Za lubem.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)1) I farář může mít při kázání různý přidaný zájem a záměr.
2) Všecko lze různě akcentovat.
a) Okrajový nebo spodní tón projevu může značně ovlivnit.
b) Posluchač si ani nemusí hned uvědomit, že se mu něco velmi decentně a rafinovaně imputuje a vyimputovává.

Zabírající kázání. (06).

1)
Zdaleka ne každé kázání se setká s vnitřně hlubokým zájmem posluchačů.
2)
Nezabírající kázání.
a)
Kloužou po povrchu.
b)
Sice dobré, ale přece jenom od života značně odtažité biblické výklady zůstávající dvě tisíciletí vzadu za dneškem.
c)
Umělecké opary.
3)
Zabírající tématika setkávající se s kladnou odezvou:
a)
Smysl života. Základ života. Orientovat se v životě.
b)
Etika. Něco držet v oblasti morálky. Nesmí se však sklouznout nebo překlouznout do moralismu.

Začít znova.

Stále znovu a znova je třeba začínat, když se jedno kázání nepovede nebo nemá odezvu.

Zahltit kázání.

1)
Podrobnostmi. Hutnými fakty. Mnoha body. Sladkou vatou. Hrozbami nebo vážnými připomínkami. Kde čím jiným a dalším.
2)
Zbytečnostmi.

Zahraničí v kázání. (06).

1)
Farář chtěl ukázat a prezentovat svou zcestovalost (zcestovanost) a sečtělost.
2)
Jeden farář proletěl během pouhých 26 minut vánočního kázání Francií, španělskou Cordobou, Amerikou a Německem a konečně zakotvil v necírkevní Praze.
3)
Jeden farář při pohřbu u domu na vesnici kázal takřka celou dobu o Mexiku.
4)
Jeden farář kázal při nedělních bohoslužbách ve vesnickém sboru o Švýcarsku. Své velmi dobré a podrobné znalosti doplnil nezkloubenými dodatky a přídavky z kde čeho.
5)
Vhodně volenou formou rozplizlosti a gulášovitosti kázání lze docílit (celkem úspěšně) toho, že lidé z kázání nemají vůbec nic. Naopak se ještě (jaksi prémiově) ptají, proč vlastně do kostela šli.
6)
Viz: Neosobně.

Zachovat přízeň.

Když lidé pořád přicházejí do kostela, aby poslouchali svého faráře.

Zajiskřilo to mezi posluchači.

Při poslechu kázání vyskočila otázka.

Zajistit si posluchače. (06).

1)
Řečník si mnohdy musí zajistit své posluchače. I v církvi.
2)
Zvláště v létě a ve velkoměstě má farář pod kazatelnou jenom hrstečku lidí.

Zakázal si.

Když už stál na kazatelně, zakázal si a přitom si zakázal do lidí moc šťourat. A tak SB poněkud obrousil a otupil a lidé byli k jeho nepřekvapení docela spokojeni.

Zakázat si. (03).

1)
Více než hnusné vyjádření faráře, kazatele SB, o kázání SB.
2)
Co je ve hře:
a)
Individuální stupeň ležérnosti.
b)
Nevážení si kázání SB. Řemeslný přístup ke kázání.
c)
Nevážení si PB a církve.
d)
Nevážení si posluchačů pod kazatelnou. Tak jim něco řeknu s kazatelny. Já (velký) teolog těm prosťáčkům.
e)
Povzbudit své nějak pošramocené sebevědomí. Výraz chlapáckosti.
3)
Když se s tím setká někdo v církvi ve třetím roce TKT, navíc v církvi, která prožívá dlouhodobě permanentní (chronickou) krizi, tak se ani té krizi nediví.
4)
Viz: Neosobně.

Zakaž si u nás.

Přijeď k nám do sboru jako host na neděli.

Základ kázání.

Švec by se měl držet svého kopyta a farář bible.

Základní charakteristika kázání.

1)
Od posluchačů: Jednoduché. Líbivé. Neučené.
2)
Odborný teolog: Neseknout se exegeticky.
3)
Farář na sboru, který káže: Co a jak to říci lidem, aby to bylo pomocí pro jejich život.

Základní pravdivost.

Detajlní barvitost.

Základní verze kázání.

Některý kazatel někdy vypracuje i několik verzí svého kázání na jeden text. Třeba v průběhu několika let.

Zaklaplo to do celku.

1)
Kázání se vpasovalo do liturgického rámce.
2)
Ty vybočující ohlášky nakonec přece jenom zaklaply do celku bohoslužeb.
3)
Ta rozkydaná liturgie se nakonec snesla v rámci celku bohoslužeb.

Zákonické hnidopyšství.

