13. Jákob u Lábana.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 103,10: Hospodin s námi nenakládá podle našich hříchů. Neodplacuje nám podle našich nepravostí.

Čtení:

Genesis 28. Celé. 22 veršů.

Postup:

1)
Boží ochrana na Jákobově cestě. Musel projít trpkými životními zkušenostmi. Ukázaly mu ošklivost jeho vlastního jednání. Dlouhá cesta, než se z podvodníka, gaunera a lstivého křiváka stal Izrael, Boží bojovník.
2)
Cesta. Vidět to prozaicky. Sám. Nejistota v noci. Lupiči jsou ochotni zamordovat člověka pro pár šupů. Zvěř. Bezvodá poušť. Pěšky. Damašek. 200 kilometrů pouští do oazy Palmyry. Dalších 200 kilometrů pouští do Cháran.
3)
Bethel. Noc. Kámen pod hlavou. Svatyně pohanů. Azyl. Útočištné místo. Ochrana pohanských božstev.
a)
Sen. Žebřík. Do nebe. Andělé vystupují a sestupují. Připomíná to babylonskou věž. Cestoval, směřoval do Babylonie.
b)
Boží hlas. Vrátí se zpět. Z jeho potomků bude spasitel.
c)
Ráno. Kámen polil olejem. Zasvěcení. Slib. Po návratu postaví oltář Hospodinu.
d)
Poznámka: Uprchlík s sebou má olej. Nezbytnost kvůli slunci. Lidé v žáru slunce běžně používají různé opalovací krémy.
4)
Bet-el.
a)
Boží dům. Hospodin je všude. I tam, kde měli údajně vládnout pohanští bohové.
b)
Poznámka: Po roce 380 vydal římský císař Theodosios svůj pověstný dekret. Pohanské svatyně se přes noc staly křesťanskými. Křesťanství se stalo státním náboženstvím. Prakticky se křesťanství stalo státní ideologií.
5)
Před Cháran. Studna. Jákob se doptává na Lábana. Pastýři. Neodvalí kámen ze studny dřív, než přijdou všichni. Nedostatek vody. Upozornili: Přichází Ráchel. Dcera Lábana. Pastýřka.
a)
Ráchel uvedla Jákoba do domu otce Lábana. Pracovitý Jákob. Lában mu nabídl mzdu. 7 let sloužit za Ráchel. Lában očidil Jákoba. Nehezká Lia, starší, zůstávala na ocet. Závoj. Svatební noc. Podstrčil ji místo ráchel. Dalších 7 let. Věrná romantická láska.
b)
Nejapné výmluvy Lábana: Poukaz na zvyk: provdat nejprve starší dceru. Jákob měl příležitost poznat, jak chutná podvod.
6)
Dvě ženy. Plus ještě jejich 2 služky, otrokyně. Tedy celkem měl Jákob 4 ženy. Mnohoženství bylo tehdy obvyklé.
a)
Bylo více žen nežli mužů.
b)
Méně práce pro ženy v domácnosti. Těžkou práci konaly tehdy ženy.
c)
Muži se vraždili ve válkách.
d)
Dlouhé kojení dětí, až 3 roky.
7)
Další léta u Lábana. Odměna v části dobytka. Lában šidí Jákoba jak může. Dře svého zetě. Poměry ve věřící rodině.
8)
20 let. Jákob zbohatl. Volové, ovce, kozy, velbloudi.
Poznámka: V době, do které se tradičně umisťuje Jákob do historie, nebyli velbloudi ještě domestikováni. Domestikace velbloudů nastala kolem roku 1000 ante.
9)
Celkem 12 synů: ruben. Simeon. Lévi. Juda. Dan. Neftalín. Gád. Aser. Izachar. Zabulon. Josef. Benjamin. Dcera Dina.
10)
Útěk od Lábana. Jeho synové mu záviděli. Švagři. Reminiscence. Abraham a Lot. Rozchod. Jenže: zde útěk. Bez domluvy. Lában ho nechtěl pustit. Jákob byl výhodný pracant.
a)
Pronásledování. Lában byl zastaven a usměrněn PB ve snu. Nakonec Lában propustil Jákoba s požehnáním. Dobré rozloučení.
b)
Požehnání v blízkosti Jákoba. Hraje to velkou roli.
1.
Jákob lstivě vymámil požehnání od slepého otce Izáka, které náleželo (patřilo) bratru Ezauovi.
2.
Lában žehná Jákobovi při rozchodu.
3.
Jákobův zápas u potoka Jabok. Jákob žádá od Boha požehnání. Svým způsobem toto požehnání na Bohu vymámil.
