23. Vyjití z Egypta. Exodus 11-13.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

1
Korintským 5,7: JK je za nás obětován jako beránek velikonoční.

Čtení:

Exodus 11,1-10.

Postup:

1)
Příprava Izraele na odchod z Egypta. Nařízení Hospodina. Zvláštní slavnost. Měla se každoročně opakovat. Velikonoce. Veliká noc boží záchrany.
a)
Beránek bez vady. Pro PB to nejlepší. Ne nějaké zbytky, podřadnosti.
b)
Lidé snědli kvalitní maso. Toho otroci nemívali nadbytek. Připravenost na cestu.
c)
Krví se měly pomazat zvenčí veřeje dveří, futra. Vyznání navenek. Všichni viděli, že se v tom domě věří v Hospodina. Riziko v Egyptě v dané chvíli, když se někdo přiznával k víře v Hospodina příliš zřetelně. Napjatá situace, už 9 ran, katastrof.
d)
Dráždění Egypťanů. Egypťané nekonali tolik krvavých obětí, spíše obětovali obilí. Pastevci byli pro ně něco kulturně méně. Navíc to byli otroci.
e)
Snědení pečeného beránka. Omáčka a salát z hořkých bylin. Nekvašený chléb.
f)
Slavnost celé rodiny. Pohromadě.
1.
Připomíná nám to trochu naše vánoce.
2.
Tehdy: Svátky rodin, ale pod zorným úhlem Boží pravdy. Zarámování do bohoslužebného rámce. Liturgie v rodině.
g)
Kosti beránka nesměly být zlámány. Při jídle museli být všichni připraveni na cestu. Každý držel v ruce i hůl.
2)
Nekvašený chleba.
a)
Málo času. Nakvalt.
b)
Kvásek. Symbol zlého. Ve starověku.
c)
Kvašený chleba dřív podléhal zkáze. Zkysání.
d)
Kladný kvas. Matouš 13. KB jako kvas.
3)
Půlnoc. Nejhorší rána. Vše prvorozené v celé zemi pomřelo. Člověk i zvíře. Žebrák i princ. Týkalo se to jen mužského pohlaví.
a)
Nerovnoprávnost. Ženy byly méně. Zde určitá výhoda pro ženy.
b)
Nebylo egyptského domu, aby tam někdo nebyl mrtvý.
4)
Izraelci, kteří měli označený dům krví, byli před touto zhoubou uchráněni. Výraz spoléhání na Hospodina.Důvěra. Kdo nevěřili, kdo nenamazal veřeje dveří svého domu krví, byli na tom jako Egypťané.
5)
Nářek v Egyptě. Farao si ještě v noci zavolal Mojžíše a Arona, aby Izrael rychle odešel, jak o tom mluvili.
a)
Egypťané nutili Izraelce k odchodu. Dávali jim dary, zlato.Aby je přiměli k rychlému odchodu.
b)
600 tisíc lidí mimo děti.
6)
Mojžíš kladl lidu na srdce, aby byli Bohu vděčni za své vysvobození. Nikdy nezapomenout na tuto noc. Ani potomci. I potomci si měli připomínat tu noc veliké Boží záchrany. Velikonoce mají být slaveny po všecky časy. Beránek a nekvašené chleby.
a)
V průběhu dějin Izraele byla celá dlouhá období, kdy se na velikonoce zapomínalo.
b)
Tradice velikonoc v Izraeli:
1.
Sever. Rodinná slavnost.
2.
Jih, Juda. Chrám.
3.
Později zkombinováno. JK: Beránek z chrámu. Skupina v domě.
7)
Jozefovy kosti. Izraelci nezapomněli na Jozefovo přání, aby jeho kosti byli pochovány v Kanánu v rodinné hrobce v machpelach u Hebronu. Vzali jeho kosti s sebou. Výraz víry, že dobře dojdou.

