Lektio continua.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)1) Výklad bible po verších. Lépe nežli v kázáních to jde v biblických hodinách.
2) Jsou faráři, kteří při pečlivém výkladu bible po verších nevynechají ani veršíček. Každé slovo bible má totiž co říci. Má zvěstnou povahu.
3) Jeden velmi kultivovaně subtilní (subtilně kultivovaný) farář probíral verš po verši Danielovo proroctví. Vše vysvětloval velmi poutavě a posluchači naslouchali s nesmírným napětím. K tomu postupně přistupovala i prachobyčejná lidská zvědavost. Blížil se totiž verš, který byl hrozbou trestu, kdo neposlechnou: Jejich domy budou změněny v záchody (v hajzly). Jak se zhostí fajnový farář úkolu vyrovnat se s tímto biblickým veršem? Zhostil se toho skvěle před zvýšeným počtem posluchačů na biblické hodině: Inkriminovaný verš prostě vynechal, jako by se nechumelilo, jako by se nemetlo a jako by vůbec nebyl v Písmu svatém. Nikdo z posluchačů se v následné diskusi neodvážil k tomuto verši vrátit. Inu, v dřívějších dobách byla autorita faráře velmi respektována.
4) Poznámka pro dobu 05:
a) V dnešní době by se posluchači zcela svobodně v diskusi k tomuto verši bible vrátili.
b) V dnešní době by se farář ve svém výkladu nevyhnul ani tomuto verši. Docela klidně a svobodně by celou záležitost vysvětlil.
c) V dnešní době farář nemá na biblické hodině tolik posluchačů jako bývalo kdysi.
d) Dnes by se účast na biblické hodině určitě nezvedla kvůli jednomu veršíku z bible.
e) Dnešní posluchači biblických hodin nečtou dopředu to, co se probírá.
5) Viz: Neosobně.

Lektio continua. (07).

1)
Probírání biblického textu postupně, jak to leží. Jedná se např. O biblickou knihu. Po verších, po oddílech, po kapitolách a pod. Je to vděčný způsob pro nedělní kázání především pro kazatele, který má snazší přípravu. Ale i posluchači mohou postupně chápat, co se v které části bible říká.
2)
Soustavné probírání biblického textu po následných kouscích může být někdy pro posluchače značně nudné, zvláště když se farář přespříliš vyžívá v podrobnostech a když příliš setrvává ve starém Izraeli nebo v helenismu. Když jeden mladší farář již více než tucetkrát každou neděli postupně kázal na texty z 1. Epištoly Korintským, a to ještě nebyl ani v polovině, našel jednou na kazatelně obálku, v níž byla stovka a papírek se slovy: Na zpáteční jízdenku z Korinta. Pokud bude chybět, rádi doplatíme. Jednalo se o anonym. Ale farář byl dovtipný a hodil zpátečku. Tu stovku (v obálce) ovšem hodil do košíčku na sbírku.
3)
Jeden mladý farář vytrvale kázal na Jobovu knihu. Měl pocit, že ani po mandelu jeho kázání (15) jeho posluchači ještě nezískali lásku k této biblické knize, ba naopak se u nich začala projevovat stupňující se únava při poslouchání jeho jobovských kázání. Tu mladý farář přeskočil celé tři kapitoly. K jeho nemilému překvapení to jeho posluchači vůbec nezaregistrovali.
4)
Únavnost kázání není samozřejmě záležitostí jen dávných nebo dávnějších časů. Lektio continua tomu může někdy vydatně napomoci.
5)
Viz: Neosobně.

Tématické bloky.

1)
Farář má právo kázat na cykly kázání nejen podle biblického textu (lektio continua, průběžně, jak text běží a leží), ale smí si odpovědně připravit i výběr textů podle tématické osnovy.
2)
Tématické bloky jsou i v bibli. Příklady: Kázání na hoře. Části Pavlových epištol.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.