I ti posluchači, kteří trochu farářovi přikyvují, když zákonicky horlí a doporučuje morálku dávných časů, nemají upřímné přesvědčení se sami vracet do někdejších časů. Ale na druhé by se to mohlo hodit jako záchytná síť.

Zakotvenost ve faktech.

1)
Kázání má být svěží a mohutné. Má být úderné. Kazatel má překypovat jistotou.
2)
Pokud je něco nejistého, co kazatel lidem předkládá, pak musí přidat trochu suverenity. K tomu musí to nejisté trochu víc podložit.

Zákrytné a otevřené otázky kolem kázání. (07).

1)
Příklady. Jak kázat. Proč kázat. Komu kázat. Kdy kázat. Kázat jenom v neděli dopoledne?
2)
Co říci.

Zakuňkal Amen.

1)
I farář může kuňkat. Zvláště na konci svého proslovu.
2)
Nejvhodnější místa k zakuňkání závěrečného Amen: Po kázání. Po modlitbě. Po čtení z bible. Po citaci některého biblického verše.
3)
Je vhodné, aby farář konal (dělal) některé věci s liturgickou pravidelností. Lidé aspoň mohou vědět, že když farář něco nesrozumitelného zakuňká, mohou si sednout nebo se probudit ke zpívání.
4)
Viz: Neosobně.

Záměrné zveličení.

1)
Vhodnou formou lze něco zdůraznit nebo přiblížit.
2)
JK též dokázal leccos nadnést. Např. Mluví o břevnu, trámu v oku.

Zanořit se.

Vnořit se. Myslí se do Písma.

Zápach.

1)
Kázání může zapáchat kde čím možným i zcela nemožným a nepředpokládaným. Např. Starobylostí, leností, tupou hloupostí.
2)
I včera dobré kázání může dnes zasmrádnout.
3)
Na smrdící kázání mají posluchači obvykle lepší čuch než farář.
4)
Smradlavé kázání je lépe neopravovat, ale přímo ho vyhodit do hnoje, na kompost nebo do kamen.
5)
Viz: Neosobně.

Zápas o konkrétnost.

1)
Plus i minus. Všecko má své klady i zápory.
2)
Konkrétnost je vždycky na místě.
3)
Trochu obecnosti mnohdy umožní, aby se člověk také vešel.

Zapékanec.

Zbytkové kázání.
1)
Z kde jakých zbytků. Nepřipravené. Co slina přinese na jazyk.
2)
Co církevní dům dá.

Zapojit přítomné při bohoslužbách k maximálně aktivní účasti nejrozmanitějšího druhu.

Minimum: Zaujmout tak, aby posluchači (pozorně) poslouchali.

Záruka dobrého, kvalitního a aktuálního kázání.

Milý posluchači, nechtěl bys toho na církvi a na farářovi příliš moc najednou?

Záruka křesťanského kázání.

Křesťanské jméno křesťanského kázání není vždycky zárukou křesťanskosti křesťanského kázání.

Záruka na kvalitu kázání.

1)
V církvi se na toto téma nemluví. Ani nediskutuje. Kvalitní kázání by totiž mělo být samozřejmostí. Každý farář je si toho vědom.
2)
Aktuálnost je něco jiného než kvalita.

Zásadní nepřipomínka něčeho důležitého.

Může to vypadat jako kec.

Zaseknutí v řeči.

1)
Farářova řeč se zasekne třeba v půli slova. Farář není schopen pokračovat dál. Celá záležitost může trvat třeba 20 vteřin až minutu. To je při kázání předlouhá doba, která působí napětí a trapnost. Pak farář pokračuje, kde skončil.
2)
Příčiny jsou různé, v oblasti zdravotní a psychické. Může se jednat o různé projevy sklerozy či nedokrevnosti mozku. Násilné předělání leváka na praváka v dětství se tímto způsobem může projevit po padesátce.
3)
Záležitost je pro faráře i pro posluchače velmi nepříjemná zvláště při pohřbu. Farář však za to nemůže. Nemůže dopředu rozpoznat, že se nepříjemná pauza v řeči chystá.
4)
Pokud jsou lidé ve sboru informováni o těchto zdravotních potížích a problémech faráře, pak se to většinou zvládá dobře a s porozuměním i v případě pauzové ataky v řeči i při pohřbu.
5)
Viz: Neosobně.

Zasmát se na kazatelně.

1)
Účelově. Místně.
2)
Usmát se. Usmívat se.
3)
Profesionální herecký smích nemusí být vždy na škodu.

Zásoba kázání.

