11. Izákova ženitba. Genesis 24.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Přísloví: Ženu statečnou kdo nalezne. Její cena je nad zlato a nad perly.
Přísloví 31,30: Oklamavatelná je příjemnost a marná krása. (pomíjiitelná, pomíjivá). Žena, která se bojí Hospodina, ta chválena bude.

Čtení:

Žalm 45. (18 veršů).

Postup:

1)
Cháran. Náchor. Bratr Abrahama. Syn Batuel. Dcera Rebeka.
a)
Smrt Sáry. Koho si vezme Izák. Pohanské okolí. Abraham má zájem na věřící ženě pro syna Izáka.
b)
Jak se zdá, izák je v tomto směru značně pasivní. Už má 40 let a je zatím stále svobodný.
2)
Ženy, možné manželky: Na úrovni, bohaté.
a)
Krásné.
b)
Příbuzenské zázemí, když by se Izák vhodně oženil. Hodně to znamenalo. Mohl zapadnout mezi Kanánce.
c)
Víra v Hospodina. Nade vše předchozí.
3)
Eliezer. Nejvěrnější služebník. Abraham po něm žádal přísahu, aby si Izák nevzal pohanku. Poslán do cháran pro věřící nevěstu. Přestárlý. Přece tam Abraham nepošle nějakého mladíka.
4)
Cháran. 500 kilometrů. Do Damašku 100, do Palmyry 200, pak už jen 200. Poušť. 30-40 kilometrů denně. 10 velbloudů. Lze předpokládat, že Eliezer potřeboval další služebníky. Sám by to nezvládl. Lupiči. Pobertové. Nebezpečí. Bouře.
5)
Večer u studně u Cháran. Za městem. Ve městě neměli pořádnou pitnou vodu.
a)
Eliezer je bez vědra. Vzácnost vody. Nebyla pro každého pobudu. Ženy. Těžká práce byla tehdy pro ženy. Nosily do města vodu. Svobodné. Svobodné a vdané se poznaly podle kroje, oblečení.
b)
Svobodné dívky (stejně jako vdané ženy) byly uzavřeny doma. Jediná příležitost, aby se muži mohli se zájmem podívat na svobodné dívky a projevit pak o ně zájem.
c)
Modlitba Eliezera. Jak poznat vhodnou ženu pro Izáka. Která umí posloužit potřebnému. Nesobecká. Nemyslí jen na sebe. Požádal postupně dívky o vodu k napití. Viděly, poutník, unaven, plahočil se přes poušť.
d)
Dívky: Co si ten dědek o nás myslí.
e)
Jenže ten dědek měl 10 velbloudů s nákladem.
f)
Rebeka. Ochotna posloužit cizímu, neznámému potřebnému člověku. Voda je pro život důležitá.
g)
Sama nabídla, že dá vodu i velbloudům. 10 velbloudů. 200 kilometrů cesta pouští. Hodně vypijí. Mnohokrát tahala vodu ze studny. Natahala se dost těžkého vědra, pro cizího člověka. Lila vodu do koryta, z něhož obvykle pily ovce.
h)
Krása. Zručnost. Ochota. Eliezer jí hned dal dva zlaté náramky. Dosti slušná mzda za vodu. Dar je závazek. Čeká se víc. Asi při řeči zjistil, o koho jde. Příbuzenstvo Abrahama. Věřící, proto má soucit a cit pro druhé.
i)
Pozvám do domu Batuele. Možná proto ty náramky. Sdělil, proč přišel. Otec Batuel a bratr Lában: pokud bude Rebeka chtít. Je to věc od Hospodina, věc víry. Rebeka též klade důraz na víru.
6)
Rebeka se rozhodla odejít za Izákem. Požehnání od otce. Cesta z domu, navždy. Tehdy nebyla auta a letadla. Dokonce ani pořádné cesty ne. Velká vzdálenost.