11)
Jákob na vlastní kůži poznal, jaké to je, když je člověk oklamán a oklamáván. Zažil to na vlastní kůži a nemohl se příliš bránit. Nacházel se v závislém postavení. Bylo mu to jistě k dobrému.
a)
Aby to zkusil a něco si uvědomil. Jak to chutná.
b)
Člověk může (má šanci) pochopit vážnost svého hříchu. Jinak si člověk hřích mnohdy ani neuvědomuje.
12)
Dvojženství. Tehdy dovoleno. Jákob měl celkem 4 ženy, s nimi měl děti. Otrokyně manželek. Křesťanství: přísné jednoženství. Jde o plné, hluboké porozumění v manželství.

Poznámky:

1)
Složitá situace. Vina, osobní. Navíc k tomu: Vnější okolnosti, které na člověka dolehnou. Lavina. Řetěz. Řetězová reakce.
a)
Izák.
1.
Stáří. Slepota. Možná čeká s požehnáním příliš dlouho. Ale tak to bývalo běžné, až ke konci života. On ale stejně žil ještě pěknou řádku let dál.
2.
Kdyby předal požehnání prvorozenému dřív, mohl možná předejít mnoha problémům.
3.
Na druhé straně však mohly mnohé problémy vzniknout. A třeba horší. Kdo ví. V historii totiž neplatí žádné kdyby.
b)
Rebeka. Intrikuje v rodině.
c)
Jákob. Lstivost. Podvod. Využil situace a z unaveného Ezaua vylákal prvorozenství. Necitelně obelstil nevidomého otce.
d)
Ezau. Neřekl, že prodal prvorozenství. Bylo to stejně neplatné, vylákáno v tísni. Ale ani Jákob se svou koupí nikde neoháněl ve svých údajně právních nárocích. Bible i jinde hodnotí Jákobův čin jako lest a podvod.
2)
Boží ochrana pro Jákoba.
a)
Protože byl vyvolen. Tedy: Koná víc než darebačiny už jako vyvolený? Kde mu bylo vlastně odpuštěno? Tím, že se později držel boha. Např.: Genesis 32, zápas ve Fanuel.
b)
My. Klademe podle farářů mnohé nespravedlivé, nesprávné a neoprávněné otázky. Přece máme vidět Boží jednání s lidstvem. PB má právo na svůj výběr. Může si vybrat skupinu nebo jednotlivce. Koho chce. Ať je jakýkoli, ať dělá a koná cokoliv.
1.
PB si sám řídí svou linii spásy. A vůbec. Co činí Bůh, vše dobré jest. Genesis 22. PB nařídil Abrahamovi, aby obětoval Izáka. PB na to má právo, že ano? Ví, proč to po člověku chce. Pak Bůh změnil svůj názor a Abraham nemusel Izáka obětovat.
2.
A zase nemá nikdo z lidí právo do toho PB mluvit. Jak on ráčí, tak vše kráčí. My lidé všemu nerozumíme. Musíme se sklonit před tajemstvím, že ano?
3.
Ale mohli bychom také víc přemýšlet a nemuseli bychom se bát oprávněně dotírajících otázek. A bylo by záhodno, aspoň pro faráře, hlouběji studovat bibli.
4.
Pak by se zjistilo, že v bibli je i jiná odpověď, než jakou asi kvůli pohodlí tak ráda předkládá nepřemýšlející církev. A ta odpověď se dá najít už ve SZ. Jen se např. Nebát tzv. Historie.
c)
NZ. Vyvolenijsou všichni. Všichni jsou pozváni.
1.
JK vybízí: kažte evangelium všem, po celém světě.
2.
Pavel: V JK není ani Žid, ani Řek. Ani muž, ani žena. Ani svobodný, ani otrok. Boží požehnání stačí pro všechny jeho syny a dcery.
3.
Kb je natolik bohaté, že se Boží rodina na této zemi nebude muset hádat a dohadovat, aby snad někdo nedostal o trochu víc. Stačí pro všechny, dostane se na všechny.
3)
Bethel. Schody do nebe. Opak babylonské věže. Tam jde člověk nahoru. Bethel. Záležitost Božích andělů. Sestupují dolů. Boží kondescendence. Boží sklánění se. JK. Boží příklon ke člověku. Inkarnace. Bůh se stal člověkem. Podaná ruka Jákobovi.
