3. Kain a Abel. Nenávist k bratru. Genesis 4.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

1
Janova 3,15: Každý, kdo nenávidí svého bratra, je vražedník. Vrah.
Žádný vrah nemá podíl na životě věčném.

Čtení:

Genesis 4,1-16. Kain a Abel. 4,17-26. Potomci Kajinovi. Kajinovci.

Osnova:

1)
Vražedlník. Zeslabení. Vrah zní dnes tvrději.
2)
Bratr. Kain a Abel. Rodný bratr. Bratr ve víře. Bratr JK: Matouš 25. Cokoli jste učinili jednomu z mých nejmenších bratrů. Bližní v širokém slova smyslu.
3)
Nenávist. Vystupňovaná aktivní neláska.
a)
Projevy v praxi. Dost takových vrahů chodí po tváři země. I v církvi. Potenciální vrah.
b)
Moderní doba. Posun. Nájemní vrazi. Vraždění mají jako zaměstnání. Za mzdu. Vrahové bez nenávisti. Milují peníze.
4)
JK: Kdo nenávidí (tedy nemiluje) svého bratra, je vrah. Ne-návist. Ne-láska. Lhostejnost. Těch vrahů pak přibude.
5)
Teologové si s tím poradí podle schematu:
a)
Bratří a sestry, pozor, pozor, bude soud.
b)
Pozor, bude soudek.
c)
Bude soudeček.
d)
Boží milost je pro všechny. Hlavně pro nás.
6)
Ať si s tím každý poradí sám, jak umí a jak chce.
a)
Schema v tržní církvi: Ať se každý stará a postará o sebe.
b)
Kazatel: Raduj se, mládenče, v mladosti své. A třeba si choď podle žádosti svého srdce. Ale pamatuj, že s tím vším tě přivede Bůh na soud.

Postup:

1)
Hřích. Neposlušnost Boha. Člověk se odcizil. Vina člověka. člověk se vzdálil od Boha. Následky odcizení od boha: Odcizení se i lidem. Nezájem o vlastního bratra. Neláska. Někdy vystupňováno až k nenávisti a až k vraždě.
2)
Kain: rolník. Abel: pastýř. Snaha získat si Boží přízeň. Protekci. Dary pro Boha. Úplatek. Oběť. Pálení na oltáři. Běžný způsob tehdy. Člověk se něčeho vzdá pro určitý účel. Vzdát se něčeho pro Boha.
3)
Kain je přesvědčen, že se jeho oběť Bohu nelíbí. Jak na to přišel? Tvrďas. Zlostník. Závistivec. V oběti takového člověka PB opravdu nemá zalíbení.
4)
Kain nehledal příčinu Boží nepřízně sám v sobě. Nesnažil se o nápravu. Rozhněval se na svého bratra Abela. Ten za nic nemohl.
a)
Najít oběť, obětního beránka. Na někom si vylít zlost. I když to nepomůže pro řešení situace.
b)
Zlost. Nenávist. Příprava vraždy. Úkladná vražda. Na poli. Snad u oběti. Na poli se ve starých dobách obětovalo.
c)
Poznámka: Abel byl pastýř. Co dělal na poli? Označení pro obětiště.
5)
Bůh. Není mu jedno, jak lidé spolu žijí. Boží otázka Kainovi na Abela. Aby se Kain vzpamatoval. Aby si uvědomil vinu. Kde je tvůj bratr Abel.
a)