7)
Izák vyhlížel. Nevěsta, kterou předtím neviděl. Rozhodující je pro něj víra.
a)
V určitém slova smyslu je každá žena stejná. Záleží na duchovní oblasti. Priorita víry pro Izáka i pro Rebeku. Překlenou se snadněji a lehčeji jiné oblasti, i kdyby něco pochybělo.
b)
Ale: Bohatá. Krásná. Soucítící. Izák měl rovněž všechny tyto předpoklady. Navíc oba: víra. JK: Hledat nejprve KB, to ostatní bude přidáno. Hledat ve víře a naději.
c)
Ale zde: Oba to skutečně hledali. Ale už předtím (předem) měli to přidané. Jaksi měli přidáno to, co (by) mělo být přidáno až potom.
d)
Ale: JK neříká, že až potom. Současně je to také možné. Pochopení dopředu: Když si člověk vděčně uvědomí, že má zajištěný život, pozvedá vděčně srdce k Bohu.
e)
Ale: Co když je člověk nuzák a nevyniká v kráse? Může mít soucit jaký chce.Může druhému sloužit. Bývá to přijímáno jako samozřejmost. Jinak řečeno: Když to přidané je už na začátku, je člověk i lidsky, světsky ve výhodě.
f)
Evangelium, zvěst bible, se pak jeví jako vhodné učení a ideologie pro zajištěné. S otroky se nepočítá ani u izraelských praotců. Společenství víry mezi sobě rovnými, ale mezi sobě rovnými zajištěnými, poměrně velmi dobře zajištěnými.
g)
Když jsou ti zajištění, s nimiž se počítá, v tísni, jako v případě podobenství o milosrdném Samaritánu, mají si pomoci. Určitá parta lidí, kteří se už kousek posunuli na společenském žebříčku, ale chtějí se vyšvihnout ještě o kousek výš. Pochopitelně.
h)
Jako ideologický nástroj pro pohodu jejich života jim má posloužit evangelium a církev.
i)
Řečeno a vyjádřeno moderněji: Rizikem pro církev je, že se stane po výtce záležitostí především a ponejvíce zajištěné střední vrstvy.
j)
Církev se pak dostává do rizika, že se stane spolkem (nikoliv společenstvím) dobře situovaných a zajištěných, schopných a ochotných platit.
8)
Smrt Abrahama. Pohřben v Machpelach. Jako Sára. Izák jde ve šlépějích rodičů. Víra. Vzácné v každé době. Pokračování rodu a víry. Tradice. Dobré předpoklady dobré tradice. Ne vždy je to samozřejmé.

Poznámky:

1)
U studny.
a)
Nedostatek vody. Dívky. Kolik mohly unést? Snad nanejvýš 20 litrů. Pitná voda. Na mytí moc nezbylo. Tehdy to s tím mytím moc nepřeháněli. Šlo jen o prach a pot.
b)
Dojem: Dívky bohaté. Ne otrokyně. Proč nechodili otroci, bylo jich tehdy jako smetí. Snad společenská záležitost, příležitost, aby si je muži okoukli a pak se o ně ucházely?
c)
Dva zlaté náramky. To se nedává jen tak za pár věder vody. Jistě rozhovor. Koupil si pozvání do domu. Kladné předznamenání, aby s ním šla za Izákem.
d)
Rebeka. Viděla poutníka s 10 velbloudy. Nebyl to pán z nemanic. Kdo ví, jestli by posloužila bezdomovci. Milosrdný Samaritán. Posloužil člověku v tísni ze stejné branže.
e)
Rebeka: Klady: Krása. Bohatá. Ochotná pomoci.
a)
Co kdyby jí něco z toho chybělo?
b)
Dobré předpoklady pro manželství: Tyto 3 zmíněné věci.
c)
Později přistoupilo: Víra v Hospodina, ochota vzít si věřícího Izáka, i když ho ani neviděla a pro vzdálenost už nikdy v životě neuvidí své rodiče.
2)
Otec a bratr souhlasí, aby Rebeka odešla s Eliezerem a provdala se za Izáka s podmínkou, že bude souhlasit.
a)
Něco neobvyklého v tehdejší době. Tehdy do svatby nevěsta neměla co mluvit. Za koho ji provdali, toho se stala manželkou.
b)
Dojem: Víra přece jenom kladně poznamenává mezilidské vztahy a kultivuje způsoby života.