1)
Těžko by se našel farář, který by si psal kázání do zásoby. Bylo by třeba takového pilňase špendlíčkem vyškrabávat.
2)
Farář si ale může naplánovat a nahrubo předem připravit cyklus kázání. Jednotlivá kázání si ovšem dopracovává a dotváří až před konkrétní nedělí.
3)
Farář si pochopitelně může vzít k použití kázání starší. Zvláště když mu někdy teče do bot, časově nebo pracovně. Týká se to ovšem nejen kázání pro nedělní bohoslužby. Ale i pro pohřby, svatby nebo křty.
4)
Z cvičných důvodů (např. Učit se psát na počitači) si ovšem samozřejmě farář může psát pár kázání do zásoby. K takovému výkonu je třeba ovšem velmi blahopřát.
5)
Viz: Neosobně.

Zástup žvanilů.

Suverenně pronášejí úsudky o čemkoli, aniž o tom cokoli vědí.

Zástupy u JK.

1)
JK byl výborný a vynikající kazatel. Povídal lidem to, co potřebovali a chtěli slyšet.
2)
Dnes by se možná ani samotnému PJ nepodařilo, aby lidé naplnili kostel, v němž by kázal. Zástupy by šly spíše na fotbal nebo do přírody. Většina by pochopitelně zůstala doma.

Zatížené pojmy.

1)
Církevní kananejština.
2)
Pojmy ze života kolem církve.
3)
Aktuální zatíženost církevních a běžných pojmů.
4)
Příklad: Farář káže o odstraňování zla. Uvádí příklad: Když jedovaté kobře vytrhneme jedovaté zuby, znova jí narostou. Nejlepší je starý osvědčený prostředek: Uříznout kobře ocas. Ale u samé hlavy. Není nutno posluchačům dvakrát opakovat, že se má kobře useknout její ocas.
5)
Viz: Neosobně.

Zaujalo to, ale nedošlo to nikomu.

1)
Určitě to zaujme, ale nikým to nepohne.
2)
Nábožně kecal, až se mu od huby prášilo.

Zaujaly mne některé formulace v kázání a v modlitbě.

Nic moc nestojící nebo málo stojící reakce na kázání, když dotyčný nechce nebo nehodlá být zřetelnější.

Zaujme jednoduchá myšlenka.

1)
Když je originální.
2)
Záleží na tom, kdo káže, kdo poslouchá, jestli je v kostele zima a pod.
3)
Lidé pod kazatelnou nemilují nadměrné složitosti.

Zaujmout kazatelsky pozornost.

1)
Např. Obraz vrtulníku, který padá.
2)
Pád lidského života.
3)
Tu vrtuli si posluchači obvykle zapamatují. Nikoliv však biblický text, na který se kázalo.

Zaujmout věcí, obsahem.

Síla SB.

Závěr kázání.

1)
Nudný závěr kázání je opravdu nudnou záležitostí.
2)
Neslaný a nemastný závěr, dietní.
3)
Překvapivý ¨závěr. Někdy překvapí i samotného kazatele.
4)
Normální závěr kázání, jak to má být.
5)
Burcující závěr.

Závěr pobožnosti. (05).

1)
Modlitba, ne příliš dlouhá a ani náročná. Postačí zaoblená všeobecnost. Píseň. Pozdrav: Hezký den.
2)
Dříve se místo dnes běžného světského pozdravu umisťovalo požehnání.
3)
Uvádění jiných běžných pozdravů je rovněž vhodné prosít přijatelností v církvi v konkrétní chvíli a v konkrétním kontextu.
a)
Starší pozdrav: Dobrý den. I dnes je (ještě) unesitelný.
b)
Řídčeji se vyskytující závěrečný pozdrav při televisní předpovědi počasí: Světlo v duši. Trochu to zavání hinduistickou Indií.
4)
Viz: Neosobně.

Závěrečná otázka.

1)
V kázání.
2)
Při přednášce.
3)
Při kritickém příspěvku.

Zbabrané kázání.

Na štěstí jsou tu ještě i jiné roviny bohoslužeb.

Zbytečné řeči.

1)
Řečičky.
2)
V životě to chodí jinak.

Zcela normální kázání.

Obyčejné, běžné, dobré kázání. Bez nějakých módních novot. Po staru. Je to k poslouchání.

Zdánlivá mnohomluvnost.

1)
V žádném případě se to netýká většiny farářů.
2)
Většinou nejde totiž o zdánlivost.

Zdánlivé samozřejmosti.

1)
Opakování je matka moudrosti.
2)
Jsou i takoví (tací) schopní posluchači, že by mohli farářovi napovídat, co poví zaokamžik.
3)
Jednostejných věcí připomínati vám mně se nestýsče.
4)
Farář by si neměl dělat nadměrné iluze. Posluchači toho zas tak moc z bible a ze života církve neznají.
5)
Mělo by se jednat o věci samozřejmé pro běžný život. Co si z kázání posluchač vezme (odnese) do svého běžného praktického života.

