Skutky 16,30.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)

Text:

Skutky 16.
Žalářník: co mám činit, abych byl spasen?

Čtení:

Skutky 16,16-34.
16
Když jsme šli jednou do modlitebny, potkala nás mladá otrokyně, která měla věšteckého ducha a předpovídáním budoucnosti přinášela svým pánům značný zisk.
17
Chodila za Pavlem a za námi a stále volala: "Toto jsou služebníci nejvyššího Boha. Zvěstují vám cestu ke spáse."
18
A to dělala po mnoho dní. Pavlovi to bylo proti mysli, obrátil se proto na toho ducha a řekl: "Ve jménu Ježíše Krista ti přikazuji, abys z ní vyšel!" A v tu chvíli ji ten zlý duch opustil.
19
Když si její páni uvědomili, že tím přišli o svůj zisk, uchopili Pavla a Silase a vlekli je na náměstí před městskou správu.
20
Tam je předvedli před soudce a řekli: "Tito lidé pobuřují naše město. Jsou to Židé
21
A rozšiřují zvyky, které my jako Římané nemůžeme uznat, nebo se dokonce podle nich řídit."
22
Také dav se obrátil proti nim a soudcové z nich dali strhat šaty a rozkázali je zbičovat.
23
Když je důkladně zbičovali, zavřeli je do vězení a žalářníkovi poručili, aby je dobře hlídal.
24
On je podle toho rozkazu zavřel do nejbezpečnější cely a pro jistotu jim dal nohy do klády.
25
Kolem půlnoci se Pavel a Silas modlili a zpěvem oslavovali Boha; ostatní vězňové je poslouchali.
26
Tu náhle nastalo veliké zemětřesení a celé vězení se otřáslo až do základů. Rázem se otevřely všechny dveře a všem vězňům spadla pouta.
27
Když se žalářník probudil a uviděl, že jsou všechny dveře otevřené, vytasil meč a chtěl se zabít, protože myslel, že mu vězňové uprchli.
28
Ale Pavel hlasitě vykřikl: "Nedělej to! Jsme tu všichni!"
29
Tu žalářník rozkázal, aby mu přinesli světlo, vběhl dovnitř a pln strachu padl před Pavlem a Silasem na kolena.
30
Pak je vyvedl ven a řekl: "Bohové a páni, co mám dělat, abych byl zachráněn?"
31
Oni mu řekli: "Věř v Pána Ježíše, a budeš spasen ty i všichni, kdo jsou v tvém domě."
32
A začali jemu i všem v jeho domácnosti zvěstovat slovo Boží.
33
Ještě v tu noční chvíli se jich ujal, očistil jim rány a hned se dal se všemi svými lidmi pokřtít.
34
Pak je zavedl do svého domu, pozval je ke stolu a s celou rodinou se radoval, že uvěřili v Boha.

Osnova :

Textu.
1)
Spasení. Plnost života.
2)
Co mám dělat, činit. Nutnost něco udělat. Ne ruce složené v klín. Ne pasivní čekání, že spasení spadne s nebe do klína. Úsilí. Snaha. Touha.
3)
Věřit. Rozhodnutí. Chtít.
4)
Celý dům. Rodina. Opět ne spadnutí spasení do klína zbytku lidí v domě. Vést svědeckým příkladem života k víře. Šance poznání spasení, víry pro ostatní kolem.
5)
Skutky 4,12. Není v žádném jiném spasení nežli v JK.
a)
Základní misijní text. V nabídkách na náboženském trhu tehdy i dnes je to základní nabídka křesťanské církve.
b)
Otázka interpretace, přiblížení dnešnímu člověku. Jak to předložit. Ne laciné dobové nebo situační úpravy.
6)
Málo hledajících tehdy i dnes. JK: Žeň je mnohá. Víc hledajících než dělníků schopných vést, pomoci. Trpělivé vedení po léta. Malá kondensační jádra. Sůl země. Nebát se malých počtů, i když to nebudeme prosazovat či glorifikovat za cílevědomý program.

Postup.:

1)
Naše spasení. Ne naše dílo. JK. VP. Přivlastnit si dílo spásy JK.
2)
Nejsme loutky, ale děti, vlastní. Je nutné chtění.
3)
Otázka žalářníka. Často vytrženo ze souvislosti. Posun důrazu. I ve správném smyslu, úmyslu. Jak přispět ke spasení. Recepty na jistotu spasení. Mít je v kapse.
4)
Žalářníkova otázka: Jak se vůbec dostat ke spasení. Kde ho najdu.
5)
Děj. čtení. Duch Python. Duch.
a)
Delfy. Drak zabit Apolem. Pythie. Příklad obojaké věštby: Překročíš-li řeku, zničíš velkou říši. Taktně nebylo řečeno, kterou. Jestli vlastní nebo tu druhou.
b)
Dívka. Břichomluvkyně. Mluvila dvojatě.
c)
Věštění ve 20. Století. Ku podivu, člověk stále nevěří dost sám sobě.
1.
Otrokyně posedlá duchem.
2.
Moderní posedlost. Ducha nemusí být vidět, pouze se projevuje.
d)
Věštkyně byla navedena pány. Proniknout do sboru. Reklama. I pro ni.
1.
Pro pány větší zisky. Využít náboženského zanícení lidí.
2.
Představa: uplatní se tam i věštectví, jako u pohanských náboženstvích.
e)
Podnikání na náboženském trhu. Prosadit se. Uplatnit se s věštbani v církvi.
1.
Šimon Magus. Za peníze chtěl získat Ducha svatého. Využívat Ducha svatého pro své ziskuchtivé záměry. Schopnost manipulovat s lidmi.
2.
Pavel nechce využívat pohanské metody a atrakce. Křesťanství je něco jiného než náboženský trh.
6)
Uzdravení.
a)
Pomoc konkrétnímu člověku.
b)
Ve jménu JK.
c)
Ne z naší síly.
7)
Nepravdivá žaloba.
a)
Zamíchalo se do toho: Jsou to židé. Antisemitismus.
b)
Fakticky lynčování. Bez soudu. Bičování.
8)
Vězení. Zpěv. Modlitby. Nevědomky svědčí o své víře v JK.
9)
Zemětřesení. Časté v té krajině. Bůh chrání své. Nečekaně. Podivně.
10)
Žalářník.
Osobní, tělesná odpovědnost za vězně. Specielní vězni. Byl na to výslovně upozorněn. Víc než jen hmotná odpovědnost.
Odpovědnost i při objektivní katastrofě.
Mohl udělat masakr. Mohl dát rozkaz vojákům pobít vězně, aby se zabránilo útěku.
Kritická chvíle. Bezhlavost žalářníka. Pokus o sebevraždu.
11)
Pavel.
a)
Církev Neutíká v nebezpečí. Naopak. Pavel ještě zachraňuje žalářníkovi život.
b)
Velitel věznice. Žalářník. Vykonal nespravedlivý rozkaz. Ale i vlastní iniciativa: Kláda, pouta. Nebyl to zrovna žádný lidumil.
c)
Pavel neutekl. Miluje nepřítele. Zachránil mu život. Zavolal na něj. Mohl počkat, až se zasebevraždí. Pak mohl klidně utéci.
d)
Velké svědectví. Jakým lidem církev vydává svědectví.
12)
Klid Pavla.
a)
Rozvaha.
b)
Vyvěrá to z víry.
c)
Skutky 27. Loď u Malty. Jistota záchrany. Radí námořníkům. Zkušenosti.
13)
Žalářník klade otázku pohansky:
a)
Jak na to. Byl na to zvyklý v pohansky tržním světě: Co za to.
b)
Bohové a páni.
c)
Pavel: Nedělej nic. Jen věř v PJK.
d)
Kázání, zvěstování v domě žalářníka. .
14)
Jak se ptát.
a)
Epištoly Pavla. Struktura:
b)
Za věroučnou částí následuje praktická část. Etika.
c)
Důsledky víry v praxi života.
15)
Žalářník.
a)
Ošetřil vězňům rány.
b)
Pozvání ke stolu.
c)
Nemá strach, že utečou.
d)
Jíst s někým tehdy: bratrství.
1.
K jídlu nebyl pozván jen tak někdo a kdykoli.
2.
Jídlo bylo jednak drahé. Znamenalo nemalé výlohy.
3.
Velká uzavřenost lidí tehdy.
16)
Přijmout spásu.
a)
Uvěřit.
b)
Pokřtít se. Nechat se pokřtít.
c)
Viditelný výraz pro vyznání.
d)
žít z víry.
e)
Když jsem spásu přijal, mám žít podle toho.
17)
Žalářník: co mám dělat.
a)
Pavel: Nic. Jen věř. Ale ne jen tak obecně,. PJK.
b)
My: Zlobíme se trochu na Pavla. Jsou nám blízké předpisy, paragrafy. Hlavně placení. Naložit hned na člověka co se dá.
c)
Pavel: Nejdříve víra. Pak přijdou důsledky víry. Pokud je to pravá víra.
d)
Spasení. Ospravedlnění z milosti.

