Skutky 17,16-34.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)Areopag. Areopag Rede.

Postup:

1)
Tahi 86. Křesťan a kultura.
a)
Prostředí církve.
b)
Církev ovlivňuje kulturu.
c)
Církev vytváří kulturu.
2)
Pavel v Aténách. Dvoji prostředí pro misii.
a)
Synagoga. Židé. Proselyté. Poměrně nepatrná enkláva uprostřed pohanského prostředí. Duchovně ale vlivná výrazná menšina.
b)
Ulice. Pohané vší možné provenience.
3)
Areopag.
a)
Epikurejci a stojci.
b)
Praktický materialismus. Imanentismus.
c)
Pavel fakticky mluví jen ke stojkům.
d)
Možná, že se na epikurejce už nedostalo, když ho přestali poslouchat.
4)
Pavel maximálně vyšel vstříc svým posluchačům. Přitom neubrousil a neobrousil evangelium.
a)
Stvoření.
1.
Rodina Boží. Aretos, básník.
2.
Řečtí bohové svět nanejvýš organizují.
3.
Osud je nad bohy.
4.
Dnes:
- Věčná hmota. Věčnost hmoty.
- Lhostejnost k mnohým světonázorovým otázkám. Zvláště u mas lidí.
5.
Bůh je stvořitel. Odpovědnost člověka za život.
b)
Soud. Katastrofa.
1.
Je to velmi cizí Řekům.
2.
Podle Řeků je všude jen harmonie.
3.
Dnes: Vystřízlivění z optimismu vědy a techniky.
- Katastrofy ve světě: Černobyl. Ne soud Boží, ale důsledky lidského počínání. Selhání techniky. Hřích. Ekologie.
- Citlivější lidé: může přijít soud. Rozumět některým skutečnostem jako soud.
4.
Hodnocení života. Odpovědnost za život.
5.
Mnozí: Rezignace na myšlenku smyslu.
c)
Vzkříšení.
1.
Záchrana. Podle bible.
2.
Řekové: Cizí myšlenka. Není z čeho zachraňovat, když svět je vpodstatě dobrý. Není třeba spasitele. Harmonie.
- Naděje v soudu a ve vzkříšení narazila.
- Navíc: Kdo to jakživ viděl, že by mrtvý vstal z mrtvých?
d)
Chybí: Kříž. Golgota. Utrpení JK.
1.
Výčitky vůči Pavlovi.
2.
Ale: neubrousil evangelium.
3.
Jinak vypadá kázání na areopagu a jinak v synagoze.
4.
Dnešní schromáždění, rúzná ladění: Neděle. Biblické hodiny. Pohřeb. Evangelizace.
5.
Navíc: Nenechali Pavla domluvit. Třeba by postupně otloukl řeckým filozofům o hlavu i kříž JK.
5)
Výsledek Pavlova kázání na areopagu.
a)
Někteří uvěřili. Minimálně několik.
b)
Jiní: posměch.
1.
Janovo evangelium: Kázání JK. Uvěřil jen jeden člověk, Ondřej.
2.
Dojem: Málo. Kdyby z každého kázání uvěřil byť i jen jeden jediný člověk, brzy by kostel praskal ve švech.
- Ale v kostele nejsou ti kteří by mohli uvěřit.
- Jsou tam jen členové církve.
- Problém: Na kázání nepřijdou noví, pohané. Nemisijní prostředí.
c)
Pavel nezaložil v Aténách sbor.
1.
Ale asi tam nějaký sbor byl, i když tam nepsal epištolu.
2.
Možná byl v Aténách neproblémový sbor.
d)
Dnes. Znát prostředí. Kultura. Materialismus. Imanentismus.
6)
Konference v Maďarsku.
a)
Tahi 85.
1.
Křesťanství a svět.
2.
Náboženské otázky misie.
- Konvergence různých náboženství.
- Souběžné cesty.
- Stejný bůh.
- Jinak pojmenován.
b)
Tahi 86.
1.
Křesťanství a kultura.
2.
Vztah ke kultuře.
3.
Otázka spoluvytváření kultury.
4.
Hodnocení různých kultur.
7)
Skutky 17.
a)
Křesťanství vstupuje do různého prostředí.
1.
Otázka navazování. Anknüpfungspunkt.
2.
Donedávna bylo něco takového v církvi zamítáno jako liberální teologie.
b)
Otázka misie. Jinak se na leccos díváme, co jsme zamítli, když jsme o misii neměli ani tušení.
