Post.
Jan 18,1-14. Jan 18,15-27. JK před radou.
310 Šel přes potok Cedron. 220-1. 51-7. 84-6. 504-6. 344-5. 349-7. 405-4.
1)
Post. Postní doba. Příprava na přijetí zvěsti velikonoc.
2)
JK myslí na druhé. Když je člověk v nebezpečí, myslí obvykle především jen na sebe, na svou záchranu.
3)
JK odchází z Jeruzalema. Potok cedron. Spása mimo svaté město. Ne výsluní života, ale temnota. Ne velekněz v chrámě. Poslušnost Boží vůle.
4)
Getsemane. Zahrada. Druhý eden, druhý Adam. Boj. Zápas. Ne výšiny božství, ale poslušnost Boha. Záchrana z hříchu, který se táhne od prvního Adama. Oběť JK.
5)
Modlitby. Zápas. Doopravdy. Ne sehráno. Šlo o život, o všecko. O časnost i o věčnost. Nakonec, vposledu šlo i o nás.
6)
Velcí bojovníci: Alexandr Veliký. Napoleon. Prolévali krev jiných, nevinných.
a)
JK prolil svou nevinnou krev. JK se obětoval za nás, pro nás. Lidská a Boží měřítka. JK prolil svou krev, ne cizí pro sebe.
b)
Lidský obdiv k velkým a slavným bojovníkům.
7)
Nepřátelé. Vedeni Jidášem.
a)
Eden. Adam se ukrývá. Nečisté svědomí.
b)
Getsemane. JK sám oslovuje. Suverenní svrchovanost. Nepřátelé by uvítali útěk nebo odpor. Mohli by pak tvrdit, že vinný utíká. Takto: Nepřátelé jsou nepřímo obviněni ze špatnosti.
c)
Poznámka: Olivová hora je malý pahrbek. Stejně nebyla šance někam utéci. Leda se zaplést mezi spící lidi venku. Poutníci spící pod širákem.
8)
Stručný rozhovor. Vždy tam, kde se jedná o závažné věci života a smrti. Kde se nemá co říci, tam se dlouze řeční, kecá a vykecává.
9)
Svrchovanost JK.
a)
Nepřátelé padají před JK na zem. Literární forma vyjádření. Poznávají spravedlivého. Ale pak JK stejně zatkli. Hrubá moc triumfuje. Útlum svědomí u vojáků a u Jidáše.
b)
Vlastní zájmy triumfují. Stručně vyjádřeno: Jde o peníze. Z něčeho se přece musí žít.
10)
JK zachraňuje učedníky. Vymiňuje si jejich odchod. Učedníci rádi utekli. Nedali se dvakrát pobízet. JK neposílá dopředu místo sebe jiné, aby za něj nasazovali život v boji. JK chrání své.
11)
Petr. Meč. Ne meč slova. Je pohodlnější a snazší hájit JK s mečem v ruce než pro jeho pravdu trpět. JK šel cestou kříže, cestou utrpení.
12)
JK pije svůj kalich. Sám. Opuštěn. Kalich: úděl. Nesnadné k následování. Temnota bez ovace zástupů. JK se zbavili bokem. Celkem nenápadně.
13)
Závažnost hříchu. Hrůza. JK porazil hřích. My se z hříchu sami nevymaníme. Naše vděčnost JK. Následování.
1)
Cedron. Potok. Píseň 310. Šel přes potok cedron. Gregoriánský chorál. David tudy utíkal před Absolonem.
2)
Ráj. Budete jako bůh. Pýcha člověka. JK: pokora. Genesis 3: počátek obětí. Boží iniciativa.
3)
Event. útěk nebo odpor JK. Nepřátele by to uklidnilo v jejich svědomí. Utíká přece ten, kdo má nečisté svědomí. Poznámka: Omyl: Člověk utíká i před násilníkem.
Falešný, ale pro násilníky uklidňující dojem:
a)
Kdo utíká, není nikdy v právu.
b)
Kdo se brání, ten je přece vinen.
4)
Stručný rozhovor. V pozadí je přemýšlení. JK. Promyšlená věc. Soukromí modliteb. Poznámka: Literární ztvárnění později. Pro potřeby dané chvíle 50 let po ukřižování.
5)
Omluva svědomí mnohých. Tzv. Nemohli nic jiného dělat.
a)
Rusko. Revoluce 1917. Báťuško, tys byl vždycky hodný. Nikomu jsi nic neudělal. Ale věříš v Boha. A tak tě musíme zastřelit.
b)
Splnit rozkaz na vojně.
c)
Člověk je v zaměstnání. Vydělává si na chleba. Chce žít sám, tak třeba poškodit i jiné.
d)
Lidské tragedie. Bída situací. Dodatečně se člověk vymlouvá nebo stydí.
6)
Meč. Petr ale může i utéci, i s mečem. Nemusel ho vůbec vytahovat. Je to v normě.
7)
Zatčení. Hrubá síla. Vlastní zájmy v pozadí. Jidáš. Svědomí přehlušeno cinkáním 30ti stříbrňáků.
8)
JK vnáší do světa prvek lásky a sebeoběti. Myslet na druhé.
a)
Ve světě se vždy hlásá nějaký humanismus v nějaké podobě.
b)
Humanismus JK. Silnější. Věrohodnější. Sám se obětoval. Příklad. Udělal to, co hlásal.
c)
Boží syn. Vztah k Bohu. Neopakovatelnost díla JK. Nikdo jiný to takto nedokáže.
9)
Adam. Být jako Bůh.
a)
JK: pokora. Poslušnost boha. Pravá cesta člověka.
b)
Dvě zahrady: Eden, Getsemane. Dva Adamové. Dva zápasy. Ráj: světlo, všechny dobré předpoklady. Vše dýchá novotou a radostnou možností udržet zaběhnuté. Getsemane: Temnota. Noc. Smrt. Hřích.
10)
Útěk.
a)
Obecně je pokládán za doklad viny. Výraz špatného svědomí.
b)
Eventuelní utíkání JK. Honba. Pronásledovatelé by se zapotili. Námaha. Do něčeho by v zahradě někdo vrazil.
1.
Pozornost by se obrátila od JK. Soustředěnost k hrdinné honičce. Hrdinné řeči o technickém průběhu chytání.
2.
JK neumožnil pochopům žádné výmluvy. Reportéři nemají žádné šťavnaté sousto.
11)
Zatčení.
a)
Bokem V temnu. Mimo lidi. Veřejné mínění se nemůže zapojit. Druhý den si už zvykne. Bez novinářů a protestujících davů. Nikdo se o tom moc ani nedozvěděl.
b)
Dnes. Když jde o správnou věc. Bez televize a novin se o tom ani nikdo nedozví.
c)
Stačí slovo JK. Úcta pochopů. Žoldnéři. Zaměstnanci. Necítí k JK osobní nenávist. Váží si jeho statečnosti. Respektují jeho čisté svědomí.
d)
Meč Petra ruší atmosféru respektu vůči JK. Narušil svědectví slova JK. Končí meč Ducha, SB. Lidský meč mnohé naruší.
e)
Poznámka: Jednotlivé zprávy jsou zpracovány do dané souvislosti.