Poznámky:

1)
Světová válka. Takřka v každé rodině někdo padl.
2)
Označení dveří krví beránka. NZ. JK. Golgota. VP.
3)
Krev na dveřích jako vnější vyznání. Mnozí Izraelci už nevěřili. Předchozí rány byly bez výsledku a bez odezvy u faraona. Velký nápor na víru Izraelských.
a)
Kdo neoznačil svůj dům krví beránka, postihla ho desátá rána.
b)
Srovnej: Matouš 25. Neopatrné panný. Málo oleje. Malá vytrvalost víry.
4)
Mnozí Egypťané. Tytéž rány i s neúspěchy, které vedly některé Izraelce k nevěře, je přivedly naopak k víře. Lid přimíšený. Pomazání dveří. Vyznání víry v Hospodina. Zůstali ušetřeni.
5)
Tvrdá rána. Zdá se nám to být velmi kruté.
a)
Vidět ale též krutost Egypta vůči Izraelcům.
b)
Boháč a Lazar. Kruté, že boháč skončil v pekle?
6)
Obloupení Egypta. Izraelci si vypůjčovali zlaté amulety, ochranné předměty. Zbavili Egypťany ochranných sil. Vidět realisticky: I cena zlata. Malé odškodnění za otroctví. Z práce Izraelců si Egypt zvyšoval svou životní úroveň.
7)
I nevěřící farao si na chvíli uvědomil Boží moc a slabost člověka. Uvědomil si, že není nesmrtelný bůh, ale smrtelný člověk. Mnozí lidé jsou tváři v tvář smrti na čas citlivější vůči PB. Člověk si aspoň na čas uvědomí své hranice a možnosti.
a)
Otázka konečnosti a smyslu všeho. Hledání naděje. Naučit se to pozitivně kladně misijně využít pro Boží věci. Religionistický prvek. Přirozená náboženskost. Zvěstování evangelia má naději i dnes.
b)
Naděje zvěstování evangelia pro člověka, když je mu dobře i když je mu zle.
8)
Pobyt Izraelců v Egyptě. Asi 400 let. Izrael se zvětšil.
9)
Beránek velikonoční. JK. Krev. Za naše hříchy. Záchrana před věčnou smrtí.
10)
My. Naše vděčnost. Svědectví pro svět, že slavíme Boží svátky. Díkčinění. Dary k časnému i věčnému životu.
a)
Přirozená povaha člověka: Zapomene na vděčnost lidem, natož Bohu.
b)
Citlivé srdce pro vděčnost vůči Bohu. Uvědomit si vůbec, za co můžeme a máme být vděčni.
11)
Od vyjití z Egypta. Každý prvorozený syn byl pokládán a považován za majetek Boží. Patří Bohu. Měl konat službu při svatyni.
a)
Samuel byl prvorozený.
b)
Později: Oběť, výkupné.
1.
Služba při stánku (aplikace): Veřejní zaměstnanci. Správní aparát. Tehdy byly malé platy.
2.
Za prvorozené pak tuto službu konali zástupně Levité. Ostatní prvorození museli být vyplaceni zvláštním darem. Jakási náhradní služba. Vykupné ze služby.
12)
Úvod. 9 ran. Nevyšlo to. Po lidsku beznadějné. Egyptská velmoc. Farao. Podlomena víra mnohých Izraelců. člověk je posilován i ve víře viditelnými výsledky. Úspěch povzbuzuje.
13)
Krev. Oběť. Náznak. Něco to stojí. Není tozadarmo, jen tak. Někdo to platí. Bůh. JK, golgota.
14)
Vyjítí. Mimořádná událost dějin. Nikdy před tím, nikdy potom. Otroci se osvobodili. Zářez v dějinách. Dosah, důsledky i pro potomky. Umožněn svobodný život v zaslíbené zemi.
Obdobně. JK. Golgota. Událost dějin. Důsledky. Umožněn nový vztah k Bohu.
15)
Fronty pro mojžíše:
a)
Farao.
b)
Izraelští starší.
c)
Hospodin. Posila. Možno se k němu vždy obrátit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.