Učený vikář.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)1) Mladý vikář, trochu samorost, měl za sebou 5 let studia na bohoslovecké fakultě v Praze a jeden rok studia v zahraničí, ve Francii.
a) O jeho intelektuálních kvalitách není třeba diskutovat. Jsou bez diskuse vynikající.
b) Farářský šéf požádal vikáře o vykonání jednoho méně důležitého pohřbu, na kterém by se mohl uplatnit farář-začátečník.
1. Farář připravil vikáři pro jistotu celou liturgii. Jen to kázání měl vikář vypracovat sám.
2. Pro jistotu farář prohlásil, že si večer před pohřbem vikářovo hotové kázání vyslechne a případně něco doplní.
3. Vikář se rozhodl připravit kázání na text ze žalmu 23: Hospodin je můj pastýř.
4. Večer vikář předčítal farářskému šéfovi svůj výtvor.
5. Hemžilo se to v něm hebrejštinou s řeckými a latinskými ekvivalenty.
6. Vikář vypočítal kde jakou literární variantu v kde kterém textu.
7. Religionistické a historické pozadí bylo zpracováno a propracováno velmi podrobně.
8. Vikář své odborné výklady zakončil slovy, že se jedná o známý žalm, který začíná slovy: Hospodin je můj pastýř.
9. Farářský šéf lakonicky poznamenal: Tak, bratře vikáři, tady začnete. Vypracujete nové kázání a v 7 ráno bude druhé čtení.
2) Viz: Neosobně.

ˇÚčinek kázání.

Kázání nakoplo. Koplo. Pohnulo žlučí. Provokovalo. Otrávilo. Rozčililo. Nadzvedlo. Potěšilo. Povzbudilo. Pomohlo. Ztišilo neklid nebo žal. Zaujalo. Uspalo. Plus mnohé další.

Účinnost kázání.

1)
Farář (si) káže, ale lidé si jedou po svém.
2)
Reálný vliv církve je relativně nepatrný i na vlastní členy.
3)
Církev začíná stále znovu a znovu s novými a dalšími lidmi.
4)
I kdyby dosah působnosti církve byl jen jako zrnko hořčičné (jako zrnko máku), znamenalo by to v syrovosti světa velmi mnoho.

Učit se od JK.

1)
Časté doporučení v kázání.
2)
Většinou nedochází k přílišné konkretizaci.

Učit se naslouchat kázání.

1)
Zvyknout si na svého kazatele je někdy značná fuška.
2)
Zvláště když myslí a mluví jinak (neběžně), nežli je to běžné v běžném životě.

Udržet napětí.

1)
Úkol kazatele. Jeho povinností je kázat tak, aby lidé neusnuli.
2)
Pokud posluchači usnou, pak to nemusí být jenom doklad o únavě posluchačů, ale i o kvalitě kázání nebo o úrovni přednesu kázání.
3)
Faráři by si v mnoha směrech měli vzít příklad od rozhlasových a televizních hlasatelů. Aspoň co se formy týče. Aspoň v kladech jejich projevu.

Udýchanost kazatele.

