Jan 15,16.

(Kázání Nový zákon -> 4 Jan)Díkčinění.

Text:

16
Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás, a ustanovil jsem vás, abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo; a Otec vám dá, oč byste ho prosili v mém jménu.

Čtení:

Jan 17,5-8.
Jan 15,1-17.
1
"Já jsem pravý vinný kmen a můj Otec je vinař.
2
Každou mou ratolest, která nenese ovoce, odřezává a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla hojnější ovoce.
3
Vy jste již čisti pro slovo, které jsem k vám mluvil.
4
Zůstaňte ve mně, a já ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, nezůstane-li při kmeni, tak ani vy, nezůstanete-li ve mně.
5
Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese hojné ovoce; neboť beze mne nemůžete činit nic.
6
Kdo nezůstane ve mně, bude vyvržen ven jako ratolest a uschne; pak ji seberou, hodí do ohně a spálí.
7
Zůstanete-li ve mně a zůstanou-li má slova ve vás, proste, oč chcete, a stane se vám.
8
Tím bude oslaven můj Otec, když ponesete hojné ovoce a budete mými učedníky.
9
Jako si Otec zamiloval mne, tak jsem si já zamiloval vás. Zůstaňte v mé lásce.
10
Zachováte-li má přikázání, zůstanete v mé lásce, jako já zachovávám přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce.
11
To jsem vám pověděl, aby moje radost byla ve vás a vaše radost aby byla plná."
12
"To je mé přikázání, abyste se milovali navzájem, jako jsem já miloval vás.
13
Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele.
14
Vy jste moji přátelé, činíte-li, co vám přikazuji.
15
Už vás nenazývám služebníky, protože služebník neví, co činí jeho pán. Nazval jsem vás přáteli, neboť jsem vám dal poznat všechno, co jsem slyšel od svého Otce.
16
Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás, a ustanovil jsem vás, abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo; a Otec vám dá, oč byste ho prosili v mém jménu.
17
To vám přikazuji, abyste jeden druhého milovali.

Postup:

1)
Díkčinění. Ne velký církevní svátek. Není to už ve všech sborech.
2)
Kam je upřena naše pozornost.
a)
Boží dary. Časné potřeby. Oprávněná starost o život.
b)
Bůh je dárce.
c)
Vděčnost. Rozměr vděčnosti.
3)
Časné potřeby. Závislost na věcech světa.Ať chceme nebo nechceme. Úroda. Taje přírodního dění. Vidíme: Setí. Růst. Tráva vadne. Poznání: My jsme víc než zbytek přírody. Přesto rovněž jednou uvadneme.
4)
Text. Nést ovoce.
a)
Povolání. Ovoce života. Ne jen v přírodě. Nežijeme z květů, jejich krásy a vůně. Žijeme z ovoce, z úrody.
b)
Úroda. Podzim. Bůh čeká úrodu, ovoce i od nás. Ne jen na podzim. Bůh čeká ovoce i na nás, při nás, od nás. Ovoce v každém čase života. Žalm 1: časem svým. Podzim života. Víc času i na PB. Nepohrdat léty stáří. Těžkosti, problémy, ale i krása.
c)
Na mnohé neměl člověk čas v uspěchanosti a v pracovním vypětí. Zastavit se a pohovořit s lidmi. Když jsou dva, sednout si a povykládat. Patří k tomu i vzpomínky. Vzpomínání je na místě. Vděčnost navzájem. Uvědomovat si vděčnost i PB. Prožitý život.
d)
Ovoce života. Nesnadné určit. Obraz. Obdoba stromu. Užitek. Dobré věci. Boží měřítko.
5)
Výsledky naší práce.
a)
Naše práce: Užitečná. Neužitečná. Dobře vyjde. Nevyjde, i při dobrém úmyslu. činnost v širším slova smyslu. Budování dobrých lidských vztahů. Ne vše se vždy zdaří. Trpělivost po léta.
b)
Nutná práce. Uživit sebe a rodinu. Není to vidět. Každodenní činnost. Spotřebovávají se výsledky. Ovoce také jíme, není pořád na misce. Práce k něčemu, i když to není vidět. Vlastně to vidět je, žijeme a žijí lidé kolem nás.
c)
Nadbytečná práce. Podobenství JK. Podnikavý hospodář. Nadměrná úroda. Zajistit se po zbytek života za jeden rok. Nastavěl nové stodoly. Nezbytnost života může být povýšena na smysl. Stále víc bohatnout.
d)
Nutné břemeno: starat se a pracovat. Ale lze vše přehnat.
e)
Výsledky duševního a tělesného úsilí. Automaticky to není ovoce podle Božího mínění.
6)
Zbožnost.
a)
Správné ovoce. Ale i to lze pokazit. Farizeové. Skutky. Správný důraz na konkrétní činy. Ale lze i velmi dobré skutky zkreslit, když chybí láska a milosrdenství.
b)
Slova. Správné. Ale ne jen slova, i když třeba krásná. Rozpor slov a činů, skutků, života.
c)
Zákonické propracování, seřazení. Samozřejmě i křesťan musí plánovat a promýšlet dopředu. JK nebyl spokojen s farizeji a zákoníky. Tzv. Ovoce víry, života je chápáno jen jako úsilí našich lidských plánů, představ a potřeb.
d)
JK: Běda vám, zákoníci a farizeové.
e)
Bohatý mládenec. Má následovat cele JK. Předtím však má vše rozdat chudým. Neudělal to. Ne všeobecné pravidlo. Ojedinělé. Jediný případ u JK, kdy JK požaduje něco takového. Nám JK řekne třeba něco jiného.
f)
Milosrdný Samaritán. Vybočení z řady z běžných pravidel. Choval se svým způsobem nenormálně. Kněz a levita se chovali normálně, tržně.
7)
Ovoce činů.
a)
Každý ve své situaci. Každodenní nová poslušnost. Osvobození ze zajetí životní nutnosti. Zaujetí. Ustavičné vzhlížení, vyhlížení k JK. Modlitby. Čekání na SB. Pak se dostaví ovoce. Když SB v nás bude doopravdy působit. Když je necháme působit.
b)
Ora et labora. Modli se a pracuj.
8)
Ne vy jste vyvolili mne.
a)
Oč prosíme v jeho jménu. Nevíme, zač prosit. Co dělat. Nevíme, co udělat. Konkrétní situace. Víme ale, čeho se nesmíme pustit. Ani v nejistotách. Boží láska. Služba. Oběť JK.
b)
Láska. Základní přikázání lásky: Láska k Bohu a bližním. Ostatní přikázání to rozvíjejí. Služba lásky: nic nemohu zkazit.

Poznámky:

1)
My. Čekáme od PB ovoce.
a)
Bereme plnými hrstěmi.
b)
JK: máte dávat. Vděčnost za přijaté.
c)
My. Příliš jsme si zvykli od Boha jen brát. Máme také dávat. Pro Boha, pro bližní. Něco dobrého udělat. Když přijímáme, máme dávat dál.
d)
Naše ovoce má zůstávat jako trvalé. Budovat církev a sbor. Budovy. Společenství.
2)
Nedáváme ze svého. Dáváme z toho, co přijímáme od boha.
3)
Konkrétnost. Symbolika.
a)
Zkušenost v německém velkoměstském sboru 91.
1.
Při slavnosti díkčinění přinesli lidé v neděli ráno do kostela spoustu květin a ovoce a různé balíčky.
2.
Po bohoslužbách se dvojice mládeže i dospělých s květinami a balíčky vypravily na předem připravené adresy. Navštíveni a obdarováni byli staří, osamělí a nemocní, kteří již nemohou přicházet do shromáždění.
3.
Krátká návštěva každého potěšila. Byla výrazem zájmu sboru o své členy, kteří stále patří do sborového společenství, i když jsou z tohoto společenství vnějšně vyřazeni vnějšími okolnostmi. Počet navštívených: 61.
b)
Ve městě, ale i na vesnici jsou lidé tíživě osamocení a osamělí.
4)



Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.