1.
V evropském prostředí se mnohé nevědělo a nediskutovalo.
2.
Svět misie.
- zajímali jsme se jen o atraktivní zajímavé úspěšné historky.
- Hlubší zájem o navazování zvěsti je na místě.
3.
Prostředí ateismu u nás.
4.
Včera. Dnes. Zítra.
5.
Třetí svět.
- Teologie buvola.
- Komunity různého druhu a typu.
- Černý JK.
8)
Křesťanství.
a)
Hebrejské myšlení.
1.
Bylo převedeno do řeckých myšlenkových kategorií.
2.
Základní transformace.
3.
Dobré. Skvělé. Vcelku. Dál jen drobné obměny. Obrovský myšlenkový a intelektuální úspěch (výsledek) křesťanů v prvních stoletích dějin křesťanské církve.
b)
Do žádné jiné myšlenkové či světonázorové oblasti nebylo křesťanství takto převedeno.
1.
Není křesťanství černé afriky a pod.
2.
Asijské myšlení. Není jiná transformace křesťanství.
3.
Arabská kultura. Též byla ovlivněna antikou.
4.
Obrovská duchovní síla antiky.
5.
Není jiné obdobné duchovní síly.
c)
Misijní zkušenosti nebyly donedávna brány vážně akademickou teologií.
9)
Praktické otázky.
a)
Čím žijí fakticky lidé dnes.
1.
Co hledají.
2.
Po čem touží.
3.
Oč usilují.
4.
Na co navazovat.
b)
Jak přinést evangelium, aby zaujalo.
1.
Krise hodnot otců a dědů.
2.
Bible.
3.
Dogmata. Únava moderního velkoměstského člověka.
c)
Ktrize hodnot.
1.
Klasické hodnoty křesťanství nezabírají, ať děláme, co děláme.
2.
Oživující pokusy nepůsobí.
3.
Farář. Jako ředitel chátrajícího cirkusu vymýšlí nová atraktivní čísla, která by zaujala a přitáhla (přilákala) lidi.
d)
Dnešní člověk.
1.
Povrchnost.
2.
Miluje hotové návody.
e)
Extrémy dnes.
1.
Akademické štípání vlasů v teologii.
2.
Plochý prakticismus.
3.
Církev se drží jako zájmový spolek.
- Finanční základ.
- Lidé určité finanční úrovně.
- Ochotní a schopní platit.
10)
Šíře křesťanství.
a)
Co pozitivně přináší.
b)
Instituce (i unavená) v unaveném světě vždy nějak přežije.
c)
I bez náboje evangelia.
11)
Vztah křesťanství k prostředí.
a)
Pokud křesťanství nechce zůstat historickou či muzeální zkamenělinou, musí reagovat na to, čím člověk vedle církve žije.
b)
Hic et nunc. Zde a nyní. Zopakovat si to.
c)
Objevují se tendence vedoucí k vyzdvihnutí domácích kultů a k pochopení jejich svébytnosti.
1.
Křesťanství na to musí nějak reagovat.
2.
Pokušení křesťanství: Natření církevní zvěsti neobarthovskou neoortodoxií.
- Co je ale uvnitř?
- Co se vlastně drží?
d)
Druhý extrém: Proudění vánků doby.
1.
Co vlastně držíme?
2.
Chceme vypadat, že jdeme s dobou, s teologickou moderností.
- Pokrokovost a módnost.
- Slova a někdy i hesla.
- Jen se opakuje, co se mluví a říká kolem.
- Co se nese.
- Co říkají jiní.
12)
Jiné pokusy, jak zatraktivnit křesťanství:
a)
Vyzvednout jen to, co člověk dané doby chce (slyšet).
b)
Např. Odpověď na únavu velkoměstského moderního člověka.
c)
Ale to spraví lépe než církev peníze nebo drogy.
13)
Křesťanství vneslo do antiky:
a)
Stvoření.
b)
Inkarnace.
c)
Vzkříšení.
d)
Rovina obyčejného každodenního života.
1.
Běžný život šel ale dál po svém a podle svých historických zákonitostí.
2.
Bůh tohoto světa vládl suverenně dál v částečně změněných podmínkách.
3.
Přirozená náboženskost má za nejvyššího boha majetek. Řecky mamon.