4)
Láska jak hrom.
a)
Celkem 14 let neplacené práce pro (za) Ráchel.
b)
Láska je ochotná k oběti.
c)
Neměl nic. Kdyby měl peníze, měl by to snazší a nemusel by tak dlouho čekat v celibátu.
d)
Čekání je odříkání. Jak se zdá, asi to vydrželi oba.
e)
Možná pravděpodobnost:
1.
Mohla se udělat svatba a pak dodatečně 7 let splácet.
2.
Když mu ale povedený tchán ve svatební noc podstrčil starší dceru Liu, měl před sebou Jákob výhled zadluženosti na 14 let.
3.
V dnešní době jsou někteří lidé též zadlužení na desetiletí, někdy dokonce na doživotí. Např. Kvůli bytu. Kvůli ženě rovněž, za určitých okolností, např. Když ta žena rozfofruje majetek muže.
5)
Láska v manželství.
a)
Příklad konkrétního života.
1.
Zvýšený nápor na lásku tam, kde jsou zvýšené obtíže, např.: Nemoc. Postižení v rodině. Finanční nedostatek. Ošetřování někoho po léta. Ztížené podmínky života a nedostatek. Větší nároky na vytrvalost a věrnost.
2.
Neodtažitý příklad ze života: věrnost.
b)
Knihy a filmy předkládají dostatek záporných příkladů. Ale v případě kladném to obyčejně bývá přitaženo hodně za vlasy. Mnohé se idealisuje a romantisuje.
c)
Umění: Dívat se kolem sebe a vidět řadu dobrých příkladů. Není jich zas tak málo, jak by se leckterému skeptikovi mohlo zdát.
d)
Láska není jen sex a erotika. Není to jen cit, ale i rozum a vůle. K tomu lze přičíst i solidaritu a věrnost.
e)
Křesťanské důrazy. Odpovědnost před bohem. Ale do života, i věřícího člověka, zasahuje i okolí církve.
6)
Velbloud. Domestikován nejdřív až 1200. Pravděpodobnější: až kolem 1000 Ante.
a)
Redakce bible. Doplnili ty velbloudy.
b)
Příběhy praotců. Obdoba doby soudců. Postupné pronikání do Kanánu. Zmínka o velbloudech je např. U Abrahama a u Madiánců.
7)
Boží zásah u Lábana.
a)
Věřil také v Hospodina.
b)
Až noc před setkáním s prchajícím Jákobem. PB nasměroval Lábana, aby se se svým zetěm rozešel v dobrém.
c)
PB nemusí s člověkem jednat každý den. Ponechává člověku samostatnost. Nevede člověka za ručičku, netahá nás našpagátě jako loutku. Mimořádné okamžiky, zářezy v životě. Člověk pochopí a pozná, že PB promluvil a že něco chce.
8)
Text.
a)
Představit si, jak by to s námi dopadalo, kdyby PB s námi jednal podle našich hříchů.
b)
JK. Oběť za nás. Drahé milosrdenství. Draze za to zaplatil JK. Doplatil na to svým životem.
c)
Naše prosba o odpuštění. JK to platí. Předpoklady nového života.
9)
Vyvolení Jákoba.
a)
Boží rozhodnutí. Nevíme proč.
b)
Evidentně se tak děje bez zásluh Jákoba. Lstivý. Podvodník. Jednal proti Boží vůli, proti desateru.O nějakých zásluhách nelze mluvit.
c)
Druhorozený. Napříč lidským předpokladům.
d)
Jákobovo lidské úsilí o požehnání.
1.
I z jeho dalšího života je nad slunce jasnější, že mu zdaleka vůbec nešlo o duchovní hodnoty spojené s požehnáním.
2.
Obyčejný uchvatitel myslící jen na pozemské hodnoty.
3.
Metoda postupu za získání prvorozenství: více než problematická.
e)
Člověk musí chtít získat Boží vyvolení. Mít zájem. Krásná farářská fráze. Přesněji: Faráři myslí na přijetí toho, co PB nabízí. Nejde o to, aby si člověk lidsky vydobyl od PB to, co si usmyslí a co se mu zlíbí.
1.
Když Jákob má v Bethel sen, vidí schody babylonského zikuratu. Tam v Babyloně se lidé zdola drali nahoru k bohu, aby se ho zmocnili a přiměli ho sloužit lidským záměrům.
2.
Jákob si uvědomil, že na schody nemůže. Tam jsou Boží poslové sestupující od Boha k lidem.
f)
Ezau. Faráři o něm: Nezájem do určité chvíle o prvorozenství. Pak si to ale rozmyslel. Ale bylo už pozdě. Odtud plyne i varování pro nás. I pro nás může být jednou pozdě.
1.