3)
Manželství dnes. Rozumět si. Porozumění ve víře je pro dobré manželství podstatné. Zvláště pro manželství věřícího člověka by to mělo být samozřejmostí. Společenství víry: přínos pro manželství.
a)
Pomoc pro překonávání jiných obtíží a nedostatků. Člověk to ocení mnohdy až po létech. Někdy, až už když je sám.
b)
Zdaleka ne vždy je reálně možné, aby se brali oba věřící. Do budoucna to bude stále komplikovanější. Věřících lidí postupně ubývá. A kdyby se ženili a vdávali jen mezi sebou, tak by postupně biologicky degenerovali.
c)
I velmi mnohá manželství nevěřících jsou dobrá a velmi dobrá.
d)
Mnohá manželství věřících též procházejí krizemi a rozklady.
4)
Mládí. Dívá se obvykle víc na vnější věci. Krása. Bohatství. Libido.
a)
Rady Dospělých. Ne vždy brány vážně. Na základě zkušeností vlastního života.
b)
Když přibudou roky, člověk se víc dívá k srdci.
c)
Otázka vztahů mezi lidmi. Pokoj. Porozumění. Opora. Pomoc.
5)
Samson. Dalila. Koukal jen na krásu. Se srdcem to bylo horší. Doplatil na to. A dosti (značně) šeredně.
6)
Rebeka. Zdaleka. Bez zázemí rodových vazeb v Kanánu. To bylo tehdy velké ochuzení.
a)
Svým způsobem chudá. Věřící žena, ale ochuzení o zabezpečení v divoké zemi.
b)
Kdysi: Když si evangelík bral katoličku nebo naopak. Mnohdy to znamenalo i vydědění. Vyobcování z kontextu rodiny. Nemohl domů. Ochuzení pro velkou lásku.
7)
Cháran. Odpovědné rozhodnutí. Náklady na dobrou ženu. Stojí to za to. Investovat do odpovědného hledání. Nákladná cesta.
Riziko:
a)
Že to nevyjde při tom hledání.
b)
Že to nedopadne vždycky dobře podle přání.
8)
Osamocení. Ne vždy to v životě vyjde. Souhra okolností. Pavel. Plnost života, i když zůstal sám. JK. Pavel. Osamocený to má v životě těžší.
9)
Úvod. Příběhy bible:
a)
Těžké.
b)
Odlehčené.
c)
Zásadní postoje života. Vždy.
d)
Praktické jednání člověka. Příklady. Šíře života. Záběr.
e)
Zorný úhel: Víra.
1.
Plnost života. Do každé situace. Bohatství biblické zvěsti. Šíře biblického podání. Zahrnout celý život. Všechny oblasti. Hloubka života. Přemýšlení.
2.
Šíře. Od narození po smrt. Rozhodování. Měřítko: víra. Radosti i starosti života. Směr: Radost. Plnost. Spása. Zaslíbená země: Život s Bohem. Věčný život. Radost i vážnost. Poslední soud. Podobenství JK o svatbě: předobraz KB.
10)
Závěr. Neřešeny zdaleka všechny otázky manželství.
a)
Osamocení. Různé důvody. Nevyšlo to.
b)
Vdovy. Vdovci.
c)
Rozvod. Nevydařená manželství.
d)
Věřící a nevěřící v manželství. Těžší je to pro věřícího. Zachovat víru i manželství.
e)
Předpoklady pro porozumění v manželství. Víra: Základ života jednotlivce i manželství. Ocení se to často až po létech.
f)
Převážná manželství dnes jsou manželstvími nevěřících. Velká část z nich jsou manželstvími dobrými.
11)
čistota víry v Hospodina. Abraham: Zájem, aby si Izák nevzal pohanku. Něco držet v životě. Zásady.
a)
Abraham. Snaha v dobrém vycházet se svým okolím. Ne za cenu zapření Hospodina. Pohané respektovali Hospodina jako jednoho z bohů, boha Abrahamova.
b)
My. Naše víra. Až jak daleko chceme jít. Držet víru. Nerozmělnit víru v obecné životní filozofii. Kam vítr, tam plášť. Podstata víry: SB, Boží vůle. Důvěra v Boha.
c)
Módní trendy: cítit se dobře. Víc od církve brát než jí dávat. Odhodit staré, kteří věřili před námi. Ohled jen na sebe a na vlastní zájmy. Žádná odpovědnost za celek, církev, sbor. My, jen my správně věříme.
d)
Rozhodující je, jak se nám to hodí a jak nám to vyhovuje a co z toho máme. Vpodstatě vystrkuje růžky materielní zaměřenost i ve zbožném hávu.