1)
Týká se to relativně nízkého procenta kazatelů. Když promlouvají od stolu Páně nebo s kazatelny, tak působí dojmem zadýchanosti.
2)
Týká se to nejen astmatiků nebo starých věkem. Projevuje se to i u některých zdravím kypících mladých farářů.
3)
Když farář projde kostelem ke stolu Páně nebo když se vyšplhá po schodech na kazatelnu, pak může být v prvních několika větách nebo i minutách, jak kdo a jak kdy, zadýchaný.
4)
Jistá zadýchanost může být i hraná pro zvýšení působnosti a působivosti projevu. Navozuje to totiž u některých posluchačů dojem či pocit zvroucnění, citového zaujetí a niternějšího prožívání.
5)
Někteří kazatelé mají i po mnoha letech kazatelské praxe při začátku vystoupení, zvláště na kazatelně, jakousi počáteční trému občas i s projevem udýchanosti.
a)
Velmi brzo (po několika slovech či větách) však obvykle tato tréma pomine.
b)
Pokud má kazatel při začátku kázání vědomí, že má stát před PB a před lidmi s bázní a s třesením, pak je to v naprostém pořádku. V pořádku by naopak nebyla nadměrná lidská suverenita třeba s pottextem či podtónem: Tak musím těm dole zase něco nakecat.
6)
Pokud kazatel při zadýchanosti či udýchanosti např. Polyká konce vět či některých slov nebo dělá jiné řečnické nebo výslovnostní chyby, pak je to ke škodě srozumitelnosti a na škodu celému kazatelskému projevu.
7)
Někteří znalci z řad posluchačů i kazatelů přesně rozlišují:
a)
Zadýchanost.
b)
Udýchanost.
c)
Dýchavičnost.
d)
Funění.
8)
Viz: Neosobně.

Ucho při kázání.

1)
Za totality s tím farář musel počítat.
2)
Chytristika jednoho vesnického faráře sdělená lajkovi: Já tak jednou za měsíc řeknu v kázání něco kladného na režim, aby to to ucho mohlo nahlásit.
3)
Jiná metoda: Důsledně se nikdy a nikde neplést do politiky, ani na kazatelně ne. Resp., zvláště na kazatelně ne.
4)
Když se farář od svého p. Oct dověděl, co v neděli kázal, mohl mít jistě radost, že se pod kazatelnou přece jen našel nějaký pozorný posluchač.
5)
Tehdejší situace byla dokladem toho, že přece jen byl zájem o farářovo kázání. Bylo bráno vážně v tom smyslu, že na tom nějak záleží.
6)
Viz: Neosobně.

Úchvatné kázání.

1)
Obsahem.
2)
Přednesem.
3)
Tím, že farář do ničeho nezaryl.
4)
Všem se to kázání líbilo a všichni byli spokojeni, i když nikdo nic neřekl. Kdyby byl řekl, tak by to bylo lepší. Pokud by řekl něco pozitivního.

Úlet v kázání.

Nemusí se většinou jednat o vznos k nebeským výšinám.

Úletové kázání.

Celé to šlo vedle a k tomu ještě šejdrem.

Umělecké dílko s otevřeným koncem.

Posluchač si kázání dotváří.

Umělecká kritika kázání.

1)
Kritika prý nebývá nikdy umělecká.
2)
Kázání bývá relativně často umělecké.
a)
Pokud by se někdo pokusil o uměleckou kritiku přemrštěně uměleckého kázání, pak by to byla zesíleně ironická a sarkastická kritika.
b)
Mohlo by to být i na pár facek.
1.
Těch pár facek by nestálo za takovou uměleckou kritiku.
2.
Upřesnění: Takové kázání fakticky nestojí už ani za kritiku.
c)
Viz: Neosobně.

Umělecké zpracování kázání.

1)
Slohová záležitost.
2)
Obsahová záležitost.
3)
Přednesová záležitost.

Uměleckost.

Mimo jiné: Kombinace narativismu a poetismu.

Umělina.

Blahosklonně v kázání odpovídal na zbytečné otázky, které nikoho nezajímaly.

Umět to podat.

1)
Když to farář umí podat, lépe se to poslouchá.
2)
Když to kazatel podat neumí, stojí to za starou belu a je to pro kočku a ne pro lidi.

Umouněné kázání.

1)
Unavené.
a)
Např. Třetí kázání za neděli v kazatelské stanici.
b)
Nemělo by tomu tak být. Myslí se ta umouněnost.
c)
Ale i farář je člověk podléhající čas od času únavě.
2)
Kázání unaveného faráře i mimo kazatelskou stanici.

Umrtvení bible.

Aby nemluvila příliš aktuálně.

Unavený posluchač.