Kain: Nevím. Copak jsem strážcem svého bratra? Lhal. Bůh: Krev tvého bratra volá ke mně ze země. Nebudeš mít nikde pokoj.
b)
Výčitky svědomí. Země nebude vydávat úrodu. Narušení. Hřích. Otázka spokojenosti v práci. Neklid.
6)
Kain pochopil, že se dopustil zlého činu, ale nelitoval svého hříchu.
a)
Člověk si může uvědomit velikost svého hříchu, ale nemusí litovat. Může mít daleko k litování.
b)
Někdy povrchní omluvy. Lítost naoko, navenek, aby se neřeklo, třeba je to i výhodné.
c)
Společensky nebo církevně nutné občasné přiznání třeba i výše postaveného církevníka. Např.: Cítím i kus své osobní viny na celém případu.
7)
Kain odešel od Hospodina.
a)
Tulák. Běhoun. Psanec. Štvanec. Poznámka: místo, aby se přimkl k Hospodinu a prosil o odpuštění.
b)
Na východ od ráje. Představa: Ráj je na východě. Čím východněji, blíž slunci, tím blíže ráji. Zvýšená revolta proti Bohu. Nestačil mu ráj od PB. Vzpoura. Najdu si sám své štěstí, svůj ráj.
8)
My. Hledat vinu za své hříchy na sobě, ne u druhých. Nehledat obětního beránka, třeba výčitkami.
9)
Před Bohem jsme odpovědni za své bratry a sestry. Jsme jejich strážci. Chránit se vzájemně před zlým a vést se k dobrému.
10)
Když zjistíme, že někoho nemáme rádi, vždy se toho ulekněme. Kdo ví, co vše z toho může vzejít. Co by mohlo vzejít.
11)
Dopustíme-li se hříchu. Nezůstávejme v něm. PB odpustí těm, kdo litují svých hříchů. Svědčí nám o tom JK a jeho dílo.
12)
Malíři. Obrazy. Kouř z oltáře. Abelova oběť: Kouř stoupá vzhůru k nebi, k Bohu. Kainova oběť: Kouř se plazí po zemi. PB sráží kouř dolů.
Poznámka: Otázka atmosférického tlaku. Lze předpokládat, že oba bratří přece neobětovali ve stejném okamžiku vedle sebe.
13)
Gunkel. Zobrazeno napětí mezi pastýři a zemědělci. Bukolika. Pastýřský ráj, idyla. Georgika. Vergilius. Genesis 3. Trní a bodláčí v zemědělství. Ale zásoby, zajištěnost.
14)
Země Not. Bloudění. Na východ od ráje.
a)
Steinbeck: Na východ od ráje.
b)
Japonsko: ráj je na západě.
c)
Egypt: na západě je říše mrtvých.
15)
Antika. Vyhnanství je horší než smrt. Bez zázemí rodiny, přátel, známých.
16)
Nikdo Kaina nezabil, ale nikdo mu nedal ani vodu. Lidé před ním utíkali. Uzavřeli se před ním. Izolován od lidí.
17)
Výčitky svědomí. Nestálost. Bloudění. Neusazenost. Kočování. Marné hledání odpuštění ve světě. Nenalezl ráj, pokoj. Daleká je cesta má, marné je mé volání. V tomto případě spíše bloudění.
18)
Odpuštění pro Kaina. I on měl naději. Kainovci.
19)
Lámech. Hřích se šíří.

