07. Abram a Lot. Genesis 13 - 14.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)Nový rok. Hus.

Text:

Římanům 12,18: Jestli je to možné, pokud to na vás záleží, se všemi lidmi pokoj mějte.
Matouš 7,33: Hledejte nejprve KB a jeho spravedlnost. To ostatní vám bude přidáno.

Čtení:

Genesis 13. (18 veršů).

Písně:

177-3. 515-10. 170-5. 582-3. 96-9. 452-2.

Postup:

1)
Abram a Lot byli bohatí. Dobytek. Služebníci.
a)
Zpočátku pásli spolu. Výhodné oboustranně. Ve velkém. Ochrana před nepřáteli.
b)
Kanán. Málo pastvin pro velká stáda. Polostep. Vydobyli si určité postavení, uznáváni. Snížené riziko nepřátel a od nepřátel.
2)
Spory o pastviny a vodu.
a)
Není řečeno, kdo je vinen. Dohad: přílišná těsnost. Moc blízko sebe. Třenice. Ponorková nemoc.
b)
Mnohé spory vznikají přirozeně. Nezaviněně z jedné nebo druhé strany. Důsledek určité konkrétní situace. Autobus. Lidé se mačkají. Autobus prudce zastaví, někdo někomu nechtěně stoupne na nohu. A už může nastat konflikt. Oboji pastýři se nemohli dohodnout.
3)
Návrh Abrama. Rozumný návrh. Odpovídá to realitě situace a vztahů. Rozejít se. V dobrém. Jsou přece bratry ve víře.
a)
Dává Lotovi možnost výběru, ač je Abram starší a čekali bychom, že bude mít přednost.
b)
Lot. Vybral si to lepší a výhodnější. Jordánská nížina. Sodoma. Zlí a bezbožní lidé. Materielně lepší krajina.
c)
Když už člověk má materielní zajištění, pak už rozhodují další faktory, např. Lidské vztahy, duchovní hodnoty.
4)
Abram. Hebron. Kopce. Materielně ztráta. Méně vody. Ale uměl v dobrém vycházet se svým pohanským okolím.
5)
Genesis 14. Přepad Sodomy.
a)
Lákalo bohatství.
b)
Zlí lidé. Vraždili poutníky. Znepřátelili si jiné.
c)
Nepřátelská koalice měst. Lot je s ostatními zajat. Kořist. Otroci. Dobytek.
6)
Abram. 318 můžů. Pastýři. Přátelé. Chabiru. Pohanští přátelé? Nebo jen zasvěcenci víry?
a)
Náhlý noční přepad nepřátel. Tehdy to bylo velmi neobvyklé. Gedeon v noci přepadl Madiánské. Saul, noční pochod, aby osvobodil Jábešany.
b)
Pověrčivost pohanů: Démoni noci. Strach z nich. Nepověrčivost vyznavačů Hospodina.
7)
Osvobození zajatců a dobytka. Abramovi je nabídnuta odměna. Pro sebe nevzal nic. Pouze pro své přátele. Měl svého dost. Dobré vztahy se sousedy. Sousedská pomoc.
8)
Lot. Mohl si uvědomit, že majetek není všecko.
a)
Lot měl víc, ale s nádechem nejistoty a rizika.
b)
Fromm: Haben oder sein.
9)
Melchisedech. Boží kněz. Město Sálem. Pravděpodobně Jeruzalem. Chléb a víno. Požehnání Abramovi. Abram mu dal ze všeho desátek.
10)
Chléb a víno. VP.
a)
Základní potraviny tehdy. Ne pamlsky.
b)
I vítěz je unaven a potřebuje pomoc. Posilnit. Povzbuzení od Hospodina, od SB. I po dobře vykonané namáhavé práci je třeba regenerace sil.
c)
Tehdy nebyly obchody na potkání. Jídlo si každý musel vzít s sebou.
d)
Symbolické povzbuzení. Garance. Autorita Sálemského kněze.
e)
Abram je uznán okolím za občana země. Vylepšená právní jistota. Už se s ním více počítá. Jeho náboženská jinakost nevadí. Plnoprávnost však stále ještě nemá. Nemá např. Rodinnou hrobku.
11)
Abram. Krajní smířlivost. Umět jednat s lidmi. Pohanské prostředí. Věřící lidé. Spory by nebyly dobrým misijním svědectvím. Později v Izraeli i vraždy, boje, občanské války.
a)
Abram jednal bratrsky. Jako starší nevyužil svého práva vybrat si, rozhodnout věc. Lot si vybral lepší krajinu. Abram se nehněval, nezáviděl. Pomohl Lotovi v tísni.
b)
Lot jednal sobecky. Měl sice dost, ale chtěl mít víc. Nechtěl mít nějakou újmu s Abramem. Dřív spolu putovali. Mnohému se od Abrama naučil. Mnohé od něho přijal.
c)
Později Lot odpadl od víry v Hospodina zcela. Nešťastný konec Lota. Zápletka s dcerami. Alkohol.
12)
Zdánlivá výhoda mezi zlými lidmi. Šance přijít snadněji k majetku. Přepad. Lot trpěl pro jejich hříchy a pro svůj majetek, kterého byl lačný.
