09. Zkáza Sodomy. Genesis 18-19.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Galatským 6,7: Nemylte se, Bůh nebude oklamán. Cokoli rozsíval by člověk, to bude i žíti (sklízet).

Čtení:

Genesis 18,16-33. Genesis 19,1-29.
Suspirium, verše: Žalm 1. Žalm 2: Proč se bouří národové. Žalm 23. Žalm 46.
Poslání: 1 Timoteovi 6. Kořen všeho zlého. Pak: Boj výborný bojoval jsem.

Postup:

1)
Sodoma a Gomora. Na břehu Mrtvého moře. Obyvatelé: špatnosti, nemravnosti. Sodomáři. Homosexualita. Odstrašující příklad hříšnosti. Nestydatosti. Překračovalo to běžné morální hranice tehdejší doby. Vzpoura proti Bohu. Zabíjeli a olupovali pocestné.
2)
Hosté u Abrahama. 3. Na cestě do Sodomy. Pověděli Abrahamovi o chystané zkáze Sodomy. Andělé. Přišli vyřídit boží vzkaz a vykonat Boží vůli. Zplnomocněný posel Boží. Ten, co mluvil.
a)
Abraham s ním začal mluvit jako s Hospodinem. Zájem na záchraně Lota. Modlitba. Smlouvání. Jestli by se našlo v Sodomě 50 spravedlivých, ušetřil by Hospodin město? Hospodin slíbil, že ano.
b)
Abraham stále ve smlouvající (smlouvavé) modlitbě snižuje počet těch spravedlivých. 50. 45. 40. 30. 20. 10. Spravedliví. 6 krát smlouvá. V Sodomě se nenašlo ani 10 spravedlivých. Kvůli nim by mohlo být zachráněno celé město, i s těmi hříšníky.
3)
Sodoma. Jen 2 poslové. Ulice. Hrozila jim přes noc smrt. Lot je pozval do svého domu, aby jim zachránil život. Útok na jeho dům. Nabídka dcer násilníkům venku.
a)
Vybízení k odchodu. Boží poslové chtějí zachránit Lota a jeho rodinu. Spravedliví nezahynou s bezbožníky, hříšníky. Zeťové odmítli jít.
b)
Pokud jde o Boží soud, pak jsou spravedliví zachráněni. Pokud jde jen o katastrofu, pak mohou zahynout i spravedliví.
c)
Když zahyne i spravedlivý, pak to není soud od Boha.
4)
Odchod. Nezastavovat se, neohlížet se. Až do Segor. Žena Lota. Ohlédla se. Solný sloup.
a)
Ženská zvědavost.
b)
Ztráta majetku. Nemohla se rozloučit se starým způsobem života.
c)
Škodolibost. Jak umírají a trpí sodomští hříšníci.
5)
Spálení Sodomy. Zaplavení vodou. Zbytky města lze dohledat na dně Mrtvého moře.
6)
Andělé oznamují lidem SB. Vykonávají Boží rozkazy. Věřící lidé. Proroci. Anděl: Posel. Vyslanec. Přímou boží přítomnost by lidé nesnesli. Anděl je člověk, který poslouchá PB. Vyřizuje Boží vzkaz.
7)
Boží milost. Pro 10 spravedlivých chtěl Hospodin odpustit celému městu. I hříšným lidem, i když by nečinili pokání. Bůh ale vždy zachraňuje spravedlivé. Pokud jde o Boží soud.

Poznámky:

1)
Bůh zachraňuje jediného spravedlivého, ale i ty, co jsou s ním. Najde vhodný způsob záchrany.
2)
Lot v prostředí hříchu. Nepodlehl prostředí. Chtěl bohatnout. Riziko udržení víry a čestnosti a morálky mezi zlými lidmi.
a)
Nepodlehl prostředí.
b)
I na něho se svezou důsledky za zlé činy zlých lidí kolem. Je s nimi, mezi nimi, na jedné lodi.
3)
Abraham. Zájem o Lota.
a)
Ne zášť vůči němu. Společenství víry. Doklad: modlí se za něj.
b)
My. Za koho se modlíme. Pokud se vůbec modlíme. Sympatičtí, blízcí lidé. Přátelé. Abraham se modlí za synovce. Kdo nám pomohl, koho potřebujeme. Nesympatičtí, kdo nám ublížil.
