08. Obnovený Boží slib Abramovi. Genesis 13-17.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Galatským 3,9: Ti, kteří jsou z víry, docházejí požehnání s věrným Abrahamem.

Čtení:

Genesis 15,1-21. Celá kapitola.

Osnova:

1)
Genesis 14. Opakování. Navázání.
a)
Abram. Usazený život. Vážnost. Pokoj s Emorejci. Svědectví života. Vyznání. Oltáře.
b)
Pomoc Lotovi a Sodomským. Válka. Vysvobození zajatců a kořisti. Svědectví pro Lota i Sodomské, i pro širší pohanské okolí.
c)
Melchisedech. Požehnání od Hospodina. Vyzvednut Abram i Hospodin. Ujištění: je s ním Bůh. Forma ujištění: Ne nitro, ne prožitek. Vidí to jiní. Veřejné přiznání se Melchisedecha k Abramovi. Uznání jeho víry v Hospodina.
d)
Vrací se otázka z počátku. Proč Abram vyšel z Mezopotamie. Prožitý život. Člověk se vrací k mládí, ke svým ideálům, přáním, představám o životě. Vyvstávají otázky smyslu a cíle života. Proč.
1.
Proč to celoživotní putování. Život už skoro uběhl. Co z toho? Co mělo cenu, hodnotu? Vyšší věk. člověk se zamýšlí nad životem. Zvláště, když je člověk zabezpečen. Když má zajištěný život. Tyto otázky jsou pak zřetelnější.
2.
Nezabezpečený život. Spotřebovává se hodně síly a času k překonání nezabezpečenosti. Těžší zvládání života. Izraelští v Egyptě: Neslyšeli Mojžíše pro službu přetěžkou a pro trápení ducha.
2)
Život Abrama. Horké podnebí. Všední život. Pastevectví. Kočování. Stavění oltářů. Zářezy do života, třeba po několika letech. Mimořádné Boží sliby. Události. Ujištění.
3)
Zářezy. Zastávky v životě víry.
4)
Víra. Co nás drží. Text.

Postup:

1)
Odchod do Kanánu z původní vlasti v Mezopotamii. Důvěra v Boží slib: země bude dána jemu a jeho potomkům. Dosud nic nenasvědčovalo tomu, že by se tak mělo stát.
a)
Země je pořád v rukou cizích národů. Abram žil v Kanánu jako cizinec. Bez právní jistoty. Vydán všanc libovůli místních Emorejců.
b)
Neměl děti. Jací potomci? Boží zaslíbení o tom, že Abramovi potomci dostanou Kananejskou zemi, není ani ve výhledu, když Abram pořád nemá děti, konkrétně syna.
2)
Vidění. Zážitek víry. Hvězdná obloha. PB k Abramovi: Spočítej hvězdy. Člověk to nedokáže. Abramových potomků bude nespočetně.
3)
Abram tomu uvěřil, i když to bylo těžké. Bůh miloval Abrama tak, jako by byl spravedlivý.
4)
Jindy. Abram dostal od Hospodina nové jméno. Abram: Vznešený otec. Otec je Ram. Abraham: Otec velkého množství. Otec velkého národa.
5)
Abraham u stanu. 3 muži. Boží andělé, poslové. Pozval je.
a)
Pohoštění. Chléb a maso. Poznámka: neobvykle štědré pohoštění. Běžně tehdy stačil chléb a voda, maximálně mléko. Symbolické tradiční uvítací pohoštění u starých Čechů: Chléb a sůl.
b)
Jeden z nich: že se Sáře narodí syn. Sára se tomu zasmála. Byli už hodně staří. Zdálo se jim to být nemožné. Abraham tomu věřil.
6)
Starověk: bezdětnost byla pokládána za neštěstí. 4 největší nešťastníci bez naděje pro budoucnost: chudý, bezdětný, slepý, malomocný. Četná rodina byla pokládána za velký Boží dar.

Poznámky:

1)
Rozpor v Abrahamovi: Neměl děti, ale Boží zaslíbení se pořád vztahují k potomkům. Četné potomstvo. K tomu bylo třeba velké víry. Abrahamovská víra: člověk nepochybuje o pravdivosti SB.
2)
Anděl. Prorok. Boží posel. Věřící člověk.
3)
My. Naše víra. Nápory na víru v moderní době. Pocity: Zbytečnost víry. Nic nedává lidem kolem nás. Ani nám mnohdy nic vnitřního. Dojem:svět se obejde bez víry. Jen zájmový kroužek věřících.
a)
Zapomínáme: Opora osobního života. Mnoholidí bez víry je nešťastných. My to pouze nevidíme. Mnoho bolesti lidí ve světě.
b)
Smíme žít radostný a plný život víry. Navíc jistota tváři v tvář konci. Život nevyjde nazmar.
4)
Obnovený Boží slib. Několikrát.
a)
Ur. Odchod do nového, i když neznámého a nejistého.
b)
Cháran. Poslání ještě dál.
c)
Putování, Kanán, Egypt.
d)
Hvězdné nebe. Nelze spočítat hvězdy.
e)
Písek u moře. Nespočitatelnost zrnek písku.
f)
Boží vedení. Požehnání.
g)
Melchisedech. Svou autoritou garantuje fakticky Boží zaslíbení.
h)
Andělé. 3. Smích sáry. Předtím kdysi: smích Abrahama.
i)
Nové jméno. Abraham, Otec velkého množství. V daném okamžiku to nemuselo působit jen jako zaslíbení, ale spíše jako výsměch.
j)
Zářezy v životě víry u Abrahama. Sliby. Ujištění. Nic zřetelného. Zdá se nám: Jenom slova. Vágnost. Na vodě. Pořád totiž chybí nositel zaslíbení, k němuž se to musí koncentrovat: syn.
5)
Sliby Boží. Čeho se týkaly: země a potomci.
a)
Abraham má dostat to, co jiní už mají. Zatím má méně než ostatní.
b)
Příklad. Konkretizace Božího slibu. Naděje pro bezbytovce. Bezbytovec zatím nemá byt. Jiní ho už mají. Víra. Nebytovec i jeho děti budou bydlet. Jiní to už mají. Mohou zatím poskočit o kousek dál. Budou zase napřed.
c)
Současný bezbytovec bude šetřit, eventuelně na splácení dluhu. Ti šťastnější, již dnes zajištění a zabezpečení, budou zvelebovat svůj majetek a užijí si. Vyšší životní úroveň. Budou si více užívat života.
d)
Děti bezbytovce budou mít děti ve vyšším věku, jako Abraham. Zatím to nejde. Abraham také zatím žije v nejistotě v Kanánu.
e)
Placení na církev. Při stejném platu jsou rozdíly mezi lidmi. Kdo mají dům, byt, auto, chatu, ti nemusí tolik šetřit.
f)
Právo mít totéž, co již mají jiní, druzí. Abraham to neměl. Snaží se vtlačit mezi ty, kdo jsou již usazení a zajištění v Kanánu. Žije v naději a z naděje. Má to v životě těžší nežli ti již dnes usazení.
g)
Ale má naději, že nebude věčně bezprizorním cizincem v Kanánu.
6)
Nové jméno. Abraham.
a)
Vyznání Abrahama.
b)
Směšné pro okolí. Starý. Bezdětný. Dostal nové jméno.
7)
Konečně si lze položit otázku:
a)
Jakým způsobem vlastně PB k Abramovi (Abrahamovi) mluvil?
b)
Pro redaktory bible je to stručné, pěkné a jednoduché vyjádření. Ale moderní člověk chce znát podrobnosti.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.