Jan 17,17.

(Kázání Nový zákon -> 4 Jan)Pravda.

Text:

Tvé slovo je pravda.

čtení:

Žalm 119,1-16. Jan 14,23-26.

Osnova:

1)
Inflace slov.
a)
Nabídky. Reklamy. Věci i duchovní hodnoty. Kultura. Nová náboženská hnutí. Sekty. Orientální atmosféra. Aromatický přídech dálných světa krajů. Přirozená náboženskost. Uplatnit sebe.
b)
Sliby. Uzdravení. Společenství. Spása všeho možného druhu. Náboženství úspěchu, zajištění, materielní úrovně. Jistota vposledu v majetku nebo v něčem vágním, co vyrůstá ze záchvěvu nitra.
2)
Skepse. Pilát: co je pravda? Zklamání v životě i dnes. U nehledajících, ale je horší, že i u hledajících. Mnozí jsou těžce a hluboce zklamáni a znechuceni i církví, i lidé v církvi. Historická zkušenost s církví i na konci 2. Tisíciletí.
3)
Pravda. Vážná otázka. Co platí. Autorita. Oč se opřít. Smysl života. Proč žít. Jen žít a umřít? To je trochu málo. Cíl. Smysl.
4)
Kdy si člověk nejvíc klade otázku po pravdě.
a)
Zajištěný život. Pohoda. Člověk chce i vnitřní náplň. Duchovní, kulturní nadstavba.
b)
Nedostatek. Nouze. Vypětí života. Otázka smyslu všeho toho.
5)
Lidská východiska dnes.
a)
Filozofie. Náboženské Lidské odpovědi. Styly života. Anarchie. Teror. Neodpovědnost. Úniky. Drogy. Schopnost zvládnout život. Reakce. Reaktivní jednání.
b)
Rusko: vodka. Západ: drogy. Mezi vodkou a drogami je průměrnost života. Klesnutí jen na průměr. Jen odžít. Privátno. Soukromá pohoda života. Kultivovaný konsum. Kultivovaný epikurejismus mírně štrejchnutý stojcismem. Jen odžít život.
c)
Pokles. Jen materielní hodnoty. Je to sice důležité, ale není to všecko.
d)
Duchovní hodnoty bez materielní základny také nestačí. Nemohou se rozvinout, uplatnit.
6)
Text. JK: Tvé slovo je pravda.
a)
Nově promyslet.
b)
Nově zakusit, prožít.
c)
Nově interpretovat dnešnímu člověku.
7)
Jan 1,14. Vtělení Boží lásky mezi nás.
8)
Boží svědectví o Boží lásce. Jedná se samozřejmě o rovinu života vztahu k Bohu. Je nutno jasně povědět, o jaké parametry a dimenze se jedná.
a)
Bůh je láska. My jsme hříšní, ztracení lidé.
b)
JK. Láska má viditelnou podobu. Pomoc. Milosrdenství. Solidarita mezi námi.
c)
Duch svatý. Boží láska se rozlévá do našich srdcí.
9)
Duch svatý. Bůh v akci k nám. Vzkříšený, živý JK.
a)
Připomíná, co řekl JK. Učí nás tomu.
b)
Uschopňuje nás milovat JK.
c)
Uschopňuje nás držet se SB.
10)
SB. Jak je předáváno. Jak k nám dojde.
a)
Bible. Číst. Slyšet.
b)
Věrní svědkové. Slovo. Život.
c)
Církev. Konkrétní sbor. Život v něm. Společenství.
11)
Náš vztah k bibli.
a)
Ironicky řečeno: Někdy až moc sentimentální. Úcta k bibli je tak veliká, že se ji mnohdy ostýcháme otevírat. Otevřená bible mluví. Usazuje se prach na zavřené bibli. Prach se čistí lidskou kůží.
b)
Poslouchat SB z bible. Naslouchat. Slyšet. Poslouchat. Nejen slyšet, ale i plnit.
12)
Naše zvěstování. Svědectví. Slova a život. Zákonické, bezmocné, bezzubé. Upravování a hlazení pro určité společenské vrstvy. SB není ve sboru v plné moci. Plné evangelium.
13)
Misie. Přiměřená době a situaci.
a)
Kolem církve. Např. Afrika. Ale už i Evropa potřebuje křesťanskou misii jako soli.
b)
Lidé na okraji sboru, církve. Poznámka 00: Už i k tomu nám chybí síla a zájem.
c)
Rodina. Příbuzní.
d)
My. Nové oživení a probuzení. Čekáme. Potřebovali bychom. Nový zájem o SB do hloubky.
14)
Etika. Boží přikázání. Návod k jednání a rozhodování se. Nebát se užít slov jako návod a směrnice. Jistě že nejde o bezmyšlenkovitý receptář typu mačkání klapek nebo typu kuchařky.
JK: Cesta, pravda, život. Proč pravda a ne lež. Poctivě si položit a klást otázky. Nepodceňovat etiku. Brát vážně pochybnosti lidí kolem církve o křesťanství a o církvi.
15)
Základ. Zdroj. Přijmout JK, spasitele.
16)
JK si klade nárok na absolutní pravdu. Podobně i Mohamed, Budha, Marx. Je samozřejmé, že absolutní nárok může být jinak vyjádřen a různě zaobalen.
a)
Všeho zkuste.Držte se dobrého. Ne vyzkoušet všechny léky v apotéce.
b)
Prověřit. Prozkoumat.
1.
Začít: Uvědomit si, zda uznávám JK za spasitele.
2.
Věc osobního rozhodnutí. Křesťanství. Trpícíspasitel. Není to v žádném jiném náboženství.
3.
Tolstoj: světla různých náboženství. Křesťanství je ale slunce. Věc víry.
17)
Dnes ani v církvi nejsou mladí moc vychováváni ve směru: držet pravdu. Vůbec něco držet. Respekt k pravdě. Hájit ji.
a)
Hus se jeví při nejmenším příliš starobyle a staromódně.
b)
Tendence: Proklouznout životem. Uplatnit se. Vydělat si, resp. Získat peníze. Otázka přizpůsobivosti. Nutná míra flexibility a přizpůsobivosti ve společnosti i v církvi.
c)
Přečuhování. Doporučovalo se to v církvi jako vyznavačskost za totality. Dnes to ale vůbec není populární. Reálný socialismus je už hodně vzadu byť i jen ve vzpomínkách.
d)
Křesťanská morálka je příliš měkká do tvrdé reality světa.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.