Poznámky:

1)
Gradace, postup hříchu. Hřích se nezastaví. Trest též graduje. Genesis 3: Země. Trní a bodláčí. Genesis 4. Tulák, běhoun. Štvanec a psanec. Neusazenost. Horší pro člověka než země s trním. Teď nezajištěnost a odkázanost na jiné.
2)
Úvod.
Genesis 3. Člověk chce být jako Bůh. Nechce nad sebou uznat žádnou normu. Chce si dělat, co sám chce a co uzná za dobré a vhodné. Před ničím se nezastaví, nezarazí. Hřích se šíří jako lavina. Neposlušnost Boha se přenáší do mezilidských vztahů.
3)
Důvod vraždy. Dojem Kaina, že Abel je v Boží přízni a Kain ne. Zlé srdce. Kainovi se od Abela neděla žádná újma nebo křivda. Závist. Žárlivost. Že se v něčem Abelovi daří lépe, v Božích věcech. Na rovině vztahu k Bohu. Mezi bratry ve víře.
a)
Abel je typ věřícího. Kain je typ nevěřícího. Kain opouští Boha.
b)
Za totality: Věřící neškodili nevěřícím. Přesto mnohdy tlak, šikany, na věřící.
c)
Dnes: církev jako zájmová organizace.
4)
Hřích. Stručně. Když člověk neposlouchá PB. Je schopen pak všeho. I bratra zabít. Padají normy, zábrany, odpovědnost. Schopen krást, loupit, být nepoctivý, nečestný. Neláska. Sobectví. Co od takového člověka můžeme čekat?
Nedívat se hned jen na jiné. Kouknout ina sebe. Jsme i sami překvapeni, co i my sami uděláme. Čeho jsme schopni. Co na sobě uvidíme.
5)
Problémy vztahů mezi lidmi. Mohou se vyhrotit. Vraždou se však věci neřeší. Abraham a Lot. Problémy. Rozešli se. Oddělili se. V dobrém. Svědectví pro okolí.
Poznámka:
a)
Bylo dost prostoru kam odejít.
b)
Nebyly problémy v dělení majetku.
6)
Pro co se vraždí. Pro peníze, pro majetek. Msta. Za peníze. Politika. Najatí vrahové. Není osobní averze vraha vůči oběti. Odvedl práci, za kterou byl zaplacen. V afektu. Rozčilení.
7)
Kain a Abel. Otázka Boží přízně. Zdánlivě ne běžný důvod vraždy. Šifra za důsledky požehnání. Požehnání boží viděné v oblasti materielní.
8)
Vina. Možné mnohé reakce.
a)
Petr, když zapřel JK. Pokání. Plakal. Lítost.
b)
Jidáš, když zradil JK. Konec. Jde jen k sobě. Též lítost. Uvědomil si hrůznost činu. Sám ukončil svůj život.
9)
Kainovo znamení.
a)
Znamení: pod ochranou Hospodinovou. Lidé to tehdy znali. Ochrana i prokletí. Lidé pouze nezabili, ale také nepomohli.
b)
Cinejští. Jáhel. Barák pronásleduje Zizaru. Cinejští (Jahel) byli ve svazku s Izraelci. Znamení kříže na čele u Cinejských. Tetování.
c)
Prorok. Královská doba. Odkryl znamení. Asi kříž. Někteří proroci.
d)
Zjevení. Znamení šelmy a beránkovo. Kříž. Horizontála a vertikála.
10)
Úvod. Bůh dává nejlepší předpoklady pro život. Úkol. Dělat ráj. Střežit. Člověk si nesmí dělat co chce. Svoboda a odpovědnost. Musí to jít ruku v ruce. Strom poznání dobrého a zlého.
a)
Boží ochrana. člověk může žít nahý. Pochopit to obrazně. Není zima. Není trní a bodláčí.
b)
Poznámka: Moderní doba. Právo a možnost nosit zbraně, aby se člověk mohl bránit. Lepší by bylo, aby nikdo neměl zbraně a aby nikdo na nikoho neútočil. Nahý čl.: bezbranný. Aby člověk nemusel mít zbraň.
c)
Pád. Neposlušnost. člověk si sám chce dělat, co chce, co uzná za vhodné a správné. Určovat dobré a zlé. Neposlouchat Boha. Vzít život do svých vlastních rukou.
d)
Člověk se sám zbaví Boží ochrany v ráji. Vyhnání z ráje. Trest a důsledek. Teď už máme, co jsme chtěli. Můžeme si dělat, co chceme. Člověk, to zní hrdě. Dělat si, co člověk uzná za vhodné a správné. Ale je nutno nést důsledky.
e)
Důsledky vyhnání z ráje. Tvrdý život. Ztráta ochrany. Trní. Bodláčí. Bolest. Nahý mezi trním, v trní.
f)
Boží milost. Kožený oděv. PB poskytl ochranu. Člověk už potřebuje krunýř, oděv, kůži.
g)
