Výklad.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)

Výklad bible.

1)
Kázání je výklad bible.
2)
Aktuální pro konkrétní dobu, pro konkrétní prostředí a pro konkrétní lidi.

Výklad bible nezabírá.

1)
Nezabírá bible jako taková.
2)
Faráři to podvědomě poznali a postřehli.
a)
Mnozí faráři proto hledají nové formy práce s biblí.
b)
Domnívají se, že spása přijde od spásné metody.
c)
Faráři se v tom nechávají utvrzovat od mnohých lajků.
1.
Zvláště od psychologicky či jinak humanitně orientovaných.
2.
Lidé s exaktním či technickým myšlením nemají v církvi zelenou. Mnozí z těchto přírodovědně orientovaných lidí v církvi mají blízko k fundamentalistickým akcentům.
3.
Překvapivé je, že to pro některé faráře zní překvapivě.
3)
K výkladu bible lze přidávat ddalší a další věci.
a)
Záleží však na tom, co se přidává, o jaké přídavky se jedná.
b)
Mnohé nové je potřebné a užitečné. Mnohé je však žel fraglich.

Výklad biblického textu.

1)
Vždy vposledu jde o výklad sebe.
2)
Existenciální výklad.
a)
Nelze jinak, než že se to týká osobně mé osoby.
b)
Každý výklad je novým sebepoznáním.
3)
Sebe-zjevení. Vytržení (extase) ve střízlivé podobě.

Výklad textu.

1)
Kázání by mělo mimo jiné být též aspoň trochu výkladem biblického textu.
a)
Ten biblický text by v kázání měl dominovat.
b)
V různé podobě.
c)
Podle situace a druhu kázání.
d)
Různě intenzivně.
e)
Minimálně aspoň náznakově v kázání kazuálním nebo nějakém příležitostném.
2)
I o vánocích se v kostele má kázat z bible, i když to kazatele svádí k povídání o tom, jak lidé horečně nakupují a že vánoce jsou svátky pohody, klidu, radosti, rodinného setkání a pod.
3)
Je rozdíl mezi kázáním a biblickou hodinou.
a)
Není nutno v kázání na odborný výklad textu spotřebovat nadmíru času a přemíru posluchačova posluchačského potenciálu.
b)
Není nutno, aby se kazatel chlubil a pochlubil zbytky svých znalostí z řečtiny nebo dokonce z hebrejštiny, což obvykle stejně někde vyčetl v komentáři a nepostupoval při exegesi tvůrčím způsobem od piky.
c)
Na druhé straně je cizojazyčná sprška na hlavu posluchače pro poslouchače určitým uklidňujícím zadostiučiněním, že jeho farář přece jenom studuje nebo alespoň ví, kde to má opsat.
4)
Pokud v některém kazatelově kázání posluchač postrádá výklad textu, nemusí to už pro to samé být špatné či mizerné kázání. Hlavně, aby kazatel správně a věcně vystihl, vyložil a dotáhl obsah a smysl biblického textu, jeho obsah a intence do konkrétního života dnes.
5)
Viz: Neosobně.

Výklad skutků, ne zázraků.

Vzít to vážně.

Vykladačské střevo.

Bedna.

Vykladačské střípky a střepiny.

1)
Nepohrdat jimi.
2)
Mohou oživit pochopení biblického textu.
3)
Minimálně mohou navodit a udržet pozornost, pokud to kazatel umí.

Výkladová šíře.

1)
Každý biblický text má řadu rovin a umožňuje řadu pohledů a výkladů.
a)
Nelze vždy říci, že by správným pohledem na konkrétní biblický text byla jen jedna možnost (varianta).
b)
V různých dobách dějin církve a v různých situacích života člověka promlouvá ten který důraz, akcent.
2)
Farář kázal o vzkříšení Lazara. Jan 11.
a)
Farář měl pod kazatelnou úctyhodnou názorovou šíři (škálu) posluchačstva.
1.
Farář kázal tak, jak to je v bibli a co to znamená pro nás v našem životě.
2.
Fundamentalisté,pietisté a charismaticky ladění mohli být vcelku spokojeni.
b)
Farář však zmínil, že bohatství bible je tak veliké, že je celá řada rozmanitých výkladů, které se snaží postihnout plnost zvěsti.
1.
Naznačil zápas o pochopení složitého a těžkého biblického textu.
2.
Citlivé ucho teologického důchodce snadno postřehlo, že farář si něco sestudoval a že není teologický zabedněnec.
3.
Liberálněji orientovaní vzdělanci to pochopili také a respektovali farářovu situaci, že kvůli některým bratřím a sestrám pod kazatelnou nemůže farář povědět některé věci příliš otevřeně a naplno.
4.
Jemně farář naznačil, že není lehké pro moderního člověka pochopit ve víře některé podrobnosti, které jsou v biblickém textu zmíněny, ba dokonce zdůrazněny, např. To, že Lazar ležel v hrobě již čtvrtý den, že smrděl, tedy že jeho tělo již podléhalo rozkladu, že po vzkříšení vyšel ven z hrobu, i když měl svázané ruce a nohy.
3)
Autor podepsaný konal po několik desetiletí taktní průzkum mezi kolegy a mezi lajckými posluchači, jak se na tento text v bibli káže ve sborech.
a)
Položil otázku zaměřenou tímto směrem většinou jen tak jakoby mimochodem při řeči o řadě jiných věcí.
b)
Autor dospěl k závěru, že faráři většinou nechtějí své posluchače zarmoutit, a tak je nadměrně neseznamují a nebombardují moudrostmi obsaženými v učených teologických knihách.
4)
Viz: neosobně.

Výkladové vrstvy.

Poschodí. Patra. Pásma.

Výklady bible.

Tradiční. Běžný. Biblický. Civilní. Charismatický. Liberální. Moderní. Postmoderní.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.