12)
Hledat nejprve KB. Ostatní bude přidáno. Víra je základem života.
13)
Dívky v církvi. Mají méně možností najít si muže v církvi. Je jich v církvi víc než hochů. Církevní hoši rádi a často pokukují raději po necírkevních dívkách. Ty mají víc na hlavě, i když někdy méně v srdci.
Zachovat víru a vést rodinu k víře. Základní otázka. Na čem v životě nejvíc záleží. Stupnice hodnot.
a)
JK. Bůh. Víra.
b)
Manžel, manželka na prvém místě.
c)
Děti. Další rodina.
d)
Materielní hodnoty.
e)
Najít správnou míru, proporce. Nikoli: To nebo ono. Ale co na přednějším místě.
14)
Srovnat biblické vyprávění se situací v pohanském okolí. Víra vede lidi k tomu, aby byli aspoň o krůček dál v humanizaci života, i rodiny. Prostředí víry v Boha se dívá na mezilidské vztahy v jiném světle.
a)
Rebeka je dotázána, zda se chce provdat za Izáka, kterého nikdy neviděla. V pohanském prostředí se na něco podobného potenciální nevěsty nikdo neptal. Jednoduše za ni domluvili svatbu a basta.
b)
NZ: V JK ani muž, ani žena. Rovnost.
c)
Dnes je rovnost mužů a žen podle zákona v naprosté většině zemí. V praxi jsou žel stále mnohé problémy. Feministické hnutí má stále co dělat. Žel, i toto hnutí s krásnými ideami a ideály může zahnout na slepou nebo falešnou kolej.
d)
Pohled na ženu:
1.
U pohanů: Žena byla dobrá pro noc, k rození a výchově dětí a k práci. Lepší otrokyně. Muž si ji koupil. Formálně zaplatil rodičům za to, že ji vychovali a dodali mu ji jako pannu.
2.
Izrael: Žena je partner muže. Genesis 2: Pomoc, která by při něm byla. Společný základ víry v Hospodina. Pohled na hluboké životní otázky.
3.
Dlouho do novověku platila pověstná káčka pro ženu: Küche. Kinder. Kirche. Event. I Kleider. Kuchyň. Děti. Kostel. Event. I šaty, tedy paráda.
15)
Rozumět si. Izák si chce se svou ženou rozumět, chce s ní hovořit jako s partnerem života. Rebeka rovněž. Proto opouští rodiče a ví, že už je nikdy neuvidí.
a)
V tehdejších vzdálenostech a při nedostatečných komunikačních možnostech to totiž bylo prakticky nemožné.
b)
Námaha cesty pro muže, natož pro ženu. Poušť. Tvrdé cestovní podmínky.
16)
Tehdy nevěstu pro syna vybral otec. Jistě mohla být určitá domluva. Šlo o navázání komtaktu s jiným rodinným nebo rodovým klanem a o vzájemnou pomoc. Mladých se prostě nikdo nadměrně moc na jejich názor neptal.
17)
Dnes. Filmy průměrné (tuctové) i dobré. Aspoň (minimálně) 80 procent při komtaktu muž-žena hraje roli sex a peníze. Ve starověku to byly především ty peníze a spřízněnost rodin a rodů.
18)
Investice. Najít dobrého partnera.
a)
Stojí to za to. Jde o celý život. Rentuje se to. Např. U věřících manželství je výrazně nižší rozvodovost, větší spokojenost, soulad a soudržnost. Vyšší kvalita života.
b)
Námaha hledání. Dobrých partnerů není jako hub po dešti. Ale není jich zas tak málo.
c)
Peníze. Abraham poslal malou karavanu, 10 velbloudů, služebníky, dary. Vzdálenost: 500-800 kilometrů, podle okamžitého Abrahamova pobytu. Rizika cesty. Lupiči. Poušť. Až do Damašku byla cestou voda a pastva.
Pak následovalo 200 kilometrů pouští do oasy Palmyry. Pak opět 200 kilometrů pouští do Cháran. Denní pochod: 30-40 kilometrů. V žáru slunce kolem poledne se nedalo putovat. Zvířata spotřebovala celé hodiny na krmení, pokud byla pastva.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.