13)
JK: Nelze sloužit dvěma pánům: bohu a mamonu. Hledat nejprve KB a jeho spravedlnost. Ostatní bude přidáno. To ostatní lze převést na mamon. Nebo: Rozumné zajištění života.
14)
Salem. Pokoj. Jeruzalem. Šalomoun, král pokoje.
15)
Melchisedech. Král spravedlnosti. Obraz JK: Chléb a víno. VP. Náznak spasitele.

Poznámky:

1)
Abram pomohl hříšným Sodomským. Proto, že chtěl pomoci Lotovi. Spolubratr ve víře. Z dobrých skutků věřících mezi sebou mohou mít užitek i nevěřící, ba dokonce i hříšní. Ale není řečeno, že by Abram dělal misii pro Hospodina v Sodomě.
a)
Melchisedech. Sodomští viděli, že respektuje Abrama. Kněz věřící v Hospodina. Desátek od Abrama. Vzájemný respekt.
b)
Abram nevzal odměnu. Mimořádně velké misijní svědectví. Nechtěl se obohatit.
c)
Lot bydlel v Sodomě. Víra, nikdy ji nezapřel. Svědectví životem. Až do konce. Nakonec je Lot zachráněn, když je Sodoma ničena.
2)
Též šli od sebe.
a)
Jákob a Lában.
b)
Jákob a Ezau.
c)
Pavel a Barnabáš.
3)
Abram nevzal odměnu za osvobození. Zadarmo. Kvůli Lotovi. Vylepšil Lotovi ve zlé Sodomě postavení. Lot v Sodomě: Riskoval mnoho. Porážka. Otroctví. Smrt.
4)
Svědectví před pohany. Abram to udělal kvůli spolubratru ve víře. Věřící si pomáhají. Ne pro peníze. Lot se nedávno k Abramovi nezachoval pěkně. Síla odpuštění. Pohané si to mohli uvědomit. Svědectví před pohany.
5)
Abram vydal svědectví Boží pravdě. Obdobně: Mistr Jan Hus. Pravdě je možno vydat svědectví různým způsobem. Každý nejsme v situaci Husa na odiv okolnímu světu. Obyčejnost života.
6)
Složitost situace vztahů.
a)
Franta a Josef.
1.
Sedí u stolu. Na míse je velký a malý kus masa. Okolkují. Dávají si přednost.
2.
Nakonec si Josef vezme velký kus masa. Franta: To není od tebe hezké. Josef: A který kousek by sis vzal ty?
3.
Franta: No samozřejmě ten malý. Josef: Tak vidíš, máš, cos chtěl.
b)
Formy chytračení, využívání slušnosti a zdvořilosti druhého, vnitřních zábran a pod.
7)
Zesíleno: Josef hledá místo k sezení. Nikde není. Franta mu uvolní místo, na svůj úkor. Vstane a předpokládá, že ho Josef po chvíli na vystřídání pustí sednout. Jenže ten se k tomu už nemá.
Pak pokračování vtipu. Tak svět odplácí. čiň čertu dobře, peklem se ti odmění.
8)
Mnohé zkušenosti. Zklamání po prokázané pomoci. Lidé bezostyšně a bez jakýchkoli zkrupulí využijí ochoty a pomoci druhého a nepomohou, využijí dál nebo dokonce poškodí. Odkopnou druhého jako vyssátý citron. Místo vděčnosti kopanec.
a)
Kazatel 11. Pouštěj chléb svůj po vodě. Po mnohých dnech ho najdeš. Prokazování milosrdenství. Vrátí se to člověku, až bude v tísni, v úzkých. Tradice, řetěz pomáhání. Pomohou třeba jiní, nežli ti, kterým bylo pomoženo.
b)
Jenže: Zkušenost, že sociálně angažovaný a citlivý pomáhající člověk se octl v prekérní situaci a nikdo mu nepomohl. Nedostalo se mu pomoci ani od věřících.
1.
Kniha Rut. Elimelechovi v Betlémě spolubratří ve víře nepomohli. Naopak odkoupili v době neúrody jeho pole.
Elimelech s rodinou odešel do pohanského Moábu, aby v Betlémě mezi svými spoluvěřícími neumřeli hlady nebo aby se nemuseli prodat do otroctví ke svým spolubratřím ve víře.
2.
Milosrdný Samaritán. Zraněnému u cesty pomohl Samaritán s pofiderní vírou, nikoliv zbožný kněz. Lze předpokládat, že se to odrazí a obrazí na pozdějším vztahu onoho zraněného k církvi, k níž onen kněz patřil.
9)
Lot. Zkušenost přepadu a zajetí, fakticky otroctví. Nepoučitelný. Vrátil se zpět do Sodomy.
a)
Zlá zkušenost nemá kladnou odezvu v jeho životě.
b)
My. Zkušenost. Nemoc a pod. Člověk slibuje. Před PB. Pak se otřepe a zapomene plnit své sliby a svá dobrá předsevzetí.
10)
Abram. Měl pak méně než Lot. Ale přesto byl schopen pomoci. Přátelé. Nehraď se plotem, ale přáteli. Společenství církve. Úkol, poslání: Aby si lidé v církvi pomáhali.
11)
Matouš 5,9: blahoslavení čistého srdce. Oni budou vidět Boha. Tedy: Budou mu velmi blízko.