Zdánlivé souvislosti v kázání.

1)
Zdánlivá souvislost se nepozdávala.
2)
Tajemná souvislost se rýsovala stále tajemněji.

Zdánlivá vyznavačskost.

Kázat alternativní postoj.

Zdánlivě začal od začátku.

Posluchači dobře postřehli, že to nebylo na začátku, ale ztratili se v kázání hned na začátku.

Zdatný zástupce.

1)
Lajk nebo kolega, nejen na kazatelně.
2)
Zesíleno: Zdatný nástupce.

Zdroj informací pro přípravu kázání.

1)
Klasické doporučeníhodné pomůcky doporučované v církvi a bohosloveckou fakultou.
2)
Brouzdání po internetu.
3)
Jinocírkevní zdroje.
4)
Necírkevní zdroje. Minimálně pro rozšíření všeobecného vzdělání a vzdělanosti faráře.
5)
Najít si nějaký dobrý zdroj, ze kterého se dá dobře opisovat. S tímto zdrojem se nechlubit a nevytahovat ho.
6)
Pokud jsou přibližně stejně vzdělaní, schopní a chytří faráři, pak rozhodne schopnost (umění) sehnat vhodný zdroj k opisování. Opisování neznamená jen přepisování formulací, ale především lovení myšlenek, podnětů, impulzů.
7)
Každému farářovi vyhovuje něco jiného. Něco jiného mu sedne, pasuje. Je třeba nosit i kazatelský kabát šitý nebo kupovaný na míru.
8)
Viz: Neosobně.

Zelený stůl.

Nepsat kázání jen někde u zeleného stolu v pracovně. Realita života. Mnohá kázání jsou odříznuta od běžného života. Pak se ovšem bible často stává pohádkou pro nedělní bohoslužby. V pondělí nastupuje opět všední život.

Zelený stůl.

Šedá teorie.

Zesílená ekumenická daň. (08).

1)
Farář byl pozván, aby kázal na ekumenickém shromáždění.
2)
Na tomto shromáždění měl v naprosté většině ekumenické hosty. Chyběly jeho vlastní ovečky.
3)
Farář koncipoval kázání tak, aby byly spokojeni ekumeničtí hosté.
a)
Proto uhodil na jejich duchovní strunu, aby jim uhověl.
b)
Ekumeničtí hosté byli spokojeni.
4)
Proč se evangelický farář bojí předložit běžně dobré biblické kázání a proč kalkuluje s tím, co by jiní posluchači rádi slyšeli a uslyšeli?
a)
Ještě štěstí, že farář nekázal o křesťanské svobodě.
b)
Docela dobře postačilo, že do textu napasoval naprosto nekonstruktivně a bez kontinuity obrácení a znovuzrození, ačkoliv by ani sám Duch svatý tyto jistě správné skutečnosti víry v daném textu nenašel a nedokázal vytáhnout.
5)
Otázkou ekumenických kompromisů se evangelická církev nezabývá.
a)
Ani na synodech, ani v kuloárech.
b)
Nic takového není zakotveno v církevních paragrafech, takže by se evangelický farář nemusel nedůstojně snižovat a ještě nedůstojněji podbízet.
c)
Evangelická církev má co říci i na ekumenické rovině. Nemusí se bát, že by to nebylo dobře přijato. Bibličnost je silnou stránkou evangelické církve.
6)
Viz: Neosobně.

Zhuštěné vyjádření.

1)
Farář by na kazatelně neměl používat matematické vzorce a poučky vyjádřené šroubovanými definicemi.
2)
Farář by měl mluvit lidsky, jako člověk k lidem.
3)
Farář by měl vzít v úvahu, že nedělní dopoledne není na složité (ani induktivní, ani deduktivní) myšlení.
4)
Farář by měl prostě prostě kázat prostě.

Zívalka.

Femininum od Zívala.

Zívání.

1)
Zívání je výrazem touhy po změně.
a)
Touha po spánku.
b)
Touha po skončení otravného nebo nezáživného či jinak únavného kázání.
2)
Zívání je nakažlivé.
3)
Jeden zívač dokáže při bohoslužbách nakazit celé shromáždění.
a)
Ono se ovšem nutně nemusí jednat o důsledek mimořádné zívačské aktivity zívače.
b)
Na vině může být kázající farář.
4)
Pokud zazývá farář.
a)
Posluchači mají dojem, že to už nebaví ani pana faráře.
b)
Zívající posluchači (správně) usoudí, že mají alibi.
5)
Zívač je jako tleskač. Dokáže ovlivnit dav.
6)
Zívání je (za určitých okolností a vyjímečně) povoleno posluchačům. Ale nikoliv farářovi. To nikdy. Ani kdyby v nějakém diskusním příspěvku vystoupil nějaký otravný lajk a kecal si rozumy na ultimo.
7)
Viz: Neosobně.