Neslyší ani amen, které padá s kazatelny.

Unavení posluchači. (03).

1)
Realita, se kterou by faráři měli reálně počítat.
2)
Faráři už pomalu začínají vidět a dokonce si to začínají i uvědomovat, že lidé jsou opravdu unavení. Nejsou to jen obecně-plané výmluvy na moc práce a nedostatek času. Lidé běžně zdaleka nepracují jen 8 hodin denně. Když přijdou domů, tak buď nevědí, kde jim hlava stojí nebo si unaveně lehnou, třeba před televizor.
3)
Dokonce i faráři se cítí být unaveni.
4)
Farář kajícně přiznal před lajky, že si myslel, že se členové sboru vymlouvají na nedostatek času a přemíru únavy z práce.
a)
Nyní, když jeho žena začala od tří dětí chodit do práce, dokonce na směny, už pochopil, co lidi tíží a jaký nápor života mají a musí nést.
b)
Farář to pochopil sice trochu později, ale lepší pozdě než vůbec ne. Ale co ta doba předtím? Farářova kázání mohla jít tehdy občas i vedle.
5)
Viz: neosobně.

Únavné kázání.

Kázání k neposlechu.

Únavný a unavující řečník. (06).

1)
O jednom církevním učiteli se povídá, že je to uspavač hadů.
2)
O jiném církevním učiteli se říká, že je únavný až běda.
3)
V kostele u Martina ve zdi kázal při mládežnických bohoslužbách kazatel velmi dlouho a hlavně mimořádně nudně. Při jeho kázání se v rámci daných možností nenápadně začali posluchači zvedat a odcházet. Když kazatel skončil, zůstali v prázdných řadách pod kazatelnou pouze dva posluchači. Z toho jeden byl farář. Je třeba zmínit, že na začátku kázání bylo 36 posluchačů.
4)
Viz: Neosobně.

Úprava vlasů.

1)
Faráři, máš ještě pár minut do začátku bohoslužeb. Čemu dáš přednost? Rychlému pročtení svého kázání nebo pečlivé úpravě vlasů na své hlavě, pokud ještě nějaký zbytek vlasů máš?
2)
Přednost mají vlasy. Pro dojem z kázání hrají větší a důležitější roli než povedené či nezvedené kázání. Rozcuchané vlasy si posluchač pamatuje déle než hlavní myšlenku i sebelepšího kázání.
3)
Nesmí se to přehánět na žádnou stranu.

Úřek.

1)
Uřeknutí (se).
2)
Rada: Přejít v kázání, jako by to vůbec nebylo.
a)
Tvářit se tak. Postupovat dál, jako by se nemetlo.
b)
Většina posluchačů nic nepostřehne, pokud na to kazatel nějak neupozorní např. Dramatickou pauzou nebo opravením se.
3)
Uřeknutí se v běžném rozhovoru může být někdy horší (s horšími následky) nežli na kazatelně. Nesmí toho však být ani na jednom místě příliš moc a zvláště ne v nějaké příliš aktuální záležitosti.

Uřeknutí.

1)
V naději zisku a moci Ducha svatého.
2)
V naději zisku bez Ducha svatého. Namnoze bez jakéhokoliv ducha.

Usazený poutník.