Poznámky:

1)
Mluvíme o milosti.
a)
Ale provoz církve musí někdo zaplatit.
b)
Pomáhá se mnohdy lidem mimo církev.
c)
Platí ale ti, co už v církvi jsou.
d)
Stále víc se na ně přikládá.
2)
Uzdravení. Ne atrakce, ale pomoc člověku.
3)
Páni otrokyně. Ztráta zisku. Postavili věc ideologicky. Nová zvěst. Nesluší se nám to zachovávat.
4)
Trest bez výslechu. Bití. Vězení.
5)
Úkol svědčit. V konkrétní situaci. Nemusí být po každé uzdravení někoho.
6)
Zemětřesení.
a)
Do hry vstupuje Boží moc.
b)
Nebo to mohla být náhoda.
c)
Ale bylo to pomocí.
d)
Pavel opět využívá konkrétní situaci.
e)
Při každé misii a svědectví nemusí přijít zemětřesení.
7)
Pavel: Civis romanus sum. Jsem římský občan.
a)
Statečné prohlášení. Nezastrašen. Proti nespravedlivcům.
b)
Ochrana křesťanského sboru ve Filipis. Pro budoucnost.
1.
Veřejná satisfakce, omluva, snad odškodné.
2.
Nevím, jaké byly tehdy předpisy pro odškodné při justičním omylu.
c)
Ne hrdost či ješitnost. Pavel myslí na druhé.
d)
Ovšem: Bičování nebylo žádnou srandou. Mnozí při tom vypustili duši.
e)
Povzbudit ustrašené. Když člověk požaduje své právo, povzbudí to i druhé.
8)
Když je člověk v křivdě. Otázka bránění se.
9)
Spasení. A) Dílo JK. Vztah k Bohu. Otevřená cesta. Přivlastněno vSB a VP. B) Svoboda. Čl. Není loutka osudu a ni Boha.
10)
Duch Python.
a)
Mluvit dvojatě.
b)
Delfy. Pythie. Nesrozumitelně. V hádankách.
c)
Filipis. Kuriozita. Extrémní dívka. Břichomluvkyně. Zdroj zisku pro pány.
d)
Věštění. Na to lidé vždycky skočí. Nihil novi sub sole. Nic nového pod sluncem.
e)
Nepatrný rozdíl mezi normálností a nějakou mírnou posedlostí. Pokročilá choroba se dá zjistit snadněji.
f)
Různá media.
11)
Reklama pro Pavla.
a)
Věštkyně měla snahu vetřít se mezi křesťany.
b)
Zdroj zisku pro pány.
c)
Nemohla to dělat bez vědomí pánů. Navedena od pánů.
d)
Šimon Magus chtěl za peníze Ducha svatého. Vydělat.
e)
Křesťanství muselo zápasit o svou specifičnost. Rozdíl od pohanství.
12)
Antisemitismus.
a)
Lynč.
b)
Řekům ve Filipis značně vadilo, že je Pavel Žid.
c)
V každém případě to spoluhrálo roli.
13)
Skutky 27. Bezhlavost vojáků u Malty. Loď se potápí. Vojáci chtějí zabít vězně.
a)
Možná proto vězni ve Filipis neutíkali. Ani jiní vězni ne.
b)
Na útěku byl vězeň zabit zcela bez pardonu.
14)
Otrokyně. Věštila. V každém případě byla nějak duševně retardovaná. Postižená.
a)
Předmět, prostředek, nástroj zisku pro její pány. Využívali postiženou. Zdroj příjmů z postižených. Využití. Nezájem, aby byla uzdravena.
b)
Nestyděli se tak hanebně jednat. Když jde o zisky, tak se mnozí lidé neštítí (vůbec) ničeho.
c)
Dnes. Postižení jsou mnohdy či leckdy zdrojem příjmů pro mnohé. Pracovní příležitosti na jejich obstarávání. Podpůrné nadace a instituce. Sbírky na sebe, aby se mohlo pomáhat postiženým. Pro reklamu na sbírky se leckdy používá ubohosti potřebných.
d)
Pavel fakticky připravil majitele uzdravené otrokyně o dobrý pramen příjmů.
e)
V oblasti pověr jsou lidé vždy štědří. Dosti značná klientela v každé době.
f)
Pavel je vlastně kazisvět. Narušuje zaběhnutou tržní ekonomiku na nábožensko-věšteckém trhu.
15)
Přirozená náboženskost.
a)
Pavel by mohl říci: Vidíte, i ta věštkyně rozpoznala, že kážeme a máme pravdu.
b)
Otázka vhodných a nevhodných či dokonce škodlivých prostředků pro reklamu pro evangelium.
16)
Otrokyně. Věštkyně.
a)
Psychicky retardovaná.
b)
Využití invalidy, postiženého k zisku.
c)
Dnes: Sbírky. Peníze vždycky nedojdou k těm, na které se sbírá.
d)
Náboženský trh. Páni té otrokyně jí nechali dělat pro Pavla reklamu, aby toho pak využili. Chtěli mít mezi křesťany klientelu pro zisky z věštění.
e)
Přirozená náboženskost. Náboženský trh.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.