12)
Pokoj. Genesis 13. Smiřlivost Abrama. Genesis 14. Abram pomáhá Lotovi. Nenechá ho na holičkách. Pomoc druhému. Vytvářejí se předpoklady pro vzájemné dobré vztahy.
Činit pokoj.
a)
Smiřlivost. Nevyhledávat rozbroje.
b)
Pomoc druhému. Spolupráce.
c)
Blahoslavení pokojní. Strůjcové pokoje. činitelé pokoje.
13)
Abram v Egyptě. Kvůli hladu v Kanánu. Nebezpečí. Sára je moc krásná. Farao má o ni zájem. Na Abramův pokyn (chytračení v zájmu odhadu, jak si zachránit život) tvrdí, že je Abramovou sestrou. Farao si ji pak bezostyšně vezme k sobě.
a)
Eventuelní přímost. Neklamat. Riziko smrti. Farao třeba nechá zabít manžela, aby získal jeho ženu. Král David nechal odstranit Uriáše, aby si mohl vzít jeho vdovu Betsabé po něm.
b)
Klam. Riziko. Vyjde to najevo, na světlo Boží i lidské. Tím pozbude manželku. Ochota obětovat manželku, aby zachránil sebe i ji.
c)
Manželka u faraona, prý jeho sestra. Výhody pro oba. Trochu podivná tržnost nejen pro věřícího člověka.
d)
Věrohodnost víry. Někdy může být v sázce v důsledku lidského chytračení, ziskuchtivosti, strachu, malé odvahy říci pravdu.
1.
Ale ovšem i v důsledku i objektivních okolností, v důsledku vnější situace, Kterou člověk nemá ve své moci, kterou člověk nemůže ovlivnit, změnit.
2.
Abram volil menší zlo. Naše taktiky, taktizování. Nejsou černo-bílé situace k řešení. Složitost rozhodování (se).
e)
K uvážení:
1.
Běžná představa je, že Sára byla takřka přestárlá. Přesto byla velmi krásná.
2.
Měřítka krásy a krásna podléhají módě a času. Pochopitelně i individuálnímu (subjektivnímu) vkusu.
3.
Paris Odvedl Menelaovi Helenu, nejkrásnější ženu světa. Tehdy měla 40 let. Když ji Menelaos po trojské válce (trvala 10let) opět získal zpět, byla stále nejkrásnější ženou světa. Snad ne jen subjektivně pro Menelaa.
14)
Abram. Činí Lotovi dobré. Genesis 13 a 14. Neodplácí zlým. Mohl by zůstat lhostejný a pouze nepomoci a nechat Lota, aby skončil v otroctví. Lot ani později Abramovi jeho dobrotu neoplatil.
a)
Genesis 13. Abram ztrácí, ale má stále tolik, že může Lotovi pomáhat, když je v tísni. Navíc si vybudoval kruh přátel. Lot v úrodném bohatém prostředí potřebuje pomoc. Válkou vše ztratil.
b)
Bajka: Lev a myška.
1.
Malá myška spadla do hluboké jámy. Nemohla se dostat ven. Myška prosí kolemjdoucího lva: Pomoz mi. Někdy ti to třeba oplatím. Lev se zasmál: Jak by malá myška mohla pomoci velkému lvu?
2.
Rozhodl se udělat dobrý skutek. Myška k svačině, to by mu bylo stejně málo. Vyndal myšku z jámy.
3.
Po čase lovci chytili lva. Svázali mu nohy tlustým provazem. V noci přišla myška a rozkousala provazy. Osvobodila lva.
4.
Malá myš může být užitečná i velkému lvu.
c)
Když se Lot zachránil po zničující katastrofě ze Sodomy, zcela ožebračen, tak mu Abram už nepomohl. Aspoň o tom není v bibli zmínka.
15)
Bratři ve víře. Napětí mnohdy i v církvi. Rozešli se od sebe relativně dobře. Maximálně dobře. V rámci daných možností. Nerozkmotřili se. Abram pomůže Lotovi v úzkých.
Rozdělení:
a)
Nedělalo to dobrotu mezi nimi.
b)
Nedělalo to dobrotu navenek. Ti věřící jsou stejní jako pohané. Vidíte, víra, ale přesto nesváry.
c)
Pochopitelné překvapení u pohanů kolem. Věděli, co bylo mezi Lotem a Abramem. Přesto Abram Lotovi pomohl. Nedoceněné svědectví víry.
16)
Spravedlnost KB. Nejen duchovní věci. Osobní zbožnost. Soukromá sféra života. Vztahy na zemi, mezi lidmi. Život na zemi. Ne jen nějaké nebeské záležitosti. Konkrétnost. Banality života.
17)
Smrt.
a)
Život pod zorným úhlem smrti. Uchvátit co nejvíc. Co nejvíc a nejintenzivněji prožít. Tlak blížící se smrti. Napětí: Užít nebo naplnit život.
b)
Zrada a klam smrti: Právě smrt vše zničí, vezme. Smrt dává impuls, podnět k vnějšímu zabezpečení. Pak to ale sama vezme, připraví o to.