Člověk není dlouho ochoten přijmout evangelium a věřit. Ale někdy už nemusí být ani schopen, např. V nemoci a stáří. Útlum opiáty v bolestech a utrpení. Člověk je změněn užíváním léků.
2.
Dotažené varování je samozřejmě správné a interpretačně vtipné a úderné. Ale premisa je založena na farářských pomluvách a kurzschlussech.
g)
Jestliže vyvolení prvorozenství získává Jákob, pak je Ezau ztrácí. Je to na jeho úkor.
1.
Faktem ovšem je, že Ezaua faráři nedávají jako příklad sebeobětovné kristovské lásky.
2.
V žádném případě neztrácí Ezau své prvorozenství dobrovolně z nějaké velké či dokonce nadměrné lásky k bratříčkovi Jákobovi.
10)
Bethel.
a)
Jákob se zastavil na pohanském místě, aby tam v noci našel azyl. Vidění na cestě do Babylonie. Věž lidské pýchy. Pyšný nemusí být jen pohan a bezbožník. Záměr: Varovat Jákoba. Bůh sestupuje.
b)
Abraham vyšel z jižní Babylonie, ze stínu věží lidské pýchy, aby v poslušnosti Hospodina odešel do nové země.
1.
Zastavil se v Cháran, na půl cesty.
2.
PB ho musel znovu popostrčit, aby pokračoval dál.
c)
Jákob se vrací. Návrat zpět. Minulost přitahuje.
11)
Návrat Jákoba do Babylonie. Pohanská minulost přitahuje.
a)
Příbuzní v Cháran. Věří v Hospodina. Udrželisvou víru v Hospodina i ve stínu zikuratů. Řečeno obrazně, v Cháran žádný zikurat nestál.
b)
Jákobova matka Rebeka pocházela z Cháran.
c)
Jákob si vzal své 2 věřící ženy rovněž z Cháran. Ráchel a Lia.
d)
Balám. Věštec.
1.
Je pozván moabským králem Balákem, aby proklel Izraele, když Izrael putoval na poušti.
2.
Ke slovu se tlačí i pohanská minulost, i když Balám to, jak se zdá, umí i s Hospodinem a snaží se to s ním nějak po pohansku skoulet. Jde mu o Balákovo zlato.
e)
Doba králů. Babylon se dere do Izraele nejen nábožensky, pohansky, ale i mocensky, vojensky.
f)
Zajetí Izraele.
1.
Asyrské zajetí se týká Severoizraelců. Judejci byli odvedeni do zajetí Babyloňany.
2.
Vina. Trest. Selhání. Důsledky nepředloženého jednání Izraelských, neposlušnosti Boží vůle i v sociální oblasti. Důsledkem je narušení sociální rovnováhy, solidarity a jednoty v Izraeli. Od každého trochu a něco.
3.
Zajetím jsou Izraelci doslova vrženi zpět do pohanské minulosti.
4.
Stává se však něco překvapivého a překvapujícího. Kdysi Abraham odešel pryč z Babylonie, aby zachoval svou víru v Hospodina. Teď se tam jeho potomci vracejí, i když jako zbídačení zajatci.
5.
Ale oni ku podivu zachovávají víru v Hospodina v pohanském prostředí.
6.
Nestydí se za svou jinakost jako věřící v Hospodina. Vyznávají Hospodina, i když na sobě nesou důsledky své viny. Jsou nesmazatelně lidem zvláštním a vyvoleným. Vzpamatovávají se.
7.
Rozpoznávají: Hospodin je Pánem všude. Hospodinova je všecka země.
g)
Návrat ze zajetí.
1.
Nový počátek, nový život. I Jákob se vrátil, v malém, s hrstkou lidí. Izrael je předznamenán jako poutníci na této zemi, příchozí a hosté.
2.
Jsou v tomto konec konců obrazem všech lidí. Náš pobyt na této zemi je opravdu jen dočasný, v lepším případě pár desetiletí.
h)
Izaiáš 2. Micheáš 4. Vidění, zaslíbení: Pohanské národy se pohrnou na Sion, k Hospodinu.
i)
Matouš 2. Mudrci při narození JK.
1.
Přišli od východu slunce, asi z Babylonie. Přicházejí do Izraele, aby se poklonili narozenému spasiteli, malému dítěti ve chlévě, na němž zatím není vidět vůbec nic královského a slavného. Mají obrovskou víru.
2.
Východní strana byla ve starověku pokládána za rajskou stranu. Srovnej: Kain odešel na východ, najít jiný, lepší ráj. Snad odlesk skutečnosti poznání: Velké (pohádkové) země na východě: Persie. Indie. Čína.
j)
Matouš 28. JK: Jděte do celého světa a kažte evangelium všude.