4)
Sodoma. Realita zla ve světě. Lot. Jak se zachová věřící člověk. Když už šel do Sodomy. Osobní odpovědnost. Netáhnout jha s hříšníky. Žalm 1. Suspirium.
5)
Lot zachraňuje neznámé lidi. Až později se dověděl, že to jsou Boží poslové. činí dobré s rizikem, o němž ví. Osobní statečnost Lota.
6)
My na místě Lota:
a)
Pomoc druhému. Možné potíže.
b)
Odchod. Vše opustit. Majetek. Kariéra.
c)
Odejít v důvěře v Boha a jeho sliby. Ne odchod z nezbytnosti. Abraham odešel z Ur.
1.
Abraham odešel z Babylonie, ale vzal si s sebou spoustu majetku. Stáda.
2.
Lot byl po odchodu ze Sodomy ožebračen.
7)
Anděl. člověk poslaný od boha. Ne samozvanec.
a)
Matouš 25. Cokoli jste učinili jednomu z mých nejmenších bratří. člověk, který potřebuje naši pomoc. Jako oni 2 pocestní na ulici v Sodomě. Ani se pomoci nedožadovali.
b)
Iniciativa Lota. Můžeme mít vůči němu jakékoli výhrady (oprávněné) z jeho jednání vůči Abrahamovi. Zde příkladně a iniciativně pomohl. V jeho víře byla zakodovaná láska k bližnímu a milosrdenství.
8)
Příběh o Sodomě.
a)
Nejde tolik jen o Sodomu.
b)
Jde o Lota. Jak se zachová věřící člověk.
9)
Abraham. Muž víry. Má blízko k Hospodinu. Důvěrný vztah.
10)
Lot. Jeho příběh vedle Abrahama. Sodoma. Kulisy života kolem Lota.
11)
Abraham. Chce pomoci Lotovi podruhé. Kvůli jeho záchraně chce zachránit i Sodomu, hříšné lidi. Příležitost k nápravě života. Varování.
a)
První příležitost Sodomští nevyužili, Genesis 14. Byli Abrahamem zachráněni. Dál pak žili stejně, jako by se nemetlo.
b)
Misijní svědectví. Abraham pomáhá spolubratru ve víře.
c)
Boží trpělivost se Sodomou má ovšem své meze. Dlouhé (dostatečně dlouhé) boží lhůty. Potopa: 120 let. S námi: Do konce života. Jenže nevíme, kdy ten konec přijde. Bůh nabízí milost. Jen je nutno přijít, vzít, přijmout.
12)
Modlitba Abrahama za Sodomu.
a)
Víc než jen záchrana Lota. Mohl Lota varovat. Dobré srdce Abrahama bije i pro hříšníky. Odvážná modlitba. Troufalost vůči Bohu. Modlitba za druhé.
b)
Usmlouval to na 10. Hospodin odešel od Abrahama. Nelze na bohu vynucovat svou vůli. Modlitba není prosazování vlastních zájmů. Modlitba má být v souladu s Boží vůlí.
13)
Modlitba. Důsledky pro věci světa: 10 spravedlivých, věřících. Stačí to k záchraně mnohých, i zlých.
a)
Zlí by si měli vždy pěstovat 10 spravedlivých.
b)
Boží nastavené ucho má i své meze. Hranice, co si člověk může dovolit. Modlitba není špagát na PB. Bůh je Bůh, my jsme lidé. Musel to poznat i věřící Abraham.
c)
My. Naše mnohé nevyslyšené modlibby i za druhé. Abraham: Ne modlitba o něco. Ale: když bude 10 spravedlivých. Kladný dopad i na hříšníky. Pomoc pro víru věřících. Ne pro víru vlastní.
14)
Hřích Sodomských. Nevíme přesně, oč všechno se jedná. Do nebe volající. Překročení tehdejší běžné morálky.
a)
Homosexualita. Nechtějí dcery Lota. Lot je nabízí útočníkům na jeho dům, aby si na nich zgustli.
b)
Loupež. Pocestní.
c)
Války. Již dříve. Násilnosti.