18)
Jákob a Lában.
a)
Též šli od sebe.Jákob promyšleně utekl. Lában ho honil. Šlo mu o Boží požehnání u Jákoba. Konkretizované Boží požehnání: ovce, majetek. Jákobovi se dařila práce, byly přírustky ve stádech.
b)
Hospodin ve snu normalizoval Lábana, aby se s Jákobem rozešel v dobrém.
19)
Jákob a Ezau. Po smíření se rozešli.
20)
Pavel a Barnabáš.
a)
Rozešli se kvůli Janu Markovi, neosvědčil se na první misijní cestě, synovec Barnabáše. I v církvi je to možné.
b)
Těšínské jablíčko pro sebe i pro druhé: Misie se mohla šířit na dvou místech současně.
c)
Hádej: Byl to Boží záměr, aby se misionáři pohádali a rozkmotřili? Byl to rafinovaný Boží záměr, aby se misie mohla současně šířit na více místech? Nebo se jedná o dodatečné kladné využití negativních skutečností v církvi?
21)
Život víry. Realita života na zemi. Nelze se vznášet v nebeských sférách. Lapálie mezi věřícími. Nejsou to andělé. Čím by měla být církev o krok napřed:
a)
Ne že by v církvi nebyli problémy. Mezilidské vztahy jsou lidské jako všude jinde. V církvi jsou lidé, Ne andělé.
b)
Schopnost řešit problémy.
1.
Genesis 13. Smiřlivost. Schopnost a ochota ustoupit. Obětavost pro druhého. Ochota ztratit, mít méně.
2.
Genesis 14. Aktivita. Pomoc. Nepřetrvává pocit ukřivděnosti. Nenastoupil stav lhostejnosti. Ať se vykoupe ve vlastní šťávě. Co si nadrobil, ať si sní a vylíže. Ochota pomoci. Svědectví pro pohanské okolí. Abram: Jsme bratří ve víře.
c)
Mnohé problémy ve společenství víry:
1.
Z víry. Kvůli víře.
2.
Jiné problémy: Maskování zdánlivými problémy víry. Za snahu prosadit se a dostat se dopředu. Prapor, nátěr víry. Vpozadí je zakuklený obyčejný mamon.
22)
Lot. Tragická postava ve stínu Abrama. Vyšel s Abramem. Snášel s ním útrapy cesty. Došel až do konce, do zaslíbené země. V cíli nastal kolabs. Zmamonařil. Je tvrdý. I vůči spolubratru ve víře, strýci, vůdci. Ten ho dovedl do krásné země.
a)
Abram zaštiťoval Lota. Kryl mu záda. Kdyby Lot zůstal např. V Cháran, zapadl by. Kdyby zůstal cestou, neudržel by se. Nepřátelé. Šel s Abramem. Bylo to pro něj svým způsobem výhodné.
b)
Ocenit víru Lota. Námaha. Riziko. Pak se odklonil a zařídil si život jinak, mezi pohany. Víc mu šlo o majetek než o společenství víry. Nedozrál ve víře. Jeho vnitřní vývoj se odchýlil od víry a přiklonil se k mamonu.
c)
Návrat Abrama z Egypta. Bohatství. Abram si přivezl velké bohatství. Zápletka: Sára, farao. Abram získal majetek v pohanském prostředí. Obohatil se mezi pohany.
d)
Pak: společenství víry. Majetek si do společenství víry přinesl z pohanského prostředí. Získal ve světě, pak využívá u pohanů získaného majetku v prostředí Božího lidu.
e)
Abram se v Egyptě nezachoval zrovna nejsprávněji. Kličkoval. Zlí jazykové: Nastražil Sáru? Spíše: Kličkoval. Šlo o život jeho i Sáry. Ale nakonec toho využil. Despotický farao se nakonec vymlouvá a štědře odvděčuje. Předtím si ale se Sárou užil.
f)
Poznámka: Sára byla přece už hodně stará, nemohla už mít děti. Že by scéna z mladších let?
g)
Bohatství Abrama plynulo i z jeho nespravedlivého a nepříkladného jednání v Egyptě. Abramovi to v bibli ku podivu prochází. Lotovi nikoli.
h)
PB totiž vyvolil Abrama, nikoli Lota. Ten je jen jakýsi přívažek na cestě. Ale i Lot byl svého času Abramovi dobrý. Větší síla ekonomická a vojenská v nepřátelském prostředí.
i)
Lot. Zdaleka nemá tolik co Abram.Ani stád, ani pastýřů. Abram by na něj mohl snadno došlápnout. Lot se ale snaží získat víc, aby dohnal Abrama. Sestup do Sodomy. Úrodná krajina. Abram už má za sebou sestup do Egypta. Zbohatl mezi pohany v Egyptě.
j)
Poznámka: Králi Saulovi je vyčí¨táno, že obětuje. David a Šalomoun obětují také, není jim to ale vyčítáno. Quod licet Jovi, non licet bovi. Saulovi to neprojde, Božím vyvolencům ano. Davidovi prošlo mnohem víc. Saul byl ale před Davidem. Něco probojoval?
k)
Lot dělá obdobu toho, co dělal Abram. Abram ale šel do Egypta kvůli hladu. Menší zlo. Zachránit a uhájit život. Pochopitelně toho využil jako dobrý praotec Židů-obchodníků.
l)
Lotovi už nejde o život, ale o zvětšení majetku. Ale: Proč by se neměl snažit, aby měl tolik, co druhý, např. Příkladně věřící strýc Abram? Podle bible se přece člověk má snažit o Boží požehnání. A zde je Boží požehnání chápáno v oblasti majetkové.
m)
Jiné motivy, jiné posuzování. Hlavně dodatečně, když později Lot skončil tragicky. Možná i dodatečně formulovaný a upravený příběh. Účelové zpracování. Zvěstné podobenství v rámci konkrétní doby.
n)
Redakční uzávěrka bible zachytila určité vývojové stádium pojetí (akcentaci) víry.
o)
Abram šel do Egypta z hladu. Donucen vnějšími podmínkami. Musel v Egyptě volit menší zlo. Ať se rozhodne jakkoli, bude to zlo.
