Lepší než tradiční kázání SB. (04).

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)1) Mnohá bezradnost církve v krizové situaci se mimo jiné a další projevuje i v pohledu na smysl a význam kázání.
a) Smysl a význam kázání není v církvi prakticky nikdy zpochybněn. Není důvod upouštět od kázání jako základu zvěstování hlavně při pravidelných shromážděních ve sboru, zvláště v neděli.
b) Obsahová i technická (formální) připravenost kázání pronášených v církvi je obvykle a většinou dobrá nebo velmi dobrá.
2) V některých (ne příliš početně velkých) kruzích církve se v určitých vlnách objevuje jakési extrémní povědomí jakési vyšší a širší odpovědnosti za existenci, činnost a práci církve zvláště dnes.
a) Toto povědomí je samo o sobě samozřejmě správné.
b) Tam, kde dojde ke zkreslenému nebo jednostrannému zkreslení, tam to pochopitelně správné není.
c) Jsou tací (faráři), kteří by raději opustili sborovou práci (nebo do ni vůbec nenastoupili) a usadili se na teplých nebo teplejších místečkách, kde by konali tzv. jiné druhy církevní práce. Raději by seděli u počitače, objížděli, radili terénním farářům, jak to mají dělat, setkávali se s těmi, kteréjim sboroví faráři shromáždí, supervisorovali by, úřadovali by, jezdili na setkání a konference do ciziny a pod.
3) Výraznou vlnou (i když početně nevelkou) zájmu u některých lajků i farářů po VLR byl zájem o politiku, do níž se někteří většinou jen na čas ponořili.
a) Povětšině tito církevníci nebyli schopni vydržet v tvrdé politické realitě.
b) Přece jen to byli faráři a lajci ovlivnění církví, tedy byli zvyklejší na skleníkovější prostředí.
4) Jiný okruh lidí se orientoval na diakonii, tedy na sociální instituci s církevní nálepkou podnikající (pracující) v sociální sféře.
5) Někteří, zvláště mladší, rozvinuli svou aktivitu s dětmi a mládeží. Jednalo se zvláště o různé tábory a puťáky. Pod hlavičkou jiných institucí (např. občanských sdružení a pod.) lze vyzískat rozmanité finanční příspěvky. Rovněž i od jiných veřejných institucí a organisací. Zvláště zpočátku bylo snadnější navnadit a získat sponzory především z řad podnikatelů.
6) Pocit povolanosti k nadsborové aktivitě se u jiných projevil a projevuje v zájmu o církevní odbory, na které je možno jezdit.
a) Je možno se sejít se známými a pohovořit si navzájem.
b) Aspoň to cestné je uhrazeno.
c) Následná aktivita na různých akcích, např. kurzech, je rovněž svým způsobem výhodná i finančně, nejen odreagováním se od sborové každodennosti a všednosti.
7) Tendence k nárustu různých chráněných teplých místeček (židlí a židliček) v mimosborové oblasti stále pokračuje.
8) Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.