Vyhořet a vykázat se.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)

Vyhořelost. (03).

1)
Kazatelská vyhořelost občas postihuje v současnosti především některé faráře mladšího věku.
2)
Farářovo vyhoření může skončit i odchodem z církevní služby.
3)
Vyhoření faráře jako takové není svou podstatou záležitostí věku faráře.
a)
Historické a sociologické zákony a zákonitosti hrají svou nezpochybnitelnou a nepopiratelnou roli.
b)
Podle obecných zákonitostí v oblasti vyhoření postupuje vyhořování směrem nahoru, co se věku týče.
c)
Vyhořování farářů postupuje dnes směrem dolů, co se věku týče.
4)
Podoby farářského vyhoření.
a)
Vyhoření může mít podobu silnou.
b)
Akutní podoba vyhoření může být velmi zrádná. Dostaví se mnohdy bez předchozího varování.
c)
Může se jednat o mírmější formy vyhoření v různých variantách a vnějších projevech.
d)
Vyhoření může být dlouhodobé nebo krátkodobé.
e)
I relativně mírná podoba vyhoření, ale vleklá, farářovi velmi ztrpčuje život.
f)
Když má farář stále větší déledobé potíže udělat dobré kázání, tak by měl zastříhat ušima a uvažovat směrem k riziku vyhoření.
5)
Viz: neosobně.

Vyhořet.

1)
Pohořet.
2)
Viz: Vykázat se.

Vykázanost. (07).

1)
Mírnější varianta vyhoření.
2)
Správný farář to na sobě pozná dřív nežli to postřehnou jeho posluchači.
3)
Některé znaky farářské vykázanosti: Plytkost. Povrchnost. Nehluboké myšlenky, pokud vůbec nějaké myšlenky. Opakování a omílání toho, co posluchači už dávno a často od faráře slyšeli. Opakování formulací.
4)
Vykázané kázání může mít i docela dobrou literární nebo teologickou formu a podobu.
a)
Formálně může působit relativně dobrým dojmem, zvláště na náhodného posluchače, který faráře neposlouchá každou neděli.
b)
Zkušený posluchač však ví, na čem je, i když vykázaného faráře slyší po prvé. Resp. Ví, na čem je ten kázající farář.
5)
Vykázaný farář rád přebývá v historii, např. Ve starém Izraeli, a v dogmatice.
6)
Léky proti vykázanosti.
a)
Farář by měl více a do hloubky studovat.
b)
Farář by měl více chodit mezi lidi, aby věděl, čím žijí běžní lidé.
c)
Farář by měl změnit sbor.
d)
Ideální řešení: kombinace předchozí trojiny.
7)
V postupujícím čase sekularizace po VLR případů vykázanosti farářů přibývá.
a)
Faráři si stále víc a častěji kladou otázku: Co kázat? Co říci lidem?
b)
Pokud si to faráři neříkají, pak je to katastrofa v zesílené podobě.
c)
Riziko vykázanosti zesiluje u farářského začátečníka, který je příliš dlouho na svém prvním působišti, na svém prvním sboru.
8)
Vykázanost se projevuje nejen u nedělních kázání, ale i u kázání pohřebních, křestních a svatebních. A ovšem týká se to i přednášek, přesto že jich neustále ubývá.
9)
Viz: Neosobně.

Vykázat se. (00).

