Zvěst.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)

Záběr zvěstování.

1)
Vyzařování.
2)
Rozšiřující se kruhy a okruhy.
3)
Lidé pod kazatelnou. Jejich rodiny. Společenství sboru. Obec. Země. Kontinent. Svět. Kosmos.
4)
Někteří teologové (kazatelé) mají velké oči.

Zábrany ve zvěstování.

1)
Na straně posluchače.
2)
Ze strany kazatele.
3)
Ze strany sboru.
4)
Ze strany církve.

Záměr Zvěstování.

1)
Aby všichni lidé spaseni byli.
2)
Aby byli spaseni v první řadě především lidé pod kazatelnou.
3)
Aby se udržel sbor a v něm pro faráře jeho pracovní příležitost.

Závěr zvěstování.

1)
U konkrétního kázání je to pro mnohé kouzelné probouzející a oživující slůvko: Amen.
2)
Něco nám k tomu dopoví PB při posledním soudu. Zvláště nám farářům.

Zvěst.

Myslí se na zvěst SB, evangelia, bible. Poselství.

Zvěst kázání.

1)
Zvěst kázání je správná, pokud (jestliže) je zvěstováno SB, tedy evangelium.
2)
O žádném kázání by nemělo být řečeno: Nebyla v něm žádná zvěst.
3)
Viz: Neosobně.

Zvěst rukama.

1)
Podle bible má PB chválit nejen hlas, ale celý vesmír. Tedy i člověk. Může např. Plésat rukama. Pochopitelně, zpěv je velkým pomocníkem.
2)
Biblický tanec a dramatizace patří též k formám zvěstování. V míře větší či menší to prostupuje celými dějinami. Proč to občas nepřinést do kostela?
3)
Na kazatelně by farář měl ale kázat. Tančit a dramatizovat se může u stolu Páně nebo před oltářem.
4)
Jde o zvěstování evangelia. !
a)
Tancování a dramatizování jsou pouze nástroje zvěstování.
b)
Každého nástroje je třeba užívat přiměřeně.
c)
Nelze zapomenout, že kostel je místem, kde se klade důraz též na vhodně přiměřenou důstojnost.
d)
Pro PB to nejlepší. Zdaleka ne každý cirkus v kostele však musí být tím nejlepším pro PB.

Zvěstná dynamika.

1)
Souvislost s konkrétním prostředím a situací posluchačů je nasnadě.
2)
Zápal faráře nelze též přehlédnout.
a)
Nejde ovšem o reklamní nadšení či chvilkové lidské nadšenectví, ale o zaangažovanost, vtažení do věci.
b)
Prostě řečeno: Farář podává něco, co je mu vlastní i v prožitku a zkušenosti jeho víry. Osobní svědectví je víc než jen referát o něčem.
3)
Dobře připravené napětí při přednesu kázání nemusí vbýt vždy jen formální technickou záležitostí.
4)
Když se posluchač nudí, pak to může být záležitostí formy nebo obsahu kázání.
5)
Dokonale nudné kázání nemusí mít někdy žádnou teologickou vadu či chybičku. Nad písemnou podobou by třeba mnohý teolog za zelenou katedrou zajásal.

Zvěstná platforma.

1)
Jde o zvěstování SB.
2)
Zvěstovat evangelium se dá v zásadě a zásadně kdykoliv a kdekoliv.
3)
Organizačně a liturgicky nejvhodnější prostorou v rámci dnešní struktury práce církve je sbor, kostel, kázání.
4)
Při vší jistě oprávněné kritičnosti vůči kde čemu v církvi platí: Nejvíce lidí zasáhne církev během týdne při nedělních bohoslužbách, při kázání.
a)
Proto je na místě klást velký důraz na pečlivost při přípravě kázání.
b)
Liturgický rámec bohoslužeb církev již má poměrně velmi dobře a civilně zvládnutý.
1.
Přiměřeně a vhodně pro dnešní moderní dobu.
2.
Zdánlivá jednoduchost a strohost odpovídá potřebám a představám dnešního člověka víc, než si církev někdy myslí.

Zvěstování je pasé. (05).

1)
Názor pár farářů z nejmladší generace ohledně kázání.
2)
Není to vyslovováno příliš nahlas ani v soukromých hovorech.
a)
Občas ale ano.
b)
Postačí však rozbor jejich kázání, aby si posluchač nebo čtenář mohl uvědomit, že jim chybí mnohdy osobní zkušenost, osobní nasazení a zápal (nažhavenost) pro věc. Tato kázání si např. Lze přečíst na internetu, aby člověk nemusel obcházet řadu kostelů a modliteben.
3)
Podstatná připomínka a otázka.
a)
Díky za kritiku, bez ohledu na její oprávněnost či zcestnost.
b)
Možná se kritika týká (jen) některých konkrétních kázání. Kéž by.
c)
V každém (v žádném) případě však nelze zůstat jen u negativní (nepozitivní) kritiky.
d)
Jak pozitivně nahradit kázání? Co místo toho?
4)
Viz: Neosobně.

Zvěstovat.

Kázat.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.