12)
Egypt a Babylon.
a)
Žalm 121. Božstva Slunce a Měsíc.
b)
Měsíc. Symbol Babylona. Osud. Astrologie. Svázanost lidského života s nebeskými silami, mocnostmi.
c)
Slunce. Symbol Egypta. Sensualismus. Úrodnost Nilu. Životodárné Slunce.
13)
Poutník ve starověku. Bez právní ochrany. Kdo neměl na osobní ochranku, byl chudák v riziku, že přijde o život a o to málo, co měl. Častý jev: Poutník zabit, oloupen, prodán do otroctví.
14)
Bethel.
a)
Stará pohanská svatyně. Místo azylu. Právo azylu. Ochrana pro člověka s čistým svědomím a pro toho, kdo neměl na osobní ochranku.
1.
Zde měly pro některé lidi pohanské pověry kladný přínos. Strach jiných před mstou božstev.
2.
Pokud by se tam uchýlil člověk s nečistým svědomím, bude v noci zničen démony.
b)
Jákob. Věří v Hospodina. Nebojí se model, ale lidí. Boží zjevení i na pohanském místě. Bůh je pánem všude.
c)
Pavel v Efezu. Večer kázal v sále, kde se přes den přednášela řecká pohanská filozofie.
15)
Udělať sa na hlúpú stranu.
a)
Lában asi znal toto valašské úsloví. Tvářil se jako by nic, když místo Ráchel podstrčil Jákobovi Starší Liu, kterou Jákob nemiloval. Prý je u nich ten zvyk, že se nejprve má provdat starší dcera.
b)
Nejen v tomto případě, ale stále a pořád dopadal Jákob u svého strýce a tchána jako v setkání s hubkou-dřevomorkou.
16)
Možná udivující: Jákob miloval Ráchel a nemiloval Liu. Přitom Lia dala Jákobovi polovinu synů. Inu, v noci se možná některé věci vidí jinak.
17)
Kámen pod hlavou.
a)
V pohanské svatyni v Bethel Jákob ulehl a měl pod hlavou kámen. Ne že by toužil mít tvrdý polštář. Oltářní kámen pro pohanské modláře. Když se ho dotýkal, vztahovalo se na něj právo azylu.
b)
Obdoba později v Izraeli: Chytit se rohu oltáře. Tam byl uprchlík v bezpečí, u oltáře se nezabíjelo. Ale pokud byl zájem azylanta u rohu oltáře v chrámě zabít, tak ho od oltáře odtrhli a vyvedli ven a utratili ho kousek od chrámu.
c)
Ve středověku se také mnozí zachraňovali v chrámu Páně, v kostele. Ale nejen ve středověku se leckdy uskutečnil krvavý masakr i v chrámu Páně.
18)
Podvést slepce.
a)
Napálit ho. Oklamat ho.
b)
Ve starověku to bylo pokládáno za zvlášť nemravné. Samo o sobě. Natož k tomu ještě vlastního otce. To bylo silné kafe i pro pohany, natož ve věřící rodině.
c)
Podvést rodiče. Tehdy to bylo pokládáno za velmi nemorální.
19)
Bersabé. Nejjižnější místo Izraele. Zrovna tam pobýval Izák. Bethel. Střed země. Požehnání: Země bude Jákobovi patřit kol dokola, na všechny strany. Hospodinova je země i plnost její. Celý svět, i ti, kdo ho obývají.
20)
Podivné mlčení.
a)
Jákob a Ezau nadměrně nemluví.
b)
Mlčí se o vině, o otázce viny.
c)
Mluvení Jákoba k Ezau: jen pro dělání podvodu.
d)
Ezau promluvil k otci Izákovi,jen když úpěnlivě žádal o požehnání, už po Jákobově podvodu.
e)
Jákob i Ezau mlčí o scémě kolem čočky a prodeje prvorozenství. Oba to zamlčí.
f)
Rebeka mluví: K Jákobovi, jak podvést slepého otce Izáka. Navádí ho. Vlastní matka podporuje jednoho syna proti druhému a proti otci.
21)
Návrat věřících do Babylonie.
a)
Blíž zpět k pohanství.
b)
Když jim teče do bot. Krize vztahů v rodině věřících. Pomoc se hledá zpět v pohanském prostředí. Mimo intenzivní zbožnost.
c)
Jákob se zpronevěřil ve víře. Selhal. Člověka to hodí zpět k dřívějšímu životu bez Boha.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.