Zkonkrétnění Boží lásky.

1)
Úkol kazatele na kazatelně i v jeho osobním životě mimo kazatelnu.
2)
Pochybovačný úsměv vyvolávají kazatelova krásná a nadnesená slova o Boží lásce, která se vznáší kdesi v nebeských sférách, ve hvězdách nebo ještě někde výš.

Zkratkovitá aplikace a interpretace.

1)
Není to záležitost zkratek.
2)
V NZ jde o oblast víry, o společenství církve. Jde o vztahy mezi věřícími lidmi. Nejde např. O obecnou etiku platnou pro celý svět.
3)
Kurzschluss je něco jiného než Brückenschlag. Kraťas je něco docela jiného nežli překlenutí, most k posluchači.

Zkratkovitá řeč je od zlého.

Kecání, pindání a žvanění také.

Zkraty výkladu bible.

Přeskoky. Zamlčování. Zamlžování. Neznalosti vykladače.

Zkrytá hermeneutika.

Kde už Kristus je dřív.

Zkušenost víry.

Nepřenositelná a nepřenosná zkušenost.

Zkušený skeptik.

1)
Musí se na kazatelně hodně přetvařovat.
2)
Na chvíli se je třeba tvářit optimisticky, aspoň v závěru kázání.

Zlá zpráva jako evangelium.

1)
Evangelium je dobrá zpráva, dobrá zvěst, dobré poselství.
2)
Jonáš byl poslán Hospodinem, aby v Ninive hlásal Boží soud. Pro hříšnost bude hlavní město asyrské říše za 40 dnů zničeno.
3)
Zvěst o (Božím) soudu je pro každého příležitostí k nápravě. Bůh je totiž milostivý. Smilovává se nad tím, kdo činí pokání. Je to fakticky Boží nepochopitelná velkorysost, že je ochoten odpustit i sebevětšímu hříšníkovi, který činí pokání. Poznámka: Součástí pokání je i náprava zlých činů.
4)
Proroctví Jonáše proroka je nevelká starozákonní prorocká kniha. Jedná se o novelu. A tak to končí jako v historické pohádce: Ninivetští činili pokání, napravili svůj život. Na příkaz krále se všichni, od největšího až po nejmenšího Niemanda, všichni oblékli do pytloviny a na tři dny si lehli do popela.

Zlatá střední cesta.

1)
Ne pod nohy.
2)
Ne nad hlavy.

Zlatoústý.

1)
Jan Zlatoústý, velký řecky mluvící církevní otec, uměl promluvit jako kazatel a řečník.
2)
Některý dnešní kazatel může být označen jako zlatoústý. A) Je to pocta a výraz ocenění k jeho kazatelskému výkonu. Pro kazatele je tedy takové označení velkou ctí. B) V takovém označení může být zkryt i nádech ironie, když kazatel svým posluchačům příliš maže kolem úst med a máslo.
3)
Viz: Neosobně.

Zlatoústý. (05).

1)
Máme dobrého a výborného kazatele. Je to Honza Zlatoústý. Když je na kazatelně, nemůžeme z něho oči spustit. Skvěle gestikuluje. Jeho mimika nás nenechává usnout. Jsme u vytržení, jak mu to padá od úst. A hlavně mluví krátce. Zbytečně to neprotahuje. Nezavaluje nás nadměrnými teologickými moudrostmi. Ví, že nám stačí něco ze života, do života a pro život. Inu, popularizační umění, to je velké umění.
2)
Viz: Neosobně.

Zlatý hřeb bohoslužby.

1)
Kázání.
2)
Farář si přistoupl talár a udělal kotrmelec.
3)
Viz: Neosobně.

Zlepšit psychiku.

1)
Pohladit na dálku s kazatelny. Povzbudit.
2)
Kdo dnes nepotřebuje nějak vylepšit svou psychiku?
3)
Pokud farář svou teologií a dogmatikou, kterou chrlí na hlavy svých posluchačů, umožní jejich libý spánek, může to být kladně chápáno jako přínos v odpočinkové sféře. Jde tedy o přínos v oblasti rehabilitace těla a duše, snad někdy i ducha. V každém případě o regeneraci pracovní síly.

Zlověstné ticho.