1.
Přímost. Důvěra v Boha. Riziko smrti.
2.
Kličkování. Mravní propad. Není to dokonalý otec věřících. Víra má i na počátku značný šrám. Propad víry, důvěry.
p)
Konstatování, ne odsuzování. Má člověk právo i ve víře takto kličkovat?
q)
Učedníci. Hus. Daniel, modlil se. Přátelé Daniele, pec ohnivá. Toleranční otcové. Temno, po Bílé hoře, tajní evangelíci, museli se navenek přetvařovat a ruzně schovávat. Totalita, přihlášky dětí do náboženství. Štěpán. JK.
r)
Bible ví, že je to těžké. Církev hlásá, že člověk má mít rovnou páteř a nikdy nemá zapřít víru. Ale mnozí hlasatelé toho dnes v církvi jsou dobře zajištěni materielně. Nevěrohodnost jejich výzev.
s)
U Abrama by to bylo také nevěrohodné, kdyby to říkal Abram. Je ale zaštítěn autoritou bible. Resp., autoritou redaktorů, kteří zařadili Abrahamovské příběhy do bible i se svým hodnotícím pohledem.
23)
Návrat Abrama z Egypta. I s Lotem. Ale Lot tam tolik nezbohatl. Nezmiňován.
a)
Hřích. Sára, farao. Zpronevěra. Nedůvěra Bohu. Zajišťovat se po svém. Návrat k životu víry, poutnickosti. Ze hříchu, zpronevěry, materielních úspěchů. Zpět do zaslíbené země.
b)
Bohatství. Bere je s sebou z údobí zpronevěry. Přínos pro život v chudém Kanánu. Spoléhá na Hospodina, že naplní a získá celou zemi. Potomci. Bylo to požehnání od Hospodina. Majetek z Egypta Abramovi napomáhal.
c)
Abram. Důvěra Hospodinu. Naplnit zemi. Jde i přes majetek. Ten k tomu také slouží. Brán vážně jako bohatý. Obyčejný pastýř, niemand z nemanic, neměl vůbec žádnou šanci se prosadit a usadit.
d)
Lot. Neumí žít vedle. Oddělil se.
1.
Není řečeno, čí vina to byla, že došlo k nesvárům. Výčitka Lotovi, mlčky, až když si vybral lepší. Konstatování je také forma výčitky.
2.
Osamostatnit se od Abrama a od společenství víry. V Hospodina nepřestal věřit. Ale izolace víry v pohanském prostředí v Sodomě.
3.
Abram vydržel s vírou a ve víře v Cháran, v Kanánu, v Egyptě.
e)
Úrodná země v údolí Jordánu. Jen škoda, že tam jsou bezbožní a hříšní pohané.
1.
Obdobná situace jako Egypt. Též sestup. Řeka. Nil. Jordán.
2.
Zdá se, že si pohané libují v blízkosti řek, kde je šance na úrodu. Věřící se zatím neetablovali. Nemají ještě později získanou zemi zaslíbenou. Zatím se musí tebrve prosazovat, resp. Někdy bojovat o uhájení obyčejné životní existence.
3.
Farao. Snad místodržící, zástupce. Faraonův úředník, representant, zplnomocněný zástupce krále.
f)
Situace Abrama v Egyptě. Vyzkoušená cesta. Abram, věřící, se neosvědčil. Příliš velké riziko pro věřícího, aby zachoval rovnou páteř, morálku a čistou víru. Vyzkoušená cesta.
1.
Lot byl až druhý. Touto cestou se nemá jít. Úzkalí.
2.
Jenže, Abram si odtud přinesl nepominutelnou majetkovou injekci. Je možno získat majetek. Za drahou cenu a s rizikem. Hřích. Přizpůsobit se způsobu myšlení a života světa. Riziko. Římanům 12,2: Nepřizpůsobujte se světu, tomuto věku.
g)
Vše by bylo krásné a pěkné. Jen ten majeteček si Abram vzal s sebou z předchozího způsobu života do života víry v Kanánu, v zaslíbené zemi, v církvi.
1.
NZ. Hříšná žena pomazala JK k smrti. Alabastrová nádoba, mast za 300 denárů. Zbavila se zisku z předchozího hříšného života. Začíná od nuly.
2.
Dnes v církvi: Stačilo by se vyznat, činit pokání. Nebo ani to ne. Začít jako by nic. Ani by to nemusel spravovat vyšší sponzorský příspěvek.
3.
