18. Jákob odchází do Egypta. Genesis 46-50.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Efezským 6,2-3: Cti otce svého i matku, aby dobřE bylo tobě. Abys byl dlouhovĚKÝ na zemi.

Čtení:

Genesis 47,1-12.

Postup:

1)
Jákob se těžce loučí. Není to pro něj lehké rozhodování, když se má na zbytek života odstěhovat do Egypta.
a)
Je to přirozené. Starý člověk raději zůstane ve známém prostředí, na známém místě.
b)
Boží slib Abrahamovi, Izákovi, Jákobovi. Potomci dostanou kananejskou zemi. Nyní se vše oddaluje.
1.
Historické podmínky. Rozmnožili se a zaplnili zemi. Staré sliby: dodatečné ideologické podbudování současného daného stavu, když Už izraelci byli v zemi a jještě tam byli I pohaté. Ti překáželi.
2.
Povzbudit národní sebevědomí V dané době. Překonávat potíže.
c)
Opustit zaslíbenou zemi. Mohlo to znamenat nedůvěru ke SB.
1.
Genesis 13. Abraham v Egyptě, když nastal hlad. Sára, zápletka s faraonem.
2.
Rut. Elimelech. Nedůvěra v Hospodina v době hladu. Odešel z Betléma. Poznámka: bratří ve víře mu (pro sebe) odkoupili pole. Nepomohli spolubratru ve víře.
2)
Hospodin sám povzbuzuje Jákoba, aby poslechl radu josefa. Na stará kolena. Na 400 let, počítáno s následky a důsledky, které Jákob ještě nemohl vidět.
a)
Poznámka: minimálně pod egyptskou nadvládou. Kolem roku 1450. Amenhotep 3.
b)
Jákob: stačí mi, když uvidím josefa. Pak už mohu zemřít. Neláká ho modernější a bohatší Egypt.
3)
Stěhování. Majetek: stáda. Rodina: 26 členů. Služebníci. Stany. šlo jim to rychleji než izraelcům později při návratu. To putovali do Kanánu 40 let.
4)
Hranice země. Oběť hospodinu. Vyznání. Hospodin: v Egyptě vznikne z tvých potomků velký národ. Přivedu jej zpět.
Poznámka: zajímavé: ne v Izraeli, ale v pohanském světě. Udrží se tam víra a rozmnoží.
5)
Josef. Královský kočár. Vstříc. Okázalá cesta Jákobovy rodiny.
a)
Josef se nestydí za svou rodinu. Velmož má prostý původ.
b)
Demonstrovat pro okolí, kdo drží nad jákobovci ochrannou ruku. Syrová doba. Mnohé boje. Násilnictví. Zvůle egyptských úředníKů.
6)
Představení Jákoba u faraona. Usazení v Gosen. Úrodná krajina, tráva pro pastevce. Na hranicích. Pohraničí. Bokem od egypťanů.
a)
Egypťané obětují nekrvavé oběti. Krvavé oběti pastevců pokládali jako nekulturní náboženské projevy.
b)
Později se pobyt Hebreů bokem pokládal za podezřelý pro případ války. Zotročování. Pastevci Izraelci byli nuceni vyrábět cihly.
c)
Názory vykladačů bible. O kterou oblast se jednalo.
1.
Ústí Nilu.
2.
Označení pro Kanán. Místo řeky Nilu řeka Jordán.
7)
17 let žil Jákob V Egyptě.
a)
Požehnání synům. Každému zvlášť, specielně. Odlesk mnohem pozdější situace. Z Judy se narodí spasitel.
b)
Specielní požehnání Josefovým synům.
1.
Efrajm a Manases: Překřížené Jákobovy ruce. Druhorozený Efrajm se dostává do popředí na prvé místo před prvorozeného Manasesa.
2.
Do minulosti byla transponována pozdější historická situace, kdy se Efrajm stává symbolem prakticky pro celý Severní Izrael a Manases ustupuje do pozadí.
8)
Pohřeb Jákoba. Převoz do Kananejské země. Rodinná hrobka v Machpelach u Hebronu.
a)
Honosný pohřeb. Ukázat Kananejcům, že se tam Izraelci vrátí. Mají tam od Abrahama hroby. Trvalý pobyt. Zatím jsou v Egyptě přechodně, i když na staletí.
b)
Další smíření bratří. Josef uklidňuje bratry. Mají strach, že se bude mstít po smrti otce.
9)
Josef. Prosba. Kosti vzít až přI návratu. Potomci Jákobovi stále věřili, že se vrátí do Kanánu. Tímto přáním Josef připomněl a zavázal své bratry, aby nepřestávali myslet na návrat do Kanánu. Tam je jejich pravá (budoucí) vlast.

Poznámky:

1)
Zaslíbení Kanánu pro Izraele. Pozdějjší záležitost, až už tam Izrael byl. Ideologické podbudováNí národní identity a ideologie. Jinak Izrael vznikal i v okolí, v pohanském světě.
2)
Úcta k tradici. Otcové víry.
3)
Nejasnosti. Proč Josef zval rodinu do Egypta? Mohl pravidelně zasílat dostatek obilí Jákobovcům. Přestěhování do Egypta. Riziko I pro budoucnost. Neprozřetelné. Později byli Izraelci v Egyptě zotročeni.
4)
Jákob. Zápas víry.
a)
Jet či nejet. Výhodnější, snazší: jet. Věrnost Hospodinu, zaslíbení.
b)
Mísí se do toho lidské faktory. Stáří. Na stará kolena. Už byl dost poutníkem. Užil si toho. Kdysi utíkal sám. Teď je volán a nechce se mu. Putování a poutnictví má už po krk. Přesto jede do Egypta.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.