1)
Může se zlověstně rozhostit při kázání nebo po bohoslužbách.
2)
Obvykle bývá horší než zlověstný šum.

Zmaťas.

1)
Zmatlík. Matlafousek. Zmatkuje.
2)
Dokáže smíchat a zamíchat kde co. Kázání pak působí dojmem v lepším případě girlandy s jednotlivými nesourodými kousky navlečenými na pochybné šňůře. V horším případě je to zastárlý guláš, ze kterého by i čuníkovi bylo špatně.
a)
A dobré prase přece všecko spase. Že ano?
b)
Viděl jsi někdy čuníka, že by mu bylo špatně od žalůdku po nafutrování?
3)
Viz: Neosobně.

Změna homiletické situace. (04).

1)
Stále se mění.
2)
Po VLR se to cítí v církvi intensivněji.
3)
Problémy: Ne tolik, jak kázat, ale co říkat, aby to bylo lidem do života.

Změna paradigmatu. (01).

1)
Dříve, za totality, měl farář radost, že mohl kázat a zvěstovat Sb. Posluchači takto přijímali kázání.
2)
Na počátku TKT je stále zřetelnější, že jde o vykonání bohoslužeb. U farářů i u posluchačů.

Změnil (si) téma.

1)
V polovině devadesátých let se v jednom sboru konala seniorátní presbyterní konference. V seniorátě bylo velmi aktuální a ožehavé jedno téma k jehož zpracování byl pozván odborník až z hlavního velkoměsta církve. Řečník přislíbil aktuální zpracování živé tématiky.
2)
Napjatě a dyhtivě očekávající presbyteři ani nedutali, když řečník začal mluvit. Avšak řečník k překvapení všech hned na začátku sdělil, že nebude hovořit o zadaném tématu, že si připravil něco jiného, co má zpracovaného. Ale že si myslí, že to posluchače bude zajímat. Pak se rozhovořil o něčem, co bylo zajímavé asi jenom pro řečníka. Posluchači sice při přednášce mlčeli, ale mlčeli také v diskusních skupinkách.
3)
Viz: Neosobně.

Zmínit souvislosti.

1)
Kazatel se nemusí bát informovat lidi o rozmanitých důležitých souvislostech v souvislosti s tématikou kázání.
2)
Vyrvat některé myšlenky ze souvislosti, z kontextu, to může být někdy na pořádný úkor dobrého kázání.

Značkové zboží. (04).

1)
Kazatel na kazatelně se jal vychvalovat SB, evangelium a křesťanství.
a)
Jedná se prý o značkové zboží, které je zárukou kvality.
b)
Ve srovnání s neznačkovým zbožím je možná dražší, tj. Předkládá náročnější požadavky, ale stojí to za to.
c)
Kazatel ještě zmínil zahraniční trhovce (Vietnamce), kteří prodávají neznačkové druhořadé a druhohodnotné zboží.
2)
Dva lajci, kterým PB stvořil mozek k myšlení, se po bohoslužbách mimo doslech kazatele bavili:
a)
Ten farář asi nechodí nakupovat k Vietnamcům. Jinak by musel vědět, že i Vietnamci prodávají značkové zboží.
b)
Může jít i o neznačkové zboží, kterému se přilepí dodatečně značka. Přitom toto zboží je dobré samo o sobě, i kdyby bylo neznačkované. Proč proto kupovat zbytečně značku?
c)
Lajci svorně usoudili, že farářův ilustrativní příklad nesedí.
1.
Přemnoho lidí si zajde něco koupit k Vietnancům proto, že je to tam levnější nežli ve značkových obchodech. Dá se tam vybrat dobré zboží.
2.
Mnozí lidé se spokojí s neznačkovým náboženským zbožím přirozené náboženskosti.
d)
Zdaleka ne každá drahá značka je nutně (eo ipso) zárukou kvality.
3)
Viz: Neosobně.

Značně nízký stupeň obsahu kázání.

1)
Jen málo se dá dohnat nablýskanou formou.
2)
Pozlátko nahradí zlato jen pro povrchní lidi.

Znásilnit kázání.

1)
Postačí znásilnit biblický text.
2)
Není pak už ani třeba znásilňovat posluchače a posluchačky.

Znát posluchače.

1)
Je to velmi důležité zvláště při pohřbu.
2)
Ale i při pohřebním kázání se zkušený kazatel může obejít bez znalosti posluchačů. Postačí mu pouze vědět, zda se jedná o pohřeb muže nebo ženy. Ani znalost jména není vposledu konec konců nezbytná.
3)
Zdaleka ne každý farář je však kazatelský matador, který dokáže bombasticky obecně kecat a ukecávat přítomné posluchače.
4)
Viz: Neosobně.