Komenský: Labyrint. Masky. Předstírání. Život se stává stále složitější.
h)
Ploty. Zdi, hradby. Čínská zeď. Železné, drátěné, elektronické opony.
i)
My house, my castle. Můj dům, můj hrad. Můj byt. Člověk je chráněn před druhými. Nikdo nemůže jen tak lehce k němu. Jeho hrad se mu však stává kastlí, nemůže tak snadno ani k druhým lidem. Je uzavřen jen pro sebe.
j)
Kožený oděv. Zvíře. Oběť. Zabito, aby člověk měl ochranu. Stálo to život toho zvířete. Tekla krev, aby měl člověk ochranu. Krev zvířete pro ochranu člověka. V genesis 4 teče krev lidská. Člověk se chrání sám, podle svého názoru.
k)
NZ. Oběť JK. Teče opět krev lidská. Dobrovolná oběť JK.
11)
Dojem čtenáře bible: vše skončeno. Vše bymělo být uzavřeno.
a)
Hřích. Lavina. Roste. Šíří se. V ráji narušen vztah k Bohu. Už i mezi lidmi, výmluvy, svádění na druhého. Pak: vztahy mezi lidmi.
b)
Když Bůh chrání člověka tak teče krev zvířete. Člověk chce ale vzít svou ochranu do svých vlastních rukou. Chránit sám sebe i proti domnělému nebezpečí. Teče krev člověka, dokonce i bratra. Bratr: rodný, ve víře v Boha, v JK.
c)
Boží řešení. Po tisíciletích teče krev božího syna, našeho bratra. Na začátku stačí ještě oběť zvířete. Hřích roste. Vrchol. Je nutná oběť Božího syna.
d)
Dojem: V bibli teče moc krve. Ano, teče. Vážnost hříchu. Není to jen tak. Nelze říci: nic moc se nestalo. Člověk prý za to ani nemůže.
e)
Člověk byl stvořen: velmi dobré. Schopnost nehřešit. Odpovědnost. Svoboda. Ochrana. Člověk tím ale pohrdl. Chce žít doslova po svém.
12)
Ráj. člověk je nahý. Ne otázka módy. Boží ochrana. Pak si člověk obstaral fíkové listy. Bůh dal člověku kožený oděv. Bůh dává člověku něco lepšího, potřebného, nezbytného.
13)
Oběti ve SZ a NZ.
a)
Plodiny. I pohané. Vegetativní kulty. Vděčnost.
b)
Zvíře. Hřích. Lidská rovina. Vina člověka.
c)
Lidské oběti. Pochopení větší viny. Hloubka viny. člověk obětuje druhého za sebe. Místo sebe. Kruté. Přeneseně: lidská oblast. Kain: Odstranit Abela. Dostat se na jeho místo před Bohem. Požehnání. Odstrčit. Postoupit výš na jeho místo.
d)
Oběť Božího syna. Nejvyšší. Lidská. Božská. Odstranění všech obětí k Bohu. Zůstává: Oběť vděčnosti Bohu. Láska. Služba Bohu. Církev. Vztah k druhým lidem.
e)
Pohanské oběti: Do ut des. Dávám, abych dostal. Jakési lobování. Korupce. Uplatit boha. Čím víc chci něco od boha, tím větší oběť mu musím přinést.
f)
Rafinovanost mnoha obětníků: Aby tu oběť zaplatili jiní. Jefteho dcera. Slíbil ji za Boží pomoc. Na věci (se) nic nemění, i když s tím pak (dodatečně) ta dcera souhlasila.
14)
Nastavit si zrcadlo. Pavel: katalog hříchů, neřestí. Galatským 5,22. Ovoce Ducha svatého.
15)
Text. Ne-návist. Ne milování.
16)
Otázka svědomí. Moderní doba. Otrlost. Různě upravované a zmanipulované či manipulované svědomí. Manipulování svědomím druhých, jiných lidí.
17)
Televize Nova. Western. Středa 6. Duben 94.
a)
Najatí vrazi nedrží slovo. Střílejí za 1000 dolarů, rok asi 1898. Slibují, že nezabijí. Pak přesto odstřelí. Slušní lidé přece nevytahují kolt jako první. Likvidováni.
b)
Šerif. Drží zákon. Odstraněn. Úkladně odstřelen. Obchodník, bankéř, slušný člověk, je v pozadí. Kšefty ze smrti lidí. Dávají odměny za odstřelení ze státních peněz. Tzv. Bandité. Chudí. Mají hlad. Tzv. Slušní občané profitují na smrti.
c)
Myšlenky: Trest smrti. Terorismus. Komanda smrti. Když slušní lidé začnou střílet vrahy, dřív či později prosadí zákon. Mezi tím ale možná sami zhrubnou a možná se z nich stanou i vrazi. Korupce i bez skandálů.
d)
