cizoložná žena.
1
Ježíš však odešel na Olivovou horu.
2
Na úsvitě přišel opět do chrámu a všechen lid se k němu shromažďoval. On se posadil a učil je.
3
Tu k němu zákoníci a farizeové přivedou ženu, přistiženou při cizoložství; postaví ji doprostřed
4
A řeknou mu: "Mistře, tato žena byla přistižena při činu jako cizoložnice.
5
V zákoně nám Mojžíš přikázal takové kamenovat. Co říkáš ty?"
6
Tou otázkou ho zkoušeli, aby ho mohli obžalovat. Ježíš se sklonil a psal prstem po zemi.
7
Když však na něj nepřestávali naléhat, zvedl se a řekl: "Kdo z vás je bez hříchu, první hoď na ni kamenem!"
8
A opět se sklonil a psal po zemi.
9
Když to uslyšeli, vytráceli se jeden po druhém, starší nejprve, až zůstal sám s tou ženou, která stála před ním.
10
Ježíš se zvedl a řekl jí: "Ženo, kde jsou ti, kdo na tebe žalovali? Nikdo tě neodsoudil?"
11
Ona řekla: "Nikdo, Pane." Ježíš řekl: "Ani já tě neodsuzuji. Jdi a už nehřeš!"
Jan 8,1-11.
1)
Jan 7-8. Pobyt JK v chrámě. Nádvoří.
2)
Neproblematická situace ženy. Přistižena při činu. Není pochybnost. Žádné dohady či tvrzení proti tvrzení.
3)
Mojžíšův zákon je jasný. Kamenovat za nevěru, cizoložstvo.
4)
Tvrdá doba.
a)
O rovnoprávnosti žen s muži ani vidu, ani slechu. Muž byl kamenován jen kvůli znásilnění. K cizoložství je třeba dvou. Dodnes se muži v tomto směru jaksi víc toleruje.
b)
Dubí. Holky u dálnice E-55. Pro sociálně slabé holky mají porozumění muži se stomarkovkami. Moralista: Ať jsou raději nezaměstnané a berou sociální podporu od státu.
5)
Lapit v řeči.
a)
Kamenovat. Sice je to správné podle Mojžíše, podle Božího zákona. Ale může to říci jen tvrďas. To se tehdy už tak přísně nebralo. Resp.: Už se ta extrémně krajní přísnost neuskutečňovala do všech důsledků.
b)
Kdyby JK nabádal k mírnosti, osočili by ho, že problematizuje a zpochybňuje boží zákon.
6)
Psaní do písku na zemi. Rabínský způsob. Nerušit. Přemýšlím. Příprava na uvážlivou odpověď. I nepřátelé JK mají respekt k určitým pravidlům. Nenaléhají jako moderní reportéři na rychlou, třeba překotnou odpověď.
7)
Kdo je bez hříchu.
a)
Kterýkoli hřích. Ne jen cizoložství.
b)
Nepřátelé si nárokují: My plníme správně Boží zákon. Jsou zasaženi na nejcitlivějším místě. Snad dokonce i ve svědomí. Jsou obviněni.
c)
První zvedni kámen a hoď. Čisté svědomí ve všem.
d)
Citlivost nepřátel. Ještě nejsou úplní cynici. Myslí jim to do hloubky. Něco si uvědomili. Respekt. Čestnost.
e)
Moderní člověk je cynik.
1.
Kam vítr, tam plášť. Klidně by házel kamenem. Čestnost je dnes pokládána za luxus.
2.
Nejsem si jist, jak by reagoval v obdobné situaci dnes člověk z naší církve.
3.
Kamenem by však určitě neházel. Kde dnes zvláště ve městě najít jen tak volně položený kámen? Ale i slova a pohledy mohou být velmi kamenné.
8)
JK zůstal nakonec sám s ženou.
a)
Neodsoudili jiní, neodsuzuji ani já.
b)
Ne souhlas s hříchem ženy. Ne přitakání hříchu.
c)
Jdi, nehřeš více. Jinde chromému s dodatkem: Aby tě nepotkalo ještě něco horšího.
d)
Odsouzení hříchu. Příležitost pro hříšníka začít znovu.
e)
My. Kolik šancí jsme využili a kolik probendili ve svém životě. Cynismus. Mdloba.
f)
Nová naděje. Příležitost. Opět nové dobré předsevzetí. Chtít využít.