1)
Jsou tu a tam a občas případy, kdy se farář cítí vykázaný, vyflusnutý, neschopný najít text, vypracovat kázání. Ne¨ví, co lidem říkat.
a)
Je to obdobné jako vyhoření např. U některých tvůrčích spisovatelů, kteří třeba i po delší čas nejsou schopni napsat ani řádku.
b)
Farář ale kázat musí. Podle toho někdy vypadá kázání i farář.
2)
Příčiny.
a)
Dlouhý pobyt na jednom sboru. Učitel to má lehčí: Když řekne všecko, co ví, přijdou noví žáci.
b)
Problémy ve sboru, v rodině, sociální situace.
c)
Není odezva. Sbor pomalu skomírá.
d)
Farář nestuduje, nečte.
e)
Další různé a mnohé příčiny.
f)
Na místě je rozlišovat příčiny a zdůvodňování.
3)
Řešení.
a)
Změnit sbor. Pokud se farář dostane na tzv. Lepší sbor, pak je to významný impuls a veliká pomoc.
b)
Studovat nové věci.
c)
Chodit mezi lidi, sbírat podněty z pastorace.
d)
Obrnit se. Kašlat na všecko.
e)
Uvědomit si a vyřešit příčiny.
4)
V některých směrech vede církev k deprivaci, i zde v této oblasti.
a)
V církvi je relativně často značným pokušením obracet příliš pozornost jen k sobě a hledat příčiny a vinu za kde co v církvi a kolem ní jen individuálně u sebe.
b)
Podceňuje se či dokonce přehlíží vnější prostředí, v němž se církev nachází a do kterého se dostala a dostává.
c)
Souvisí to s neschopností vůbec mít ánung o koncepci.
d)
Za totality církev našla způsob své práce a zvěstování. Lidé byli povzbuzeni pouhým náznaken, že PB srazí do nebe se vypínajícího Nabuchodonozora, že zachrání věrného Daniele a jeho přátele. Fronty byly jasné a zřetelně vyhraněné.
e)
V demokratické tržní společnosti je to složitější i pro církev.
1.
Církev dosud vnitřně nenašla své místo.
2.
Po pravdě hledá jen jedním směrem. Směrovka: Mamon, zabezpečenost vnější, peníze, lidé dobře situovaní, spolek. Nikoliv společenství.
5)
V dávných bájích lákala a mámila v řece Rýnu pověstná krasavice Lorelei svým šálivým a mámivým zpěvem okouzlené plavce, kteří přehlédli v zápalu nadšení, okouzlení a touhy záludné vodní víry a nebezpečná a zrádná úzkalí a za své kýžené poblouzení či poblouznění zaplatili cenou nejvyšší.
a)
Žádným věrohodným svědkem nebylo nikdy prokázáno, zda tito námořničtí utopenci na dně Rýna našli pověstný Siegfriedův zlatý poklad.
b)
Inu, nejednou slibný luzný zjev na počátku způsobí nuzný konec.
c)
Ze staré ságy jistě nepřehlédneme zlaté vlasy přitažlivé a přitahující Lorelei, ani ten zlatý hřeben, kterým si tyto své zlaté vlasy česala.
d)
Inu, zlato se třpytí, okouzluje, přitahuje, mámí a vábí, ale pak nakonec strhává do zahynutí a do zatracení.
6)
Viz: Neosobně.

Zúžená cesta do nebe.

1)
Farář příliš naráží všechny biblické texty na jedno kopyto nebo na jedno brdo.
2)
Farář se dostává do stadia vykázanosti.
3)
Farář má příliš úzký výběr biblických textů.
4)
Tématika a obsahové okruhy farářových kázání se stále zužují.
5)
Jak se bránit a jak rozšiřovat (lidem) cestu do nebe.
a)
Farář by neměl zapomínat na studium.
b)
Farář by neměl zapomínat na pastoraci, na kontakty s lidmi.
c)
Farář by měl vyrovnaně prožívat svou osobní zbožnost. Modlitby. Meditace.
d)
Farář by občas měl kázat na lectio kontinua. Měl by si vzít část bible (např. Biblickou knihu nebo tématický biblický cyklus) a probírat ji postupně a podrobněji. Mimo jiné to bude na něj tlak k pečlivějšímu studiu.
e)
Perikopy. Svým způsobem jsou rovněž zúžením ve výběru biblických textů, ale jedná se o základní výběr, tedy o výběr základních biblických oddílů.
f)
Pokud bude farářův stav vnitřní ochablosti dlouhodoběji či dlouhodobě vážnější, s tendencí k vykázanosti a k vyhoření, měl by farář docela vážně uvažovat o změně sboru.
1.
Výměna lidí ve sboru totiž není reálně předpokládatelná.
2.
Učitel, když řekne žákům všecko, co ví, má tu výhodu, že žáci vyjdou ze třídy nebo ze školy a přijdou zase jiní, noví.
6)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.