14)
Co chybí na areopagu.
a)
Náš dojem, dohad, představa.
1.
Kříž. Utrpení JK.
2.
Inkarnace. Vánoce. Narození JK.
3.
Duch svatý. Ani náznak.
4.
Posvěcení. Život z víry.
5.
Ospravedlnění z milosti.
6.
Křest. VP.
7.
Obrácení. Znovuzrození. Aspoň slova. Volání k víře v Boha ovšem tu je.
8.
Evangelizační kázání.
b)
Podle našeho názoru může chybět ještě kde co dalšího.
1.
Co mohlo a mělo být řečeno.
2.
Jak bychom na areopagu kázalimy?
3.
Kdo jsme, že chceme radit Pavlovi?
4.
Radit, to umíme.
c)
Začněme sami s misií, pak raďme.
1.
Kázat. Pohřeb. Chodit zpívat. Účastnit se pohřbu člena sboru.
2.
Svědčit životem. Nezamlčet víru. I život, i slova, obé je důležité.
15)
Úvod.
a)
Odchod Pavla z Filipis.
1.
Uzdravení otrokyně.
2.
Ztráta zisku pro její pány.
3.
Narušení otrokářského řádu.
4.
V rámci daných možností.
5.
Pomoc jednotlivci.
6.
Člověk dole. Bez výslechu bývalo běžné bičování a vězení.
b)
Žalářník. Páni a bohové, co mám činit, abych byl spasen?
c)
Věř v PJK a budeš spasen i ty i tvůj dům.
16)
Nedělat nic než jen věřit.
a)
Ráno. Soudcům se to rozleželo v hlavě. Poslat vězně Pavla a Sílase pryč. Ticho po pěšině. Z mosta do prosta.
1.
Pavel chce satisfakci. Pomoc pro sbor ve městě. Dodá to vážnosti i pro misii. Aby měli křesťané klid. Hájí věc křesťanského sboru.
2.
Římský občan. Pavel využil svého práva jako římský občan. Civis Romanus sum.
b)
Pavel odešel po veřejné omluvě.
1.
Zařídil klid pro práci sboru. Odešel pracovat dál.
2.
Ne útěk. Pavel umí držet věc.
3.
Pavel jedná jako právník.
c)
Apoštolé se pro další práci rozdělili. Pavel jde do Atén.
17)
Posluchači Pavlova kázání:
a)
Epikurejci.
b)
Stojci.
c)
Náboženské skupiny.
d)
Die Seele ist unsterblich. Religiöse Gemeeinschaften. Seele und Leib. Unterschiedliche Realität.
1.
Körper. Gefängnis. Die Seele muss dort eine Zeit verbringen. Zerbrich dieses Gefängnises.
2.
Die Seele suchcht sich einen Anderen aus. Osvobodit se.
3.
Unbekantes Land vor uns. Der Tod als Befreihung zur Wiedergeburt. In einer anderen Existenz.
18)
Die grossen Atraktionen heute.
a)
Die religiösen Strömungen.
b)
Vlivy z Indie.
c)
Zaujmou alle, juung und alt.
d)
Módní záležitost.
e)
Otázka kšeftu.
1.
Na všem se dá vydělat.
2.
Nabídka a poptávka.
19)
Člověk není jen duše, ale i tělo.
a)
Apostolikum: Víra ve vzkříšení těla.
b)
Duše: to bylo tehdy každému jasné.
c)
Celý člověk: duše i tělo.
d)
Ke smrtelnému tělu patří i to, co my označujeme jako duše.
20)
Eine Standart Reaktion vieler Predigthörer:
a)
Až budu blíž smrti, budu se tím zabývat.
b)
Později: Je zbytečné se tím zabývat.
c)
Církev stejně neřekne nic moc konkrétního, ba vůbec ne nic moc.
21)
1 Korintským 1,18. Židé žádají zázraky. Řekové hledají moudrost. My ale kážeme Krista ukřižovaného. Pro židy je to pohoršení, pro Řeky skandál. Ale povolaným, i Židům, i Řekům, je to Boží moc a Boží moudrost.

Poznámky:

1)
Několik německých slovíček a obratů je uvedeno jako pomoc při aktuálním přednesu.
2)
Základní sloupy evropské civilizace.
a)
Řecko. Antická filozofie.
b)
Hebrejské myšlení. Bible.
c)
Římské právo.
d)
Afrika. Oblast sexu a erotiky.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.