Pokud by se dnes někdo chtěl vyrovnat (rozloučit) se svou nevěřící nebo hříšnou minulostí i zbavením se minulostních majetkových výhod, pak by mu dnešní církev bezpochyby doporučila, aby ten majetek věnoval jí a nikoliv nějakému jednotlivci, kde by to navíc třeba přišlo nazmar.
24)
Spory:
a)
Nezaviněno ani Abramem, ani Lotem. Mnoho stád, málo pastvy a studní. Problémy po zbohatnutí v Egyptě. Vnější okolnosti života. Člověk se nezaviněně může dostat do svízelné a složité situace života a mezilidských vztahů.
b)
Pastýři.
1.
Není řečeno, že by je Abram nebo lod podněcovali, popichovali nebo nějak naváděli.
2.
Osobní iniciativa. Pod tlakem. Mají odvést dobrou práci. Odpovědně rozmnožovat svěřený majetek svých pánů. Oboji pastýři jsou hodnoceni podle toho, že mají hodně ovcí a v dobré kvalitě. Statné ovce.
c)
Možná řešení:
1.
Rozchod. Pokud to jde, pokud je dost místa pro oba. Ideální řešení.
2.
Zvýšit produkci trávy, nové studně. Technicky zvýšit produkci. Lepší způsob hospodaření. Zavlažování. Tehdy to bylo nemyslitelné.
3.
Snížit stavy dobytka. Dobrovolná redukce majetku. Omezení. Snížení bohatství, životní úrovně. Smlouva o stavu stád.
1.
Moderní doba. Takové smlouvy diktuje arci silný.
2.
Evropská unie. Kolik se smí produkovat a vyvážet a kam.
3.
Dnes v Izraeli a v Jordánsku: Dohody o odběru vody z Jordánu.
d)
Spory mezi bratry ve víře. Ne o náboženské otázky. Jde o vlastní majetek. Bohatství. Poctivost bible v informování. Abram a Lot: Nezakrývají to praporem víry, jak je to časté v dějinách.
25)
Usínání Abrama a Lota.
a)
Lot. Snad na okamžik výčitka svědomí nebo vnitřní nejistota, zda jednal opravdu správně.
1.
Starý strýc Abram. Vše organizoval. Už ho ale dál nepotřebuje.
2.
Sám Abram přece navrhl rozchod a nabídl možné způsoby dohody. Navrhl, že si Lot může vybrat. Lot si tedy vybral, jak chtěl Abram. Normální jednání, že si vybral to lepší.
b)
Abram. Trpkost zklamání. Pomáhal Lotovi. Nevděk. Kompenzace. Mluví k němu Hospodin. Opět zaslíbení. Sub speciae aeternitatis.
26)
Iniciativa rozdělení, rozchodu: Abram. V dané chvíli nejlepší a nejrozumnější řešení. Neprotahovat to.
a)
Abram navrhl, aby si Lot vybral. Navrhl alternativy. Hory. Nížina Jordánu. Abram věděl, že tam dole je Sodoma. Později mlčky, konstatováním je vyčítáno Lotovi, že si vybral Lot právě hříšnou Sodomu. Ale alternativy navrhl Abram.
b)
Lot ale chtěl rychleji zbohatnout v úrodné krajině.
c)
Co kdyby ale Lot chtěl do hebronské pahorkatiny? Do horšího, ale s menšími pokušeními a riziky pohanského prostředí? Úzká cesta, nikoli široká. Pak by na Abrama zbyla ta široká cesta v Sodomě. Bohatl by ve zvýšeném riziku.
d)
Ale: Měl zkušenosti v Egyptě. Jistě by tedy obstál lépe, že ano.Pro Lota to byla cesta nevyzkoušená, pro Abrama tedy už vyzkoušená.
e)
Kdo projde hříšnými šlamastikami ve světě a neobstojí, může jít zpět a ještě víc bohatnout, protože se v tom už vyzná? Rabínská logika.
27)
Josef a Franta:
a)
Franta nemá místo u stolu. Josef se uskrovní a umožní Frantovi, aby si přisedl.
b)
Mísa. Velký a malý kus masa. Franta uchopí klidně velký kus. Na Josefa zbude malý. Josef: měl bys být vděčnější, aspoň bychom se mohli rozdělit. Franta: A co by sis vybral ty? Josef: Ten malý kus. Franta: Tak vidíš, máš, cos chtěl.
c)
Někdo musí od stolu. Franta vystrčí Josefa.
Hodnocení:
a)
Tak to ve světě chodí. Tak svět odplácí. Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění. Normální ve světě. Tržnost. Každý se má starat o sebe.
b)
Abram a Lot. Jednání mezi věřícími. JK: Ne tak budiž mezi vámi. Jinak než ve světě.