15)
Abrahamova modlitba.
a)
Víra v Boha. Důvěrný vztah. Odvaha. Smlouvání. Troufalost.
b)
Za jiné. Ne pro své věci. Vztah k jiným. Za hříšné pohany. Ne pro sebe, např. Pro peníze, majetek. Hledat nejprve KB, ostatní bude přidáno. Byznys religion. Pohané: do ut des.
c)
Průběh modlitby. Smlouvání. Troufalost. Odvážná modlitba. 6 krát smlouvá.
d)
PB řekl dost. Odešel. Ochota vyhovět do určité míry. Až po 10. Zachránit hříšné pro 10 věřících, že tam jsou. Jen proto, že tam vůbec jsou. Šance pro svět. Sůl země. Boží Dost. Meze Boží trpělivosti i s Abrahamem.
e)
My. Naše modlitby. Napojit se na Boží vůli.
1.
Ne vyděračství. Ne tahání za špagát. Pokora.
2.
Bůh řekne své dost třeba tak, že nevyslyší modlitbu ani za druhé. člověče, zabrzdi. Vše má své meze.
3.
My nemůžeme předělávat Boží plány. Ale PB je ochoten něco změnit. Záleží na našich modlitbách. PB si nenechá do svých věcí mluvit.
f)
Dialektické napětí:
1.
Modlitba ovlivňuje Boží jednání.
2.
Ne vyděračství.
3.
Správná modlitba: Napojit se na Boží vůli. Buď vůle tvá.
16)
Hřích Sodomských:
a)
Homosexualita. Mravnost.
b)
Násilnictví. Vraždy. Války.
17)
JK. Betsajda. Korozajm. Slyšeli jeho slova, neposlechli, nečinili pokání. Sodomským bude lehčeji na posledním soudu. My. Jak nám bude na posledním soudu. Slyšíme SB. Otázka naslouchání a poslouchání. Známe bibli.
18)
Abraham se modlí za Lota, který mu ublížil. Ale byl to věřící člověk v Sodomě.
19)
Lot. Rekapitulace.
a)
Šel s Abrahamem. Cháran. Kanán. Egypt.
b)
Odchod Lota do Sodomy.
1.
Chtivost majetku. Kořen všeho zlého je milování peněz.
2.
Přehozená výhybka. Vlak se rozjede. Chvíli jedou dva vlaky vedle sebe stejným směrem. Pak se začnou od sebe vzdalovat. Postupně se projevují důsledky určitého rozhodnutí.
3.
Nalít si jako faráři čisté víno. Nebourat lidem zaběhnutou představu. Lot si totiž vybral jednu z nabízených variant. Nabídl to ale Abraham. Kdyby Lot nešel do údolí Jordánu, ale do hebronské pahorkatiny, šel by dolů Abraham.
c)
Abraham zachraňuje Lota. Válka. Varování. Genesis 14.
d)
Lot zachraňuje cizí poutníky. Později se ukázalo, že zachránil vlastně Boží posly. Riziko. Násilnictví Sodomských. Ale kdyby nezachránil ty neznámé poutníky, zahynul by se Sodomskými.
e)
Lot je zachráněn. Žalostný konec. Neunesl krach. Spustil se s vlastními dcerami. Po záchraně života se mu otevírá naděje nového začátku. Nebyl schopen vyrovnat se s minulostí. Nebyl schopen aktivně vykročit do budoucnosti. Bilanční selhání.
1.
Genesis 14. Abram vysvobodil Lota a Sodomské. Je unaven po namáhavých pochodech a po bojích. I po dobře vykonané práci a úspěšně dokončeném díle je člověk unaven a potřebuje povzbuzení. Kněz Melchisedech podržel Abrama ve chvíli únavy.
2.
Lot neměl poblíž žádného Melchisedecha. Krom toho: Lot pozbyl všecko, majetek i manželku. Zůstaly mu jen 2 dcery. Nikde v bibli není ani zmínka, že by v této těžké chvíli Lotovi pomohl Abraham nebo někdo jiný.
3.
Obdoba Joba. Ten též všecko ztratil. Jenže měl poblíž 4 věrné přátele, kteří s ním věrně a ochotně pobývali i na jeho smetišti, ve vyřazenosti a ve stínu někdejšího společenského postavení.
4.
I Lot se dostal do postavení života ve stínu na odvrácené straně sice nikoli Měsíce, ale sluncem ozářené a prozářené lidské společnosti.
5.
Po lidsku viděno a hodnoceno: Ani se Lotovi nedivíme, že ztratil odvahu do dalšího života a že nehledá patřičná východiska.