Zneklidnění posluchačů.

1)
Farář má pěkně kázat a ne zneklidňovat a iritovat posluchače.
a)
Pokud se touto dobrou nepsanou radou farář neřídí, pozná to na konci bohoslužeb při podávání ruky u dveří.
b)
Zkušený kazatel to však vycítí už dřív. Z atmosféry při kázání.
2)
Je vhodné se např. Opatrně vyhnout některým biblickým důrazům. Nebo je alespoň příliš nevypichovat.
a)
JK se narodil ve chlévě. Chlév je chlév. Smrdí to tam a je v něm dobytek.
b)
Pro ženu ve vysokém stupni těhotenství se nenašlo místo pod střechou, protože patřila k chudým, kteří na to neměli.
3)
Faráříčku, pamatuj.
a)
Je rozdíl mezi zneklidněním a zneklidňováním.
b)
Zneklidníš-li nad únosnou míru, poznáš to na sbírce. Proč ti také platit, když neodvádíš dobrou práci, když nesplníš očekávání?
c)
Když to přeženeš, poletíš. V lepším případě by ses měl sám začít ohlížet po jiném sboru.
d)
Pokud to jednou z nějakého nedopatření nebo z nadměrné horlivosti či z přemíry touhy po spravedlnosti či z rozvířených sociálních citů či jinou náhodou nějak přeženeš, musíš to příště uvést na správnou míru.
4)
Viz: Neosobně.

Znepokojení v kázání.

Může být funkční.

Zneužívání textu.

1)
Kázání by nemělo být obdobou reklamy na prací prášky.
2)
Kázání by nemělo být verbířstvím nebo verbováním.
3)
Kazatel by si neměl v kázání přihřívat nějakou svou polívčičku. Ani tu nejchutnější či nejskvělejší.

Zničující monolog.

Kázání je dialog, i když mluví jen farář.

Zničující monotónnost věčných pravd.

1)
Znehodnocující faktor.
2)
Stálé nebezpečí pro faráře i církev.

Zohlednit kontext biblického textu.

Samozřejmost, se kterou musí farář při přípravě kázání počítat.

Zopakování biblického textu. (02).

1)
Mladý vikář dokázal zvládnout přípravu kázání velmi virtuosmě za pouhé 3 hodiny. Podle toho to také vypadalo. Jednalo se o všelijak převyprávěný biblický text.
2)
Starší kolega měl snahu mu pomoci v naučení se vyrábění kázání.
a)
Zavřel ho večer do své kanceláře s tím, že bratr vikář bude muset pracovat na kázání tak dlouho, až bude hotov.
b)
Vikář pilně pracoval 9 hodin, až do tří ráno. S malou přestávkou, když mu samozvaný učitel dal něco k jídlu.
c)
Literární výrobek byl o poznání lepší nežli produkty z tříhodinových akcí. Jenže, do kázání to mělo stále hodně daleko. Ale každý se musí učit.
d)
Vikář měl za sebou 5 let studia na teologické fakultě Karlovy univerzity.
3)
Viz: Neosobně.

Zpestřit kázání.

1)
Aby mělo švih a šmrnc.
2)
Video-klip.
3)
Vtip, fórek, příběh.
4)
Herecký, dramatický výkon.
5)
Rétorika.
6)
Zaujmout. Jak umíš. Poraď si sám. Lze rozvinout a uplatnit individuální specifické schopnosti kazatele.
7)
Návrh: Inteligentní dotažení (aplikace) apoštola Pavla.
a)
Všeho zkuste. Držte se ale toho, co je dobré.
b)
Tedy: Všeho s mírou.

Zpětná interpretace.

1)
Dodatečné vkládání pozdějších myšlenek, i dnešních, současných, do biblického textu.
a)
Výkladem. Pochopením.
b)
Písemnou interpolací.
2)
Oblékání dnešních aktuálních problémů a otázek do biblického kabátu.

Zpětný kontakt.

1)
Pro faráře je to nutnost.
a)
Pokud za čas nechce kázat mimo.
b)
Ono je totiž možné se octnout i v kázání (docela) mimo.
2)
Zkušený kazatel postřehne reakci a myšlení lidí přímo při kázání, v rámci bohoslužeb.
3)
Pastorační návštěvy v týdnu u členů sboru napoví farářovi mnoho a hodně o jeho kázání, i když na kázání vůbec nepřijde řeč.

Zpětná vazba.

Odezva kázání u posluchačů.

Zpěvavost.

1)
Hlasová.
2)
Obsahová.

Zprznil kázání.