28)
Spory v církvi. Slyšíš, slyším. Slyšíme. Setkáváme se s tím.
a)
Podněty pro další úvahy. Konflikty v církvi jsou. Někdy je to všelijak a různě kamuflážováno. Nelze jim zabránit. Lítost. Zahanbení. Trpké zklamání. Prožíváme je. Existují. Neřešíme je do hloubky. Povrchní urovnávání. Žel. Škoda. Osobní zranění.
b)
Útěcha: Konflikty patří k životu. Realismus bible. Život víry. Sporů se nelze vyvarovat. Usilovat: Aby jich bylo co nejméně a aby se řádně a do hloubky řešily.
c)
Odpuštění. Slovo, které se ku podivu v této souvislosti příliš často a přespříliš nahlas nevyslovuje.
d)
Ve sboru. Spory o práci, resp. Ohledně práce, co a jak dělat a nedělat. Pokud ještě záleží lidem na práci církve, pak si můžeme mnout ruce.
e)
Jde jen o to, jak nejlépe problémy a složitosti řešit. Ve sboru jsou skoro ty nejlehčí spory, se kterými se v církvi setkáváme.
f)
Nejde ještě o majetek, přední místo, výhody a využití možností z církve, jak ukousnout víc ze společného krajíce.
g)
Rodina. Mnohé problémy ve vzájemných vztazích. Není vždy nejlepším řešením, když se problémy ve vzájemných vztazích nechávají jako nevyřčené spát. Vyříkat si to, taktně. Provětrat atmosféru.
h)
Tzv. Hádky o maličkosti. Prapor, špička ledovce. Něco v pozadí. Poslední kapka, kdy to přeteče. V pozadí může být osobní zranění, zatrpklost. Mluvit o věcech. Vyříkat si to.
i)
Kajin. Zranění uvnitř. Bůh na něj nevzhlédl. Proč? Neodstraňoval příčinu. Hned vraždil. Zlobil se na Abela. Nepravý kanál k uvolnění napětí. Špatné a neadekvátní řešení. Závist.
j)
Abel získal Boží přízeň, požehnání. Ovšem, požehnání tehdy znamenalo: majetek.
k)
Zastaralá vnitřní zranění. Hraje to roli v našich konfliktech. Zesílí to. Přisadí se. Rozbolí to.
l)
Strach zveřejňovat a zviditelňovat konflikty, spory. Položit je na stůl. Vyříkat si to. Pomluvy bokem a za zády. Přilévání oleje do ohně. Řetěz. Lavina. Tutlání. Tím se nic nevyřeší.
m)
Genesis 13. Nebylo možné, aby Abram a lot zůstali spolu. Řešení rozchodu až po vyostření situace. Až byla situace přehledná a jasná. Ulehčená situace: Dost země pro oba. Mají kam jít.
n)
Dnes: Rodina: děti mají kam jít bydlet. V tomto případě je mnohé snadnější a lehčí k vyřešení. Pár let oddělenosti a samostatnosti ulehčí další vzájemné vztahy.
o)
Národy. Málo místa. Boje. Odbytiště. Trhy. Suroviny. Obrat druhého.
p)
Malý byt. Vysoké nájemné, musí se lidé dát dohromady. Ponorková nemoc.
q)
Studium. Rodina živí svého studenta. Vypětí. Nezajištěnost. Pohromadě. Vrší se konflikty.
r)
Napětí. Přepětí. Přetlakový kotel. Práce. Domácnost. Péče o děti, invalidy, staré. Nedostatek financí. Nejisté poměry. Nezajištěnost. Nutnost pracovat až do úpadu, do úmoru, za důchod. Uživit se. Nervozita. Nesnáze se šéfem. Velká pravomoc šéfa.
s)
Řešení: Vyříkat si to. Rozejít se.
t)
Církev je mnohdy neschopná najít a předložit dobrá praktická řešení pro lidi kolem. Ani pro těžkosti konfliktů v církvi není mnohdy schopná nalézt přiměřené adekvátní řešení.
1.
Odpuštění zní jako slovní zaklínací bezzubé klyšé. Občas se pronese, aby se neřeklo a protože se to v církvi sluší a patří.
2.
Nedaří se nám v církvi vždy najít dobré řešení. A přitom nejsme zlí, neschopní, leniví, neochotní, neodpovědní. Vnější situace je ale dnes horší než za Abrahama.
u)
Abraham: Přijď a požehnej nám, Pane. To my dnes většinou nedovedeme. Sklonit se pod autoritu Písma, Boží.
v)
Genesis 21. Bůh sám doporučí Abrahamovi: Propusť jednu ze svých žen, když není shoda.
1.
Nelítostné. Málem umřela i se synem na poušti.
2.
Božím jménem mluví redaktoři, sepisovači bible.
w)
Skutky 15. Apoštolský koncil v Jeruzalémě. Vidělo se Duchu svatému i nám.
1.
Rozdělení oblastí působení, misie. Misie mezi pohany a mezi Židy.
2.
Oddělili se, resp. Přijali to, co přišlo v jednání na přetřes. Dvě společenství. Různé misijní poslání. Přitom celistvost církve, jednota.
x)
Problém, když není snaha pracovat ve stejném (vlastním) sboru, táhnout za jeden provaz, jedním směrem. Když se např. Loví pro jiné. Pátá kolona.
y)
Jednota první církve.
1.
Přes vzájemné rozdíly. Důrazy.
2.
Nešli si do zad, na úkor druhých. Pokud se něco takového přece jen občas či někdy dálo (dělo), pak to bylo chápáno jako nepřístojnost.
3.
Posoudit, zda se to (něco takového) slučuje s církví.
z)
Rozdělení, rozchod. Ne univerzální řešení (lék) všech konfliktů. Konkrétní situace tehdy. Vždy a vždycky to nejde. Je třeba zrušit ale v církvi tabu, které se vztahuje na rozchod, oddělení.
a)
Konflikt.