6.
Zkušenosti řady lidí: Dobře zvládnou vypětí i velké a dlouhodobé námahy. Úspěšně něco vykonají.
7.
Pak ale dojde leckdy ke zhroucení nebo k ochabnutí sil. Při nejmenším může nastat pokušení úlevného záslužného odpočinku na vavřínech skutečných, fiktivních nebo virtuálních.
8.
Genesis 9. Noe po potopě. Žalostně klesl. Otevírá se mu nový život. Nezvládl situaci.
9.
Lot. Alkohol jako Noe. Navíc: Hříčkou vlastních dcer. Stín na původu Moabu a Amonu. Příbuzní Izraele.
f)
Cesta věřícího člověka může končit i takto žalostně. Varování. Dát si říci od SB.
1.
Lot je vystaven většímu náporu než Abraham. Na Noeho to také dolehlo. Oba přestáli velké nebezpečí a riziko. I Abram. Jenže jedině Abram se setkal s Melchisedechem.
2.
Kdo stojíš, hleď, abys nepadl. Pokora. Nenadýmat se.
g)
Přestálé vypětí:
1.
Infarkt.
2.
Alkohol: Noe. Lot.
3.
Abraham, Genesis 14. Melchisedech. Posila duchovní i tělesná. Podržel ho.
4.
Únava. Eliáš, poušť. Oréb. Po vítězství na Karmeli.
5.
Pokušení JK na poušti. Srovnej Matouš 4 a Lukáš 4. Andělé přisluhují JK, posilují ho po vítězném vypětí s pokušitelem.
20)
Zkáza Sodomy. Nabito příběhy a myšlenkami. Číst bibli. Co to říká nám. JK: Hledejte a naleznete.
21)
Hřích Sodomy. Homosexualita. Z rozežranosti. Mravní zvrhlost. Násilnictví. Vůči poutníkům. Podání bible je takové, jaké je. Tedy dobové. Není důvod to nekkonstatovat bez ohledu na to, co o homosexualitě říká moderní poznání.
22)
Rozpaky nad Abrahamovou modlitbou.
a)
Zachránit velmi hříšné lidi.
b)
Ojedinělý způsob modlitby v bibli. Smlouvání. Troufalost vůči Bohu. Pokoušení Boží trpělivosti. I když je obsažena prosba za druhé. Respektovat konkrétnost situace.
c)
Mojžíš na poušti se jednou rovněž modlí velmi smlouvavě a vemlouvavě, když prosí za hříšný izraelský lid.
23)
Násilnictví Sodomských. Lot má spolupodíl na jejich konání, nepřímo. Vyšší životní úroveň v Sodomě. Užitek ze zlého, které konali. Musí pak ale nést i důsledky.
a)
První a druhý svět. Užitek ze třetího světa. I když se na tom jedinec nepodílí, má z toho užitek. Nepřímá podoba užitku.
b)
Nacisté. Jejich děti mají výhody z nakradeného majetku. Samy nedělaly nic zlého, jen zdědily. Tuneláři a různí piráti v rukavičkách. Zajistí svým potomkům majetky.
c)
Běloši v Americe.
1.
Vzali Indiánům zemi a vybili je. Jejich potomci z toho mají výhody.
2.
Potomci násilníků si žijí zajištěně, zatím co potomci obětí jsou buď v rezervacích nebo v chudobě či jinak na okraji společnosti přímo v zemi, která jim kdysi patřila, ale už nepatří.
d)
Různí piráti, kteří připravili jiné o výsledky jejich práce. Jejich potomci už jsou třeba osobně hodní a poctiví, i když na zděděném neutrálním majetku lpí třeba hodně krve.
24)
Text. Nelze oklamat Boha.
a)
Dva páni: Bůh a mamon. Nelze to obé neproblematicky poctivě skloubit. Velbloud uchem jehly neprojde. Na to můžeme vzít jed.
b)
Bohatý se těžko dostane do KB. Možnost spasení: nemožné u lidí. Každý z nás je bohatší než potřebujeme k základnímu uhájení života.
25)
Mojžíšova modlitba na poušti za tvrdošíjný a hřešící lid tvrdé šíje. Mění Boží plány, úmysly, záměry. Hospodin chtěl vyhladit lid a začít znovu s Mojžíšem a jeho potomky.