1)
Zmrvil ho, jak se dalo.
a)
Pindal a žvanil značně nehorázně.
b)
Navíc se snažil v kázání agitovat pro cosi, co se nedalo zřetelně rozpoznat.
c)
Podařilo se mu otrávit posluchače téměř k dokonalosti, i když užíval jen slovního jedu.
2)
Viz: Neosobně.

Způsob podání kázání.

1)
V tomto směru je prakticky nepřeberná rozmanitost.
2)
Každý farář má svůj osobitý a individuální způsob podání kázání.
3)
S dalšími a dalšími příklady v písemné nebo zvukové podobě má každý farář příležitost se seznámit všude možně kolem sebe.
4)
Nelze vždycky říci, že některý způsob podání kázání je dobrý a jiný špatný.
a)
Rovněž je třeba opatrnosti a obezřetnosti při eventuelním konstatování, že něco je lepší a něco horší.
b)
Každému faráři pasuje něco jiného.
c)
Forma podání je jako oblek ušitý a šitý na míru.
d)
Rovněž je často třeba vzít v úvahu šitost podání kázání k oblekům posluchačů.
e)
Někdy je pak třeba, aby farář přidal nějaké doplňky k tomu, co mají posluchači v hlavách a v srdcích.
f)
Jindy je třeba posluchačům vysvětlit, že některé části oblečení myšlenkového a fazóny víry u posluchačů je třeba odložit nebo změnit.
g)
Způsob podání kázání může pak např. Působit jako jemný čistící kartáč nebo jako drsný kartáč drátěný.
5)
Jsou ovšem i jisté hranice. O některých způsobech kazatelského projevu lze hned před začátkem (před užitím) směle a odpovědně prohlásit, že se to prostě na kazatelnu nehodí.
a)
Nejedná se pouze o nějaké formy nadměrné podbízivosti se posluchačům.
b)
Každá supermodernita rovněž není přiměřená.
c)
Každá přetažená aplikace až do zpaskuděnosti rovněž není důstojným projevem na kazatelně.
6)
Viz: Neosobně.

Zralý ke slyšení evangelia.

JK: Žeň je mnohá, ale dělníků je málo.

Ztišíme se k diskusi o kázání.

Mnohdy to ztišení přechází (nebo může přejít) do rozpačitého nebo ledového ticha a mlčení.

Ztížená srozumitelnost. Drmolení.

Ve spojení s polykáním slabik nebo celých slov na konci věty lze podstatně znesnadnit nebo ztížit posluchačům poslouchání.

Ztráta napětí.

Zívajíce diskutujeme.

Zůstal ve Starém Zákoně.

1)
Ani tam ovšem kazatel nebyl příliš doma. Spíše jen povrchně probíral biblickou dějepravu jako pro nedělní školu.
2)
Do dnešního života dnešních posluchačů to mělo hrozně moc daleko.

Zvědavost a zvídavost.

1)
Kázání má vzbudit otázku na odchod: Co mám činit, dělat.
2)
Kázání nemá pochopitelně vzbudit otázku k odchodu.

Zveličený citový projev.

1)
Má jednu velkou vadu (dalších vad má víc): Lidé ho neberou vážně.
2)
Je to takový bezzubý atomový výbuch, výbuch jen na otřes, na efekt.

Zviditelnit filantropii.

Aspoň selektivně uspokojit.

Zvlášť alarmující skutečnost.

1)
Příliš pravdychtivému kazateli lze doporučit, aby si zavázal oči, zacpal uši a hlavně dal na zámek svůj jazyk.
2)
Ani církev nesnese vždy pravdu v příliš velkých dávkách.

Zvláště o vánocích je třeba lidi rozněžnit.

1)
Někteří faráři se o to svými kázáními pokoušejí.
2)
Rozněžňující metody a formy. Vedle čistého SB lze použít nostalgické vzpomínky a silných kalibrů z obecné religiozity.

Zvnitřnění děje.

1)
Co se tím rozumí?
2)
Samozřejmostí by mělo být:
a)
Posluchači cítí, že biblický děj, např. Příběh, který farář na kazatelně vykládá, je mu vnitřně, bytostně blízký. Ba dokonce, že se kazatel vžívá do situace. Že jej prožívá. Že se do něho dostává.
b)
Posluchači by měli být rovněž vtaženi do děje.

Zvukové atrakce při kázání.

1)
Např. Z magnetofonu.
2)
Leccos se dá domluvit s někým, kdo s farářem během kázání spolupracuje. Vypadá to pak jako spontaneita. Např. Se někdo na něco zeptá. Nebo vydá neartikulované zvuky a pod.
3)
Neočekávané zvuky koncentrují pozornost.
a)
Obrátí pozornost určitým směrem.
b)
Pozornost pak lze přešaltovat.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.