1)
Kázání v etablované společnosti, v etablované církvi.
a)
Dogmatické kázání. Hlásat nepochybné, neklamné pravdy platné již po celá staletí.
b)
Kázání bezzubé sociálně je nejen vítáno, ale přímo očekáváno a předpokládáno.
c)
Nedráždit. Se všemi zadobře. Nebýt konkrétní v interpretaci.
d)
Všeobecné pravdy nikoho nepohorší. Všichni zatleskají. Nebo aspoň zapleskají.
e)
Fundamentalismus a konzervativismus. Aspoň v mírné podobě. Ale v rámci mírného pokroku.
f)
Vyprávět biblické děje. Lidé stejně bibli moc neznají. Opáčko.
g)
Tvářit se, že ve společnosti i v církvi je vše v pořádku. Nějaké ty drobné nešvary (u jiných) se postupně zvládají.
h)
Uklidnit a pochválit své svědomí nějakou tou sbírkou na dobročinné účely. Upřesnění: Pro instituci hlásající dobročinnost.
i)
Rozhorleně nadávat na všeobecně zavrženíhodné věci a lidi, na kriminalitu, na drogy, na zhýralce, na alkoholiky, na prostituci, kapsáře, válečné zločince v zemích daleko od nás, na lenochy, co nechtějí dělat a berou podpory a pod.
2)
Taktně a šikovně navodit v lidech blahé povědomí.
a)
Jsme všichni poutníci na této zemi. Jsme pilní a pracovití a velmi schopní, takže jsme už poutníci usazení.
b)
Vhodně lze připomenout nějakou dovolenou v dálných světa krajích, kde bylo něco primitivnějšího nežli je náš běžný každodenní život. Trpěli jsme. Strádali jsme. Naznačit naše hrdinství, že jsme to dobře zvládli.

Usedlý způsob života farářů i posluchačů dnes.

Kazateli, vezmi to v úvahu.

Useknuté kázání.

1)
Předčasný konec může mít řadu příčin teologických i docela prozaických.
a)
Působí to efektně, když se skončí takřka v půli věty či aspoň myšlenky. Posluchače to má vést k přemýšlení i doma.
b)
Někdy se farářovi zdá být kázání už příliš dlouhé nebo zašmodrchané a neví, jak to svoje nepřehledné kázání rozmotat či rozuzlovat. A tak se to udělá podle vzoru pohana Alexandra velikého, který jedinou ranou meče rozsekl pověstný gordický uzel.
c)
Farář už vidí nudící se posluchače nutící se do pozornosti a nespavosti.
d)
Farář potřebuje urychleně na záchod.
1.
Ano, i taková docela obyčejná prozajičnost se může přihodit. A nemusí jít vždy o starého prostatika.
2.
I mladému farářovi se mohou vzbouřit střeva. A nemusel ráno snídat něco pobuřujícího.
2)
Uťaté kázání. Utnuté. Většinou peiorativně.
3)
Zaseknutina.
4)
Přiotesáno.

Useknutý konec kázání.

1)
Když se farář podívá na hodinky a zjistí, že už je na čase končit.
2)
Farář už neví kudy kam.
3)
Farář zpozoroval, že se posluchači vrtí neobvykle víc a že někteří dokonce už vrní.

Useknutá myšlenka.

1)
Nedokončenost.
2)
Lze sekat z nedostatečné přípravy.
3)
Lze useknout včas z nedostatku odvahy.

Useknutá přednáška.

1)
Z časových důvodů.
2)
Pro nezájem posluchačů.
3)
Pro nepřipravenost přednášejícího.

Uspokojit lidi.

Bezzubá laciná povrchnost kázání měla vysokou uměleckou úroveň přednesu, resp. Uměleckého čtení. Kazatel dietně nic neřekl, ale lidé byli ku podivu spokojeni. Kázání šlo totiž zcela mimo aktuální otázky života. Nikoli však nad hlavy.

Úvod.

1)
Mnohdy úvodní přednáška nebo nějaké vysvětlování. Třeba i 5 minut.
2)
In medias res. Do středu věci. Skočit do problematiky textu.
3)
Zlatá střední cesta je na místě.
4)
U celé řady kázání je úvod to nejlepší na kázání.

Úvod kázání.

1)
Některá kázání mají třeba tři úvody.
2)
Asi pro typ posluchačů, kteří zbystří pozornost až dvě minuty po začátku. To už si stačili rozbalit bombon a vložit jej do úst a pohodlně se usadit a přestat se kodrounit.

Uvolnit konkréta.

Nebát se jich.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.