26)
Čtyři okruhy sledování.
a)
Sodoma. Hříšní lidé. Svět.
b)
Lot. Udržení víry v hříšném prostředí světa. Zápas víry. Bůh a mamon. Nepodlehl zcela prostředí. Záchrana poutníků.
c)
Abraham. Věřící člověk. Modlitba, přímluva za hříšný svět.
d)
Abrahamova nepomoc Lotovi po záchraně ze sodomy.
1.
Obdoba: Kniha Rut. Spolubratří ve víře nepomohli Elimelechovi v době hladu. Ve snaze po záchraně před smrtí hladem nebo otroctvím odchází rodina do pohanské ciziny. Raději mezi pohany, když bratří ve víře nepomohou.
2.
Abrahamova pomoc: Polovičatá: Modlí se za Lota, zachraňuje ho, resp. Spolupodílí se na jeho záchraně. Pak se ale s další pomocí odmlčí a nechá Lota na holičkách. Lot zůstane na pospas sám sobě a svým neutěšeným možnostem.
27)
Sodoma a Gomora. Pověstná města. Hřích překračující běžný rámec i tehdejší světské morálky.
a)
Morálka. Zvrhlost. Homosexualita. Z rozežranosti.
1.
Nejde zde o určité procento biologických anomálií v populaci. Tito lidé za to nemohou. Mají ztížené životní podmínky a možnosti ve společnosti.
2.
Tzv. Vyšší či lepší stupeň lásky a sexuality. Lidově: z rozežranosti. Mít něco extra, navíc. Neuspokojí se jen běžnou sexualitou typu: Muž a žena.
b)
Násilnictví. Vyděračství. Ziskuchtivost. Cizinec na ulici: Sexuální využití (zneužití) a oloupení. Likvidace svědka, poškozeného. Důsledky: až válka.
c)
Varování pro Sodomu.
1.
Přítomnost Lota. Věřící. Vykřičník. Nepodlehl. Zachoval si svébytnost víry. Abrahamova pomoc ve válce. Záchrana. Kdyby Abraham nezasáhl, v této chvíli by Sodomští živořili jako bezprávní otroci.
2.
Nemají výmluvu. Měli dost možností a času k nápravě.
28)
Lot. Příklad víry v prostředí hříchu a ziskuchtivého světa.
a)
Šel s Abrahamem. Mezopotamie. Kanán. Egypt.
b)
Rozdělení. V pozadí touha po bohatství. Vybral si lepší. Nechal Abrahama v horším.
c)
Uchoval si víru v prostředí hříchu.
d)
Prospěch z hříchu Sodomy. Bohatství. Vyšší životní úroveň. Má z toho prospěch. Též bohatne mezi bohatými.
e)
Ponese důsledky trestu na Sodomu. Katastrofa. Ztráta majetku.
f)
Záchrana Lota. Nezabředl do prostředí. Kde jedná Bůh, tam zachraňuje spravedlivého, věřícího. Jiná katastrofa postihne i věřícího. Doklad: Nejednal Bůh. Něco jiného. Např. Důsledky nepředloženého lidského jednání. Potopa. Noe je zachráněn.
g)
Lot chrání neznámé cizince na ulici. Ví, co by je postihlo. Ví o tom. Bere na sebe velké riziko.
h)
Otázka, proč to dělal. Protože věřil. Jiné normy života, než běžně platily v Sodomě. Ale kdyby to neudělal, nebyl by pak zachráněn.
i)
Nabídka dcer. Neprůhledné. Nejasné. Aspoň ne zcela jasné. Odpudivé pro nás. Nejvyšší oběť tehdy. Možné pohledy: gentlemantská zástava. Rukojmí. Vrátit nedotknuté.
1.
Král Herodes, krásná Salome: nabídka: do poloviny království. Čekala se menší žádost než ta polovina království.
2.
Doslova. Soudců 19-21. Benjaminovci. Zneužití cizí ženy, až ke smrti. Důsledek: občanská válka.
3.
Údiv. Lotov¨y dcery souhlasily. Jsou tam i budoucí zeťové. šlo i o jejich záchranu. Tehdy běžný usus.
4.
V době soudců a praotců je mnohé podobné. Např. Velký výskyt andělů. I druhy zvrhlosti a nesolidarity i mezi věřícími. Dojem: tatáž doba. Nápadná podobnost je více nežli jen náhodná.
j)
Zeťové. Mají být zachráněni. Jsou už počítáni za vlastní, nikoli za cizí.
k)
Přemlouvání k záchraně. Skoro násilné.
