Skutky 26,7.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)

Text:

Skutky 26,7.
Pro tuto naději jsem, králi, obžalován od Židů.
Žilka: Stojím nyní před soudem proto, že chován naději v sliby dané Bohem.

Čtení:

Skutky 26,22-32.
22
Ale Bůh mi pomáhal až do dnešního dne, a tak zde stojím jako svědek před velkými i malými. Neříkám nic než to, co předpověděli proroci i Mojžíš:
23
Mesiáš má trpět, jako prvý vstane z mrtvých a bude zvěstovat světlo svému lidu izraelskému i pohanům."
24
Když se Pavel takto hájil, zvolal Festus. "Jsi blázen, Pavle, mnoho vědomostí tě připravuje o rozum!"
25
Pavel odpověděl: "Nejsem blázen, vznešený Feste, nýbrž mluvím slova pravdivá a rozumná.
26
Vždyť král to všechno zná, a proto také k němu mluvím otevřeně. Jsem přesvědčen, že mu nic z toho není neznámo. Vždyť se to neudálo někde v ústraní.
27
Věříš, králi Agrippo, prorokům? Vím, že věříš."
28
Agrippa odpověděl Pavlovi: "Málem bys mě přesvědčil, abych se stal křesťanem."
29
A Pavel řekl: "Kéž by dal Bůh, aby ses nejen ty, nýbrž i všichni, kdo mě slyší, stali dříve nebo později tím, čím jsem já - kromě těchto pout."
30
Král povstal a s ním i místodržitel, Bereniké i všichni ostatní.
31
Když odcházeli, hovořili mezi sebou: "Tento člověk nedělá nic, za co by zasluhoval smrt nebo vězení."
32
A Agrippa řekl Festovi: "Mohl být osvobozen, kdyby se nebyl odvolal k císaři."

Postup:

1)
Lukáš. Mistr slova. Plastické, poutavé líčení. Vnitřní napětí. Vnější spád. Vzrušující prostota. Vznešený pathos.
2)
Pavel v Jeruzalemě. Srocení Židů v chrámě.
a)
Pavel je zachráněn římskými vojáky. Výslechy. Cesarea.
b)
Felix. Čeká úplatek. Nepropustil Pavla, i když věděl, že je nevinen.
c)
Festus. Chce vést Pavla k soudu do Jeruzalema. Pro Pavla by to byla jistá smrt. Úklady o Pavlův život.
d)
Pavel se odvolal k císaři.
e)
Festus neví, co napsat do Říma k soudu. Že jsou to spory o mrtvého Ježíše, o němž Pavel tvrdí, že je živ.
3)
Návštěva u Festa. Herodes 2 Agripa. Vyznal se v židovském náboženství.
a)
Slavnostní soud. Honorace. Veličiny. Okázalost. Lesk. Nádhera.
b)
Pavel v této parádě vypadá velmi chudě. 2 roky ve vězení. V okovech. Píše Korintským: učiněni jsme divadlo tomuto světu.
c)
Praděd Heroda 2 Agripy: Herodes Veliký. Nechal povraždit děti v Betlémě.
d)
Prastrýc: Herodes Antipas, stětí jana Křtitele. Soudil JK, vrátil ho zpět Pilátovi.
e)
Otec: Herodes Agripa 1. Popravil Jakuba, bratra Jana, apoštola. Mečem.
f)
Bereniké. Sestra Agripy 2. Vyhlášená krasavice. Měla vyhlášenou pověst pro svá manželství a lehkost. Později milenka Tita, pozdějšího císaře. Ten zbořil chrám v Jeruzalemě.
g)
Takovým lidem má Pavel odpovídat na soudu. Svědčit všem. Ale i přišlí pozvaní hosté. Všichni mají být bez výmluvy při posledním soudu.
h)
Niemöller. Cítil jako svou osobní vinu, že nesvědčil Hitlerovi, ač byl jinak statečný člověk.
i)
Řeč Pavla. Stručný záznam ve Skutcích.
4)
Text. Pavel je souzen pro naději.
a)
Pavel má naději. Proto se dá soudit.
b)
Lidem bez naděje musí být takový člověk značně podezřelý. Nebo spíše směšný?
c)
Postmoderní doba sice snese tak říkajíc všechno nebo aspoň kde co, ale něco přece jen občas působí podivně, zvláštně.
5)
Naděje.
a)
Zaslíbení otcům od Boha. Naděje spasitele. Svědectví ve SZ. Bůh se zavazuje svému lidu svými sliby.
1.
KB. Láska. Radost. Spravedlnost. Mír.
2.
Mocný Boží zázrak promění všechno, i přírodu, i lidi. Lev a beránek. Had a dítě. Proměna.
b)
Naděje se nesla v životě Izraele i církve Po staletí.
1.
Izrael. Nevítaný živel pro naději ve svého Boha, který je zbrusu jiný než bohové pohanští.
2.
Křesťanství. Dovršená naděje. Evangelium. Spasení v JK. Podezírání od světa i od Židů.
6)
My.
a)
Aby byl aspoň záblesk naděje, jakou měl Pavel.
b)
Osobní naděje pro život.
c)
Víra. Spolehnutí na Boha, na JK. Na to, co Bůh slibuje. Spolehnout na svědectví bible.
7)
Malá poslušnost.
a)
Málo svědčíme, málo dosvědčujeme svou naději. Proto je církev tak málo brána vážně v tomto světě.
b)
Ale: Jakou máme vlastně naději?
1.
V lepším případě se u nás většinou projevuje jen víra v srdci.
2.
Důsledky do konkrétního života většinou citelně chybí.
3.
Rozpor krásných slov a praxe života.
8)
Pavel. S pomocí Boží káže před velkými pány. I o vzkříšení JK.
a)
Festus: Pavle, blázníš.
b)
Agripa: Téměř bys mne k tomunaklonil, že bych se stal křesťanem. Ocenění působivosti Pavlovy řeči.
c)
Spory mezi teology po staletí.
1.
Upřímné. Pravdivé.
2.
Ironický výrok Agripy.
9)
Agripa poslouchal se zájmem, dokud Pavel mluvil o sobě a o svých zážitcích.
a)
Když se Pavel obrátil osobně k němu, tak už toho měl dost.
b)
Žádné osobní dotazy. Ne vyvození osobních důsledků pro svůj život.
c)
Dnes mnozí lidé rádi poslouchají kázání o tom, co bylo a jak to bylo.
1.
Ale žádné osobní důsledky pro svůj život.
2.
Lidé ještě jakž takž ochotně vyslechnou obecné pravdy, ale neradi slyší něco, co jde moc na tělo.
3.
Osobní apel lidé nechtějí slyšet.
4.
Aby to snad farář ještě nemyslel na ně. Jen zůstat raději u všeobecného, u obecnosti a všeobecnosti.
10)
Konec soudu.
a)
Potvrzení neviny Pavla.
1.
Ale odvolal se k císaři, tak ať ho máme s krku. Honem se ho zbavit. Šup s ním do Říma.
2.
Alibismus velkých pánů. Pavel je pro ně kopací balon. Přehazují si ho ve své diskusi. Námět tématu k hovoru.
b)
JK je zrnkem písku, obilným zrnkem, kopacím balonem v zájmech mocných.
1.
Pilát a Herodes si ho přehazují. Kyselé jablko. Horký kaštan, horký brambor.
2.
Předtím Ježíše dohodila Pilátovi židovská rada.
11)
Pavlova modlitba za všechny: Aby byli svědkové jako on, mimo okovů.
12)
JK a bohatý mládenec.
a)
Bohatý mladík odcházel. JK se za ním díval se smutkem. Málo mu chybělo. Nerozhodl se cele pro JK.
b)
Láska nikdy nepřestává doufat. Možnost obratu i u lidí, u nichž není znát ani nejmenší známka naděje. Ani náznak, na co navazovat.
c)
Láska se všeho naděje. Všeho trpělivě čeká. 1 Korintským 13.
13)
Přítomní při soudu v cesareji byli jedinečně blízko největší věci v životě: Spása. Víra. Naděje. Vše promeškali. Nevyužili příležitost.
14)
Naše srdce. Plné naděje? Radost. Statečnost. Odvaha.
a)
Zůstat věrni JK, i když lidé o nás řeknou, že blázníme. Být blázny pro JK.
b)
Ne naše lidské bláznovství. Můžeme se stát pro svět divadlem.
15)
Totalita.
a)
Jsme ochotni se k JK přiznat i za cenu posměchu a nepříznivých kádrových posudků?
b)
Když bychom měli kádrový strop, což znamená nejen újmu společenskou, ale i finanční?
c)
Svědčit o JK radostně ve svém okolí.
d)
Naděje v druhý příchod JK třeba dnes.
e)
Plně patřit jen JK. Jediná naděje.

Poznámky:

1)
Skoro-křesťan.
a)
Málem by se někdo stal křesťanem.
b)
Málem mohl být zachráněn. Skoro se nemusel utopit.
c)
Málem, skoro stihl vlak.
d)
Když se to řekne. Holt, nevyšlo mu to.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.