boha.
8)
Úcta ke svatému Bohu. Učit se tomu společně v chrámě.
9)
Bohoslužby.
a)
Vztah k Bohu.
b)
Společenství.
c)
Vyvarovat se falešných učení. Korigovat se.
d)
Důsledky pro praxi života. Etika. Učit se navzájem si pomáhat.
10)
Duchovní poušť.
a)
Vždy bez faty morgany.
b)
Úniky jiného druhu, např.: Sex. Alkohol. Drogy. Sekty. Peníze.
11)
Nepravá obětavost.
a)
Kolikrát jsme naletěli, když někdo na něco úpěnlivě nebo drze vybíral. Sbírka na humanitární účely podpořená dobrou reklamou podnítí k sáhnutí do peněženky.
b)
Když člověk zjistí, že podpořil chytráky, kteří si vyinkasovali výsledek sbírky v podobě režijních nákladů, má pocit, že je velký blbec. Skuteční potřební zase utřeli hubu. Inu, dá se podnikat všude. Dá se vydělat i na tzv. Sociální pomoci.
c)
Pravý účel a skuteční potřební nemohou už dnes nikoho vlastně ani přesvědčit k sáhnutí do kapsy bez notné investice do reklamy. Jsou lidé schopní a ochotní vydělávat i na nouzi svých spolubližních.
12)
Bohoslužebný zápas ve SZ.
a)
Chrám. Centrum celého života. Duchovní život. Politický a společenský život. Kulturní vyžití. Svým způsobem v oněch dobách kulturák kombinovaný s radnicí.
b)
Rodina. Otec. Oltář. Hovořit o Božích skutcích.
c)
Výsosti. Např. Bethel, Dan.
1.
Pomocné svatyně. Jeruzalemští kněží výsosti neoblibovali, chápali je oprávněně jako konkurenci. Vzhledem k tehdejším mizerným dopravním možnostem chodili lidé z blízkého okolí raději častěji na výsosti než do vzdáleného Jeruzalema.
2.
Proto jsou v neoblibě u redaktorů bible králové, kteří nezkazili výsosti.
3.
Faktem je, že výsosti svým způsobem narušovali morálně-politickou jednotu Božího lidu, duchovně, kulturně, zčásti i ekonomicky, finančně. Nezbylo totiž tolik na jeruzalemské kněze.
4.
Dnes sekty a různá náboženská hnutí a náboženské společnosti rovněž narušují jednotu tradičních církví a odvádějí (přetahují) její některé lidi. Tříštivé tendence byly ale už dávno ve SZ.
13)
Oběť.
a)
Nebakatelizovat hřích.
b)
Odpuštění něco stojí.
c)
Usmíření s Bohem i s lidmi.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.