1.
Člověk si nemusí být vědom vážnosti situace. Loučení se se starým způsobem života a majetkem. Nelehké. Šlo o čas. Když jde o holý život, pak musí všechno kde co ostatního zůstat vzadu.
2.
Job: Kůži za kůži. Všecko, co má člověk, dá za svůj život.
l)
Lotova žena.
1.
Ženská zvědavost. Vhled do Božího jednání. Eventuelní zásah. Ztráta majetku, starého života. Jak eventuelně třeba něco zachránit. JK: ohlédat se při pluhu. Nový život. Záchrana holého života. Život je více nežli pokrm.
2.
Kritická situace. Jde o holý život. Škodolibost. Trest na hříšné sodomské.
m)
Solný sloup. Memento. Památník.
n)
Žalostný konec Lota. Zachráněn. Předpoklad nového života. Těžký začátek. Vše ztratil. Přesto dojem: Nebyl na tom majetkově a finančně tak špatně. Žil si s dcerami. Alkohol. Iniciativa dcer. Stín na původu nepřátel Izraele, Moab, Amon. Příbuzní Izraele.
o)
Abraham by Lotovi jistě pomohl. Ale o jeho pomoci se nemluví. Překvapující. Najednou nepomohl, když byl Lot v katastrofální tísni. Prostě: není to zmíněno. Nepřišel iniciativně k Lotovi jako k němu iniciativně přišel Melchisedech.
29)
Abraham. Modlitba. Rozpaky.
a)
Za hříšné lidi. Měli dost příležitostí a času k nápravě.
b)
Ojedinělý způsob modlitby v bibli. Smlouvání s bohem. Troufalost. Mojžíš je v modlitbě ještě odvážnější. Modlí se za Izraele a ručí sám sebou. Zaručuje se.
30)
Klad Lota. Útěk. Přímluva za Soár. Malé město. Ale: potřeboval se někde zachránit. Neví, kde mu hlava stojí, přesto ještě myslí na záchranu druhých.
31)
Kafarnaum, Korozaim, Betsajda.
a)
V den soudu bude Sodomským lehčeji. U jiného moře: Galilejské. Víc slyšeli SB. JK, osobně. My slyšíme ještě víc než v Betsajdě a kolem. Ale ať neplatí, že Sodomským bude lehčeji na soudu než nám.
b)
Přesněji: Aby nám nebylo hůř. Pak nechť je Sodomským velmi lehčeji.
32)
Závěr. Osobní slovo. Lot měl příležitost nového začátku. Abraham opustil Mezopotamii. Lot s ním šel. Vydržel všecko. Ale pak se oddělil od Abrahama. Teď byl sám. Mnozí: jsou dobří, když jsou s někým. Neschopni vést nebo zůstat ve víře sami.
a)
Lot nebyl sám schopen začít znovu. Vrátit se k Abrahamovi nechtěl. Žalostný konec. Tragedie věřícího člověka. U cíle předčasně skončil.
b)
Poznámky:
1.
Překvapí, že Abraham nevyvinul iniciativu, aby Lotovi pomohl.
2.
Unavenost Lota. Několikrát v životě začínal, i když s Abrahamem a vedle něho. Mezopotamie. Kanán. Egypt. Sodoma. Nyní: opět znova. Od začátku. Už to bylo nad jeho síly.
3.
Věřící člověk, který se dokáže vyznavačsky osvědčit v životě v řadě těžkých a nesnadných situací, může být unaven a nemusí už být schopen pokračovat vyznavačsky dál. Může mu pomoci někdo ze spoluvěřících:
Melchisedech Abramovi. Jonatan Davidovi. Přátelé vedle Joba. Učedník Jan a Ježíšova matka Marie.
c)
Příklady nepomoci:
1.
Kniha Rut, Betlémští nepomohli Elimelechově rodině.
2.
Podobenství o milosrdném Samaritánu, kněz nepomohl zraněnému u cesty.
3.
Podobenství o boháči a Lazarovi. Boháč nechal Lazara zdechnout na smetišti, u dveřísvého domu, na dohled jeho očí.
33)
Velká frekvence andělů v době praotců. Obdobně v době soudců.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.