Řešení JK. Sebeoběť. Ale: Realita života dnes. Vrazi mají své ochranky. Mizí podnikatelé. Tzv. Neplatiči dluhů. V pozadí jsou tzv. Slušní lidé. Špinavou práci vykonají jiní. Smutek. Není jiné cesty, jen JK. Křesťanství. I když se to zdá staromódní.
18)
Jidáš. čestný člověk, svým způsobem. Oběsil se. Nenašel východisko v pokání. Aspoň ho žralo svědomí. Jen lítost bez pokání a touhy po nápravě života.
a)
Najatí moderní vrazi. Placená práce. Ani ždibec lítosti. O pokání ani nemluvě. Už vůbec ne touha po odpuštění. Rozdíl mezi dobou moderní a dávnou. Kdysi: roviny života: Osobní život. Vztahy k lidem a bohu. Dnes: Odpadla rovina vztahu k Bohu.
b)
Jidáš. Též dostal za zradu JK zaplaceno. Na tehdejší dobu docela slušně. Vrátil ty krvavé stříbrňáky. Až pak se oběsil.
19)
Boží ochrana a lidské pokusy chránit se.
a)
Ráj. Bůh chrání člověka. Člověk je nahý. Podmínky života jsou takové, že není třeba zvláštní ochrany.
b)
Pád. člověk chrání sebe. Fíkové listy. Fíkovník: sídlo džinů, démonů. Kam jde člověk. Kterým směrem. V rajské zóně to postačovalo, i v křoviskách.
c)
Bůh. Kožený oděv. Krunýř. Nutné. Tvrdý život bez rajské ochrany. Trní a bodláčí.
d)
Růst hříchu. Kainovo znamení. Zábrana nekontrolovaným vraždám. Krevní msta. Oběti.
20)
Situace života. Podmínky dnes.
a)
člověk nepotřebuje nosit zbraň. Ochrana zákonem a morálkou. Ideály. Izaiáš 2. Micheáš 4.
b)
Postup džungle do společnosti. Nutno se chránit. Držení zbraně. Hradby. Klíče. Zámky. Ideál: Aby nebylo nutno si kupovat zbraň. Aby člověk nemusel spát se sekyrou pod polštářem.
21)
Kain. Strach o sebe. Poznání viny. Fakticky: Nemusí to být poznání ani viny, ani lítost. Může se jednat jenom o ten strach o sebe.
22)
Hřích člověka roste. Potřeba a nutnost ochrany. Boží ochrana a pokusy o lidskou ochranu.
23)
Moderní doba. Určití lidé nemohou chodit sami bez ochranky. Bohatí. Vysocí funkcionáři. Přitom se pořád stále víc mluví o svobodě a odpovědnosti.
24)
Lítost. Mnohdy chvilková záležitost. Slzy. Pláč. Faktická změna souvisí s nápravou. Satisfakce. Odškodnění.
25)
David.
a)
Hřích s Betsabé. Nechal odstranit jejího manžela Uriáše. Veřejná lítost. Na smetišti. Vyznal vinu. Přiznal ji na veřejnosti. Netajil. Týden v popelu.
b)
Příkladné pro poddané. Moderní státníci a politici si v tomto směru neberou příklad z Davida. Škoda. Třeba by stoupla jejich autorita nebo by z ní aspoň něco zachránili.
26)
Ne-návist. Ne-láska. Lhostejnost. Kain není typ nevěřícího člověka. Věřící v Hospodina. Obětuje. Rafinovaný, tržní věřící. Využít Boha pro sebe a pro své záměry.
Já dám, ty dáš. Do ut des. Dávám, abych dostal. Zaplatit Bohu. Předplatit si Boží milost. Ty, bože, dáš ale víc. Požehnání.
27)
Kainovský typ.
a)
Rafinovaná zbožnost. Rafinovaný věřící.
b)
Násilník. Vzdor vůči Bohu. Vrah. Nenávist. To vše i v oblasti víry.
28)
Abel byl jen vánek, pára, mlžný opar. Nic se od něj nečekalo.
a)
Nadějí pro budoucnost byl Kain, aspoň podle Evy. Bůh se ujal toho na odvrácené straně života. Kain je postaven do zkoušky. Měl přát Abelovi Boží požehnání. Měl mu přát radost.
b)
My máme přát radujícím se. Poznámka: Hospodin hledí k srdci. 1. Samuelova 16,7.
29)
Boží milost a vyvolení pro druhorozeného Abela.
a)
Obdoba: Jákob contra starší Ezau. Jákob se však dral dopředu proti Ezauovi, o němž není řečeno nic zlého, krom zmínky, že se mizerně oženil. Jeho ženy ztrpčovaly život jeho matce Rebece, tedy své tchyni.
b)
Abel je pasivní. Naopak Kain vystupuje jako ten, který by neměl stát jako první v Božích věcech. Byl by mizerným a nevěrohodným representantem víry a Hospodina.
30)
Řetěz hříchu. Lavina hříchu. Strhávají se další balvany. Nezadržitelně se to rozjelo.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.