1.
Uvědomit si rozdíly. Postoj. Názor. Zájem. Co je v pozadí. Co není vysloveno. Co se neříká. Co se v jednání nevytahuje na světlo lidské.
2.
Dohadování se. Lze jednat klidně. Vzájemně se pořádně poznat. Mnohé se vyjasní v dlouhém, trpělivém a neuspěchaném rozhovoru. Udělat si čas na řešení.
3.
Možnosti nové formy spolupráce. Mohou přijít později. Modus vivendi. Ale i definitivní rozchod může být velmi kladným řešením přijatelným pro obě strany. Předem to nikdy nelze vědět a odhadovat, resp. Předpokládat.
4.
Naše touha po řešení je často nedokonalá, neúspěšná.
b)
Nepohnutelnost Božího svazku s nespolehlivým izraelským lidem.
1.
V několika případech toho měl PB už až po krk a chtěl pustit Izraele k vodě. Ať si ta svoloč dělá, co chce.
2.
Příklad: Z Mojžíše si může Hospodin vytvořit nový lid. Tehdy se ale Mojžíš přimluvil za lid. Uklidnil boží hněv.
c)
Konflikt otravuje a oslabuje. Posilovat může jen dobře vyřešený a zvládnutý konflikt. Předtím ale oslabil. Z nouze ctnost. Bez konfliktu by byla větší společná síla. Ale možná někdy také větší mrtvost. Ale díky Bohu za klid.
d)
Konflikty v církvi.
1.
Obecné a zásadní otázky. Teologická oblast. Interupce a pod. Celkem nezávažná řešení, ať jsou nakonec jakákoli. Nějaké to prohlášení či stanovisko církve to většinou docela bezbolestně spraví a vyřeší.
Pokud nevyřeší, pak alespoň uchlácholí svědomí některých.
Povětšině nedojde k žádným závažným vnitrocírkevním konfliktům nebo problémům.
2.
Osobní věci. Kolem věcí církve. To je už horší.
3.
Majetek, výhody a pod. V pozadí. To je nejhorší. Hodí se na to obvykle háv věcí církevních nebo teologických.
e)
Starý (stále aktuální) způsob řešení sporů.
1.
Na účet protivníka nebo pravdy a pravdivosti. Na účet církve.
2.
Očerňování jiných názorů a jejich zastánců.
3.
Zastírání rozdílů. Zkrývat nesrovnalosti.
4.
Přenášet odpovědnost na jiné, na druhého, na vedení církve, na PB.
5.
Jmenovat komise, které budou sáhodlouze jednat a řešit.
6.
Pověřit mluvčího, např. Tiskového, aby přednesl několik všeobecných vět a nic neříkajících frází.
7.
Strach z veřejného odhalení některých věcí při jednání a zvláště v pozadí.
f)
Bible. Zásadní řešení sporů.
1.
Jasné vymezení pozic a názorů. Jednoznačná, i když náročná snaha o společnou výpověď. Zmínit i věci nepříjemné a vyříkat si je. Zmínit i věci, které přesahují kompromis. Nebát se zveřejnění celé záležitosti.
2.
Forma pokání za vzniklý konflikt je i ve zveřejnění. Král David se také na týden veřejně usadil na smetišti. Odkrytí nevyřešených rozdílností. Bolestná, nepokojná hledání řešení.
g)
Církev nemá posilovat jen její jednota (mnohdy jen iluzorní), ale především síla Ducha, který působí skrze nejrůznější a navzájem si třeba i odporující lidská snažení.
29)
Genesis 13. Sestup Abrama do Egypta. Situace, v níž se Abram octl. Nezaviněně. Sucho, neúroda. Jak řešit. Víme, jak to nakonec dopadlo. Lehko se dodatečně radí, aby spoléhal na PB a nechodil do Egypta. Abram hledal řešení. Odpovědně.
a)
Záchrana života. Do Egypta šel i Jákob a i Josef s Marií, zachránit malého Ježíše před Herodem.
b)
Rada Sáře. Nevěděl, jak to může vyjít. Běžné zkušenosti tehdy. Mocný zabije manžela a vezme mu ženu. Udělal to i David, jinak celkem značně zbožný král. Natož pohan Farao.
1.
Farao se pak vymlouvá: Kdybys to řekl, že je to tvoje žena. Určitě bych to respektoval. Hospodin totiž pouštěl pohromy na egypt.
2.
Jakási zkouška či příprava, až to naostro půjde (spustí) s těmi pohromami při exodu, při vyjítí Izraele z Egypta.
c)
Vyhoštění z Egypta. Odchod sviňským krokem. Asi pokračování sucha v Kanánu. Teď musí Abram řešit situaci v Kanánu, sucho nesucho. Jak se zdá, šlo to. Přežil to.
30)
Konflikt s Lotem.
a)
Nezaviněno ani Abramem ani Lotem. Hrály roli okolnosti. Málo místa. Možná ještě pokračování nějakého (třeba jiného) sucha.
b)
Více možností řešení. Člověk musí řešit situaci. Menší zlo. Žádné řešení není optimální a na 100 procent. Podle dosavadního poznání. Dobrá snaha. Nemusí to vždy vyjít a dobře dopadnout.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.