15. Josef a jeho bratři. Genesis 37.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Jakub 3,16: Kde je závist a rozdráždění, tu i roztržka a všeliké dílo zlé.

Čtení:

Genesis 37,1-46. Zkráceno: 1-11.
1
I usadil se Jákob v zemi v niž jeho otec pobýval jako host, v zemi kenaanské.
2
Toto je rodopis Jákobův. Sedmnáctiletý Josef pásal se svými bratry ovce. Byl to mládenec, který býval se syny žen svého otce, Bilhy a Zilpy. Josef přinášel svému otci o svých bratrech zlé zprávy.
3
Izrael Josefa miloval ze všech svých synů nejvíce; vždyť to byl syn jeho stáří. Proto mu udělal pestře tkanou suknici.
4
Když bratři viděli, že ho otec miluje nade všechny bratry, začali ho nenávidět a nepromluvili na něho pokojného slova.
5
Jednou měl Josef sen a pověděl jej svým bratrům; nenáviděli ho pak ještě více.
6
Řekl jim totiž: "Slyšte prosím, jaký jsem měl sen:
7
Vážeme na poli snopy. Tu povstane můj snop a zůstane stát. A hle, vaše snopy obcházely kolem něho a klaněly se mému snopu."
8
Bratři mu odpověděli: "To budeš nad námi kralovat jako král či mezi námi vládnout jako vladař?" A nenáviděli ho pro jeho sny a pro jeho slova ještě víc.
9
Měl pak ještě jiný sen a vypravoval jej svým bratrům: "Měl jsem opět sen: Klanělo se mi slunce, měsíc a jedenáct hvězd."
10
To vyprávěl otci a bratrům. Otec ho okřikl: "Jaký žes to měl sen? Že i já, tvá matka a tvoji bratři přijdeme, abychom se před tebou skláněli k zemi?"
11
Bratři na něho žárlili, ale otec na to nepřestával myslet.

Písně:

46-5. 138-4. 480-4. 483-7. 482-4. 419-3.

Postup:

1)
Josef. Oblíbenec Jákoba. Jákob to dával okatě najevo. Vyznamenával ho. Vzbuzovalo to nenávist ostatních Jákobových synů. Závist pro Jákobovu přízeň.
a)
Jákob např. Obstaral Josefovi krásné šaty, které hrály na slunci všemi barvami.
b)
V takových šatech se asi nemohlo moc pracovat, aby se nepošpinily a hlavně nepoškodily. Šaty pro parádníka. Josef je ale nosil i ve všední den, tak říkajíc do práce.
Poznánka: Kajin závidí Abelovi Boží přízeň. Ale Abel měl Božípřízeň pro své správné jednání, pro své srdce.
2)
Bratří. Chovali se nepěkně.
a)
Genesis 34. Dina. Sichem. Lévi. Simeon. Vraždy. Věrolomnost.
b)
Genesis 38. Juda. Támar. Nespravedlnost praotce Judy.
c)
Genesis 35. Ruben má poměr s nevlastní matkou.
Závěr: Josef to oznamoval otci. Šlo o vážné věci. Ne obyčejný žalobníček. Věřící lidé dělali zlé věci. Bratří otci leccos zamlčovali. Josef bratry napomínal, vedl je k dobrému a správnému. Nesoulad mezi bratry. Věřící. Nešlo o maličkosti. Vážné věci.
3)
Sny:
a)
Snopky. Josefův stál. Snopky bratří se mu klaněly. Dotažení: Klanět se nejmladšímu jako pánu.
b)
Slunce. Měsíc. 11 hvězd. Klanění se přímo Josefovi. Pozastavil se nad tím i Jákob. To by se Josefovi klaněli už nejen bratří, ale i otec a matka.
Poznámka: Jedenáctý Benjamin se ještě nenarodil.
Závěr: Nenávist bratří vůči Josefovi. Nedokázali s ním ani klidně promluvit.
4)
Příprava bratří na likvidaci Josefa. Příprava úkladné vraždy.
a)
Bratří měli být u Sichemu. Odešli do vzdáleného Dotajm. Možná nechtěli být poblíž Sichem. Srovnej: Genesis 34. Dina.
b)
Josef jde za nimi. Bratří: Mistr snů jde. Rozhodnutí: zabít.
c)
Ruben. Nejstarší. Měl tomu zabránit. Bratří by ho museli poslechnout. Kličkuje. Navrhuje: do cisterny s Josefem. Chtěl ho tajně zachránit. Zbabělec. Nepostavil se přímo proti plánované vraždě. Boční cesta nemusí vždy vyjít. Ruben šel ke stádu.
d)
Madiánci. Kupci. Do Egypta. Vezli tam mimo jiné otroky. Juda. Též snaha zachránit Josefa. Malá odvaha říci to přímo. Návrh: Prodat Josefa. Malá naděje na záchranu života. Otroci šli většinou do kamenolomů.
e)
Malá naděje, ale aspoň nějaká. Hlavně na rukou bratří neulpí Josefova krev. Ještě dostali 20 stříbrných, tedy každý 2 stříbrňáky. To jim stálo za to, aby odstranili svého bratra.
f)
20 stříbrných. Šekel: 8 gramů. Každý dostal dva šekely, tedy 16 gramů stříbra.
g)
Cesta Josefa do Egypta. Jako otrok. Málo jídla a vody. Žár slunce na poušti.
h)
Štěstí pro Josefa: Koupil ho putifar. Velitel osobní stráže faraona. Generál.
5)
Ruben. Když se vrátil od stád, plakal. Dovedeme si představit dospělého muže, jak pláče. Ale neudělal stejně nic pro Josefovu eventuelní záchranu. Dalo se vypravit za otrokáři a Josefa koupit zpět, třeba s příplatkem.
a)
Bratří zabili kozla. V jeho krvi vymáchali Josefovy krásné šaty, které potrhali. Poslali to otci. Ten byl zděšen. Nemohl si to vysvětlit jinak, než že Josefa roztrhala dravá zvěř.
1.
Začíná řetěz dalších zlých činů bratří. Podvést otce Jákoba.
2.
Raději nedonesli Josefovy roztrhané a v krvi vymáchané a v prachu pošlapané pěkné šaty otci sami, ale poslali je po služebníku, resp. Otroku.
b)
Zármutek otce Jákoba. Nemohlo ho nic potěšit. Ne každý zármutek přejde s časem. Milosrdný čas. člověk postupně zapomene.
c)
Jak se zdá, tak bratří prodali Josefa nahého. Nebo jen ve spodním rouchu, v jakési noční košili. Jenže to by snad otec Jákob poznal, že v roztrhaných šatech Josefa chybí spodní roucho. Ale možná, že Jákob neměl detektivní buňky Sherlocka Holmese.
6)
Tvrdost srdce bratří:
a)
Nenávist k Josefovi. Zabít. Prodat. Něco z toho trhnout.
b)
Necitelnost k otci. Viděli otce, jak se trápí. Mohl se poslat posel, aby od Madiánců koupil Josefa zpět. Neřekli otci pravdu.
1.
Kdyby Jákob věděl, že Josef žije, třeba jako otrok v Egyptě, měl by aspoň kousek (trochu, ždibec) naděje, že ho ještě někdy uvidí.
2.
Připravit někoho o naději. Způsobilo to nemoc Jákoba. Naděje je lék. Zbavit naděje: způsobit nemoc.
3.
Stáří Jákoba. Přibývají léta. Dát do pořádku své věci. My lidé to často nechceme vzít na vědomí.
4.
Klamná naděje: Problém. Iluze. Utopie. Též posila. Pro někoho. Zdaleka ne pro všechny.
5.
Největší naděje. JK. Hluboká naděje. Jediná realita.

Poznámky:

1)
Cisterna. Jáma. Neprostupná vápenitá půda. Dešťová voda zachycená v době dešťů na jaře. Vhodné aspoň pro ovce. Později jen bahno.
2)
Bratří nemohli s Josefem ani klidně promluvit.
3)
Předcházet zlému u kořene věci. Zamezit zlu hned zkraje. Názornost:
Kobra, jedovatý had. Vytrhat zuby, aby nemohla uštknout. Někdy však kobře zuby dorostou, za čas. Uříznout kobře ocas: Ale u samé hlavy. Stará osvědčená a účinná metoda.
Poznámka: Když se káže tradičním dříve narozeným posluchačům, pak je to příklad nezávadný. Pokud jsou přítomní i někteří později narození posluchači v aktivním životě, může tento působivý a přiléhavý obraz vyvolat i vedlejší nedruhořadé asociace.
Zvláště, když farář pro působnost a zapůsobení svého vyčteného obrazu ten ocas uříznutý u samé hlavy připomene pro zdůraznění třikrát.
4)
Odstranit zlo v zárodku. Nepřipustit zlo ke slovu. Víc lásky. Aby se zlo nezahnízdilo v srdci. Bránit se závisti a nenávisti.
5)
Vztahy mezi bratry v církvi. Praotcové. Různé možnosti řešení situace. Otázka soudržnosti společenství církve. Otázka mezilidských vztahů mezi věřícími. člověčina. Hřích. Věřící jsou jako jiní lidé.
a)
V žádném případě, ani v nejbujnějším rozběhu lidské fantasie, to nejsou andělé.
b)
Očekávali bychom: Krachne to. Společenství církve se rozloží. A ono trvá. Zázrak Boží milosti. Církev drží, existuje.
c)
SB ovlivňuje lidi. Lidé se podrobí SB. Aspoň v určitých okamžicích a situacích. Tedy: Aspoň někteří a někdy.
6)
Šaty. Josefa prodali nahého. JK. Vzali mu šaty. Rozdělili se. Metali los o suknici. Boty mu nevzali, protože je neměl. O ty se nemohli handrkovat.
7)
20 stříbrných. JK byl prodán za 30. Běžná cena otroka v konkrétní době.
8)
Řetěz viny. Nenávist. Až k chystané vraždě. Necitelnost vůči otci. Kamufláž viny. Šaty Josefa. Roztrhali je a namočili v krvi kůzlete. Beránek, obětován. Ošulit otce. Předstírání něčeho. Lhaní.
9)
Boží trpělivost. Dlouhá cesta člověka. Jákob, Ezau. Teď další generace. Růst ve víře. Jde to někdy velmi pomalu. Někdy hodně zkoušek na této cestě. Boží trpělivost s námi. Všelijaká lidská klopýtnutí. Zádrhely.
10)
Josef. Zápas víry. Problémy pro víru a proto, že chce žít z víry. Duchovní zápas. Zápor: Pýcha. Vidět vše na rovině věrnosti Bohu. Vyšší princip.
11)
Realismus bible. Nepřikrašluje. Ukazuje, jak to vypadá s člověkem, když nevěří. Boží vůle. Víra se prolamuje, ovlivňuje.
12)
Výklad snů. Josef to bratřím pyšně opepřil.
13)
Obliba otce.
a)
Josef je syn milované Ráchel.
b)
Josef hájí linii Boží pravdy. Měl z toho těžkosti i později.
14)
Svlačec.
a)
Hluboká zakořeněnost a praktická nezničitelnost zla. Plevelný svlačec vytrháme, vykopeme i kořeny. Ale vždycky v praxi nějaký ten kořínek zůstane. Za čas je svlačce opět habaděj.
b)
Ani chemické ničení plevele není na svlačec dost účinné, nehledě na vedlejší působení chemikálií na jiné rostlinky a na zaneřádění půdy.
c)
Násilná a násilnická likvidace zla (nejlépe i se zlými) prováděná přečasto v dějinách nepřináší nikdy kýžený a dychtivě očekávaný výsledek. A nejen pro tu násilnickost.
15)
Jákobovi přinesli roztrhaný Josefův plášť. Jeho synové ho podfoukli. Dožil se toho, co sám kdysi udělal svému slepému otci Izákovi. Zlé se dědí, přenáší. Jaksi působí v kruzích či na spirále.
16)
Josef je prodán do otroctví. Beznaděje. Otrok. Bezprávný. Obvykle v Egyptě: kamenolomy na doživotí. To doživotí nebývalo příliš dlouhé. Tvrdé pracovní (životní) podmínky.
17)
Pocit křivdy u Josefa. Oprávněně to lze předpokládat. Ať je v rodině mezi lidmi cokoliv, snad to nebudeme řešit takovým způsobem jako Josefovi bratří.
18)
Trpkost u Josefa. Odvážen jako otrok do egypta. Udělali mu to rodní bratří.Bratří ve víře.
Obdoba: Kniha Rut. Betlém. Elimelech zchudl. Neúroda. Nepomohli mu bratří ve víře. Bohatší spolubratří mu vykoupili (pro sebe) pole. V pohanském Moabu umřel on i jeho synové.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.