25. Vydání zákona. Exodus 19 - 20.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 119,34-35: Dej mi ten rozum, ať šetřím zákon tvůj. Ať ho ostříhám celým srdcem svým. Dej, ať chodím cestou přikázání tvých, nebo v tobě skládám svou naději.
34
Dej mi rozum a budu tvůj Zákon zachovávat, budu se ho držet celým srdcem.
35
Veď mě po cestě svých přikázání, oblíbil jsem si ji.
36
Byť zákon tvůj nebyl mé potěšení, dávno bych byl zahynul v svém trápení.

Čtení:

Žalm 119,1-16.

Osnova.:

Žalm 119,92.
1)
Klad zákona. Proti zvůli králů. Proroci. Ale i tehdy se překrucovalo právo. Moderní doba: Správné zákony. Bez kliček, mezer, děr. Jednoznačnost. Kéž by tomu tak vždycky bylo.
2)
Pravidla silničního provozu. Jinak by nastal zmatek.
3)
Křesťansky rozlišovat duchy. Lze ale falešně mistrovat Božím zákonem. O Božím zákoně nemůže člověk diskutovat. Jen ho může přijmout. Ale nemusí.
4)
Demokracie.
a)
Teokracie u Boha. Bůh sám všecko stanoví. Lidé do toho nemají co kecat. Maximální spravedlnost. Silný nemůže ovlivnit zákon. Zákon platí i nad silným. I nad králem.
b)
Člověku je nabídnuto, zda chce přijmout. Nemusí. Není nucen. Nabídka. Výhodné pro člověka. Je možno buď přijmout nebo odmítnout. Demokracie je pro člověka v možnosti volby. Nabídku lze odmítnout.
5)
Lidské smlouvy. Silný se slabým. Výhodné pro silného.
a)
Silný určuje podmínky ve svůj prospěch.
b)
Slabý je nucen a tlačen uzavřít smlouvu. I za podmínek pro něj nápadně nevýhodných.
Sinaj: Izrael se může rozhodnout. Bylo ale pro něj výhodné přijmout nabídku smlouvy mezi lidem a Hospodinem.
6)
Na Sinaji šlo o konsolidaci Izraele.

Postup:

1)
Putování na poušti. Sinaj. Pobyt: 3 měsíce. Hora Sinaj, Oreb. Dosud se přesně nepodařilo zjistit, která hora je míněna. Někteří ji umisťují na jih, poblíž Mekky. Dnešní Sinaj: hora Mojžíšova. Klášter svaté Kateřiny. Turistická záležitost.
2)
Hospodin k Mojžíšovi. Je ochoten uzavřít s Izraelem smlouvu.
a)
Vyznamenání pro Izraele. Ničím nebyli. Niemand.Bůh si ho všiml. Bůh ale nediskutuje o podmínkách smlouvy. Předkládá: Ber nebo neber. Silný to tak dělá vždycky, i když se třeba naoko diskutuje.
b)
Ne smlouva rovnocenných partnerů. Bůh dá smlouvu, Izrael přijme. Je to Bůh, kdo smlouvu předkládá k přijetí.
c)
Výhodné pro Izraele. Nic neztratí. Nebudou zotročeni. Bude z toho mít své výhody. Zvláštní lid. Bůh na něm ukáže svou slávu a své milosrdenství. Bůh jim bude pomáhat. Hospodin o ně bude pečovat.
d)
Samozřejmý předpoklad: Když Izrael smlouvu předloženou Hospodinem přijme, tedy podepíše:
1.
Hospodin bude plnit podmínky smlouvy.
V tomto směru není u Boha problém. Bůh je věrný a není jako lidé, kteří (zvláště ti silní) smlouvu se slabým klidně třeba neplní.
Silný si to může dovolit, protože je silný. Když mu za čas cokoliv ze smlouvy, kterou sám navrhl a podepsal, za čas nevyhovuje, tak se může na plnění vykašlat nebo si podmínky smlouvy interpretovat jinak nebo zařídí novelizaci smlouvy.
Slabý tutéž možnost nemá.
2.
Izrael bude muset rovněž plnit podmínky smlouvy.
Pokud nedojde k plnění, následují sankce.
Izraelci v průběhu dějin smlouvu s Hospodinem uzavřenou na Sinaji neplnili. Podle toho to také s nimi dopadalo.
e)
Háček ve smlouvě.
Háček nebývá na začátku vidět.
Smlouva je pro člověka nesplnitelná do všech důsledků. Ukazuje to NZ. Na Golgotě byla totiž uzavřena nová smlouva.
Apoštol Pavel podrobně probírá důvody uzavření nové smlouvy na Golgotě. Izrael neplnil Boží zákon. Ale lidé Boží zákon nejsou schopní naplnit. Proto nastupuje ospravedlnění z milosti. Jde ovšem jen o to, tuto Boží milost přijmout. Tak zvané jen. Jenže i zde je určité jenže.
3)
Lid s tím nadšeně souhlasí. Desatero. Citovat, samozřejmě že zpaměti.
4)
Příprava na přijetí smlouvy. Odpovědná příprava na slavnostní chvíli. Exodus 19.
5)
Sinaj. Sopka. Kouří. Hřímání. Vytváří to vhodnou atmosféru, pozadí. 2 kamenné desky. Další nařízení a ustanovení následují po desateru. Kamenné šledy, dlaždice. Vytesáno. Další nařízení pro bohoslužebný i všední život. Mojžíš byl na hoře Sinaj 40 dní.
6)
Desatero.
a)
Základní zákon Izraele. Pravidlo i pro křesťanskou církev. Ne břemeno. Radost. Jasné zjevení Boží vůle.
b)
Proběhnout rychle přikázání Desatera.
c)
V dalších 10ti nedělích může následovat cyklus kázání na Desatero.

Poznámky:

1)
Příprava. 3 dny. Vyprat šaty. Umýt se. Nedostatek vody na poušti. Náročné. Naše příprava na bohoslužby. Vnějšně. Šaty. Vnitřně. Modlitba. Meditace.
2)
Organizace církve. Pro hlásání evangelia. Ne společenství neorganizovaných a neukázněných křováků, i kdyby to byli sebecharismatičtější křováci. Řády v církvi a ve sboru. Farář. Staršovstvo.
3)
Právo.
a)
Apodiktické právo. Zásadní, všeobecné (obecné, široké) požadavky. Příklad: Du sollst nicht töten. Ty bys neměl zabíti. Zahrnutou šíři požadavku je pochopitelně třeba pak dál konkretisovat.
b)
Kausativní právo. Přesná konkretisace. Uděláš to a to, dostaneš takový a takový flastr. Nahradíš to tak a tak. Musíš počítat s tím a tím.
4)
Hora Sinaj.
a)
Nevadí, že není stoprocentně jisté, o kterou horu se v biblickém podání vlastně jedná.
b)
Ztotožňováno s horou Oréb, kde Mojžíš viděl hořící keř a kam přišel také prorok Eliáš.
c)
Někteří badatelé umisťují Sinaj na jih Arabského poloostrova. Poblíž Mekky.
d)
Hora Sinaj podle biblického podání kouřila a hřímala. Zřetelně se jedná o sopku. Není jisté, zda nejde jenom o působivé obrazné popisné podání.
e)
Dnešní hora Sinaj s klášterem svaté kateřiny má hodně daleko do sopky. Především se jedná o turistickou záležitost. Podobně se v Izraeli našla neidentifikovatelná biblická místa pro některé události popisované v bibli, aby bylo kam vodit turisty.
f)
Podstatné nejsou zeměpisné souřadnice (parametry) konkrétních míst. Nepřehlédnout a nepřeslechnout obsah biblického podání.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.